Me
door Mennobroom Aug 2, 2017 om 18:04
Geldzaken & recht

Als je een bijstand heb en je levensverzekering wordt uitbetaald word dat gekort

Wij hebben al jaren een aanvullende bijstandsuitkering uitkering mijn man werk partime dat bedrag word dus altijd gekort,  volgend jaar als hij 65 wordt eindigt de levensverzekering waar we al ruim 30 jaar premie voor betalen  en wordt dan uitbetaald de bijstand zeg dat dit bedrag niet onder het vermogen valt van  wat je mag hebben terwijl een ander weer zegt dat het wel onder vermogen valt wie kan me hier bij helpen

23172 41 Rapporteer

getty
door getty - Aug 2, 2017 om 18:17
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Wordt er een bedrag in 1 x betaald, of krijgt u maandelijks een toelage?

Me
door Mennobroom - Aug 2, 2017 om 18:26
5 Antwoorden / 1 Vragen

In 1 keer

ca
door carrie - Aug 2, 2017 om 18:33
79 Antwoorden / 1 Vragen

Je zou kunnen proberen of ze de  uitbetaling  willen uitstellen tot dat je man AOW krijgr, dan heb je niets meer met de bijstand te maken.

Me
door Mennobroom - Aug 2, 2017 om 18:39
5 Antwoorden / 1 Vragen

Dat had ik al gevraagd dat kan niet helaas omdat de verzekering volgend jaar stopt

koekeloer
door koekeloer Aug 4, 2017 om 19:06
562 Antwoorden / 18 Vragen

je kunt een nieuwe afsluiten en  het geld daar op laten storten.

getty
door getty - Aug 2, 2017 om 18:41
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Het lijkt mij dat dit wel vermogen is wat bij uw huidige vermogen wordt opgeteld. Als dit boven de vrijlatingsgrens van een echtpaar komt, wordt de bijstand (tijdelijk) gestopt en moet u interen.

U kunt natuurlijk altijd in bezwaar gaan als ze dit inderdaad gaan doen.

Me
door Mennobroom - Aug 2, 2017 om 18:42
5 Antwoorden / 1 Vragen

Maar mijn vraag was of ik dit moet inleveren  dus dat ik het eerst moet  opeten of valt het onder eigen vermogen

Me
door Mennobroom - Aug 2, 2017 om 18:49
5 Antwoorden / 1 Vragen

Ik kom niet boven de vrijlating grens als ze het uitbetalen

getty
door getty Aug 2, 2017 om 18:59
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Als het niet boven de vermogengrens uitkomt na betalen, zou u het gewoon mogen houden.

Me
door Mennobroom Aug 2, 2017 om 19:08
5 Antwoorden / 1 Vragen

Dat dacht ik ook maar de bijstand zegt het is inkomen terwijl het voor de belasting in box 3 kom  omdat het voor 1999 is afgesloten is het geen inkomen zeg de belasting als ik op Google zoekt vind ik wel veel informatie over sparen  e,d  dat wel  onder vermogen valt en iets waar je al meer dan 30 jaar premie voor betaal zou je dan kwijt zijn

panter22
door panter22 Aug 2, 2017 om 19:29
6599 Antwoorden / Vragen

Kijk onder 2.9
Als de belanghebbende tijdens de bijstandsverlening vermogen ontvangt, dan moet het college dit ontvangen vermogen meenemen bij het bepalen van het nieuwe vermogenssaldo, voor zover dit niet is vrijgelaten. Belangrijke voorbeelden van ontvangen vermogen zijn: • Het ontvangen van een gift die niet geheel of gedeeltelijk wordt vrijgelaten (zie over een eventuele vrijlating hiervan ook B4.1.3.12); • Het ontvangen van een erfenis; • Het ontvangen van een uitkering volgens een (levens)verzekering6 ; • Het winnen van een prijs.
http://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/Images/Oldebroek/i11499.pdf
Nog een voorbeeld:
https://werkwacht.nl/artikel/bijstand-en-eigen-vermogen/

Er zullen ongetwijfeld meer voorbeelden zijn te vinden. Voor de zekerheid, vraag het aan de gemeente.
Er wordt in de bijstand onderscheid gemaakt tussen inkomsten en vermogen.
Inkomsten worden van de uitkering afgetrokken. Vermogen niet. Behalve als je boven het toegestane vermogen komt, dan wordt dat deel wel afgetrokken. Je komt niet boven de vrijlatingsgrens, dus deze uitkering mag je houden. Het is nooit 100% zeker, wetgeving kan veranderen.

Me
door Mennobroom - Aug 2, 2017 om 18:51
5 Antwoorden / 1 Vragen

Misschien heb iemand hier ervaring mee het duurt nog wel even maar zou het toch voor 100%willen weten

tijger1
door tijger1 - Aug 2, 2017 om 19:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar over wat voor bedrag praat u dan dat tot uitkering zal gaan komen?

Het inkomen wat uw man verdient met partime werken wordt helemaal niet gekort. Omdat hij daar blijkbaar weinig mee verdient, wordt het zelfs aangevuld met aanvullende bijstand.

Me
door Mennobroom Aug 2, 2017 om 19:22
5 Antwoorden / 1 Vragen

Nee mijn man heb een partime baan dat word in z,n geheel gekort en krijgen we nog ongeveer de helft uitkering

tijger1
door tijger1 Aug 2, 2017 om 19:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uw man heeft een baan en omdat hij te weinig verdient, KRIJGT u als gezin nog een stuk bijstand.

zo
door zonnig Aug 5, 2017 om 00:20
6 Antwoorden / 5 Vragen

Klopt helemaal wat Tijger zegt. Hij wordt niet gekort. Het gezinsinkomen wordt juist aangevuld tot bijstandsniveau. Ik begrijp wel dat dit als korten voelt omdat mensen in de bijstand vaak niet werken. Degene die wel werkt, voelt de inkomsten uit arbeid als korten op de bijstandsuitkering.

tijger1
door tijger1 - Aug 2, 2017 om 19:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar terwijl u dus al jaren een aanvullende bijstandsuitkering hebt, hebt u al die jaren die verzekering gewoon laten doorlopen?

getty
door getty Aug 2, 2017 om 19:15
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Dat kan als het niet afkoopbaar was.

Me
door Mennobroom Aug 2, 2017 om 19:24
5 Antwoorden / 1 Vragen

Ja we zagen het als exstra  als je met pensoen ga maar helaas is dat nu ruim 1 jaar later pas

tijger1
door tijger1 Aug 2, 2017 om 19:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@getty. Elke levensverzekering kan premievrij gemaakt worden. Ik heb het helemaal niet over afkopen.

jo
door jorisw Aug 2, 2017 om 19:47
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Je zag het zelf dus ook al als (aanvullend) inkomen. Dat doet de sociale dienst dus ook.

ro
door ron503 - Aug 2, 2017 om 19:11
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Het klopt dat een uitkering van de levensverzekering niet onder het vrij te laten vermogen valt maar als inkomen wordt gezien. Een bijstandsuitkering is er voor bedoeld om mensen die tijdelijk niet voldoende inkomsten hebben om in hun levensonderhoud te kunnen voorzien te ondersteunen dus als er een inkomen zoals de uitkering van een levensverzekering plaats vind wordt dat bedrag op de uitkering in mindering gebracht of verliest u het recht op een bijstandsuitkering.

lo
door lovewinnie - Aug 2, 2017 om 20:11
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Mag eigenlijk toch wel hopen dat dat als inkomen wordt gezien. Denk dat dan haast ook. Bijstand en of aanvulling is er voor mensen die (tijdelijk) geen salaris hebben of te korten. Deze wordt dan aangevult. Heb je voldoende geld heb je de aanvulling niet nodig. Dus zou raar zijn als je redelijk wat geld uitgekeerd krijgt en toch bijstand zou krijgen

tijger1
door tijger1 - Aug 2, 2017 om 20:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een uitkering van een levensverzekering, dus niet een lijfrente uitkering of een pensioen in eigen beheer of zo, is voor de SD vermogen. Als u met dat vermogen, en wat u eventueel al had, boven een bepaalde grens komt, moet u dat eerst voor uw levensonderhoud gebruiken voordat u weer eventueel in aanmerking komt voor (aanvullende) bijstand.

al
door alexander100 - Aug 4, 2017 om 11:13
13 Antwoorden / 0 Vragen

Uiteraard zal wat U aan bijstand ontvangt moeten inleveren, u ontvangt nu van gemeenschaps geld een uitkereing en het zou natuurlijk niet eerlijk zijn dat u naast de bijstand ook dit mag houden, de bijstand is een aanvulling om uw levensstandaard op peil te brengen en dat is dan niet noodzakeljk meer want u heeft dan voldoende, van twee walletjes eten gaat dus niet

tr
door truvanu - Aug 4, 2017 om 11:31
51 Antwoorden / 0 Vragen

Vraag het hier gratis na: https://kandoor.nl/

PvBaak48
door PvBaak48 - Aug 4, 2017 om 11:53
65 Antwoorden / 1 Vragen

Bij een uitkering van een levensverzekering boven ongeveer 4500€ kan je je in laten kopen in een oudedag voorziening die dan een x aantal jaren maandelijks uitkeert hetgeen ook belasting technisch voordeliger is als in 1x uitbetalen tegen 46% belasting want na je pensioen val je in goedkoper belasting tarief. Ga maar eens googelen of vraag je verzekering zelf hier een offerte voor uit te brengen.

ha
door haasje88 - Aug 4, 2017 om 11:55
4 Antwoorden / 0 Vragen

Beste MENNOBROOM, Ik ben in 2015 gepensioneerd. Ik kreeg toen een klein pensioentje uitbetaald plus een kleine lijfrente. Over het pensioen kon ik bij de belastingdienst een "buiten beschouwing" formulier invullen, zodat mijn huurtoeslag niet naar beneden zou gaan.
Dat gold echter niet voor de lijfrente. Die werd opgeteld bij mijn inkomen van 2015, met als gevolg dat ik nu een berg huurtoeslag én zorgtoeslag moet terugbetalen.
Dat was omdat het in 1 keer is uitbetaald. Was het gewoon over 5 jaar uitgesmeerd was er niets aan de hand geweest.
Ik weet niet of u huurtoeslag krijgt... hou er dan maar rekening mee dat je dat terug moet betalen.
Geen idee hoe dat werkt met bijstand, maar hou rekening met het ergste.

temmetje
door temmetje - Aug 4, 2017 om 12:01
24 Antwoorden / 3 Vragen

Ik adviseer u contact op te nemen met de Sociaal Raadslieden in uw woonplaats. Zij kunnen u alles vertellen over uitkeringen, wetten, regelingen. En mocht het nodig zijn helpen ze u ook met het invullen van formulieren of het schrijven van brieven.

tijger1
door tijger1 - Aug 4, 2017 om 12:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@haasje88

Het gaat hier niet over pensioen of een lijfrente.

En zo klein kan die lijfrente niet geweest zijn, dat u een "berg" huurtoeslag en zorgtoeslag moest terugbetalen.

Afgezien daarvan hebt u die premie voor de lijfrente toentertijd van uw inkomen afgetrokken, en kon u weten dat als die tot uitkering zou komen u daarover weer belasting zou moeten gaan betalen, omdat dat bij uw inkomen zou worden opgeteld. Wat ook de basis is voor de toeslagen.

si
door siepstaal - Aug 4, 2017 om 12:33
5 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,
Zelf heb ik ook een paar verzekeringen die tot betaling over zouden gaan, maar ik heb het gewoon ergens vast laten zetten op een rekening waar ik zelf niet bij kan, alleen ter inzage. Nu laat ik dit uitbetalen als ik met pensioen ben: minder belasting hoef ik er over te betalen en ik krijg het pas als ik het wil. Dus als de verzekering stopt kunt u vragen het op een rekening te storten bv bij Nationale Nederlanden. Dan krijgt u er ook nog een klein beetje rente van. Dus er is wel degelijk een mogelijkheid!

tijger1
door tijger1 Aug 4, 2017 om 13:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het gaat niet over belasting maar over bijstand.

re
door red1 - Aug 4, 2017 om 12:40
329 Antwoorden / 1 Vragen

De belasting klopt wel aan de deur !!!

ja
door januitgroningen - Aug 4, 2017 om 14:21
53 Antwoorden / 2 Vragen

Dag Menno,

De levensverzekering valt wel onder je vermogen. Als het goed is (dus niet verzwegen) is deze levensverzekering al in je vermogenstoets tijdens je aanvraag van je (aanvullende) bijstandsuitkering meegenomen. In dat geval hoef je niet bang te zijn. Ook niet als de uitbetaling nu de vermogensgrens te boven gaat. Je hebt wel een meldingsplicht in dit soort uitbetalingen.

ri
door rita van den berg - Aug 4, 2017 om 16:31
1 Antwoorden / Vragen

Beste mevrouw, u zegt dat u al jaren een bijstandsuitkering heeft en al 30 jaar premie betaalt. Toen u in de bijstand kwam had de gemeente deze levensverzekering mee moeten nemen in de berekening van uw vrij te laten vermogen. De premie voor deze levensverzekering heeft u betaald tijdens de loop van uw bijstandsuitkering. U heeft als het ware gespaard van uw bijstandsuitkering. Er zijn regels hiervoor. Ik raad u aan alle officiele besluiten van uw gemeente op te zoeken en na te gaan of uw gemeente bij het toekennen van de uitkering uw vrij te laten vermogen heeft vastgesteld.. Er zijn ook heel veel advocaten die heel goed op de hoogte zijn van de regels omtrent vermogen en een bijstandsuitkering. Laat u goed informeren voordat de verzekering tot uitkering komt. Veel succes.

br
door brontosaurus - Aug 4, 2017 om 17:54
15 Antwoorden / 3 Vragen

Kan je de verzekeraar niet vragen om het bedrag om te zetten in een aanvullende pensioenuitkering, dus ook ingaand op het moment dat je AOW krijgt, heb je volgens mij ook niets meer te maken met bijstand.

Po
door Pontiac - Aug 4, 2017 om 18:56
131 Antwoorden / 5 Vragen

denkt U eens aan een uitgestelde betaling van de levensverzekering  tot dat u AOW ontvangt en dan pas laten uitbetalen in het jaar NA de ingangsdatum van uw AOW. En nevernooitniet in EEN keer laten uitbetalen , dan lachen de uitbetalende verzekeraar , de belasting en u staat te huilen.

tijger1
door tijger1 Aug 4, 2017 om 19:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En waarom zou die uitbetalende verzekeraar en de belasting lachen? Dit is een hele oude polis, dus een kapitaalverzekering waar een vrijstelling voor is qua belasting.

Po
door Pontiac Aug 5, 2017 om 13:24
131 Antwoorden / 5 Vragen

keb over 30 jaar heen gelezen die van ons liep maar 15 jaar en daar ben ik dus wel de "huiler" .

tijger1
door tijger1 Aug 6, 2017 om 09:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@pontiac. Ook het bedrag is van belang. De poliswaarde van de Ts is minder dan ca. € 12.000.

miekmol
door miekmol - Aug 4, 2017 om 20:07
201 Antwoorden / 50 Vragen

De gemeente kijkt bij aanvang van uw uitkering naar uw vrij te laten vermogen.
Stel u had samen 8.000 euro aan vermogen.
Dat bedrag heeft u jaren vrij kunnen besteden.
Op dit moment is het vrij te laten vermogen 11.880 euro voor een echtpaar.
Als uw verzekering het bedrag uitkeert, moet u dit melden bij de gemeente.
Omdat er al eerder een vrij te laten vermogen is vastgesteld, gaat dat bedrag van de 11.880 euro af die u nu als vermogen zou mogen hebben.
Rekensom... u heeft 8000 eruo vrij te laten vermogen gehad bij aanvang. Resterend bedrag is dan nu 3.880 euro.
Als er meer geld wordt uitgekeerd dan 3.880 euro, wordt de uitkering meteen gestopt.
Het heeft geen zin om nu uw spaargeld alvast op te maken.
Er wordt maar éénmalig rekening gehouden met het vrij te laten vermogen. Het zou te mooi zijn. Mensen die hun vrij te laten vermogen opmaken/gebruiken en op nul spaargeld zitten, zouden dan weer recht hebben op het vrij te laten vermogen van 11.880 euro.

Aan de hand van uw vrij te laten vermogen bij aanvang en wat voor bedrag uw levensverzekering uitkeert, kunt u gaan rekenen of u straks nog aanvullende bijstand krijgt.

holiday
door holiday Aug 5, 2017 om 13:57
102 Antwoorden / 12 Vragen

Het vrij te laten vermogen zal weer opnieuw vastgesteld moeten worden, ten slotte kan je in de loop van de jaren veel onkosten hebben gehad.

Ik heb een soortgelijke situatie gehad als de vraagsteller en dat is opgelost doordat de bank aan de belastingdienst uitstelling van betaling heeft aangevraagd, dat kan voor een jaar.
Hierdoor werd het geld na mijn pensioenering uitbetaald.
Dat geld is toen in een fonds gestort, waarvan ik maandelijks een uitkering krijg.
Die uitkering moet je wel zo aanpassen, zodat je wel in de laagste belastingschijf blijft om hier optimaal van te profiteren.

ro
door roelfien 65 - Aug 5, 2017 om 11:03
29 Antwoorden / 0 Vragen

Als u niet boven het vrijlatingsgrens zit hoef je niets in te leveren,in de bijstand mag je als echtpaar iets van 5000€ spaargeld hebben.

zoekster1
door zoekster1 - Aug 5, 2017 om 12:36
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Nee, als echtpaar mag je 11.880 eigen vermogen hebben. Stond al in een eerder antwoord.

ne
door nelly van os Aug 17, 2017 om 19:11
1 Antwoorden / Vragen

Hier wil ik even op reageren. Kort geleden een gesprek gehad met Gemeente Maasdriel over het vermogen wat je mag hebben als je een bijstandsuitkering hebt. De Gemeente Maasdriel gaat uit van 933,00 euro aan vermogen. Te zot voor woorden trouwens dat er zoveel verschil zit per Gemeente ( discriminatie)

tijger1
door tijger1 Aug 17, 2017 om 20:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@nelly van os. U bent abuis. Bij elke gemeente is het vrij te laten vermogen gelijk. Dat is door de landelijke overheid vastgesteld. Dus u moet het over iets anders hebben. Wellicht vrijstelling van gemeentelijke lasten?

mathijs_b
door mathijs_b - Aug 5, 2017 om 12:47
641 Antwoorden / 77 Vragen

Misschien toch tijdig even bij de Sociale Dienst in je gemeente vragen! Laat hun schriftelijk beantwoorden om discussies later te voorkomen.

Coebel
door Coebel - Aug 5, 2017 om 14:18
52 Antwoorden / 1 Vragen

Als je dit bedrag direkt op een z.g parkeerrekening b.v. bij Aegon laat storten dan blijft dit staan tot je het gaat gebruiken voor een oude dagvoorziening of iets dwergelijks. Je betaalt dan pas belasting zodra het geld wordt opgenomen of een maandelijkse uitkering voor neemt.
Als je dit doet nadat je 67 bent geworden val je in een lager belasting tarief

tijger1
door tijger1 Aug 6, 2017 om 09:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het gaat niet over belasting. En die uitkering is helemaal niet belast.

Po
door Pontiac Aug 12, 2017 om 18:51
131 Antwoorden / 5 Vragen

Aegon is de grootste z*kkenv*ller en fabelverteller die in verzekeringsland rond fladderd ( vraag maar eens naar mevrouw van Glasbergen van de firma "veel beloven weinig geven doet een dwaas in vreugde leven " Aegon dus)

bennieol
door bennieol - Aug 6, 2017 om 08:14
64 Antwoorden / 3 Vragen

had je niet in de IOAW kunnen komen dan telt dit niet mee al proberen ze het wel. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/uitkering-oudere-werklozen-ioaw-iow-ioaz/vraag-en-antwoord/kom-ik-in-aanmerking-voor-een-ioaw-uitkering

panter22
door panter22 - Aug 6, 2017 om 08:36
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je toen je bijstand aanvroeg, opgegeven dat je een levensverzekering had afgesloten. Zo ja, dan is er niets aan de hand en kun je het bedrag op je bankrekening krijgen, zonder dat de bijstand gekort wordt.
Heb je het destijds opgegeven en was het niet mogeijk de levensverzekering af te kopen en hoefde dat ook niet, ook geen probleem.
Heb je de levensverzekering verzwegen en is er door sociale zaken nooit een bankrekening onderzoek gedaan, dan kan de uitkering problemen opleveren. Maar voor de zekerheid, stel je vraag aan het juridisch loket. www.juridischloket.nl (gratis juridisch advies)
In de rechtspraak wordt de volgende regel aangehouden: (uitspraak centrale raad van beroep, hoogste rechter voor dit soort zaken)

c. de afkoopwaarde van de levensverzekering

De Raad is met de rechtbank van oordeel dat de afkoopwaarde van de levensverzekeringspolis bij de beoordeling van de bijstandsverlening moet worden betrokken. Zoals de Raad al vaker heeft geoordeeld (zie onder meer de uitspraak van 14 maart 2006, LJN AV8541) dient de levensverzekering als in aanmerking te nemen vermogen te worden beschouwd als deze afkoopbaar is en deze afkoop redelijkerwijs kan worden gevergd. De Raad neemt daarbij in aanmerking dat aan de WWB het beginsel ten grondslag ligt dat een betrokkene in de eerste plaats zelf verantwoordelijk is voor de voorziening in de kosten van het bestaan. In dat verband komt aan het belang van een eventuele toekomstige voorziening in de vorm van een levensverzekering, gelet op het actualiteitsprincipe en het sluitstukkarakter van de WWB, geen betekenis toe. Appellanten hebben niet aannemelijk gemaakt dat een eventuele afkoop niet van hen kan worden gevergd.
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:CRVB:2009:BK0488

Le
door LeCorbeau - Aug 12, 2017 om 18:32
38 Antwoorden / Vragen

Ik heb zelf te maken gehad in het verleden met Sociale dienst en ik dat geld wat u krijgt gaat men zien als inkomen, nog erger zoals anderen al zeiden kan je huur-en zorgtoeslag terugbetalen waardoor je in de problemen komt. Wil niet veel zeggen maar als uw partner werkt,is het beter om er mee te stoppen als het geen vaste baan is. Ja ik weet dat ik me niet populair maakt, helaas heb ik 6 jaar moeten op een houtje bijten, terugbetalen aan huur en zorgtoeslag terwijl ik maar 9 maanden contract had. Kortom laat je informeren bij een juridisch loket.

tijger1
door tijger1 - Aug 12, 2017 om 19:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De reacties worden steeds dwazer. Het gaat niet over de belasting. Die uitkering is helemaal niet belast en zit ook nog onder de vrij te laten grens van vermogen voor de sociale dienst.

th
door thea noordenburg - Aug 27, 2017 om 20:41
2 Antwoorden / Vragen

Wat ik wel weet is dat een levensverzekering die 30 jaar loopt voor de gemeente aanleiding is om alles op te souperen wat mij is overkomen in 2011. Mijn levensverzekering liep t/m 2014. Bijstand daar kom ik niet voor in aanmerking, netjes geleefd en 30 jaar niet met vakantie. Advies is dan ook aantoonbare schulden worden in mindering gebracht bij afkoop levensverzekeringen en levenslang met mijn 64 jaar op een houtje bijten.Mijn inkomen is om te huilen als alleenstaande. Vraag:Was de afkoop in 2011 verplicht of was het willekeur van de desbetreffende gemeente, wie kan mijn helpen?

panter22
door panter22 Aug 27, 2017 om 21:01
6599 Antwoorden / Vragen

De afkoop was verplicht als je daardoor te veel eigen vermogen had. Dat was dus het geval na 30 jaar sparen. Allleen als je in aanmerking kwam voor de IOAW, dan had de levensverzekering niet hoeven opeten.

https://werkwacht.nl/artikel/bijstand-en-eigen-vermogen/

th
door thea noordenburg Aug 27, 2017 om 21:20
2 Antwoorden / Vragen

Dank voor je antwoord. Ik heb over een jaar IOAW. Valt nog net in de regeling voor 1 januari 2019 volgens de recente gegevens. Ik laat mij niet meer uitkleden. grt

th
door thea noordenburg - Aug 27, 2017 om 20:57
2 Antwoorden / Vragen

Wat ik wel weet is dat een levensverzekering die 30 jaar loopt voor de gemeente aanleiding is om alles op te souperen wat mij is overkomen in 2011 zonder werk. Mijn levensverzekering liep t/m 2014. Bijstand daar kom ik niet voor in aanmerking, netjes geleefd en 30 jaar niet met vakantie met een eigen huis. Advies is dan ook aantoonbare schulden worden in mindering gebracht bij afkoop levensverzekeringen en levenslang met mijn 64 jaar na 5 jaar een baan op een houtje bijten met een zoon met taaislijmziekte wordt nog meer afzien. Mijn inkomen is om te huilen als alleenstaande en mijn begrafenisverzekering wordt een kartonnen doos.
Vraag:Was de afkoop in 2011 verplicht door de wet, was het willekeur van de desbetreffende gemeente. Wie kan mijn helpen?

tijger1
door tijger1 - Aug 27, 2017 om 21:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@thea

U zet uw eigen probleem in andermans topic, dat hoort niet en is niet verstandig, want u zult dan weinig reacties krijgen. Dus u kunt beter uw eigen vraag stellen.

Afgezien daarvan is uw reactie erg onduidelijk. Op grond van wat komt u in 2019 nog in aanmerking voor IOAW?

th
door theodorus_62943 - Jan 31, 2018 om 11:12
6 Antwoorden / 0 Vragen

Geachte Mennobroom,

Als de looptijd van de levensverzekering eindigd, dan is er een bedenktijd waarin u kunt beslissen dat te doen. U zet vroegtijdig uw verzoek op papier aan de maatschappij.  Enkele mogelijkheden zijn: u laat het niet direct uitbetalen en zet het bedrag in een andere polis(vorm voort, met het recht tot b.v. deeluitbetaling indien u geld nodig heeft.   U kunt ook banksparen, dan zet u het bedrag op een nieuwe rekening bij een / uw bank met als doel b.v. voorziening oude dag.    M.v.Gr.  Theo Arts [edit-redactie]

tijger1
door tijger1 Jan 31, 2018 om 11:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dit topic is al een half jaar oud. Gaat u allemaal oude zooi naar boven vissen om reclame te maken?

Gerry1969
door Gerry1969 - Jan 31, 2018 om 11:21
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Waarom verwacht u dat de belastingbetaler meebetaalt aan jullie bijstand terwijl er geld vrijkomt.
Het lijkt me logisch dat je geen bijstand nodig hebt als er geld is.

simon55
door simon55 - Jan 31, 2018 om 11:25
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Ga eens te rade bij t juridisch loket, daar kunnen ze u vast verder helpen