en
door enghertje Aug 29, 2022 om 11:18
Geldzaken & recht

Als je teveel drankbonnen hebt gekocht ,moeten zij die dan weer terug nemen ?

Ik had bonnen gekocht voor het tweedaags festival ,maar had er nog aantal over. De organisatie wilde die niet terug nemen na het festival ,en ik had dus schadepost van € 25,00. Mag dat zomaar ,of zijn zij verplicht die terug te nemen ,en geld voor moeten teruggeven ?
Alvast dank.

2978 8 Rapporteer

ne
door neodutchio - Aug 29, 2022 om 11:25
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Koop is koop. Online heb je in veel gevallen herroepingsrecht, maar bij gekochte bonnen op een event is dat recht er niet. Net zo goed dat het recht er niet is bij winkels. Dat winkels uit coulance willen ruilen of terugnemen is een mooie geste, maar geen wettelijke verplichting.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 29, 2022 om 11:33
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Heel vervelend en of dat werkelijk mag? Wel is waaer koop = koop maar het lijkt mij toch een idee om dit te melden bij https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-acm-consuwijzer  Mogelijk is het wel in hun voorwaarden vermeld maar of dat redelijk is vraag ik mij af.

Ga na of ze mogelijk wel geldig zijn bij een volgend festival van dezelfde organisator.

ep
door eppos - Aug 29, 2022 om 12:49
23 Antwoorden / 0 Vragen

dit is hoe ik het zie, er is maar een wettig betaalmiddel en dat is de euro.
de euro word uitgegeven door de staat en in hun naam door de ecb.
als ik iets moet betalen dan betaal ik dat met de euro, organisaties vinden dat lastig dus verkopen ze munten of bonnen.
maar dat is een onwettig betaalmiddel want alleen de euro is er om mee te betalen.
dus die munten zijn een onwettig betaalmiddel en diegene die ze verkoopt doet eigenlijk aan een vorm van valsmunterij.
daarom vind ik ook dat ik de overgebleven munten moet kunnen inruilen voor euro's na afloop.

dit is hoe het mij jaren geleden is uitgelegd.
een organisatie die eist dat je met munten betaald moet naar mijn mening ook zijn munten terugnemen voor het geld wat je er voor betaald hebt.
helemaal als ze elke keer andere munten hebben terwijl ze oude ongeldig verklaren.
als er nieuwe euro munten komen dan zijn de oude munten nog steeds geldig, dus waarom bij hun niet.
kortom er is altijd trammelant met die munten.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Aug 29, 2022 om 13:28
2071 Antwoorden / Vragen

Dit lijkt mij financieel juridische nonsense van het zuiverste water. Verder mag iedereen natuurlijk zijn mening hebben of iets zou moeten mogen of niet.

ne
door neodutchio Aug 29, 2022 om 14:36
5157 Antwoorden / 12 Vragen

In dat geval mogen kadobonnen of vouchers dus ook niet. Rare gedachtengang.

gerbera
door gerbera Aug 29, 2022 om 14:45
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Dit noemen ze dus gel.l in de ruimte, je koopt consumptiebonnen, in feite koop je dus consumpties, en daar betaal je voor met een wettig betaalmiddel zijnde de Euro. Vervolgens ruil je de bonnen in voor een consumptie dus je koopt geen consumptie want met de aankoop van de bonnen heb je de consumptie al betaald.

rj
door rjw Aug 29, 2022 om 15:41
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Altijd lachen dat een enkele forummer de wijsheid in pacht lijkt te hebben. Consumptiebonnen, vouchers en hoe je het ook wilt noemen worden wereldwijd gebruikt bij evenementen. En dan zou er nog geen enkele jurist zijn opgestaan om hier wat tegen te doen als het illegaal zou zijn. En de opmerking over valsemunterij is zo mogelijk nog debieler. Geen enkele overheid in de wereld die er tegen heeft opgetreden. En alleen EPPOS die het door zou hebben....

ju
door juliomariner Aug 29, 2022 om 16:28
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Nou dan gaat u dus maar naar een evenement, eist dat u met geld bij de drankenuitgifte mag betalen. Dat wordt gewijgerd omdat ze instructie hebben gekregen dat er munten of bonnen "betaald" moet worden.
U kunt dan een kort geding starten en omdat het evenement maar 3 dagen duurt wilt u snel antwoord vandaar kort geding.
Het is onzin dat alleen de europ een wettig betaalmiddel is, bij ruilhandel kan een artikel ook als betaalmiddel worden ingezet. Er is geen wetgever die hierover moeilijk doet.
In dit geval is het ook een soort ruilhandel. U koopt munten of consumptie bonnen die u betaald met euro's. Met deze bonnen of munten doet u ruilhandel en krijgt u hiervoor uw consumptie. Welke wetgeving verbied dit?

sjjoppy
door sjjoppy - Aug 29, 2022 om 13:28
7195 Antwoorden / 3 Vragen

Na het festival wordt teruggave veelal geweigerd het is daarom beter dit nog tijdens dat evenement  te doen.
Ter vergelijking:

https://www.rtlnieuws.nl/geld-en-werk/artikel/4238216/pinnen-dit-waarom-muntjes-nog-altijd-de-standaard-zijn-bij-concerten

Thecla58
door Thecla58 - Aug 29, 2022 om 14:27
857 Antwoorden / 3 Vragen

Mijn ervaring met het kopen van tokens of munten bij festivals (dat zijn er heel wat die ik bezocht heb) is er (bijna) altijd een disclaimer ingebouwd waarin staat dat gekochte tokens of munten niet teruggenomen worden. Soms geeft de organisatie aan dat gekochte tokens of munten wel ingeleverd kunnen worden.

Die verplichting is er, mijns inziens, dus niet.

Tip:
Koop niet meteen heel veel munten maar verdeeld over de dagen dan kun je beter inschatten hoeveel je er nodig hebt. Want laten we wel wezen... festivals en dergelijke kennen belachelijke prijzen voor een - in muijn geval - flesje water. Tot wel 1,5 token voor een halve liter plat water. Praten we over 4,50 €.

De wel gekochte, maar niet ingeleverde tokens o.i.d. is winst voor de cateraar. Daar kun je wat van vinden, doe ik ook, maar het is niet anders.

Edit:

Tegenwoordig wordt er al heel vaak gevraagd om met pin of cash less af te rekenen. Werkt, in mijn ogen, perfect. Blijf je nooit met restanten zitten die tijdens het volgende festival niet geldig zijn.

rj
door rjw Aug 29, 2022 om 15:43
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Dat laatste is voor iedereen een voordeel. De.munten e.d. zijn ooit ingevoerd om afrekenen met grote hoeveelheden klanten sneller te laten gaan. Met de huidige digitale mogelijkheden is dat niet meer nodig. Maar goed, daar zal wel weer een ander klaagtopic over worden geopend. Of het legaal is dat je alleen digitaal kunt betalen.....

sw
door swat1500 - Aug 29, 2022 om 20:01
3791 Antwoorden / 0 Vragen

Er is geen wettelijke verplichting deze bonnen terug te nemen. In de voorwaarden zal ongetwijfeld staan dat zij dit niet doen. Het festival is besloten dus aan u de keuze om wel met de voorwaarden akkoord te gaan en dus naar het festibal te kunnen of niet akkoord gaan en geen toegang hebben.
Aan u ook de keuze om op het festival zelf wel of geen bonnen te kopen.
Het zou een organisatie sieren om niet bestede bonnen terug te nemen andersijds zal dit ook weer moeten inhouden dat de bonnen dan niet makkelijk vervalsbaar moeten zijn om misbruik van de teruggave regeling te voorkomen.

Het gebruik van bonnen en muntjes is om de stroom contant geld op het festival overzichtelijk te houden zodat dit ook in de juiste zakken terecht komt en niet door minder goed menende medewerkers in de eigen zak "afgeroomd" wordt.

mahadma
door mahadma - Aug 29, 2022 om 20:42
11547 Antwoorden / 51 Vragen

U schrijft "schadepost", maar u had natuurlijk ook minder munten kunnen kopen.

ro
door ronny530 - Aug 30, 2022 om 13:09
2785 Antwoorden / 41 Vragen

De bonnen zijn geen wettig betaalmiddel maar mogen wel verstrekt worden als zijnde ruilmiddel u leverd een bon in en krijgt er een consumptie voor terug. Het werkt hetzelfde als tegoedbonnen ze vertegenwoordigen wel een waarde maar zijn net zoals in een winkel niet inwisselbaar voor contant geld. De organisatie is derhalve niet verplicht om de niet gebruikte bonnen in geld uit te keren en vaak staat op de bon of de munt zelf of is bij de kassa ook aangegeven.