Itje
door Itje Feb 20, 2024 om 13:31
Geldzaken & recht
Analoge meter vervangen door een slimme meter

Ik heb een analoge gas- en electriciteitsmeter. In het verleden heb ik geen gebruik gemaakt van het aanbod van de netwerkbeheerder om die te vervangen door een slimme meter. Nu overweeg ik een dynamisch energiecontract, iets wat destijds niet bestond. Hiervoor is wel een slimme meter noodzakelijk.
In mijn woonplaats is Enexis de netbeheerder. Die rekent voor dit vervangen (indien er geen zonnepanelen worden geplaatst) €72,60. Zou mijn woonplaats onder het beheer van Stedin vallen, dan zou vervanging van de analoge meters, ongeacht de reden, gratis zijn.
Nu kan ik mijn netbeheerder niet zelf kiezen; er is sprake van een monopoliepositie. kan het dan wel zo zijn dat ik voor een publieke dienst in de ene gemeente wel moet betalen en in de andere gemeente niet?

26120 15 Rapporteer
hereistom
door hereistom - Feb 20, 2024 om 13:34
733 Antwoorden / 1 Vragen

Jammer, maar u heeft toendertijd zelf de slimme meter geweigerd, nu u er voordeel mee wil behalen wilt u 'm wel, dus dan is het logisch dat men hiervoor kosten berekent.

Itje
door Itje Feb 20, 2024 om 15:10
Antwoorden / 1 Vragen

Dat geldt inderdaad voor mij, maar ook als je verhuisd bent en de vorige bewoners hebben destijds de slimme meter geweigerd, ook die mensen moeten nu bij Enexis betalen.

hereistom
door hereistom Feb 20, 2024 om 17:20
733 Antwoorden / 1 Vragen

Tja dat moet je dan met de overdracht regelen met de vorige bewoners.

mahadma
door mahadma - Feb 20, 2024 om 13:36
11541 Antwoorden / 51 Vragen

U kunt geen netbeheerder kiezen, u woont in het gebied van een netbeheerder. Door het weigeren toen gaat het u nu geld kosten. U kunt wel zelf een energie verkoper kiezen.

Zelf zou ik als zou moeten qua keurings datum verlopen een dom gemaakte slimme laten plaatsen. Maar dit is mijn mening.

sira
door sira - Feb 20, 2024 om 13:36
2340 Antwoorden / 24 Vragen

Als ik mij goed kan herinneren, klopt uw verhaal niet.

Iedereen heeft destijds een brief gehad voor het vervangen van de meter. In deze brief stond iets in de trant: "als de slimme meter geweigerd zou worden en de klant later alsnog een slimme meter wilde hebben dat er kosten in rekening zouden worden gebracht".
Het bedrag dat u noemt, klopt ook aardig.

Mijn netwerkbeheerder is Liander en zij zouden ook kosten in rekening brengen.

1paul
door 1paul - Feb 20, 2024 om 14:15
3148 Antwoorden / 0 Vragen

ach je denkt geld te besparen met een dynamisch contract dus waar heb je het over??

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Feb 20, 2024 om 14:29
2057 Antwoorden / Vragen

De meter is u gratis aangeboden en als u even wacht zal hij u nogmaals gratis aangeboden worden (dwz hij zal dan verplicht zijn) maar voor het genoegen eea te regelen als hij u uitkomt rekent men een kleine bijdrage. Niet onredelijk en of andere partijen dat wel of niet ook doen speelt geen rol.

rj
door rjw Feb 20, 2024 om 19:45
3262 Antwoorden / 5 Vragen

Of gewoon wachten tot de oude versleten is.

ne
door neodutchio - Feb 20, 2024 om 14:59
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Even andersom denkend. Er moet een monteur ingepland worden die met een bedrijfsbus en gereedschap apart naar u moet rijden, werktijd nodig heeft om de meter te wisselen en alles moet administratief verwerkt worden. Waarom zou dat gratis moeten?
Dat er wellicht een partij is die deze kosten niet op de klant wil verhalen maar dit verdelen over alle klanten Wilnis zeggen dat iedereen zo moet werken.

Overigens een vreemde redenatie. U hebt meerdere keren de slimme meter geweigerd en nu dat u het wel wilt zou een ander er voor moeten betalen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 20, 2024 om 15:00
16850 Antwoorden / 202 Vragen

Hoewel ik de al gegeven antwoorden goed kan volgen lijkt het mij toch zinnig om uw vraag hier te stellen: - ConsuWijzer, het consumentenloket van de Autoriteit Consument en Markt (ACM), tel. 088-0707070 (nationaal tarief, bereikbaar op werkdagen van 08.30-17.30 uur, zie voor meer informatie: https://www.consuwijzer.nl

Ho
door Hommer Feb 20, 2024 om 15:19
30 Antwoorden / Vragen

Wat moet de ACM de TS nog vertellen wat het forum niet heeft gedaan dan? Zonde van de kosten!

Elke netbeheerder bepaald haar eigen tarieven die worden goedgekeurd door de ACM. Het antwoord op de vraag: mogen de tarieven bij partij X anders zijn dan bij partij Y is "ja en dit tarief is goedgekeurd door de ACM".

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 20, 2024 om 15:34
16850 Antwoorden / 202 Vragen

??? Vragen stellen kan altijd. De ACM is hier toch echt de deskundige en indien het inderdaad is toegestaan zal dat antwoord ook worden gegeven.
Let wel, zoal gisteren ook in Radar aan de orde ontstaat er resp. is er al de nodige discussie over willekeur of niet bij/door energiebedrijven inzake aanrekenen van kosten. Ik kom zovia laptop terug met een interessante link.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 20, 2024 om 15:41
16850 Antwoorden / 202 Vragen

Plaatsen bij bewerken lkukt niet dus hierbij de link: vervangen analoge meter  Hoewel al ietwat gedateerde info staat dit er o.a in en dat zou betekeken dat er inmiddels wel een tweede aanbod geweest zou moeten zijn inzake gratis vervangen. De komende periode krijgen huishoudens met een analoge meter nog een keer een aanbod voor gratis vervanging. Wanneer je op een ander moment uit eigen initiatief een slimme meter wilt laten installeren, ben je hier zo’n 70 euro aan kwijt.

M.b.t. kosten inzake vragen bij Consuwijzer: hooguit telefoonkosten. Het is geen geschillencommissie

Ho
door Hommer Feb 20, 2024 om 16:07
30 Antwoorden / Vragen

Vragen kan altijd. Maar vragen naar de bekende weg bij organisaties die door ons allemaal worden bekostigd is zonde.

Elke TS doorverwijzen naar het Juridisch Loket of de ACM is niet nodig!
Ga spaarzaam om met dit soort instanties. Voordat ze de contactmogelijkheden verzwaren omdat ze worden bedolven onder allerlei vragen en verzoeken.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 20, 2024 om 17:10
16850 Antwoorden / 202 Vragen

Zo zeg, het mag best uw mening zijn doch heeft u er kennelijk ook geen notie van dat men zelfs vanuit Kassa deze verwijzingen geeft.
Afgezien daarvan, er wordt lang niet altijd doorverwezen maar er zijn nu eenmaal ook vragen waarbij uiteindelijk een rechter het laatste woord kan hebben en dat zijn wij niet. Wij kunnen uitsluitend onze mening geven en de mijne is volledig gebaseerd op mijn uitgebreide o.a. juridische kennis en ervaring. Denkt u echt dat u zelf (altijd) kunt bepalen wat de juiste weg is? Herhaald, wij kunnen uitsluitend een mening hebben. En het is aan de vraagsteller om te bepalen wat zij of hij met die meningen doet. Het lijkt mij jhuist een zeer goede zaak dat eer instanties zijn waar expertise ids en ook specifiek advies kan worden gegeven. Zo er sprake zou zijn van een juridische procedure is het toch, als feitelijk al gezegd, een kwestie van meningen van juristen/advocaten en neemt een rechter uiteindelijk dse bslissing.

hereistom
door hereistom Feb 20, 2024 om 17:25
733 Antwoorden / 1 Vragen

De vragen zijn al beantwoord toen men de meter weigerde, toen kon je 'm gratis krijgen en nu voor €72,60, dat is nog voor een prikkie, want de werkelijke kosten zijn minstens 3x zo hoog en die mogen nu de rest van de consumenten betalen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 20, 2024 om 18:13
16850 Antwoorden / 202 Vragen

@HEREISTOM, haalt u geen dingen door elkaar? Wat mogen andere consumenten betalen? Volgens mij is het zo dat indien bezitters van zonnepanelen energie terugleveren aan het net daarvoor kosten zijn voor het netwerkbeheer. En het heeft er m.i. alle schijn van dat de discussie vooral gaat over het doorbereken van die kosten aan ook klanten die geen zonnepanelen hebben resp. niet terugleveren. De vraag betreft de plaatsingskosten van een slimme meter en in ieder geval betreft het dan niet de kosten voor het netbeheerd i.v..m. teruglevering aan het net (en de overbelasting van het net daardoor).

rj
door rjw Feb 20, 2024 om 19:47
3262 Antwoorden / 5 Vragen

Hij is heel duidelijk: de werkelijke kosten minus 72,60 moet worden opgehoest door anderen. En dat alleen omdat iemand bij de initiële installatie het leuk vond om lekker dwars te liggen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 20, 2024 om 21:27
16850 Antwoorden / 202 Vragen

@RJW, helaas ook voor u, zoek de nuance. Over welke kosten gaat het? Volgens de laatstebekende gegevens betalen kklanten van veel leveranciers voor de netwerkosten die ook ontstaan door teruglevering aan het net. Toegegeven, niets is gratis en dus plaatsen van slimme meters kost ook geld.
(Ook weer zonodig een duit in het zakje?)

ro
door ronny530 - Feb 20, 2024 om 15:13
2780 Antwoorden / 41 Vragen

In het aanbod van destijds stond zeer helder beschreven dat wisselen van analoge naar digitale (slimme) meters een gratis éénmalig aanbod was.
U heeft dat aanbod geweigerd wellicht vanwege de hype in de media en nu u toch slimme meters wenst wil u niet voor de vervanging betalen.
€72,60 zijn de kosten niet echt want een monteur van de netbeheerder is met het vervangen en testen meer dan een uur zoet.
Netbeheerders zijn verantwoordelijk voor onderhoud van het netwerk en die is per regio verdeeld en mogen alleen kostendekkend werken.
Uw boosheid is onterecht want u wilde die slimme meters destijds niet en nu u ze wel wil omdat het voor u 'voordeliger' zou kunnen zijn beticht u de netbeheerder een monopoliepositie te hebben.

marita5
door marita5 - Feb 20, 2024 om 19:55
11513 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Itje ,

Wat kost de slimme meter ?

U betaalt niets voor uw slimme meter als u wacht tot u aan de beurt bent. Bij nieuwbouw en ingrijpende renovaties is de slimme meter ook gratis.

Vraagt u eerder om een slimme meter? Dan betaalt u maximaal 72,60 euro. Hebt u geen gasaansluiting? Dan betaalt u maximaal 67,76 euro. Hebt u eerder de slimme meter geweigerd? En neemt u later alsnog een slimme meter, bijvoorbeeld omdat u zonnepanelen koopt? Dan betaalt u maximaal dezelfde kosten als wanneer u eerder om een slimme meter vraagt.

https://www.consuwijzer.nl/elektriciteit-en-gas/meters-meterstanden-verbruik/de-slimme-meter

Iv
door Ivo W - Feb 20, 2024 om 22:28
729 Antwoorden / Vragen

Bij werkzaamheden op uw verzoek mag de netbeheerder de redelijk kosten rekenen voor die werkzaamheden.

De netbeheerder is verplicht om te zorgen dat u een werkende elektriciteitsmeter heeft (en gasmeter indien u ook een gasaansluiting heeft). Maar wanneer u tussentijds vraagt om die meter te vervangen voor een ander exemplaar, dan mag de netbeheerder daar een factuur voor sturen.

Wanneer u wacht tot uw huidige meter afgekeurd wordt, dan is het wel weer gratis, ookal heeft u eerder de slimme meter geweigerd. Maar dan moet u dus geduld hebben tot de netbeheerder het tijd vindt om de meter bij u te komen vervangen. Gezien de drukte bij netbeheerders kan dat nog jaren duren.

JMA2
door JMA2 - Feb 21, 2024 om 00:03
116 Antwoorden / 2 Vragen

Ga eens terug naar uw punt. U heeft die gmeters ratis kunnen krijgen maar dat weigerde u. Nu moet u een beetje betalen gaat u weer verder kijken.
U bent dit begonnen dus draag ook de kosten.

pe
door peentjes - Feb 21, 2024 om 10:03
421 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb ook ooit een slimme meter geweigerd. En ik kon net als u lezen dat als je je bedenkt dat dat geld kost. Maar u denkt weer een gaatje te hebben gevonden in een monopolie. En sinds wanneer is een slimme meter een publieke dienst? Neem gewoon uw verantwoordelijkheid en betaal als u dat ding wilt.

th
door thieu - Feb 21, 2024 om 11:14
148 Antwoorden / 0 Vragen

Heb je al zonnepanelen?
Ik had die meter in eerste instantie ook geweigerd. Toen ik veel later zonnepanelen kocht waren ze verplicht de meter toch kostenloos te vervangen om het terugleveren mogelijk te maken.

mo
door mof - Feb 21, 2024 om 11:57
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Wanneer uw huidige meter niet meer goed functioneert moet Enexis wel een andere plaatsen ... misschien valt daar wat mee te beginnen. Zelf zit ik bij Liander, heb al een paar keer een brief  gehad dat mijn conventionele meter "verouderd" zou zijn. Die brieven bewaar ik goed want de eigenaar van de meter is Liander en die is verantwoordelijk voor de vervanging van de meter wanneer die niet meer goed werkt. Als u ervoor kunt zorgen dat uw meter niet meer goed werkt moet die wel worden vervangen door Enexis.

he
door henkie.penkie - Feb 21, 2024 om 12:13
149 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is goed dat deze regeling er is, dan had men toen niet zo stijfkoppig moeten zijn toen deze gratis geplaatst werden. Bij elke netbeheerder moet je er voor betalen.