Do
door Doggygirl Dec 14, 2020 om 12:19
Geldzaken & recht

Aow alleenstaande

Ik ( 61 jaar) ben momenteel in loondienst bij iemand die een aow uitkering alleenstaande heeft. Hij heeft nog een bedrijf en ik ben werkzaam in dit bedrijf. Ik woon bij deze persoon in, en hiervoor wordt fiscaal een vergoeding verrekend (ingehouden) op mijn loon. Nu is het de bedoeling dat ik per 31 december 2020 stop met werken, maar wel bij deze persoon blijf inwonen. Hoe kan het nu het beste geregeld worden zodat we niet gezien worden als samenwoners en mogelijk de aow uitkering omlaag zou gaan. Aangezien loondienst stopt en er fiscaal ook geen vergoeding meer wordt ingehouden. Ik heb even gekeken op de site van de SVB en daar zijn voorbeelden van kostwinner en/of kamerhuur. De SVB was van de bestaande situatie op de hoogte. Moeten zij van de wijziging ( geen werkgever/werknemer) op de hoogte worden gesteld? Bedoeling is dat ik of kostgeld ga betaling of kamerhuur. Is er iemand die hier ervaring mee heeft wat het beste zou zijn?

4605 9 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 14, 2020 om 12:40
16867 Antwoorden / 202 Vragen

U kunt apart huren en dan zal een en ander gelden als kamerhuur lijkt mij maar de instantie die dat beslist en uw vraag het beste kan beaantwoorden is toch de SVB. https://www.svb.nl/nl/contact  Daarbij geldt m.i. dat melden altijd goed is om evenrtuele latere problemen te voorkomen.
Ik zie dit niet als samenwonen maar herhaald als kamerhuur.

Ik zie inmiddels dit: Als er sprake is van een puur commerciële relatie, zoals bijvoorbeeld bij kamerverhuur, voer je volgens de SVb geen gemeenschappelijk huishouden en krijg je dus de hogere AOW-uitkering voor ongehuwden. Er gelden wel regels.

Zie ook deze waaruit is af te lijden dat er duidelijk een schriftelijke huurovereenkomst moet zijn. https://www.judex.nl/rechtsgebied/uitkeringen-sociale-zekerheid/algemene-ouderdomswet/tips-and-tricks/let-op-uw-aow-bij-verhuren-van-kamer-of-kostganger/

ma
door malty - Dec 14, 2020 om 13:40
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Ik neem aan dat die alleenstaande, uw werkgever, voor dat inwonen een vergoeding op uw loon inhoud.
Wanneer u niet meer in loondienst bent kunt u zelf dat bedrag aan hem overmaken.
Ik neem aan dat het voor de hoogte van die vergoeding niet uitmaakt of u bij hem werkt of niet.
Heeft u, als u stopt met werken nog wel een inkomen, pensioen b.v.?
Heeft u al overlegd met de alleenstaande hoe dat moet met die vergoeding als u niet meer bij hem werkt?

Do
door Doggygirl Dec 15, 2020 om 07:22
3 Antwoorden / 1 Vragen

Er werd een vergoeding ingehouden op mijn loon. Dit is destijds ook opgenomen in het arbeidscontract. P.S. vergoeding inwoning was onderdeel van het loon. De verwerking hiervan vond plaats via de loonadministratie. ( loon in geld + vergoeding inwoning =brutoloon voor loonheffing e.d. ) We zijn in onderhandeling hierover. Weten alleen nog niet zo goed hoe we dit in moeten kleden, kiezen voor kamerhuur of kiezen voor kostganger Er zijn nog andere inkomsten, zodat betaling van de vergoeding geen probleem is.

tijger1
door tijger1 - Dec 14, 2020 om 15:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U dient eenecht huurcontract op te stellen tussen de verhuurder en uzelf. En de huur dient ook echt te worden overgemaakt.

Ik ga er van uit dat u ook echt inkomen hebt, waarvan u de huur of het kostgeld kunt betalen.

Do
door Doggygirl Dec 15, 2020 om 07:20
3 Antwoorden / 1 Vragen

Dit is geen probleem, er zijn nog andere inkomstenbronnen

panter22
door panter22 - Dec 14, 2020 om 17:27
6599 Antwoorden / Vragen

Ben je een kostganger? Let dan op dat de SVB van mening is dat jullie een gezamenlijke huishouding hebben en je baas geen OAW voor alleenstaanden meer krijgt.
Een modelovereenkomst staat op de website van de SVB. Die kunnen jullie invullen.
https://www.svb.nl/nl/aow/alleen-wonen-of-met-1-of-meer-personen/u-woont-met-1-persoon
E
en gezamenlijke huishouding:
Een gezamenlijke huishouding betekent dat u met iemand van 18 jaar of ouder op hetzelfde adres woont. En u draagt allebei regelmatig bij aan het huishouden.
https://www.svb.nl/nl/aow/alleen-wonen-of-met-1-of-meer-personen/u-woont-met-2-of-meer-personen
U heeft een kostganger als u een kamer verhuurt en daarvoor een vergoeding krijgt. En als u deze kamer bijvoorbeeld schoonhoudt en maaltijden voor de huurder verzorgt.

De grens tussen een gezamenlijke huishouding voeren en een kostganger hebben komt nogal precies.
Je kunt een kamer huren, maar dat betekent dat je alles apart doet, dus niet samen eten en je eigen kamer schoonhouden, een slot op de deur en uiteraard een huurcontract.
Als je een van de contracten van de site van de SVB invult overleg even met het juridisch loket. Krijg je controle van de SVB en de SVB is van mening dat jullie wel een gezamenlijk huishouding voeren, dan wordt het teveel betaalde teruggevorderd. Dus wees voorzichting,
https://www.juridischloket.nl/

ma
door malty - Dec 14, 2020 om 17:47
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Hoe is het nu geregeld en bij de SVB bekend, huurovereenkomst?
Want als u de inwoning blijft betalen veranderd er voor de SVB eigenlijk niets.
Het enige verschil met nu en na 31 december is dat u niet meer bij hem werkt en er ook geen kostgeld/huur van uw loon ingehouden kan worden.

fi
door fisbel - Dec 15, 2020 om 01:41
851 Antwoorden / 3 Vragen

Ik lees nergens in de antwoorden wat voor AOW uw werkgever heeft. Dat zal een AOW voor alleenstaanden zijn neem ik aan.
Dan is er dus bij de SVB al het een en ander geregeld. Als hij de AOW voor alleenstaanden krijgt geldt voor u hetzelfde.
Maar formeel moet dat wel even worden geregeld. Zie het antwoord van Malty hierboven: er verandert voor de SVB eigenlijk niets.

Do
door Doggygirl Dec 15, 2020 om 07:24
3 Antwoorden / 1 Vragen

Zie mijn vraagstelling Ik heb reeds aangegeven dat bij de werkgever dit de aow voor alleenstaande betreft. Ik zelf ben pas 61 dus krijg nog geen aow.

panter22
door panter22 Dec 15, 2020 om 11:33
6599 Antwoorden / Vragen

Voor de SVB verandert er wel degelijk wat. Er is nu  sprake van werkgever en werknemer.
Kennelijk was een onderdeel van de arbeidsovereenkomst kost en inwoning.Daar kan de SVB geen speld tussen krijgen.
Die kost en inwoning  is per 1 januari a.s. niet meer noodzakelijk. Dus er ontstaat een andere relatie.
Kamerhuurder, kostganger, samenwoner?
Het is dus zaak om een goede overenkomst te maken. Als je kijkt naar artikel 4 wederzijdse diensten van de kostgangersovereenkomst en je vult overal "beiden"in, dan lijkt het er op dat er sprake is van samenwonen.

1paul
door 1paul - Dec 15, 2020 om 08:21
3161 Antwoorden / 0 Vragen

kostgeld is prima maar wel zoveel dat het ook aannemelijk is, bovendien doe dit via de bank en stel een overeenkomst op....

bovendien dient uw kostgever dan ook werkelijk uw kamer wschoon te houden en uw maaltijden te verzorgen....

let erop dat men ook kontroleert zo hier en daar....

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Dec 15, 2020 om 08:54
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Elke maand Huur overmaken  met  duidelijke omschrijving.....
Dan ben je huurder en  samen eten?   Dat is lastig controleerbaar,  je mag zijn keuken ook gebruiken en op je eigen kamer eten....

Zorg ervoor dat je een eigen woonruimte hebt en niet  hele dagen bij hem moet zitten voor de TV en zo...
Ook apart slapen en kleren kast.

Anders word het een relatie en  dat is nadelig voor beiden...
Maar als hij  plotseling  overlijd, wat dan?
Sta je dan op straat  na  verkoop woning of  is het huurhuis met onderhuur?
Daar naar kijken lijkt me slimmer!

Do
door Doggygirl - Dec 16, 2020 om 07:27
3 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo allemaal,

We zijn er na onderling overleg bijna uit. De keuze valt waarschijnlijk op kamerhuur. Geeft volgens ons wat minder gedoe dan kostgeldvergoeding.

Ik wil iedereen bedanken voor zijn/haar bijdrage.

Verder wil ik jullie, ondanks de rare tijd waarin we momenteel leven, prettige feestdagen en de beste wensen voor 2021 toewensen.

ma
door malty Dec 16, 2020 om 14:13
1112 Antwoorden / 1 Vragen

U ook, fijne feestdagen en een mooi 2021.

panter22
door panter22 Dec 16, 2020 om 16:19
6599 Antwoorden / Vragen

Ook prettige feestdagen en een goed 2021.
Ter info:
https://puc.overheid.nl/svb/doc/PUC_1237_20/9/