sc
door schaar_1 Apr 15, 2009 om 22:07
Geldzaken & recht

Arbeidscontract

Hallo,

Mijn zoon (26) werkt 1,5 jaar bij een bedrijf. Onder exact dezelfde financieele voorwaarden heeft hij een nieuw 1-jarig contract aangeboden gekregen.

Aangeboden salaris : 1.381,20 voor 4 uur p.wk.

Daarnaast wordt hem 134,- reiskosten netto aangeboden om de reisafstand van 60 km per dag met de auto te overbruggen.

Hij is zeer teleurgesteld over dit aanbod daar zijn werkgever zeer tevreden is over zijn geleverde prestaties. Tekenend is dat een aantal collega's inmiddels zijn ontslagen (indirect gevolg kredietcrisis) waardoor ook de werkdruk voor hem is toegenomen.

Wat is de meest slimme manier om toch een een succesvolle salarisverhoging aan te kaarten?

1022 11 Rapporteer

la
door lammi - Apr 15, 2009 om 22:47
32 Antwoorden / 2 Vragen

ehh, 4 uur p/w, 1381,20?

sc
door schaar_1 - Apr 15, 2009 om 22:58
9 Antwoorden / 37 Vragen

Excuses 40 uur p/week.

Aanvullende info.

1e contract was 0,5 jaar contract

2e contract was 1-jaar contract

3e contract (nu aangeboden) weer 1-jaar contract.

Verder is inhoudelijk het werk afgelopen jaren veranderd. Hij is nu verantwoordelijk voor het complete reilen en zeilen van het magazijn.

la
door lammi - Apr 15, 2009 om 23:06
32 Antwoorden / 2 Vragen

ja volgens mij is dit een heel acceptabel salaris voor een 26 jarige. ik zelf heb toen 3 keer een jaar contract gekregen en daarna voor onbepaalde tijd. je zoon zit nu aan 2,5 jaar en ik denk dat hij hiernaar nog eens een half jaar contract krijgt en dat zit hij ook aan die 3 jaar en dan is het meestal vast of eruit. maar dat is van bedrijf tot bedrijf verschillend, denk ik. misschien zijn er andere mensen die je nog tips kunen geven. succes.

kiran
door kiran - Apr 15, 2009 om 23:13
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@schaar

Ik schrok al, een 26 jarige met een uurloon van €86,- + reiskosten vergoeding? Lijkt me zeer riant. :-)

Maar wat de meest slimme manier is om tot een succesvolle salarisverhoging te kunnen komen? Zou haast zeggen: nu? momenteel? De mensen vlieger er al met bosjes uit, in mijn omgeving zitten er een aantal op de schopstoel. En als ik lees: 'een aantal collega's zijn inmiddels ontslagen'?

Erover praten kan natuurlijk altijd, maar of er het onderste uit de kan te halen is. [Mijn echtgenoot heeft dat ook meegemaakt. Van 7 man, naar 2!! Is inderdaad dan aanpoten, maar geen cent erbij gekregen. Werd zelfs nog inleveren. Was allang blij dat hij er niet uitvloog] Dus in deze tijd? Persoonlijk zou ik zeggen: is ff afzien, maar je hebt tenminste werk.

Wens uw zoon succes!

zinook
door zinook - Apr 16, 2009 om 08:26
261 Antwoorden / 7 Vragen

Dat het bedrijf mensen ontslagen heeft betekent dat het bedrijf het moeilijk zou krijgen of heeft als ze dit niet zouden doen. Dus dat je zoon een contractverlenging krijgt met hetzelfde salaris, daar mag hij 'blij' mee zijn. Hij heeft in ieder geval nog een inkomen in tegenstelling tot zijn ex-collega's.....

Ik denk niet dat het nu de tijd is om salarisverhoging te vragen. Doe je dit wel, dan is de kans dat hij binnenkort geen baan meer heeft ook groot en dan vinden ze wel iemand die voor dat salaris komt werken.....Iemand die bv net ontslagen is...

Vriendelijke groet,

kenwel2
door kenwel2 - Apr 16, 2009 om 08:55
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Hallo schaar, een salaris van 1381,20 per 4 weken, is helemaal niet eens zo slecht in dit geval.(als dat netto is dan) En een vergoeding van 134 euro voor reiskosten, is ook niet eens zo slecht, hij rijd 20 dagen 60 km, is 1200 km per 4 weken, zelf heb ik een diesel, en rijd voor dat bedrag zo'n 1600 km.....

Hoor steeds vaker de laatste tijd, dat werkgevers nog niet eens een reisvergoeding geven, laat staan openbaar vervoer vergoeden. Er wordt dan gezegd: Daar heb je je salaris naar! Zelf heb ik een kennis, die mij dit zo vertelde.

Denk dat uw zoon zo slecht nog niet zit: 1381,20 + 134 = 1515,20

Niet zo slecht hoor, en inderdaad, u geeft het al aan zelf: Tekenend is dat een aantal collega's inmiddels zijn ontslagen .....

De meest slimme manier om een salarisverhoging aan te kaarten, is te wachten totdat de economie, en de crisis voorbij zijn, kortom niets aankaarten voorlopig, anders kan hij wle eens hetzelfde lot ondergaan als zijn collega's, en geloof me, dan hoef je niet te verwachten, zeker in deze tijd, dat het zo soepeltjes zal verlopen...niets aankaarten dus, lekker zo laten...

Succes met de toekomst van uw zoon, Gr. Henri

sc
door schaar_1 - Apr 16, 2009 om 09:01
9 Antwoorden / 37 Vragen

Het opgegeven salaris is bruto p/mnd.

sc
door schaar_1 - Apr 16, 2009 om 09:28
9 Antwoorden / 37 Vragen

Aanvullende info.

Mijn zoon heeft vanmorgen aan zijn werkgever aangegeven dat hij zeer teleurgesteld is in het aanbod en heeft aagegeven om zich heen te gaan kijken.

Bedrijf geeft nu aan dat hij per 30-4-2009 moet opzeggen.

Na het lezen van al jullie reacties heb ik mijn zoon aangegeven door de zure appel heen te bijten en te tekenen.

Dat gaat hij nu ook doen maar is nu bang dat zijn werkgever niet meer wil tekenen.

Wat is de rechtsgeldigheid van dit contract als zijn werkgever nu niet meer wil tekenen?

aurora1
door aurora1 - Apr 16, 2009 om 16:52
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Hallo, het is m.i. verre van verstandig om na pas 1,5 jaar in een bedrijf te hebben gewerkt en op contractbasis om al over salarisverhoging te beginnen. Nog onverstandiger is dat te doen terwijl al ontslagen zijn gevallen en er mogelijk meer ontslagen in de lucht hangen. Het salaris is alleszins redelijk dan wel goed te noemen, zeker voor een 26-jarige (ik neem aan dat de functie magazijnbediende oid is en niet sprake is van een nieuwe, andere functie zoals bijv. hoofd magazijn). Netto reiskosten krijgt vrijwel niemand en maakt omgerekend naar bruto het maandsalaris ook hoger. Het is bovendien je eigen keuze waar je gaat werken. Mensen verhuizen vaak om dichter bij hun werk te wonen. Overigens zijn reiskosten ook bij dichterbij  wonen vaak niet veel lager of zelfs duurder, zoals bijv. in grote steden waar je vaak zelfs meer reistijd kwijt bent. Als uw zoon voorheen geen resivergoeding had en dat met het nieuwe contract wel zou krijgen, is dat een salarisverhoging.

Het lijkt erop dat uw zoon inmiddels zijn eigen glazen heeft ingegooid. Immers een ontevreden werknemer wil je eigenlijk niet meer terug in dienst. Niet goed voor de werksfeer en misschien wil deze persoon dan niet meer zijn best gaan doen. Dan heb je liever een ander, bijv. iemand die net is ontslagen.

Salarisverhoging krijg je meestal als je al jaren je stinkende best hebt gedaan, en vooral als je dat doet in tijden wanneer de zaken er minder voor staan je nog een extra tandje bijzet en zonder zeuren en het bedrijf er inmiddels al een tijdje beter voorstaat met betere toekomstverwachtingen. Vaak is het dan ook gewenst als je in eigen tijd nog bijschoolt.

W.b. het contract geldt m.i. dat de situatie en het inzicht wat zijn veranderd. Uw zoon gaf te kennen niet tevreden te zijn met het aanbod en dus het contract en dat hij in feite iets anders gaat zoeken dan wel al aan het zoeken is. Ik denk dat dat de werkgever ontheft van het aanbod nog te laten gelden.

Zonder de voorwaarden van zijn huidige contract te kennen neem aan dat zijn baan afloopt na beeindiging van het huidige contract en er geen nieuw contract meer wordt aangeboden.

vr.gr.

mi
door miraltje - Apr 16, 2009 om 17:44
462 Antwoorden / 0 Vragen

als je het laatste antwoord van schaar leest staat er dat zijn/haar zoon per 30-4-2009 moet opzeggen naar aanleiding van een gesprek over het salaris.

het betekent dat nu ontslag aangezegt is/contract niet verlengt wordt omdat de zoon het onderste uit de kan wou.

niet tevreden met gelijkblijvende voorwaarden in een slechte tijd betekent nu helemaal geen loon en op straat.

zinook
door zinook - Apr 16, 2009 om 21:16
261 Antwoorden / 7 Vragen

Hallo,

misschien kan je zoon opnieuw een gesprek aanvragen en dat hij dan aangeeft dat hij nog eens goed over de situatie nagedacht heeft en dat hij toch graag wil blijven....

En anders is het einde oefening voor hem. Het contract eindigt dadelijk gewoon en deze wordt dus niet verlengd. Dus staat hij op straat....

Nog veel succes!