mu
door mutsen Jul 11, 2008 om 10:53
Geldzaken & recht

Auto verkocht en koper betaald niet

 Ik heb mijn auto verkocht aan een kennis , hij zou in mdl termijn betalen .,dat heeft hij 3x gedaan in begin van het jaar maar nu betaald hij helemaal niets meer paar x gebeld en belloft dat hij betaald maar telkens smoesjes dat hij moet werken en teveel kosten heeft deze mnd ect. nu is het zover dat hij zelfs de tel, niet meer opneemt . Ik wil nu mijn auto terug hebben nu is mijn vraag kan ik mijn auto terug halen Ik heb nl nog een sleutel  dacht dat ik die kwijt was maar heb hem terug gevonden ,of is dat diefstal, hij heeft van de 3000 euro nog maar 600 terug betaald . in feite laest  hij nu de auto hij rijd al 7mnd voor dat geld rond in de auto.mijn vraag is wat kan ik doen??????help me aub

7788 14 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 11, 2008 om 11:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag mutsen,

Als je zwart op wit een getekende koopovereenkomst in je bezit hebt, dan kun je zelf een incassobureau inschakelen.

Informatie over een goed incassobureau:

Incassobureau óók voor particulieren: DirectIncasso

Het komt geregeld voor dat particulieren (de gewone consument dus) niet bij een incasso-bureau terecht kunnen als ze een vordering op een andere particulier of firma hebben. Bij onderstaand incasso-bureau kunnen ze dan wél terecht. Dit incasso-bureau werkt op basis van no cure no pay tot aan een maximum van € 750,-. Daarboven betaal je maar € 29,50 en altijd na overleg andere kosten. Wel is het zo dat als dit incassobureau er bij de debiteur niet in slaagt (maar dat komt bijna niet voor) het verschuldigde bedrag te innen, je dossierkosten dient te betalen a raison van € 31,50 per geval.

Als tussenoplossing bieden zij ook de Laatste Sommatie Service aan. Een brief namens de klant geschreven door DirectIncasso, waarin zij de debiteur sommeren het bedrag alsnog over te maken zonder tussenkomst van het incassobureau. Grote kans dat de debiteur alsnog de ernst van de situatie dan inziet en de mogelijkheid aangrijpt om buiten het incassobureau om te betalen (in 85% van de gevallen lukt dat).

Contactgegevens DirectIncasso

DirectIncasso

Postbus 95
6800 AB
Arnhem

Bezoekadres:
Nieuwe Stationsstraat 10
6811 KS Arnhem

Algemeen tel: +31 (0) 26 - 3724 404
Fax: +31 (0) 26 - 3723 360
Intake contactpersoon +31 (0) 26 - 3724 508 (dhr. Zweers)
Email:
info@nedincasso.nl

http://www.directincasso.nl/

Overige
KvK Handelsregister 09 14 63 32
BTW nummer NL 8139.70.209.B01

Sukses, groeten, Read3.

Note: het zelf de auto terug halen kan niet meer omdat deze (jouw) auto nu voor 1/5 deel zijn eigendom is.

ve
door verwijderd - Jul 11, 2008 om 11:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

De auto ophalen met de sleutel is inderdaad diefstal omdat de eigendom van de auto is overgegaan. Je hebt namelijk een sleutel aan hem overhandigt omdat je de auto aan hem verkocht hebt. Het betalen van de koopprijs is namelijk geen vereiste om eigendom over te laten gaan.

Het enige dat je kunt doen, mits je voldoende op schrift hebt staan, is Read in deze volgen en een incassobureau inschakelen.

ve
door verwijderd - Jul 11, 2008 om 12:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

U mag de auto niet meenemen. Maar er is nog een andere ludieke oplossing. Op marktplaats en andere tweedehands sites zijn wielklemmen te koop (voor caravan/aanhanger) voor een heel klein bedragje.

Waarom zet u geen wielklem op de auto met de mededeling: Niet wegrijden WIELKLEM en het voorstel dat voor het resterende bedrag een persoonlijke lening wordt afgesloten en de auto betaald wordt. Waarna u bereid bent de wielklem te verwijderen.

Doe dit op een moment dat de koper de auto niet nodig heeft, bijv. zaterdagmorgen vroeg. Kunnen de buren er ook nog van mee genieten.

Deze methode wordt ook gehanteerd door de heren van de wegenbelasting als er niet betaald wordt. Die zetten er dan een wielklem op met een grote waarschuwing op het raam van de bestuurder.

Vladja

ve
door verwijderd - Jul 11, 2008 om 13:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Even updaten. Wegenbelasing is nu houderschapsbelasting geworden of zoiets.

ve
door verwijderd - Jul 11, 2008 om 17:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, ligt er toch aan of er sprake is van een echter verkoop. Als er een koopovereenkomst ten grondlag ligt en de auto daadwerkelijk op naam van de andere persoon is overgeschreven klopt het verhaal. Her verhaal " ik heb mijn auto verkocht aan een kennis" (trouwens nooit doen !) zegt niets over de wijze waarop dit is gebeurt. Ook is niet bekend hoe de termijnen zijn voldaan (via een bankoverschrijving of kwitantie of gewoon handje contantje zonder getuigen). in het laatse geval kan de tegenpartij zeggen dat inmiddels ALLES is voldaan, terwijl u kunt zeggen dat er NIMMER is voldaan. Als het mij trouwens zou overkomen zou ik wel weten wat ik zou doen. De wijze waarop we dan geen van ons tweeen meer deze auto kunnen rijden, zal ik uit het oogpunt van normen en waarden hier niet beschrijven.

ve
door verwijderd - Jul 11, 2008 om 17:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

 Die gedachten gaan bij mij ook rond

ve
door verwijderd - Jul 11, 2008 om 17:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

 IS OOK EEN GOED IDEE

ve
door verwijderd - Jul 11, 2008 om 19:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ridder,
Het laten wijzigen van de tenaamstelling van het kenteken, zegt niets over wie eigenaar is. Dat is alleen nodig om er voor te zorgen dat de juiste persoon de belastingen en boetes krijgt.

@mutsen,
Ook het plaatsen van een wielklem is door particulieren niet toegestaan. U loopt dan het grote risico dat er proces-verbaal  tegen u wordt opgemaakt. Bepaalde ambtenaren mogen dat op grond van hun bevoegdheid wel.

ve
door verwijderd - Jul 11, 2008 om 19:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

@marchel75,

In dit geval moet en mag je er van uitgaan dat deze wagen van de ene eigenaar (oorspronkelijke bezitter) bij een juiste overeenkomst formeel overgaat naar een andere eigenaar en mag je aannemen dat wagen/kenteken wordt overgeschreven c.q. overgaat naar de opvolgende eigenaar als verkrijger. Je trekt m.i. te vaak een eigen conclussie die een afleiding van is van de oorspronkelijke vraagstelling. Dit moet toch wel de opzet zijn en blijven van deze vragenrubriek.

Volgens mij kan je beter- zoals je elders in je eigen antwoorden zelf vermeld " als goed jurist"  - de vraagsteller een juridisch goed onderbouwd en eenduidig antwoord geven waarmee hij/zij verder kan i.p.v. juridische haarkloverij en taalkundige mis-interpretaties te bedrijven. ik mag toch hopen dat als mensen een huis gekocht hebben bij jullie/u een koopovereenkomst c.a. komen ondertekenen dan niet met een testament de standgroene met bladgoud belegde voordeur uit gaan.

ve
door verwijderd - Jul 11, 2008 om 20:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Ridder,
Korte cursus "Nederlands goederenrecht" lijkt mij op zijn plaats. Je heb goederenrechtelijk 2 soorten goederen, namelijk registergoederen en niet-registergoederen. Registergoederen zijn onroerende zaken en teboekgestelde schepen en luchtvaartuigen. Voor de overdracht van registergoederen is een notariële akte voorgeschreven en inschrijving daarvan in de daartoe bestemde openbare registers om eigendom over te laten gaan.

Van roerende zaken (daaronder vallen dus ook auto's) gaat de eigendom over door levering op grond van een geldige titel door een beschikkingsbevoegde. De titel is in dit geval de koopovereenkomst (hoeft niet schriftelijk te zijn), de beschikkingsbevoegde is in de regel de eigenaar (kan ook ander zijn, maar dat is uitzondering) en de levering van roerende zaken vindt plaats door bezitsverschaffing, oftewel het overhandigen van de sleutels.

Het afgeven van een kentekenbewijs voor een auto maakt een auto ook nog geen registergoed, omdat het kentekenregister voorts geen openbaar register is. De bedoelde openbare registers worden namelijk door het Kadaster gehouden.

Het overschrijven van een kenteken is dus geen vereiste om de eigendom van een auto over te laten gaan.

Dit is overigens een vraag die iedere eerstejaars student voorgelegd krijgt en om te slagen voor het eerste tentamen goederenrecht goed moet beantwoorden en dus niet gebaseerd op mijn eigen mening.

ve
door verwijderd - Jul 11, 2008 om 20:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

@marcel75,

Met je antwoord geef je precies aan wat ik bedoel met mijn opmerking,Probeer nu eens probleemoplossend te werken dit is nl. het nut van deze rubriek en voor de lezers.

Met je hele onzinverhaal over juridisch eigendom en voorbehoud waar niemand op zit te wachten zit je alleen aan zelfbevlekking en ijdeltuiterij te doen en geeft geheel geen juridisch verweer voor vraagsteller. Zelfs voor iedereen die nooit rechten heeft gestudeerd is het geheel duidelijk dat je wellicht in Rotterdam maar nooit in Leiden rechten hebt gestudeerd. Je weet het he, in onze kringen blijft dit altijd helaas een maatje minder.

Het is voor iedereen duidelijk

ve
door verwijderd - Jul 11, 2008 om 20:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Ridder
off-topic,
Ik heb in een eerdere bijdrage duidelijk aangegeven dat het stelen van de auto niet is toegestaan, ook al vind je nog een sleutel thuis en het zetten van een wielklem ook niet is toegestaan. Ook heb ik aangegeven het advies van Read in deze te volgen. Lijkt mij toch allemaal zeer praktijkgericht en nuttig voor de ts.

Vervolgens zie ik het in de praktijk vaker voorkomende misverstand voorbijkomen dat je pas eigenaar zou worden van een auto op het moment dat het kenteken op jouw naam zou staan. Daarop heb ik vervolgens (ter info) de reactie geplaatst dat zulks dus een misverstand is (maar ja, in Leiden denken ze daar waarschijnlijk heel anders over).

ve
door verwijderd - Jul 11, 2008 om 21:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

@marcel 75,

oke, het is hier in Leiden ook vrijdagavond dus laten we het gezellig houden. Read gaf aan dat MITS de aanvrager een schriftelijke overeenkomst had deze kon laten ineen via een incassobureau in Arnhem. Ik weet dat er toch veel meer van deze bedrijven zijn die dit voor particulieren doen en een standaardbrief van laatste aanmaning voor ingebrekestelling kan je zelf bij confrater Intrum Justitia eenvoudig verkrijgen. Iemand die echter onwillig is en eerder met dit bijltje heeft gehakt wordt hier niet koud of warm van. Het feit dat hij niet reageert op de vele telefoontjes is ook een veeg teken, maar derhalve had vraagsteller e.e.a. reeds schriftelijk  met aangetekend schrijven c.a. moeten verrichten.

Ik (maar dat is weer mijn aanname) denk dat er echter geen schriftelijke overeenkomst aanwezig is en derhalve deze weg is afgesloten, maar dat weet alleen de vraagsteller. In dit geval had ik de vraagsteller verwezen naar een civiele procedure via de kantonrechter MITS aantoonbare bewijzen (aankoopnota, keuringsrapporten APK, etc) afdoende aanwezig waren. De huidige berijder van de auto zal hieraan niet snel willen meewerken dus het wordt een tijdrovende en kostbare zaak om verhaal te halen. Hierbij moet men er dan van uit gaan dat de huidige berijder de auto - zoals een goed huisvader betaamd- de auto onderhoudt en niet vervreemd. M.i.is dit een andere mogelijkheid die wij vraagsteller in praktische zin kunnen voorhouden. Recht is grillig, wij verwijzen derhalve de vraagsteller naar zijn mogelijkheden en hij/zij zal dan zelf de weg moeten bewandelen

Met groet en sans rancune ?,

ridder

ve
door verwijderd - Jul 12, 2008 om 02:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ ridder:

Citaat: "Ik (maar dat is weer mijn aanname) denk dat er echter geen
schriftelijke overeenkomst aanwezig is en derhalve deze weg is
afgesloten, maar dat weet alleen de vraagsteller."

Denken is niet hetzelfde als weten.

Hardware ERror MAN.