bi
door bibicaav Apr 27, 2019 om 15:27
Geldzaken & recht

Automatische incasso achteraf in rekening

Ik heb gisteren een e-mail ontvangen van de vereniging waar ik sinds 2013 lid van ben.
Zij stuurden mij maarliefst 11 openstaande facturen met een totaalbedrag van 1200 euro.
Maar nu het gekke, tot Q3 2016 zijn deze middels automatische incasso gevorderd, nooit problemen mee gehad. Daarom heb ik dit ook nooit gecontroleerd, het ging immers vanaf het begin goed.
De facturen zijn van eind 2016 tot heden en onderaan staat netjes vermeld ‘betaling middels automatische oncasso’. Ik ben er dus vanuit gegaan dat het wel afgeschreven zou worden elk kwartaal.

Moet ik dit nu werkelijk nog betalen?
feiten; er is toestemming voor automatische incasso.
er is altijd voldoende saldo op de rekening
er is geen sprake geweest van weigering of stonering
zij hebben de incasso niet uitgevoerd.

7812 16 Rapporteer

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Apr 27, 2019 om 15:53
1771 Antwoorden / 31 Vragen

Ja.

Je bent zelf verantwoordelijk voor de betalingen.
Kijk je nooit op je afschriften?

ne
door neodutchio - Apr 27, 2019 om 16:02
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Als het goed is heeft u elke maand geld over gehouden en daarmee kunt u dus die achterstand ineens betalen. Tenzij u ook behoort tot het type mens dat nooit de rekeningafschriften controleert. Niet slim. Kan zijn dat er al jarenlang geld afgeboekt wordt van iets wat u niet weet. Of dat er een erfenis is gestort van een paar miljoen en u niet meer zou hoeven te werken.

U bent in gebreke door niet te betalen. Dat een incasso niet gelukt is zorgt er niet voor dat u niet hoeft te betalen.

bi
door bibicaav - Apr 27, 2019 om 16:09
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor de reacties zo snel,
uiteraard begrijp ik dat, als ik een dienst afneem, ik die moet betalen. Dat is zeker logisch.
En omdat ik wel een spaarder ben heb ik dit bedrag wel staan, ze hebben mij ook aangeboden het in termijnen te kunnen betalen, dat is erg netjes. Ik controleer mijn rekeningen altijd op voldoende saldo en of er geen ‘gekke’ bedragen tussenstaan die ik niet herken.
Maar automatische incasso’s is voor mij een manier om het uit handen te geven zodat ik het niet zelf over hoef te maken.

Toch wringt het me ergens dat hier de penningmeester van de vereniging niet eerder mee aan is gekomen.
Kan het zo zijn dat de facturen van ouder dan 2 jaar onder verjaring vallen?

edrick3
door edrick3 Apr 27, 2019 om 16:16
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Is er geen kascontrolecommissie die dit had moeten zien?

diumenge
door diumenge Apr 27, 2019 om 19:06
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Verjaringstermijn van 2 jaar is van toepassing op een consumentenkoop, lijkt mij hier niet het geval. Lijkt mij dat hier een verjaring van 5 jaar van toepassing is. http://www.advocaten.nl/wanneer-verjaart-een-vordering-de-verjaringstermijn/

jo
door jorisw Apr 30, 2019 om 10:44
4340 Antwoorden / 1 Vragen

@EDRICK3: de kascontrolecommissie controleert alleen maar of de exploitatierekeningen in overeenstemming zijn met de financiele administratie. Achterstallige betalingen zullen in de exploitatierekening vermeld staan (hoogstwaarschijnlijk het totaal, niet gespecificeerd naar persoon) om de balans kloppend te maken, maar het is niet de taak van de kascontrolecommissie om hier actie op te ondernemen.

Topantwoord

edrick3
door edrick3 - Apr 27, 2019 om 16:12
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Dure vereniging. ;-)
Maar je had dat natuurlijk wel al eerden kunnen/moeten zien.
Je bent zelf verantwoordelijk voor het nakomen van je verplichtingen.
Heb je al contact gehad met de penningmeester met de vraag hoe dit heeft kunnen gebeuren?
Een betalingsregeling zou eventueel afgesproken moeten kunnen worden.

Topantwoord

edrick3
door edrick3 - Apr 27, 2019 om 16:15
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Kan het zo zijn dat de facturen van ouder dan 2 jaar onder verjaring vallen?

Info betreffende verjaring: https://financieel.infonu.nl/administratie/115427-wanneer-is-een-oude-factuur-verjaard.html#verjaring-na-2-5-of-20-jaar

costnix
door costnix - Apr 27, 2019 om 16:16
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Maar staan deze incasso’s wel in uw berlangsoverzichten van uw bank? Als die er wel in staan, dan deze tonen aan die penningmeester zo niet, dan moet u (op afbetaling) betalen.

tijger1
door tijger1 - Apr 27, 2019 om 16:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Voor hetzelfde geld hadden ze twee keer per maand geïncasseerd. Dat was u dan ook niet opgevallen. Het is echt beter dat u uw rekeningen zorgvuldiger controleert.

bi
door bibicaav - Apr 27, 2019 om 16:50
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor jullie antwoorden, ik ga met ze in gesprek.
En zal voortaan ook op doorlopende zaken een extra controle uitvoeren.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 28, 2019 om 09:58
16873 Antwoorden / 202 Vragen

U had dus wel problemen door het niet nagaan van het feit of er ook inderdaad is afgeschreven.
Ik ben evenwel nadrukkelijk van mening dat de voor uw vereniging hiervoor verantwoordelijke, ik neem aan de penningmeester, daar in ieder geval ook behoorlijk verantwoordelijk voor is. Dat is hoe dan ook het geval indien er nooit reden is geweest i.v.m. negatief saldo om niet automatisch te incasseren.
Uw opmerking m.m.t. het gedrag / nalatigheid van de penningmeester is terecht.

Normaliter is het zo, dat indien bij iedere JAARLIJKSE controle blijkt dat een lid niet aan de contributieverplichting heeft voldaan al op dat moment er een reactie naar dat lid gaat. Dit betekent dus dat u het bestuur van de vereniging hierop kunt aanspreken. In beginsel is het zo, op bais van uw bevinding kan worden gesteld dat door de algemene ledenvergadering ten onrechte aan de penningmeester en het bestuur decharge is verleend.

Al met al een zeer lastige zaak. Als u het er werkelijk helemaal niet mee eens bent kunt u besluiten dat u op basis van dit gebeuren stelt dat u uw lidmaatschap als beëindigd beschouwd maar als u wel heeft deelgenomen en nog altijd ook deelneemt aan activiteiten van de vereniging zou ik dat niet doen.

Wel lijkt het mij dat u nog eens en dan wel iets steviger het bestuur duidt op de nalatigheid.  Neem contact op met uw bank en vraag of zij u betaalgegevens kunnen verstrekkjen over de afgelopen periode, eventueel specifiek m..b.t. uw vereniging. Indien onverhoopt dan blijkt dat er wel degelijk sprake is geweest van incasso, dan is er iets ernstigers aan de hand.

tijger1
door tijger1 Apr 29, 2019 om 15:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zou de Ts dat niet gewoon zelf in haar afschriten kunnen nazien? Of er ja dan nee is geincasseerd? Heb je toch de bank niet voor nodig.

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 29, 2019 om 16:03
16873 Antwoorden / 202 Vragen

Als Ts dat niet meer heeft bewaard kan de bank uitkomst bieden. 'Zeveren' is ook een kunst.

tijger1
door tijger1 Apr 30, 2019 om 11:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Blijkbaar hebt u geen idee, dat men wel tot zeven jaar terug kan kijken op de bankrekening?

En denkt u ook niet dat de Ts als eerste nagekeken heeft of er al dan niet geincasseerd is?

Zover wat zeveren betreft.

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 30, 2019 om 13:34
16873 Antwoorden / 202 Vragen

Tijgertje , tijgertje, u 'weet toch ook echt alles' maar helaas weet niet iedereen dat of hoe je zelf 7 jaar kunt terugkijken!
Lees de vraag nog eens goed. Ts. geeft aan nooit gecontroleerd te hebben.

zoekster1
door zoekster1 - Apr 29, 2019 om 13:04
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Van verjaring is geen sprake, aangezien dit geen consumentenkoop is. Hier geldt een verjaringstermijn van 5 jaar.

lo
door lovewinnie - Apr 29, 2019 om 13:26
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Natuurlijk moet u betalen. Fouten maken is menselijk, ook aan hun kant.
Ik heb vorige maand tijdschrift afgesloten voor de kinderen. Deze zou 12 maart afschrijven. Ik kreeg maart tijdschrift binnen, april tijdschrift binnen maar er is nog niks betaald. Ik heb ze vandaag gebeld en ze gaan het voor mijn nakijken wat er mis is gegaan. En natuurlijk zal is alsnog betalen. Heb toestemming geven voor automatisch incasso.
Wil daarmee zeggen ook de klant wat verantwoordelijkheid kan nemen en controle plicht heeft of er wel betaald wordt. Zo niet ga er achteraan.
Ik heb alle rekeningen in een overzicht staan en controleer maandelijks alle afschrijvingen. Ook die per kwartaal betaald worden. Wellicht een idee

ha
door harrybre - Apr 29, 2019 om 14:51
240 Antwoorden / Vragen

Ik vraag mij bij dit soort vragen altijd af, hoe het rechtvaardigheidsgevoel van deze personen is.
Draai de vraag eens om: U krijgt een storting van een ebpaalde vereniging, omdat u ooit eens... iets ter beschikking hebt gesteld. Nu blijkt men dat al 3 jaar vergeten te zijn. Laat u het dan ook op basis van mogelijke verjaring, maar dan gezien van uw kant, maar zitten ?

zoom1
door zoom1 - Apr 29, 2019 om 15:33
40 Antwoorden / 24 Vragen

Het is hier even de vraag wie de automatische incasso moet uitvoeren, als ik erover nadenk begin ik meer en meer te twijfelen. Een automatische incasso geef je aan (in dit geval) de verenging. Maar niemand kan zo maar (fraude uitgesloten) geld van mijn rekening afschrijven. Is het dan niet zo dat de vereniging naar de bank gaat en de incasso overhandigt waardoor de bank dan elke keer het bedrag overmaakt?  Zo is het toch? Ik heb er nog nooit bij stil gestaan dat een automatische incasso fout kan gaan. Maar het is ook raar dat de vereniging pa na 3 jaar aan de bel trek. Volgens mij is er een wettelijke termijn waarbinnen nog aanspraak op betaling kan worden gemaakt. Zo was er toch pas in kassa of radar het geval van die fout bij het cak, die meer dan €20.000,- eiste omdat er een fout was gemaakt betreffende de eigen bijdrage over een periode van meerdere jaren. Het bleek dat het CAK niet alles meer kon terugvorderen omdat ze maar een paar jaar mogen terug eisen. Zou dat zeker even nagaan hoe dat bij u zit. En die penningmeester mag door zijn vereniging eens op het matje worden geroepen...

zoom1
door zoom1 - Apr 29, 2019 om 15:36
40 Antwoorden / 24 Vragen

Hee heb ik een heel verhaal geschreven, ontdekt ik een spelfout. Die heb iks middels de "bewerk" knop hersteld, en nu is mijn hele reactie verdwenen! Sitebeheerder, wellicht een bugje? Enfin wat ik wilde zeggen: er geldt een maximale periode over welke een bedrijf of vereniging nog openstaande bedragen mag opeisen. Ga dat even na. Kan misschien een jaartje kosten schelen!

1paul
door 1paul - Apr 29, 2019 om 16:00
3162 Antwoorden / 0 Vragen
wa
door walsum107 - Apr 30, 2019 om 00:24
54 Antwoorden / 0 Vragen

Raar verhaal. lid sedert 2013. tot Q3 2016, geen probleem. Daarna is er wellicht iets gewijzigd als regel door eigen toedoen. Maar het is allemaal in eigen administratie na te gaan.