Ku
door KuCaJoJo Apr 12, 2023 om 19:45
Geldzaken & recht

Bankafschriften Rabobank

Ik heb een vraag. Voor het verdelen van een nalatenschap heb ik bankafschriften nodig die ouder zijn dan 8 jaar. De Rabobank geeft aan dat dit niet mogelijk is. Is er iemand die mij kan informeren of het wel mogelijk is. Kosten die nodig zijn om genoemde afschriften te krijgen willen wij betalen. Zelf ben ik van mening dat de bank alles ouder dan 8 jaar opgeslagen heeft, maar dit een en ander een hoop werk is om boventafel te krijgen. Ik ben opzoek naar het 'loket' bij de Rabobank waar ik moet aankloppen.

9192 21 Rapporteer

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Apr 12, 2023 om 19:48
2071 Antwoorden / Vragen

Als de Rabo ze niet heeft houdt het simpelweg op en zult u het zonder die informatie moeten doen.

mahadma
door mahadma - Apr 12, 2023 om 19:48
11547 Antwoorden / 51 Vragen

Als de bank zegt dat na 8 jaar het niet meer mogelijk is, dan bent volgens mij uitgepraat. U kunt maximaal van de overledene een (soort) boekhouding proberen te vinden. U kunt wel willen/kunnen betalen, maar als er niets meer te leveren is, tja, dan kan het niet meer. U kunt hooguit van de betalingen die anderen van de overledene zouden/hebben ontvangen daar zoeken.

edit:

Een bank bewaart niet zo zeer de bankafschriften, maar wel de volledige administratie waar die afschriften een weergave van zijn. Een bank zal tot tien jaar terug vrij eenvoudig gegevens over jouw betalingsverkeer nog beschikbaar kunnen maken.

vd
door vdlieuw - Apr 12, 2023 om 20:24
211 Antwoorden / 6 Vragen

Ik ben niet bekend met deze materie maar logisch gedacht, 8 jr. geleden werd alles, zeker bij een bank, toch al digitaal opgeslagen? Als b.v. de  belastingdienst bij de bank info nodig zou hebben lijkt het me stug dat de bank die niet meer kan ophoesten. Maar of de bank niet kan of niet wil helpen, tja dat is de bekende klant-onvriendelijkheid, bank eigen, niets meer aan te verdienen, geen service meer.

Iv
door Ivo W Apr 12, 2023 om 21:54
729 Antwoorden / Vragen

Digitaal data opslaan kost simpelweg geld. Grote bedrijven zullen daarom regelmatig hun opgeslagen data opschonen, wanneer voor die data de wettelijke bewaarplicht verlopen is.

tenormin
door tenormin Apr 12, 2023 om 22:38
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Het is niet zozeer 'klant onvriendelijk'; er staat over het algemeen 7 jaar om te bewaren bij banken. Niet zo vreemd, toch?

JMA2
door JMA2 Apr 12, 2023 om 23:55
117 Antwoorden / 2 Vragen

De belastingdienst gaat voor een particulier max 5 jaar terug en voor een bedrijf 7 jaar. Dus voor de belastingdienst wordt niets langer bewaard.

sjjoppy
door sjjoppy - Apr 12, 2023 om 21:12
7195 Antwoorden / 3 Vragen

Hier.    staan ook nog wat antwoorden te lezen uit 2016.

Franske1958
door Franske1958 - Apr 12, 2023 om 21:36
428 Antwoorden / 2 Vragen

Een jaartje of wat geleden heb ik ook een nalatenschap moeten afwerken en ook de overledene, zijnde mijn vader, bankierde ook bij de Rabobank.
Mijn vader bankierde niet via internet maar op papier en gelukkig had hij alle afschriften van de afgelopen heel veel jaren terug netjes op zolder liggen in mapjes per jaar gesorteerd, tesamen met zijn belastingaangiftes en meer papieren van de laatste meer dan 25 jaar.  Daarom mijn vraag:  Als de overledene in kwestie ook nog bankierde op papier dan zou het ook best wel eens kunnen dat die oude afschriften nog in die woning te vinden zijn. Anders houdt het helaas op en zult U op een andere manier aan de door U gewenste gegevens moeten proberen te komen.

tenormin
door tenormin - Apr 12, 2023 om 22:05
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Mijn bank, de ING, bewaart niet langer dan 7 jaar afschriften. Dat zullen veel andere banken ook doen. Ook als u wilt betalen: ze hebben de afschriften niet meer. Wat me niet zo onlogisch lijkt, eerlijk gezegd: 7 jaar voor miljoenen mensen iets digitaal bewaren.

1paul
door 1paul - Apr 13, 2023 om 09:28
3156 Antwoorden / 0 Vragen

zover ik weet kun je ze opvragen tot 7 jaar terug en die kosten 5 euro per afschrift!

We
door Webcare Rabobank - Apr 13, 2023 om 11:36
16 Antwoorden / Vragen

Beste mevrouw, meneer,

Goed dat je al contact met ons hebt opgenomen om de afschriften op te vragen!

Maar helaas klopt het antwoord dat je van mijn collega hebt gekregen. We kunnen geen afschriften ouder dan 8 jaar verstrekken omdat wij deze niet bewaard hebben.

We houden ons hiermee aan de wettelijke bewaartermijn.

Sterkte met het verlies en met alle zaken die nog op je afkomen.

Peet

Team Webcare - Rabobank Nederland

Janzegt
door Janzegt - Apr 13, 2023 om 11:41
127 Antwoorden / Vragen

Volgens deze link (https://www.rabobank.nl/particulieren/service/financiele-overzichten/wijzigen-of-stoppen-ontvangst-rekeningafschriften) blijven digitale maandafschriften van betaal- en spaarrekening online 15 maanden bewaard.

De bij- en afschrijvingen van betaal- en spaarrekeningen blijven online 7 jaar bewaard.
Je wilt iets want niet beschikbaar is.

Ag
door Agamemnon - Apr 14, 2023 om 11:26
82 Antwoorden / 7 Vragen

Moet je aantonen dat over de schenking op papier jaarlijks (de juiste) rente is betaald?
Dat moet in principe de ontvanger (erfgenaam) aantonen die de afschriften van die rente moet bewaren. En zoiets kan over vele, vele jaren gaan. Misschien wel 25 jaar of langer. Maar als die het niet heeft bewaard, kunen natuurlijk de afschriften van de schenker uitkomst bieden. Maar die kan niet meer helpen...

Le
door LexvanRootselaar - Apr 14, 2023 om 11:27
7 Antwoorden / Vragen

Volgens mij moeten bedrijven hun (financiële) administratie tien jaar bewaren vanwege de eisen van de Belastingdienst, maar misschien dat ze hun administratie bij een accountant hebben actergelaten na controle. Misschien kunt u nagaan welk kantoor hun accountantskantoor is/was, die hun belastingaangifte verzorgen. Die zouden dan kunnen weten waar die adminstratie is.

rj
door rjw Apr 14, 2023 om 12:26
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Er is een verschil tussen financiële administratie en bankafschriften voor een specifieke klant

ju
door juliomariner Apr 14, 2023 om 15:39
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Bedrijven moeten ze 7 jaar bewaren.

Wi
door Wim lamme073 - Apr 14, 2023 om 11:29
1 Antwoorden / Vragen

Bij de rabo bank opvragen dan kun je ze uitprinten

ju
door juliomariner Apr 14, 2023 om 15:39
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Zoals hierboven al geschreven, de banken bewaren ze 7 jaar en daarna is het over.

.a
door .aagje - Apr 14, 2023 om 11:31
19 Antwoorden / 2 Vragen

Als je een bedrijf hebt moet je belasting technisch 10 jaar je papieren bewaren ,dus ik zou niet weten waarom de bank zegt dat ze ,ze niet hebben

rj
door rjw Apr 14, 2023 om 12:26
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Er is een verschil tussen een financiële administratie en bankafschriften voor een specifieke klant.

ju
door juliomariner Apr 14, 2023 om 15:39
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Bedrijven hebben een bewaarplicht van 7 jaar.

.a
door .aagje - Apr 14, 2023 om 11:33
19 Antwoorden / 2 Vragen

Belasting technisch moet je je papieren ( bedrijf) tien jaar bewaren .zou raar zijn als de bank dat niet heeft

rj
door rjw Apr 14, 2023 om 12:27
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Zie mijn antwoorden hierboven.

rufus1
door rufus1 - Apr 14, 2023 om 15:08
10 Antwoorden / 5 Vragen

Ik weet niet of er al een notaris bij betrokken is, zo ja, alles teruggeven aan de notaris met de afwijzing van de bank erbij,  zij kunnen tot 25 jaar terug als het moet, maar dit kost moeite, alles is gedigitaliseerd. Dit voor 10 jaar zelf bij de hand gehad, maar de kosten hieraan verbonden gingen wel van de baten af, dus bleef er weinig over.

atlas1302
door atlas1302 Apr 14, 2023 om 19:29
341 Antwoorden / 13 Vragen

Precies, kosten plaatje.

ro
door ronny530 - Apr 14, 2023 om 15:13
2785 Antwoorden / 41 Vragen

De opvraag van alle bankafschriften heeft veelal van doen met wantrouwen van een erfgenaam maar terzijde. In een soort zelfde kwestie vond ik een citaat uit een oordeel van de rechter. "Nu onzeker is of de gevorderde bescheiden nog bestaan en of de bank deze afschriften op haar verzoek nog ter beschikking kan stellen van Y , veroordeelt het hof  Y tot afgifte van de gevorderde bankafschriften. De gehele tekst staat in deze link https://www.erfenisverdelen.info/erfrecht/inzage-in-bankafschriften/

atlas1302
door atlas1302 - Apr 14, 2023 om 15:35
341 Antwoorden / 13 Vragen

Voor het verdelen van een nalatenschap heb ik bankafschriften nodig die ouder zijn dan 8 jaar.?

Als dat niet mogelijk is, hoe kan/moet je ze dan nodig hebben? Het is ergens om vragen wat niet mogelijk is, dus bankafschriften tonen tot 8 jaar lijkt me dan ook een gezonde gedachte.
Ik heb ook geen bankafschriften meer vanaf 1972 toen ik begon te werken en inkomsten had. Dat is toch logisch.

frits
door frits - Apr 14, 2023 om 16:33
146 Antwoorden / 5 Vragen

Ik heb op mijn PC, vanaf dat Internet bankieren bestaat alles op geslagen, en kan alles terug kijken tot 2001. Uiteraard maak ik regelmatig Back-up's, heb hiervoor enkele SSD;s (niet in de cloud !!!) dus voor mij geen probleem. Gebruik hiervoor het programma Cashflow van Bankingtools, werkt perfrect.

rj
door rjw Apr 14, 2023 om 18:03
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Maar waarom bewaar je die documenten? Heb je het ooit nodig gehad?

atlas1302
door atlas1302 Apr 14, 2023 om 19:25
341 Antwoorden / 13 Vragen

Als ze per ongeluk, toevalig..en net op dat moment er om vragen @RJW is het zeker handig van Frits om die documenten te kunnen na slaan. Gevalletje verdelen van een nalatenschap bijoorbeeld, waar ze deze  documenten voor nodig hebben? vraag mij niet hoe het zit. Ik heb 20 jaar lang flexibel krediet gehad en ze kunnen ook niet verder kijken dan 8 jaar terug. Dus die compensatie die ik nog tegoed heb van die gezellige bank met woekerrente, is ook maar een wassen neus. Was ik maar zo slim gewwest als Frits, dan hadden ze mij ook vanaf een andere peildatum kunnen compenseren. 2003.

Ja
door JannyBoe Apr 15, 2023 om 08:41
520 Antwoorden / Vragen

Mijn bewaarde afschriften gaan ook meer dan 10 jaar terug. Waarom zou je ze niet bewaren? Handig om zaken terug te kijken.
En handig om toekomstige zaken, bijvoorbeeld problemen rond een erfenis, te voorkomen.
Eens per jaar een paar keer klikken en klaar.