an
door annemoon Feb 7, 2008 om 17:33
Geldzaken & recht

Bankgarantie

Bij het betrekken van mijn huurwoning 2 jaar geleden eiste de verhuurder een bankgarantie. Dit heb ik geregeld met mijn bank (Fortis). Dat betekende dat op mijn bankrekening het betreffende bedrag nu is geblokkeerd. Maar nu moet ik elk jaar ook nog provisie betalen.
Is dit gebruikelijk en correct? Kan dit veranderd worden?
Alvast hartelijk bedankt voor het eventuele beantwoorden van deze vraag.

802 8 Rapporteer

door 4711 - Feb 7, 2008 om 17:43
885 Antwoorden / 2 Vragen

U  hoeft niets te betalen aan borg met rente verlies dus eigenlijk  is dit terecht.
U was niet verplicht deze woning te nemen en ging met deze voorwaarden het huren dus geaccepteerd.

Of een andere bank dit voordeliger doet?
Informeren mag altijd!

marcel75
door marcel75 - Feb 7, 2008 om 18:00
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Annemoon,

Deze gang van zaken is gebruikelijk. De provisie die u betaald aan de bank is eigenlijk risicogeld voor de bank voor het geval zij het bedrag waarvoor zij garant staan moeten uitkeren. Zij hebben zich namelijk verplicht naar de verhuurde toe om op eerste afroep dat geld uit te betalen.

De er vervolgens op je eigen rekening een blokkade komt voor dat bedrag is ook logisch. De ban gaat dat geld namelijk niet weggeven als zij aan de verhuurder moeten uitkeren. Zij willen dat kunnen komen halen. Vandaar die blokkade.

vladja
door vladja - Feb 7, 2008 om 18:10
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Marcel,

De provisie, die de bank rekent, zijn kosten en geen risico geld.

Ze lopen immers geen risico daar ze een blokkade hebben op de bankrekening ter grootte van het desbetreffende bedrag.

Vladja

marcel75
door marcel75 - Feb 7, 2008 om 18:17
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@Vladja,
Mijn woordkeuze voor "risicogeld"is wellicht niet zo gelukkig gekozen, maar als het zuivere provisie zou zijn, dan zou de bank die kosten alleen bij het stellen van de garantie mogen rekenen en niet maandelijks of zoals in dit geval jaarlijks. Er wordt namelijk niet ieder jaar een nieuwe bankgarantie gesteld.

Als de vraagsteller failliet mocht gaan, dan zal de verhuurder de bankgarantie willen inroepen, maar kan de Fortis naar alle waarschijnlijkheid geen gebruik meer kunnen maken van de blokkade op de rekening. Om dat risico af te dekken, moet er nog steeds betaald worden.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Feb 7, 2008 om 19:43
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ marcel:
Kan Anemoon het te reserveren bedrag ter hoogte van de bankgarantie niet bij een notaris in depot geven? Bij mijn weten levert dat ook nog rente op.

@ anemoon:
Ik vind het een flauwe zaak bij Fortis:
Het geld heeft Fortis gewoon in gebruik en maakt daar rendement over. Dat is dubbel verdienen door Fortis. Boeven, maar daar zijn het banken voor.
Ik zou een andere bank zoeken die met u mee wil denken. Geen ABN.

Het bedrag zal toch niet veel hoger zijn dan een paar maand huur.
Stel de huurder voor dat u dit vooruit betaalt en hij daarover 1 of 2  procent rente op jaarbasis aan u betaald, resp. anderszins vergoedt.
Dan kan hij intussen werken met dat bedrag en er (veel) meer rendement van maken.
In plaats van dat u geen rente krijgt bij Fortis en ook nog moet betalen, krijgt u nog wat.

Hardware ERror MAN.

marcel75
door marcel75 - Feb 8, 2008 om 08:26
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@hrdwerre,
Nee, dat gaat niet. Notarissen mogen niet voor bank spelen en zonder geldige reden geld onder je houden is je als notaris niet toegestaan. Wat vaak nog wel mogelijk is om de waarborgsom in handen van de verhuurder te storten. Ook dat levert rente op.

vladja
door vladja - Feb 13, 2008 om 16:49
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Annemoon,

Hoe hoog is het bedrag van de bankgarantie? 1, 2 of meer keer de maandhuur?

Vladja

an
door annemoon - Feb 13, 2008 om 17:00
2 Antwoorden / 4 Vragen

Dank voor je reactie,

Het bedrag wat vast staat is vier maal de huur.

Wel hoorde ik vandaag van de bank, dat naast de jaarlijkse provisie die wij moeten betalen wel rente over het geblokkeerde bedrag ontvangen. Dus dat valt weer mee!

Met vriendelijke groet,
Annemoon