bewustekoper
door bewustekoper Oct 27, 2011 om 07:52
Geldzaken & recht

Bankkosten enorm gestegen, mag dat?

Tot mijn grote schrik kom ik erachter dat mijn kosten voor mijn bank vanaf 2009 met 46% zijn gestegen.

In 2009 betaalde ik bij de Triodos Bank 13,75 Euro per persoon voor een en/of rekening.
Dus 27,50 Euro voor 1 rekening voor 2 personen met 2 passen (de 2 passen waren niet nodig, maar wel verplicht).

Nu betaal ik voor dezelfde rekening 20 Euro per persoon, en dus 40 Euro voor de rekening.

Mag dit zomaar?

Ik ben in ieder geval hard op zoek naar een goedkoper alternatief.

16529 69 Rapporteer

jantje7
door jantje7 - Oct 27, 2011 om 08:05
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Goede dag,

We hebben hier een "vrije markt werking", dus is de prijsverhoging toegestaan.
Een mogelijk alternatief is bv de ING/Postbank. Kosten per jaar voor een en/of rekening € 10,95 + 4 x € 3,75. Nu een aanbieding van € 50,- op je spaarrekening.

Kijk maar even op hun site.

Jantje

conny2
door conny2 - Oct 27, 2011 om 08:08
256 Antwoorden / 4 Vragen

Je betaald altijd op de een of andere manier, slechte service, lage rente, verborgen kosten of ongunstige voorwaarden. Reken je niet rijk bewuste koper. Kan U geen bank aanbevelen want overal is wat.

bewustekoper
door bewustekoper - Oct 27, 2011 om 08:16
59 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor je tip jantje7. Ik had al even bij diverse banken gekeken wat de kosten zijn. De ING lijkt me inderdaad goedkoper.

Het probleem is dat we 3 verschillende rekeningen moet hebben voor verschillende inkomsten en uitgaven. Dat is onze keuze. Maar dan is het kostenverschil uiteindelijk wel hoog tussen de banken.

En conny2: je hebt gelijk. Er is ook een hoop gedoe met de banken. Ik ben al van meerdere banken klant geweest, maar bij de banken is de klant niet de koning.
Echter wil ik alleen maar een simpele bankrekening voor mijn inkomsten en uitgaven.

conny2
door conny2 - Oct 27, 2011 om 08:27
256 Antwoorden / 4 Vragen

Bewuste koper, ben al jaren klant bij ING. De iets goedkopere betaalrekening compenseren ze met een lagere spaarrente en hogere kosten voor andere producten. Ben je vaak nog duurder uit dan bij een bank die duur lijkt.

bewustekoper
door bewustekoper - Oct 27, 2011 om 08:37
59 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=conny2 schreef op donderdag 27 okt 2011, 08:27]Bewuste koper, ben al jaren klant bij ING. De iets goedkopere betaalrekening compenseren ze met een lagere spaarrente en hogere kosten voor andere producten. Ben je vaak nog duurder uit dan bij een bank die duur lijkt.

Dank je wel voor je uitleg!
Echter heb ik geen spaarrekening nodg en andere producten (zoals een creditcard) neem ik via andere wegen af. Wat dat betreft shop ik behoorlijk in de rondte.

Zoals ik het nu bekijken zou ik met mijn huidige 3 betaalrekeningen 75 Euro op jaarbasis besparen met een overstap van Triodos naar ING.
Inmiddels heb ik informatie bij de ING opgevraagd om mij exact de kosten voor te leggen.

conny2
door conny2 - Oct 27, 2011 om 08:45
256 Antwoorden / 4 Vragen

Natuurlijk is het altijd goed om naar alternatieven te kijken, zou ik ook doen. Heb helaas al minmaal 2 keer problemen gehad met afschriften. Een keer kreeg ik plotseling geen afschriften meer (zonder notificatie en terwijl ik niets gewijzigd had) en een andere keer niet terwijl er wel mutaties waren en ik elk kwartaal betaal voor regelmatige toezending. Normaal werkt de betaalrekening goed maar heb de laatste tijd een paar missers meegemaakt.

bewustekoper
door bewustekoper - Oct 27, 2011 om 08:52
59 Antwoorden / 1 Vragen

Missers zijn er inderdaad helaas overal. Het is dan wel belangrijk hoe de bank met haar klant omgaat. Zo heb ik slechte ervaringen met de ABN Amro en de Rabobank door slechte service en de slechte en nare omgang met haar klanten. De banken zijn te groot gegroeid en de machtig. Daardoor hebben ze geen belang meer bij die ene lastige klant en doen ze er ook geen moeite voor.

Helaas is dat dan tegenwoordig ook al mijn uitgangspunt en kijk ik alleen nog maar naar mijn eigen kosten.

naitsoezn
door naitsoezn - Oct 27, 2011 om 09:08
842 Antwoorden / 1 Vragen

Afhankelijk van je achtergrond zou je een young professionals pakket bij de abnamro kunnen overwegen. Kost 2,75 per maand, maar dan heb je wel allerlei gratis diensten, waaronder een gratis 2e rekening en creditcard. Ben er al jaren heel tevreden over :-).

naitsoezn
door naitsoezn - Oct 27, 2011 om 09:14
842 Antwoorden / 1 Vragen

Kijk anders ook eens op http://www.bankenvergelijking.nl/prive-bankrekening/ voor een vergelijking van de kosten van verschillende banken. Lijkt erop dat ASN momenteel de goedkoopste is, al zijn er natuurlijk meerdere dingen waar je op moet letten bij het kiezen van een bank.

conny2
door conny2 - Oct 27, 2011 om 09:18
256 Antwoorden / 4 Vragen

Regiobank heeft ook een aanbieding ( een jaar gratis). Wij hebben ook negatieve ervaringen met de ABN gehad, daarom durf ik er geeneen aan te bevelen.

naitsoezn
door naitsoezn - Oct 27, 2011 om 09:39
842 Antwoorden / 1 Vragen

Ach, al die negatieve ervaringen van mensen neem ik altijd met een flinke korrel zout. Tuurlijk, het persoonlijk leed zal ondraaglijk zijn geweest, maar 9 van de 10 keer zou de situatie bij een andere bank niet anders / beter opgelost zijn...

conny2
door conny2 - Oct 27, 2011 om 09:49
256 Antwoorden / 4 Vragen

U weet niet waar het over gaat, dus om het dan bij voorbaat te relativeren is voorbarig en onzinnig. Heb geen zin om het verhaal op te lepelen maar het had niet veel gescheeld of we hadden aangifte moeten doen. Denk er niet graag aan terug naitsoezn.

naitsoezn
door naitsoezn - Oct 27, 2011 om 09:57
842 Antwoorden / 1 Vragen

..... ennnnn daar komen de anekdotes... Ik wist op het moment van opschrijven dat er mensen waren die zich aangesproken zouden voelen en zich tekort gedaan zouden voelen. En ja hoor: 10 minuten.

Relativisme als uitgangspunt nemen is helemaal niet voorbarig; altijd van het ergste uitgaan, dát is voorbarig. Bovendien zit niemand te wachten op de ervaring van één enkel individu, want dan zou je nergens meer terecht kunnen.

do
door dolphin01 - Oct 27, 2011 om 10:02
32 Antwoorden / 8 Vragen

Ik zou echt overstappen naar de ASN bank! je betaalt slechts 1 euro per maand maar je krijgt ook 1% rente. per saldo kost het dan erg weinig.
ps nu is er een actie voor overstappen; krijg je 10,- premie. mijn ervaring is dat het overstappen erg gemakkelijk gaat.

conny2
door conny2 - Oct 27, 2011 om 10:04
256 Antwoorden / 4 Vragen

Nee hoor, die ervaringen ga ik niet opschrijven. Lezen is ook niet Uw sterkste punt. En het is niet alleen onze ervaring maar ook die van bewuste koper. Ik hoop dat U het ook eens meemaakt en dan terug denkt aan de keren dat U dacht het beter te weten.

conny2
door conny2 - Oct 27, 2011 om 10:07
256 Antwoorden / 4 Vragen

Bedankt Dolphin1 voor de tip. Misschien volgens jaar eens overstappen.

birdies
door birdies - Oct 27, 2011 om 10:22
6104 Antwoorden / 31 Vragen

.......Inmiddels heb ik informatie bij de ING opgevraagd om mij exact de kosten voor te leggen..........

Alle informatie hierover is te vinden op de ING site.

naitsoezn
door naitsoezn - Oct 27, 2011 om 10:24
842 Antwoorden / 1 Vragen

conny2, voordat je mensen de ergste dingen toewenst omdat ie volgens jou niet kan lezen, moet je misschien even die tranen uit je ogen vegen en zelf beter lezen: ik zeg alleen dat ik geen waarde hecht aan die vele huilverhalen op internet over banken. Ik wens jou helemaal niets toe en kan me niet herinneren dat ik ergens een mening heb gegeven over jou probleem (dus hoe je erbij komt dat ik het zogenaamd beter weet is mij een raadsel). Laten we het gewoon verder over de kosten van de banken hebben ipv hier persoonlijke verwensingen rond te slingeren.

tenormin
door tenormin - Oct 27, 2011 om 13:29
16847 Antwoorden / 108 Vragen

We hebben allemaal wel een verhaal over hoe slecht die of die bank is, of over prijzen. Door de bank genomen (wat een woordspeling) komt het uiteindelijk allemaal een beetje op hetzelfde neer: hier win je wat, daar verlies je iets.

al
door alfres - Oct 28, 2011 om 12:09
5 Antwoorden / 1 Vragen

bij asn lage kosten mijn pasje was stuk heb een nieuwe gehad kosten mij niets

Altijd inzicht in uw rekening(en) via ASN Online bankieren met uw toegangsnaam en wachtwoord.
Betalen via ASN Online bankieren met behulp van de Digipas en bijbehorende pincode.
ASN Wereldpas voor betalen en geld opnemen, in Nederland én het buitenland.
Lage kosten: slechts € 1,- per maand voor de ASN Bankrekening, inclusief ASN Wereldpas en Digipas. De tweede rekeninghouder betaalt eveneens € 1,- per maand.
Creditrente: 1%* over het tegoed op uw ASN Bankrekening.
Gratis overstapservice voor een soepele overstap van uw huidige bank naar de ASN Bank.
Op aanvraag gratis papieren rekeningafschriften ontvangen.

an
door andre75 - Oct 28, 2011 om 12:11
1 Antwoorden / 0 Vragen

beste bewuste koper

heb wat reakties gelezen over de bank kosten maar ik zit sinds 3 maanden bij de Asn Bank en daar kost mijn rekening en pasje maar 1 euro per maand dus voor 12 euro per jaar heb ik een bankrekening met wereld pas en internetbankieren
misschien is dit een tip voor jou

av
door averzijl - Oct 28, 2011 om 12:12
22 Antwoorden / 2 Vragen

de kosten zulen nog wel hoger worden nu de banken mee moeten
betalen aan de euro krises denk niet dat de banken dit betalen dat word
wel bij de klanten neer gelegt net als vroeger loon in handen en niets meer met de banken doen in de winkel klijn bedrag pinnen mag nog wel dat veranderd wel
klijn bedrag betalen mag

bewustekoper
door bewustekoper - Oct 28, 2011 om 12:33
59 Antwoorden / 1 Vragen

Mensen, wat een hoop reacties. Bedankt hiervoor! :-)

Ik ga eens kijken op de site van ASN.

Bij de ING staat inderdaad een hoop op de site birdies. Het probleem is dat ik bang ben iets over het hoofd te zien. Zo is mij toch niet duidelijk of een spaarrekening bijvoorbeeld extra kosten met zich meebrengt. En is het zo dat de kosten per rekening gaan of -zoals bij Triodos- per rekeninghouder van de rekening. Dat laatste houdt namelijk in dat ik voor mijn 3 en/of Triodos rekeningen, 6x kosten betaal.

En ik wil graag en/of rekeningen zodat mijn mede-rekeninghouder over de rekening kan beschikken bij overlijden (en vice versa natuurlijk). En voorzover ik weet heb ik dan toch echt een en/of rekening nodig, anders dan bevriest de bank de tegoeden bij overlijden, waarna iemand pas weer over rekening kan beschikken na het overleggen van de nodige documenten (verklaring van erfrecht enzo).

zadinia
door zadinia - Oct 28, 2011 om 12:35
77 Antwoorden / 25 Vragen

Ik was jaren lang klant van VSB-Fortis en werd dus nu klant van ABN-Amro. Alle huishoudrekeningen etc. lopen bij ING, dit was nog eigen rekening. Kreeg bericht dat ik voor alleen een betaalrekening (en spaarrekening) 2,75 per maand ging betalen. Ik heb gebeld dat ik alle extra's die ze aanboden (korting op verzekeringen, kortingen op creditcards etc.) helemaal niet wilde, maar 2,75 was het minimum.
Dus maar overgestapt naar de ING. En toen ik ging opzeggen bij de ABN vroegen ze niet eens op het kantoor waarom ik wegging, dat vond ik zo raar, ik haalde echt best een hoop geld weg en het interesseert ze schijnbaar niet een klant meer of minder..

ni
door niekie1976 - Oct 28, 2011 om 12:41
1 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk eens naar een duitse betaalrekening. Wij hebben de DKB bank (www.dbk.de)en zijn hier meer dan tevreden over. We hebben de pasjes voor de ING rekening laten vervallen en kunnen wel gewoon via internet bankieren. Via de DBK hebben we een maestro pasje en een gratis VISA card waar we overal gratis geld kunnen pinnen uit de automaat. Met het maestro pasje kun je dan pinnen in de winkels.
Je krijgt ook nog wat rente op de betaalrekening en op de visacard ook. Lees maar eens op de website spaarinformatie. Daar is ook een topic over deze bank.

tenormin
door tenormin - Oct 28, 2011 om 12:46
16847 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=bewustekoper schreef op vrijdag 28 okt 2011, 12:33]Mensen, wat een hoop reacties. Bedankt hiervoor! :-)

Ik ga eens kijken op de site van ASN.

Bij de ING staat inderdaad een hoop op de site birdies. Het probleem is dat ik bang ben iets over het hoofd te zien. Zo is mij toch niet duidelijk of een spaarrekening bijvoorbeeld extra kosten met zich meebrengt. En is het zo dat de kosten per rekening gaan of -zoals bij Triodos- per rekeninghouder van de rekening. Dat laatste houdt namelijk in dat ik voor mijn 3 en/of Triodos rekeningen, 6x kosten betaal.

En ik wil graag en/of rekeningen zodat mijn mede-rekeninghouder over de rekening kan beschikken bij overlijden (en vice versa natuurlijk). En voorzover ik weet heb ik dan toch echt een en/of rekening nodig, anders dan bevriest de bank de tegoeden bij overlijden, waarna iemand pas weer over rekening kan beschikken na het overleggen van de nodige documenten (verklaring van erfrecht enzo).

Ja, bij overlijden vraagt ING verklaring van erfrecht en, uiteraard, akte van overlijden. Tenzij mede-rekeninghouder de bank niet inlicht over overlijden en dus voor 2 passen blijft betalen. Banken, anders dan SVB, Pensioenfondsen, Belasting en Zorgverzekeraars, worden niet automatisch ingelicht over verscheiden.

bu
door busman538 - Oct 28, 2011 om 12:46
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou als ik jou nwas ook overstappen naar de ASN bank dan krijg je inderdaad 1% rente over je lopende bankrekening
en je betaald 1 euro per maand voor de kosten.
alleen krijg je voor zover ik weet en ook zelf niet heb geen afschriften die kan je wel downloaden
En de ASN bank steunt de goede doelen b.v.
Via sponsoring van initiatieven op het gebied van hun vier duurzame thema’s: voor eerlijke handel en duurzame energie, en tegen kinderarbeid en wapenindustrie.

el
door elsels - Oct 28, 2011 om 12:54
34 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=dolphin01 schreef op donderdag 27 okt 2011, 10:02]Ik zou echt overstappen naar de ASN bank! je betaalt slechts 1 euro per maand maar je krijgt ook 1% rente. per saldo kost het dan erg weinig.
ps nu is er een actie voor overstappen; krijg je 10,- premie. mijn ervaring is dat het overstappen erg gemakkelijk gaat.

Ik adviseer ook de ASN Bank.
En omdat je nu de Tridos Bank hebt, neem ik aan dat er ook een bepaalde ideologie bij jouw keuze is geweest. De ASN Bank sluit daarbij aan.
De andere banken zéker niet.

bewustekoper
door bewustekoper - Oct 28, 2011 om 13:03
59 Antwoorden / 1 Vragen

@tenormin: je bevestigt wat ik al dacht. Dan ga ik toch maar liever voor de en/of rekening want bij overlijden wil ik er niet nog een kopzorg bij hebben :-S

Een Duitse bank durf ik niet goed. Simpelweg vanwege de taalbarriere. Inderdaad lijkt de ASN bank qua ideologie aan te sluiten.

en
door enouie - Oct 28, 2011 om 13:04
5 Antwoorden / 1 Vragen

Als je goedkoop wilt bankkieren, ga dan naar Argenta. be. Al jaren daar klant. Gratis bankpas
Gratis bankpas voor partner
Gratis credit card
Gratis creditcard voor partner
Mogelijkheid zelf pincodes te kiezen en aan te passen
Gratis betalen in heel Europa met bankpas en of credit card.
Gratis geldopnemen in heel Europa met bankpas
Gratis internet rekening met gratis calculator om in te loggen
Zeer klantvriendelijke behandeling, niet te vergelijken met Nederland.
Wel even naar Belgie om rekening te openen.

Nederlandse banken vergeten.

Cor.

wimmi20
door wimmi20 - Oct 28, 2011 om 13:05
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Naitsoezen begint een beetje zielig te worden en vertelt een raar verhaaltje.
Hij/zij schrijft : voordat je mensen de ERGSTE dingen toewenst omdat ie volgens jou niet kan lezen.
Wat wordt er toegewenst of gesuggereerd door Conny2 ?
Als je iemand de ergste dingen toewenst heb je het over akelige ziekten.
Deze bijdrage is gewoon te gek en schandelijk voor woorden.
Conny2 had het er alleen maar over dat je niet goed kunt lezen Naitsoezen.
En schrijven kun je ook al niet !
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++==========

=naitsoezn schreef op donderdag 27 okt 2011, 10:24: conny2, voordat je mensen de ergste dingen toewenst omdat ie volgens jou niet kan lezen, moet je misschien even die tranen uit je ogen vegen en zelf beter lezen: ik zeg alleen dat ik geen waarde hecht aan die vele huilverhalen op internet over banken. Ik wens jou helemaal niets toe en kan me niet herinneren dat ik ergens een mening heb gegeven over jou probleem (dus hoe je erbij komt dat ik het zogenaamd beter weet is mij een raadsel). Laten we het gewoon verder over de kosten van de banken hebben ipv hier persoonlijke verwensingen rond te slingeren.

av
door averzijl - Oct 28, 2011 om 13:07
22 Antwoorden / 2 Vragen

ik kan de reaties niet lezen

he
door heideveld - Oct 28, 2011 om 13:23
43 Antwoorden / 6 Vragen

Ja ook ik ontving per mail mededeling over prijsverhoging. En dat terwijl ik juist was overgestapt van ING nr. Triodos. Maar mijn nog maar relatief korte ervaring met Triodos qua klantvriendelijkheid en dienstverlening mag wat mij betreft dan wel ietsje meer kosten. Kortom ik heb nog geen spijt en (maar da's misschien meer gevoel en emotie) ik heb de buik vol van de ING met haar bonussenbeleid en grootschaligheid waarbij men m.i. absoluut geen enkele boodschap heeft aan de kleine individuele rekeninghouder. Ik kreeg tenminste bij ING steeds meer de indruk dat men je liever kwijt dan rijk is als klant.

bewustekoper
door bewustekoper - Oct 28, 2011 om 13:39
59 Antwoorden / 1 Vragen

@heideveld: het probleem is juist dat het kostenverschil tussen ING en Triodos niet "ietsje meer" is, daar voor 3 en/of rekeningen het verschil 75 Euro op jaarbasis is. Bij de ING zit de en/of rekening standaard bij de kosten inbegrepen (mits ik de site goed begrepen heb) en kost een rekening 15 Euro. Bij de Triodos kost een en/of rekening 40 Euro (tarief 2011).

tenormin
door tenormin - Oct 28, 2011 om 13:45
16847 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=bewustekoper schreef op vrijdag 28 okt 2011, 13:39]@heideveld: het probleem is juist dat het kostenverschil tussen ING en Triodos niet "ietsje meer" is, daar voor 3 en/of rekeningen het verschil 75 Euro op jaarbasis is. Bij de ING zit de en/of rekening standaard bij de kosten inbegrepen (mits ik de site goed begrepen heb) en kost een rekening 15 Euro. Bij de Triodos kost een en/of rekening 40 Euro (tarief 2011).

De en/of rekening bij ING bedraagt €3,75 per 3 maanden per persoon.

bewustekoper
door bewustekoper - Oct 28, 2011 om 13:46
59 Antwoorden / 1 Vragen

@enouie: bedankt voor deze tip, maar als ik naar België moet rijden dan heb ik de bankkosten er al uit ;-) Daarvoor woon ik te ver weg (kop van Noord Holland).

Ik heb inmiddels de website van ASN gelezen en een en/of rekening kost daar op jaarbasis 24 Euro.
Ik heb de bank inmiddels ook gemaild met de vraag wat de tarieven voor 2012 zullen zijn.

ma
door marscholl - Oct 28, 2011 om 13:48
90 Antwoorden / 14 Vragen

Ook ik ergerde mij in toenemende mate aan het graaigedrag bij staatsbank ABN-Amro waarbij kosten exponentieel worden geprolongeerd. Ik ben in het voorjaar overgestapt naar ASN Bank: kosten per maand €1,- voor het pasje, meer niet, heb al enkele rentebijschrijvingen gehad en er word niet geïnvesteerd in oorlogstuig, kinderarbeid en meer van dat soort ongein. Nadeel is dat het een internetbank is zonder kantoren waar je b.v. contant geld kan storten; dat is dus iets om rekening mee te houden. Wel is de helpdesk kostenloos, terzakekundig en goed bereikbaar. Ik overweeg nog de creditcard te nemen omdat ik met een pinbetaling niet overal terecht kan (b.v. parkeergarages in Oslo, pas na een hoop rompslomp van papieren kreeg ik mijn autootje mee en de rekening moet ik nog krijgen, niet al te zuinig ook trouwens: +/- €18,- voor nog geen twee uur parkeren). Die creditcard kost meen ik €20,- per jaar. Doe er je voordeel mee.

birdies
door birdies - Oct 28, 2011 om 13:48
6104 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=tenormin schreef op vrijdag 28 okt 2011, 13:45][quote=bewustekoper schreef op vrijdag 28 okt 2011, 13:39]@heideveld: het probleem is juist dat het kostenverschil tussen ING en Triodos niet "ietsje meer" is, daar voor 3 en/of rekeningen het verschil 75 Euro op jaarbasis is. Bij de ING zit de en/of rekening standaard bij de kosten inbegrepen (mits ik de site goed begrepen heb) en kost een rekening 15 Euro. Bij de Triodos kost een en/of rekening 40 Euro (tarief 2011).

De en/of rekening bij ING bedraagt €3,75 per 3 maanden per persoon.

Ja, dus 15,- euro per jaar, zoals bewustekoper zelf al schreef.

birdies
door birdies - Oct 28, 2011 om 13:53
6104 Antwoorden / 31 Vragen

@bewustekoper: bij het Basispakket (waar jij het over hebt dus), krijg je maar 1 betaalpasje. Wil je een 2e pasje dan kost dat 10,95 p.j. extra bij het Basispakket.

tenormin
door tenormin - Oct 28, 2011 om 14:08
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Voor mij is dat dan €30,00 per jaar voor de en/of.

bewustekoper
door bewustekoper - Oct 28, 2011 om 14:10
59 Antwoorden / 1 Vragen

@birdies: inderdaad, dat had ik dan gelukkig al wel gevonden ;-) Maar natuurlijk wel heel erg bedankt voor het meedenken! Het 2 pasje heb ik echter niet nodig. Die krijg ik er bij de Triodos dan wel bij, ook al hoeft dat niet. Dat was helaas geen keuze. Hoe zit dat eigenlijk bij de ASN, weet iemand dat?

ma
door marscholl - Oct 28, 2011 om 14:39
90 Antwoorden / 14 Vragen

Bij ASN betaal je per pasje, verder niets voor het rekeningnummer oid. €1,- per pasje per maand.

bo
door bovenopgrunn - Oct 28, 2011 om 14:42
11 Antwoorden / 0 Vragen

Wat een kosten zeg,zeker nog nooit een Spaanse rekening geprobeert,daar loop je echt leeg.
Maar idd zal eens bij de ASR gaan spitten als het zo is al er wordt beweerd.

el
door elsels - Oct 28, 2011 om 14:44
34 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=bovenopgrunn schreef op vrijdag 28 okt 2011, 14:42]Wat een kosten zeg,zeker nog nooit een Spaanse rekening geprobeert,daar loop je echt leeg.
Maar idd zal eens bij de ASR gaan spitten als het zo is al er wordt beweerd.

Ik mag aannemen dat je de ASN Bank bedoelt?

Zeker doen en overstappen!

bo
door bovenopgrunn - Oct 28, 2011 om 14:52
11 Antwoorden / 0 Vragen

Gedetailleerd overzicht ASR bank
•Jaarlijkse bijdrage: €12. (u betaalt €1 per maand). Actie: €10 cadeau
•Extra rekeninghouder: €12. (u betaalt €1 per maand)
•Bankpas: Chipknip, Maestro en Cirrus
•Voorwaarden: voor iedereen van 18 jaar of ouder
•Kosten geld pinnen in buitenland: €2,25 (geen koersopslag)
•Kosten betalen in het buitenland: €0,15 (geen koersopslag)
•Creditrente: 1% over uw banksaldo
•Rood staan: 10% effectief per jaar

houd dus in dat wanneer je in het buitenland op vakantie bent
en b-v- de tol weg neemt moet je aan elke betaling 0,15 aan toevoegen,om maar niet te speken van flappetappen.

bo
door bovenopgrunn - Oct 28, 2011 om 14:53
11 Antwoorden / 0 Vragen

Ja ,inderdaad
en nogmaals tikfout.
komt door de grijze maasa bovenin.

bo
door bovenopgrunn - Oct 28, 2011 om 15:14
11 Antwoorden / 0 Vragen

Nog even ter voorkoming van misverstanden,
op de ASN bank site bij kosten staat dat in de euro landen gratis verkeer is zoals bij alle euro banken.

Dus is het de overweging om overstap te maken wel aanwezig.Geld storten doe ik toch niet meer.

co
door copas - Oct 28, 2011 om 17:04
4 Antwoorden / 0 Vragen

ABNAMRO verhoogde het tarief van 1,55 naar 2,75 euro, een verhoging van 80%. Heb onmiddelijk de spaarrekening overgeboekt naar een andere bank, waar ik nu 3,25% rente per jaar ontvang. Zodoende vang ik de extra kosten van de rekeningkosten op. En aan het eind van het jaar zien we wel weer verder. Meteen afstraffen zulk gedrag.

ka
door kama - Oct 28, 2011 om 20:08
162 Antwoorden / 19 Vragen

Iemand deed een aanbeveling voor Argenta in België. Die bank valt volgens mij niet onder het garantiefonds. Dus: bij faillissement: geld weg.

en
door enouie - Oct 28, 2011 om 21:11
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=bewustekoper schreef op donderdag 27 okt 2011, 07:52]Tot mijn grote schrik kom ik erachter dat mijn kosten voor mijn bank vanaf 2009 met 46% zijn gestegen.

In 2009 betaalde ik bij de Triodos Bank 13,75 Euro per persoon voor een en/of rekening.
Dus 27,50 Euro voor 1 rekening voor 2 personen met 2 passen (de 2 passen waren niet nodig, maar wel verplicht).

Nu betaal ik voor dezelfde rekening 20 Euro per persoon, en dus 40 Euro voor de rekening.

Mag dit zomaar?

Ik ben in ieder geval hard op zoek naar een goedkoper alternatief.
Kama,
Die Belgische bank Argenta valt gewoon onder het garantie fonds, dus niks geld kwijt.
Enoui

en
door enouie - Oct 28, 2011 om 21:12
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=kama schreef op vrijdag 28 okt 2011, 20:08]Iemand deed een aanbeveling voor Argenta in België. Die bank valt volgens mij niet onder het garantiefonds. Dus: bij faillissement: geld weg.

Die Belgische bank valt gewoon onder het garantiefonds. Dus niks geld kwijt.
Enouie

confix
door confix - Oct 29, 2011 om 12:54
10 Antwoorden / 0 Vragen

Beste bewustekoper,

Als je écht bewust bankieren wilt moeten naar mijn idee de kosten ondergeschikt zijn aan twee andere zaken:
- wat doet een bank met mijn geld
- wat krijg ik er voor terug.
Bij de bankenwijzer kun je over het eerste meer vinden.

Al jaren geleden ben ik van zo'n grote bank met rentepunten en een onbegrijpelijk bonusbeleid overgestapt naar de ASN-bank, met volle tevredenheid. Mijn tweede rekening heb ik bij de Triodos bank. Overstappen is gemakkelijk en werd uitstekend begeleid door beide banken.
Elke keer als ik PIN ben ik heel tevreden over deze keuzes (alleen de kleur van die oude pas al, nu heb ik een hele mooie).
Op deze manier draag ik mijn hele kleine beetje bij aan een duurzame wereld waar het niet gaat om het (grote) geld maar om mensen en milieu.
Dat gevoel mag eigenlijk best wat kosten, maar zoals uit eerdere reakties al blijkt zijn de ASN-kosten helemaal niet hoog en ben ik zelfs goedkoper uit.
Daarnaast: omdat ik niet alleen naar de financiën kijk is het rendement op mijn geld nog nooit zo hoog geweest! Elke dag! Onbetaalbaar toch?

Succes.

wimmi20
door wimmi20 - Oct 29, 2011 om 13:29
2154 Antwoorden / 7 Vragen

De ASN bank die hier door sommigen wordt aanbevolen is een dochteronderneming van de SNS bank.
ASN predikt dat uw geld voor duurzame beleggingen wordt gebruikt.
Laat moederbedrijf SNS bank nou juist heel verkeerde dingen doen met uw geld.
Het wordt in internet berichten een vervuilende bank genoemd.
Je geeft je geld aan de dochter, maar de moeder is niet helemaal ok.

al
door alfres - Oct 29, 2011 om 14:58
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op zaterdag 29 okt 2011, 13:29]De ASN bank die hier door sommigen wordt aanbevolen is een dochteronderneming van de SNS bank.
ASN predikt dat uw geld voor duurzame beleggingen wordt gebruikt.
Laat moederbedrijf SNS bank nou juist heel verkeerde dingen doen met uw geld.
Het wordt in internet berichten een vervuilende bank genoemd.
Je geeft je geld aan de dochter, maar de moeder is niet helemaal ok.
ja dat klopt maar het staat los van elkaar dus heeft niets met sns te maken.
zij hebben hun eigen werkwijzen en nemen zelf hun beslissingen dit is algemeen bekend.

bewustekoper
door bewustekoper - Oct 29, 2011 om 15:20
59 Antwoorden / 1 Vragen

Toch vind ik het verwarrend dat een dochteronderneming ok zou zijn en de moeder niet.

wimmi20
door wimmi20 - Oct 29, 2011 om 17:02
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Toch nog even een aanvulling op mijn ASN dochter en SNS moeder : in de uitzending van Zembla van 10 juni 2007 werd aangetoond dat moeder SNS investeerde in de wapenindustrie.
Door deze uitzending ging moeder SNS zich wat beter gedragen en trok zich langzaam terug uit deze beleggingen.
In een jaarverslag van de SNS bank stond enkele jaren geleden dat de ANS bank was opgericht met het doel bepaalde geldprodukten te slijten.
Men gaf deze nieuwe bank een zuiver imago, maar dat was alleen maar om het geld aan te trekken van mensen die "een zuiver geweten wilden hebben".
En die niet wisten dat SNS de foute mamma was.
Weet u nog dat enkele jaren geleden Nederlandse banken met een ongehoord bedrag gered werden door de Staat ?
Enkele jaren later was die schuld al terugbetaald aan de Staat.
Kun je nagaan wat een winst er wordt gemaakt !
Van onze poen.
En wij moeten betalen voor onze pinpas !

valerius-2
door valerius-2 - Oct 29, 2011 om 17:43
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ja het kwijtschelden van 50% van de schulden van Griekenland wordt dus betaalt uit de meer opbrengst van de gebruiker van de bank dus niet de banken betalen maat hun klanten. En daar kan je dus niets tegen doen. Je kan nu eenmaal in deze tijd niet zonder bank. Die hebben dus de macht.

bo
door bovenopgrunn - Oct 29, 2011 om 22:01
11 Antwoorden / 0 Vragen

Maar als een goed en eerlijk kind van slechte ouders is, moet je het kind dan ook verdoemen,nee toch.
en dat je niet zonder een bank kan ,ja helaas , het is niet anders in deze tijd.
maar de vraagstelling was, wat er nu een goedkoop alternatief is en welke bank moet je dan nemen.
en daar kom nog steeds de ASN bank als goedkoop alternatief uit.
ben er zelf niet bij aangesloten,zit gewoon bij de (Postbank) leeuw.

wimmi20
door wimmi20 - Oct 29, 2011 om 23:22
2154 Antwoorden / 7 Vragen

De Postbank, nu ING heeft nog een voordeeltje : als je een oudere ouwe taaie bent zijn de giro overschrijvings boekjes en enveloppen gratis.
Waarschijnlijk omdat ING meent dat de oudjes niet digitaal willen of kunnen betalen.
En dat is een nette gedachte.
Die moet je bij die andere snaaiers wel betalen, naar wij menen.

tenormin
door tenormin - Oct 29, 2011 om 23:50
16847 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op zaterdag 29 okt 2011, 23:22]De Postbank, nu ING heeft nog een voordeeltje : als je een oudere ouwe taaie bent zijn de giro overschrijvings boekjes en enveloppen gratis.
Waarschijnlijk omdat ING meent dat de oudjes niet digitaal willen of kunnen betalen.
En dat is een nette gedachte.
Die moet je bij die andere snaaiers wel betalen, naar wij menen.

Toen ik nog bij ABNAMRO was betaalde ik voor 10 overschrijving kaarten €7,50, zelf ophalen terwijl die bank ver weg zit (voor mij) dus alles opgezegd en naar ING gegaan en inderdaad, ik internetbankier nog niet, dus de gratis boekjes en enveloppen is een pré voor mij.

ma
door marscholl - Oct 30, 2011 om 11:06
90 Antwoorden / 14 Vragen

Dat ASN een dochter van SNS is wist ik ook niet hoewel ik de uitzending wel gezien heb. Maar als ik met een leuk meisje trouw interesseert het mij werkelijk niets hoe mijn a.s. ex-schoonmoeder eruitziet danwel handelt. Groningen heeft gelijk: eerst moesten we allemaal naar de bank want anders kreeg je je geld (inkomen) niet, vervolgens moesten we gaan pinnen, daarop, toen het proces onomkeerbaar werd, konden we gaan betalen voor: het pasje, het rekeningnummer, de enveloppen tbv betaalopdrachten en wat de banken nog meer konden verzinnen. Mag ik op vrijdagmiddag alstublieft weer mijn kleine bruine zakje met daarin het loon, tot de guldencent kloppend? Kijk daar krijg ik het alweer: mijn spellingscorrector kent de guldencent niet eens. Hoe zet je zo`n bemoeial uit? Ik gebruik hem nooit.

tenormin
door tenormin - Oct 30, 2011 om 11:25
16847 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=marscholl schreef op zondag 30 okt 2011, 11:06]Dat ASN een dochter van SNS is wist ik ook niet hoewel ik de uitzending wel gezien heb. Maar als ik met een leuk meisje trouw interesseert het mij werkelijk niets hoe mijn a.s. ex-schoonmoeder eruitziet danwel handelt. Groningen heeft gelijk: eerst moesten we allemaal naar de bank want anders kreeg je je geld (inkomen) niet, vervolgens moesten we gaan pinnen, daarop, toen het proces onomkeerbaar werd, konden we gaan betalen voor: het pasje, het rekeningnummer, de enveloppen tbv betaalopdrachten en wat de banken nog meer konden verzinnen. Mag ik op vrijdagmiddag alstublieft weer mijn kleine bruine zakje met daarin het loon, tot de guldencent kloppend? Kijk daar krijg ik het alweer: mijn spellingscorrector kent de guldencent niet eens. Hoe zet je zo`n bemoeial uit? Ik gebruik hem nooit.

Haha, u gaat trouwen en u heeft het al over ex-schoonmoeder! Leuk dat u het nu al "ziet aankomen". Maar terugkomend op het onderwerp: de betaalopdrachten en enveloppen worden immers niet bij iedere bank (nog) verrekend. Ja, misschien onzichtbaar, maar ING geeft de enveloppen nog steeds gratis. En weet u, hoe ouder wij worden hoe meer veranderingen er komen. Maar dat hebben onze ouders en voorouders toch ook mee moeten maken. Ik verlang ook wel eens terug naar die tijden, maar dat komt nooit meer terug. Om een zijstraat te noemen: kijk naar de jongeren: zonder Ipod of hoe het allemaal heet zijn ze reddeloos verloren. En heel eerlijk gezegd zou ik mijn AOW ook niet meer in een bruin papieren zakje willen hebben. Dat al die dingen geld kosten, tja, daar is niet aan te ontkomen.

bewustekoper
door bewustekoper - Oct 30, 2011 om 11:35
59 Antwoorden / 1 Vragen

Ik vind een vergelijking tussen mensendochter en -moeder niet opgaan als we het over moeder- en dochterbedrijven hebben. Ik wil wel graag weten wat dan precies de banden tussen moeder (SNS) en dochter (ASN) zijn; financieel en dergelijke.

bewustekoper
door bewustekoper - Oct 30, 2011 om 12:24
59 Antwoorden / 1 Vragen

Op de website van ASN staat het volgende:
"SNS Bank N.V., onderdeel van SNS REAAL N.V., is de enige aandeelhouder van de ASN Bank. "

Dit houdt in dat dividend uitgekeerd wordt aan SNS. Dat betekent dat er een geldstroom van ASN naar SNS is. Waarbij ik me dan afvraag wat SNS met dit geld doet.

ma
door manwijf - Oct 31, 2011 om 11:57
574 Antwoorden / 1 Vragen

De ING heeft voor mij afgedaan sinds ik een duur geintje met ze gehad heb. Bij een extra aflossing werd er van uitgegaan dat het bedoeld was voor mijn eigen hypotheek, terwijl de aangeleverde info toch echt de hypotheek van mijn vriend betrof. Ging om een aanzienlijk bedrag! Door de amateuristische klantenservice heeft een half jaar geduurd voor het eindelijk gecorrigeerd was. Ondertussen zou een verlaagde hypotheek mijn vriend een behoorlijke besparing opgeleverd hebben. Maar schade vergoeden ho maar!
Tel daarbij op 0% rente op de betaalrente en het stilzwijgend verlagen van rentepercentage's (tot er ingegrepen werd) en oordeelt u zelf. Ik haal tegenwoordig de betaalrekening zo leeg mogelijk. Als je iets nodig hebt, is het tenslotte zo overgeboekt. Zo compenseer je eventuele andere kosten.

tenormin
door tenormin - Oct 31, 2011 om 12:11
16847 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=bewustekoper schreef op zondag 30 okt 2011, 12:24]Op de website van ASN staat het volgende:
"SNS Bank N.V., onderdeel van SNS REAAL N.V., is de enige aandeelhouder van de ASN Bank. "

Dit houdt in dat dividend uitgekeerd wordt aan SNS. Dat betekent dat er een geldstroom van ASN naar SNS is. Waarbij ik me dan afvraag wat SNS met dit geld doet.

Dit antwoord op deze vraag zou dan van een echte insider moeten komen, iemand die bij de SNS werkt. Of u zou de bank uw vraag gewoon voorleggen. Banken schermen tegenwoordig toch dat ze doorzichtig (?) werken.

te
door teo - Oct 31, 2011 om 12:56
82 Antwoorden / 30 Vragen

Het zal om het even zijn.
Ik heb goede ervaringen met ASN (hoge rente en goede telefonische
helpdesk)
Dit tegenstelling tot bv. ABN die zelfs nu ze door u en mij op de been worden
gehouden gespecialiseerd zijn u van de kast naar de muur te sturen en je daar nog voor laten betalen ook.

tenormin
door tenormin - Oct 31, 2011 om 13:21
16847 Antwoorden / 108 Vragen

theodorusgcm, de ABN houdt ik in ieder geval niet meer op de been; heb alles opgezegd daar, over het algemeen een stelletje betweters. Niet dat ze daar wakker van liggen, maar toch...

bewustekoper
door bewustekoper - Oct 31, 2011 om 13:55
59 Antwoorden / 1 Vragen

Helaas houdt iedere belasting betalende de ABN Amro op de been.

Het is mij wel duidelijk dat als ik zoveel mogelijk zeker wil weten dat de bank duurzaam investeert, dat ik dan bij de Triodos Bank klant moet blijven. Echter gaat me dat financieel net even een te ver.

Ik zal de rekeningen bij de ASN openen.
Iedereen heel erg bedankt voor deze tip, voor het delen van jullie ervaringen, voor het meedenken en het reageren op mijn vragen!