Ch
door Chris Azab Sep 12, 2022 om 16:30
Geldzaken & recht

Bankrekening kleine VVE

Wij hebben een flat, 3 eigenaren, 1 garage en 2 appartementen. Wij zijn verplicht om een VVE te hebben en hebben dat ook. Dus ook een bankrekening hiervoor is nodig. Iedereen betaalt, alleen de bank pakt per maand bijna 10% van onze rekening (inmiddels 14,27 euro betalen we per maand sinds mei aan de ABN AMRO, hiervoor was het 10.25 en was al belachelijk natuurlijk). Het betalingsverkeer is minder dan op een prive rekening want het enige verkeer op de rekening is 3 stortingen per maand van de eigenaren en 1x verzekering en 1x per jaar een andere betaling in verband met ander onderhoud. Het is toch te gek voor woorden dat we zoveel bankkosten moeten betalen als VVE. Weet iemand een gunstigere bank?

7264 7 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 12, 2022 om 16:42
16870 Antwoorden / 202 Vragen

Die zullen er best zijn maar mijn advies is: benader de Vereniging Eigen Huis voor nader advies in deze.  https://www.eigenhuis.nl/contact/#/  of kijk op de sites van diverse banken wat men daar vraagt voor een rekening als door u bedoelt.

Aanvullend, er was recent een vraag die ook betrekking had op aanrekening van zakelijke kosten door een bank. Mogelijk kunt u met de daarop gegeven antwoorden ool iets. Daar was mijn advies overigens ook: Vraag advies bij 'Eigen Huis'.  https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/geldzaken-

De link die ik gaf is  niet goed. giDe goede en bedoelde link: https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/geldzaken-recht/kosten-wwft-klantonderzoeken-doorberekenen-aan-zakelijke-klanten-vve

ne
door neodutchio - Sep 12, 2022 om 18:04
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Een bank is meer dan een prijs. Aan de ene kant zijn wettelijke regels wat een bak geld kost en doorberekend. Daarnaast krijg je ook iets voor wat je betaald. Als service, bereikbaarheid en klantvriendelijkheid niet belangrijk is, oftewel, alleen de prijs, dan is een simpel rondje langs de banken genoeg om te zien wat het elders kost.

rj
door rjw - Sep 12, 2022 om 18:33
3269 Antwoorden / 5 Vragen

Er zal op een gegeven moment toch wel meer dan 150 euro op die rekening komen te staan. Voor groot onderhoud moet je toch echt flink wat duizenden euro's buffer hebben. Dus die 10% zal snel een stuk kleiner worden.

ma
door malhy2 - Sep 13, 2022 om 09:07
309 Antwoorden / 13 Vragen

Wij betalen als personeelsvereniging 9,95 per maand bij de rabobank.

m v g
Ed

mo
door moetdat - Sep 14, 2022 om 10:50
105 Antwoorden / 19 Vragen

Een VvE heeft een zakelijke rekening, is altijd al duurder. Ook wij zitten bij de RABObank, en betalen nu nog rond 10 euro p/m voor 3 appartementen.
Voorheen was de KNAB bank goedkoop met zijn zakelijke rekeningen. Echter kon je daar niet als VvE terecht.
Misschien is dat nu wel anders.

koekeloer
door koekeloer - Sep 14, 2022 om 11:29
562 Antwoorden / 18 Vragen

U zegt dat de bank 10% van de rekening afboekt (14,27). Dus de VVE heeft maat totaal 142,70 in kas. Dat is wel heel weining en voldoet helemaal niet aan de reserveplicht voor een VVE. Als de leden nu flink bijbetalen (tot bv 1427 euro in kas, dan is de bijdrage van de bank ook een stuk lager, namelijk maar 1 % :-) )

1paul
door 1paul - Sep 15, 2022 om 08:48
3162 Antwoorden / 0 Vragen
rj
door rjw Sep 15, 2022 om 21:01
3269 Antwoorden / 5 Vragen

Een rekening op naam van 2 eigenaren is vragen om moeilijkheden. Dit moet je buiten de prive situatie houden. Ook al zou het nu goed gaan, je weet nooit hoe de onderlingen verhouding in de toekomst zullen zijn. Plus dat verkoop van een appartement ook lastig kan worden als er geen formele VVE is. Afwijkende zaken rondom een VVE is een red flag voor de aankoop van een appartement.