Ba
door BankrekeningVoorCommissie Sep 25, 2024 om 18:29
Geldzaken & recht

Bankrekening openen voor kleine commissie met weinig omzet

Goeienavond,

Ik ben op zoek naar advies m.b.t. het openen van een bankrekening voor commissies, werkgroepen of andere kleine clubjes.
Dit mag blijkbaar niet op persoonlijke titel, maar een zakelijke rekening is nogal duur als je jaarlijks niet zoveel omzet hebt.
Hoe kan ik dit het beste aanvliegen?

De situatie:
Ik zit in een commissie die maandelijks een activiteit organiseert voor verstandelijk gehandicapten. Onze jaarlijkse inkomsten (donaties) zijn 2.000 euro, de uitgaven zijn onkosten voor postzegels, koffie, knutselmateriaal, dat soort dingen. Ik heb echter grote moeite met het aanmaken van een bankrekening om het geld op te ontvangen. Het principe van een "inzake-rekening" bestaat blijkbaar niet meer, dus op persoonlijke titel hebben we een tijdje een rekening gehad bij de ASN, maar die heeft ons recent op de vingers getikt, dat we de rekening voor zakelijke doelen gebruiken en dat ze de rekening daarom gaan blokkeren. Een zakelijke rekening kunnen we echter niet openen, omdat we geen KvK-registratie hebben. Daarnaast is een zakelijke rekening ook wel erg duur ten opzichte van onze omzet. Wat zouden jullie aanraden?

2625 7 Rapporteer
rj
door rjw - Sep 25, 2024 om 19:02
3387 Antwoorden / 5 Vragen

Om gedoe te voorkomen kan je je toch het beste bij de kvk inschrijven. Een persoonlijke rekening is vragen om problemen. Het zal niet de eerste keer zijn dat degene van wie de rekening dan is dingen doet die niet mogen. Het is niet voor niets dat bijvoorbeed VVE's wettelijk een rekening moeten hebben op naam van de vereniging.

ne
door neodutchio - Sep 25, 2024 om 20:27
5260 Antwoorden / 12 Vragen

Ondanks dat wij wel een KVK inschrijving hadden, maar zeer weinig af- en bijschrijvingen ben ik met de Rabo in gesprek gegaan. Het eerste jaar mochten we gewoon een particuliere rekening hebben, daarna zouden ze kijken of we inderdaad zo weinig af- en bijschrijvingen zijn. Uiteindelijk hebben we 5 jaar lang die rekening aangehouden tot we het bedrijf sloten.
Er zijn meer banken, ik zou gewoon hier en daar informeren wat kan en mag.

rj
door rjw Sep 29, 2024 om 13:24
3387 Antwoorden / 5 Vragen

Stond die rekening op naam van het bedrijf?

ne
door neodutchio Sep 29, 2024 om 13:41
5260 Antwoorden / 12 Vragen

Ja.

1paul
door 1paul - Sep 26, 2024 om 07:51
3345 Antwoorden / 0 Vragen

informeer gewoon eens bij een aantal banken wat er mag en/of kan bij hen, let wel op dat de rekening op naam komt te staan van de organisatie en dan per adres bij jezelf, oe je dit niet en er gebeurt iets op financieel gebied rekent men zomaar die rekening aan jouw bezit toe..

ja
door janvano - Sep 29, 2024 om 16:16
6 Antwoorden / Vragen

Wij hebben met de bank overlegd en die kwam met de oplossing dat de rekening op de persoonlijke naam van de penningmeester kwam, waarbij de naam werd aangevuld met de naam van de club.
Nadeel is dat de rekening wordt bijgeteld in Box III van de belasting aangifte. Het saldo is echter zo klein dat dit te verwaarlozen is voor de bijtelling.
Nog een nadeel kan zijn als er iets met de naamgever gebeurd, bv. scheiding, ruzie binnen de club of bij overlijden. Hier hebben we afspraken over gemaakt.
Het werkt voor ons prima!
Wil je dit allemaal voorkomen? Dan even naar de KVK.

1paul
door 1paul Oct 2, 2024 om 08:36
3345 Antwoorden / 0 Vragen

anders online een rekening openen bij bijvoorbeeld openbank of zo!! nog gratis ook.

Co
door Consumenneke - Oct 2, 2024 om 12:11
4 Antwoorden / Vragen

Ben het met je eens dat er weleens een bank iets mag doen voor de informele vereniging, oftewel elke groep van mensen die met enige regelmaat samen iets organiseren. Het lijkt me iets voor BUNQ, maar de verenigingen die rekeningen kunnen openen moeten wel rechtspersoon zijn. Je kan ook een persoonlijke rekening voor dit doel opzetten. Ik weet niet of ze zo kritisch zijn als ASN.

Kijk ook eens naar GoDutch die sinds mei dat jaar actief is.

En overweeg Revolut, dat nu ook een vestiging heeft in Nederland.

rinuszwam
door rinuszwam - Oct 2, 2024 om 15:52
28 Antwoorden / 3 Vragen

Op je eigen spaarrekening OF daarnaast nog een spaarekening openen , waar je bv maandelijks het club lidmaatschap kan storten  , uiteraart met een vermelding bv Onze club etc,