Er
door Erisgebakkenluchtgenoeg Jan 25, 2019 om 15:47
Geldzaken & recht

Bankrekening zonder identificatiebewijs rechtsgeldig?

Beste lezer,

Drie jaar geleden heb ik online mijn bankrekening bij de ABN Amro opgezegd. Tot mijn verbazing ontving ik deze week een brief van de ABN Amro waarin staat dat ik een nieuwe betaalpas krijg voor 2019. Vervolgens probeer ik contact op te nemen met de ABN Amro (dat is al een prestatie op zich) en daaruit blijkt dat ik nog steeds een betaalrekening heb, maar de bank heeft van mij geen identiteitsbewijs. Dus word ik verzocht eerst naar het filiaal te komen en vervolgens kan ik, na het tonen van een identiteitsbewijs, mijn rekening opheffen. Maar daar zit nog een addertje onder het gras: er moet eerst nog drie jaar aan bankkosten betaald worden.

Daarbij heb ik vier jaar geleden een afspraak gemaakt met een ABN Amro medewerker om alles omtrent het identiteitsbewijs in orde te maken. Maar toen bleek - na 15 minuten gewacht te hebben – de medewerker niet meer op te dagen want het was die dag ‘te druk’. Geen paniek, men zou een nieuwe afspraak met mij maken (nooit meer iets van gehoord). Kortom, mijn vraag is dus: is een bankrekening zonder identificatiebewijs überhaupt geldig? Want ik ga niet betalen voor een fout die door de ABN Amro is veroorzaakt.

2423 7 Rapporteer

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 25, 2019 om 16:10
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Boeiende vraag die als ik u was zou melden als klacht bij ABNAMRO. Heeft u bewijs van uw opzegging, dat maakt het alleen maar gemakkelijker.
Hoe dan ook kan men bij de bank nagaan dat u, dat neem ik tenminste aan, geen gebruik meer heeft gemaakt van de rekening en dat kan dan m.i. ook als bewijs gelden van een 'omissie'van de bank.

Ik geef u twee verwijzingen: é'n m.b.t. de bank en één m.b.t. het KiFid waar u na het krijgen van een naar uw menig negatieve reactie van de bank om raad kunt vragen bij de Ombudsman Financiële Dienstverlening.

https://www.abnamro.nl/nl/prive/abnamro/klachtenregeling/index.html

https://www.kifid.nl/

Er
door Erisgebakkenluchtgenoeg Jan 26, 2019 om 07:41
Antwoorden / 1 Vragen

Hartelijk dank voor de informatie, ik heb inderdaad drie jaar geen gebruik meer gemaakt van de rekening.

tijger1
door tijger1 - Jan 25, 2019 om 16:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus vier jaar geleden gaat u naar de bank om de identiteispapieren in orde te maken. Dat lukt niet wegens tijdgebrek. U gaat zitten wachten tot zij bellen. Zelf doet u niets.

Drie jaar geleden zegt u uw bankrekening op en wat hebt u met het saldo gedaan?

En hebt u ingelogd om te kijken of u nu in de min staat?  En welke fout heeft de bank dan gemaakt!

Er
door Erisgebakkenluchtgenoeg Jan 26, 2019 om 07:46
Antwoorden / 1 Vragen

Laat ik het wat verduidelijken. De bank komt zijn, met mij gemaakte afspraak, niet na. Dat is niet mijn fout maar die van hun. Dat zij vervolgens geen actie meer ondernemen is niet mijn verantwoordelijkheid. Daarnaast heb ik het saldo leeggemaakt en de rekening online opgezegd. Vervolgens kreeg ik bij het telefoongesprek, van deze week, te horen dat mijn rekening al die tijd nog bestond met als gevolg een negatief saldo door gemaakte bankkosten.

ro
door ron503 - Jan 25, 2019 om 17:35
1229 Antwoorden / 0 Vragen

In een grijs verleden hebben alle banken hun klanten een brief gestuurt omdat de overheid had bepaald dat elke klant verplicht was om zijn/haar ID éénmalig bij de bank te tonen om vast te stellen dat die persoon ook de rekeninghouder was. Het was een kwestie van een filiaal binnen stappen de bankpas laten zien en de ID kaart en met 5 minuten stond je weer buiten. Als er een rij stond dan had je pech en duurde het iets langer maar er speciaal een afspraak voor moeten maken kan er bij mij niet in. U heeft niet aan die verplichting voldaan en dan kunt u de rekening ook niet opzeggen omdat niet met zekerheid te stellen is dat u degene bent die rekeninghouder is. Wat de bankrekening betreft die blijft actief inclusief de kosten en kan pas opgeheven worden als u alsnog aan de indentificatieplicht voldoet.

Er
door Erisgebakkenluchtgenoeg Jan 26, 2019 om 07:49
Antwoorden / 1 Vragen

Duidelijk en ook mee eens. Alleen als ik een afspraak maak met de bank, en zij die niet nakomen, dan is dat toch niet de burger zijn verantwoording?

aurora1
door aurora1 - Jan 26, 2019 om 00:22
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U heeft het dus 4 jaar maar laten zitten?
Zelf geen enkele actie verder ondernomen?
Dus uw rekening is helemaal niet opgezegd? U heeft geen bevestiging van dat opzeggen ontvangen en dat het restantbedrag naar een andere rekening van u overgemaakt zou worden? In dat geval dient u natuurlijk te betalen voor e.e.a. als de rekening niet opgezegd blijkt te zijn.
Ik begrijp niet wat het verhaal over 4 jaar geleden met uw verhaal van 3 jaar geleden van doen heeft.
Ik zou een afspraak maken en een pot honing meenemen om te zien of u die kosten lager kunt krijgen.

Er
door Erisgebakkenluchtgenoeg Jan 26, 2019 om 07:52
Antwoorden / 1 Vragen

Nee, het ontbreken van een identiteitsbewijs blijkt de oorzaak te zijn waarom mijn bankrekening (blijkbaar) niet juist is opgezegd.

ne
door neodutchio - Jan 26, 2019 om 08:56
5165 Antwoorden / 12 Vragen

U kon uw rekening dus niet opzeggen. Zeggen dat u online iets ingevuld hebt is niet hetzelfde als opzeggen. Als ik u zeg dat u van mij € 100.000,- gaat krijgen en we maken een afspraak voor de overdracht. Helaas komt er iets tussen en ik moet helaas annuleren. Gaat u dan ook jarenlang zitten wachten tot ik een nieuwe afspraak maak, of gaat u zelf dan ook bellen?

Als antwoord op uw vraag: Ja, de rekening was rechtsgeldig. Deze bent u namelijk aangegaan in de tijd dat de ID nog niet verplicht was.

Aan de andere kant kon u ook weten dat u nog steeds een rekening had lopen, u krijgt immers jaarlijks post of info in de app. Aan het eind van het eerste jaar had u in uw jaaroverzicht al kunnen zien dat de rekening niet opgezegd was. Het is geen fout van ABN, u had langs moeten komen voor uw ID.

panter22
door panter22 - Jan 26, 2019 om 09:12
6599 Antwoorden / Vragen

Duidelijk is dat er iets niet goed gegaan is met die opzegging. Om de rekening op te kunnen zeggen had je destijds en nu nog steeds een id nodig. Heb je nooit ingeleverd. Of het nu de schuld is van de medewerker van de bank, of jouw schuld, jouw rekening bestaat nog steeds en de kosten lopen steeds meer op.
Jij bent verantwoordelijk voor het juist opzeggen van de rekening.
Ga niet roepen dat het destijds zo en zo is gegaan, dat weet niemend meer, maar hou je wat van de domme. Dat je dacht dat je rekening al lang opgezegd was en dat je niet begrijpt dat....etc
Ik ben het met Aurora eens, neem maar een pot honing mee. Dan bereik je het meest.

abnamro
door abnamro - Jan 30, 2019 om 11:49
142 Antwoorden / 0 Vragen

Beste heer, mevrouw,

Het is logisch dat je vreemd opkijkt als je opeens post krijgt over een rekening waarvan je dacht dat deze was beëindigd. Natuurlijk wil je dan snel duidelijkheid over wat er aan de hand is. Vooral nu ook blijkt dat er al die tijd maandkosten van de rekening zijn afgeschreven.

Omdat de bescherming van persoonsgegevens erg belangrijk is, hebben we van onze klanten een kopie van het geldig legitimatiebewijs nodig. Ontbreekt zo'n kopie, dan mag er telefonisch geen informatie over de rekening gegeven worden en moet je voor antwoord op jouw vragen met een geldig legitimatiebewijs langs kantoor komen.

Het ontbreken van zo'n kopie van het legitimatiebewijs betekent niet dat de betreffende rekening ongeldig is of niet meer kan worden gebruikt. De rekening is nog steeds te gebruiken alleen zijn er een aantal beperkingen. Zo kunnen klanten online geen nieuwe producten aanvragen, wijzigingen doorgeven en word je bij telefonisch contact naar kantoor doorverwezen.

Om te zorgen dat er wordt uitgezocht of jouw opheffingsverzoek van zo'n 3 jaar geleden wel is binnengekomen, raad ik je aan om alsnog zo snel mogelijk langs kantoor te komen. Als je nog documentatie hebt over jouw ophefverzoek, neem dit ook vooral mee.

Met vriendelijke groet,

ABN AMRO Webcare

Elvira