E.
door E. van Leersum Oct 9, 2024 om 12:12
Geldzaken & recht

Bedrijf factureert zonder mij te voren inf over de kosten, mag dat?

Het nieuwe huis dat we gekocht hebben heeft aan de voorkant een hek dat niet goed sluit, 1 paal staat scheef en een deel van het hek is 8cm lager dan de rest van het hek (geen gezicht).
We hebben contact opgenomen met het bedrijf dat het hek toen (6j geleden) geplaatst heeft. Ze vroegen ons om foto's die hebben we gestuurd. Toen wilden ze komen kijken en daarvoor hebben we een afspraak gemaakt. De monteur die toen kwam heeft met een waterpas dezelfde conclusies getrokken die wij ook al hadden. Eigenlijk hebben ze het hoek toen niet goed gezet dat heeft de monteur ook toegegeven.
Daarop kregen we een offerte. Omdat andere werkzaamheden in ons nieuwe huis prioriteit hebben, sturen we het bedrijf een mail waarin we schrijven af te zien van verdere afname van hun diensten.
Vervolgens ontvangen we tot onze verbazing een factuur met daarop voorrijkosten en kosten van de monteur voor werkzaamheden ter plekke uitgevoerd. De moneur heeft alleen maar gekeken en langs het hek gelopen met een waterpas.

Het bedrijf heeft van te voren ons niet op de hoogte gebracht van deze kosten en geven dat in de laatste mail ook toe:
Het was onze fout dat er niet goed gecommuniceerd is naar u toe dat hier kosten aan verbonden zijn als we voorrijden en u gebruikt maakt van onze diensten.
In de mail wordt ook gerefereerd naar werkzaamheden van de monteur, maar dat had mijn partner al gedaan.
Het bedrijf wil uit "coulance" de voorrijkosten niet berekenen maar wil wel dat we voor de monteur betalen. Dit hadden zij dan toch van te voren moeten communiceren? Nu moeten we dit betalen omdat we niet ingaan op de offerte maar dit wisten wij niet.
Ondertussen is er een regelmatige mailwisseling met dit bedrijf en ik wil er eigenlijk wel duidelijkheid over hebben. Moet ik betalen of niet?

3848 12 Rapporteer
ne
door neodutchio - Oct 9, 2024 om 12:21
5260 Antwoorden / 12 Vragen

Even andersom denken. Denkt u dat een bedrijf gratis werkt? U verwacht dat een bedrijf kosteloos een monteur en bus op stap stuurt waar niets uitkomt?

Om wat voor bedrag gaat het? Loont de hoogte van het bedrag tegen het risico op een rechtszaak?

ju
door juliomariner Oct 9, 2024 om 19:31
1386 Antwoorden / 2 Vragen

inderdaad dat mag je verwachten als ze het niet vermelden. Het in dienst  hebben van een vertegenwoordiger of iemand die een klant bezoekt om een offerte  te maken heeft een normaal bedrijf gewoon in hin verkoopprijs verwerkt.

rj
door rjw Oct 9, 2024 om 22:17
3387 Antwoorden / 5 Vragen

@julio: maar het bedrijf heeft geen verkoper maar een monteur gestuurd. Wezenlijk anders. Afhankelijk van wat er aan de hand is kan een monteur zaken mogelijk ook direct oplossen. Nu blijkbaar niet en dan volgt een rekening voor onderzoek en een offerte voor de oplossing.

ju
door juliomariner Oct 11, 2024 om 09:39
1386 Antwoorden / 2 Vragen

Als TS geeist zou hebben dat een monteur komt en geen verkoper heeft u misschien een punt

ju
door juliomariner - Oct 9, 2024 om 12:26
1386 Antwoorden / 2 Vragen

Persoonlijk zou ik niet betalen. Ze hadden van te voren moeten aangeven dat er aan het uitbrengen van een offerte kosten verbonden zijn en hoeveel.
Hoewel het eigenlijk geen garantie is omdat u niet  de koper van het hek bent (garantie is meestal niet overdraagbaar) hebben zij een fout gemaakt met de montage. (de vorige eigenaar viel hier waarschijnlijk niet over)
Zij hebben het initiatief voor de afspraak gemaakt lees ik uit uw verhaal of heeft u gevraagd om langs te komen?
Wat hebben ze aangegeven dat de monteur tijdens de afspraak zou doen?. Als ze aan hebben gegeven dat de monteur direct werkzaamheden zou verrichten is de factuur terecht maar alleen voor het uitbrengen van een offerte naar mijn idee niet.
Ik werk zelf voor een hekwerk bedrijf en heb in die 25 jaar nog nooit een factuur gestuurd voor het uitbrengen van een offerte ook niet als we de locatie hebben bezocht. Dat is het ondernemersrisico.

sira
door sira - Oct 9, 2024 om 13:18
2566 Antwoorden / 24 Vragen

Zoals ik uw verhaal lees, heeft de factuur niets te maken met het uitbrengen van een (vergeefse) offerte, maar op het feit dat er een afspraak met het bedrijf gemaakt is en dat er n.a.v. die afspraak een monteur is komen kijken. Heeft de monteur niets aan het niet-sluitende hekje gedaan?
Was de offerte opdracht geworden dan hadden zij de kosten van de monteur niet berekend. Er zijn veel meer bedrijven die dit doen, omdat er heel veel shoppers onder de consumenten zijn die een offerte bij de één aanvragen en daarmee naar de ander gaan om een lagere prijs te bedingen.

Ik weet niet om welk bedrijf het gaat en daardoor kan ik ook geen uitspraak doen over het niet vermelden van voorrijkosten o.d. Misschien staat het wel op de website of in de voorwaarden die op de website te lezen zijn. Staan de voorwaarden ook niet vermeld op de achterzijde van de offerte?

Wat betreft het verkeerd zetten van het hek, daar ga ik in eerste instantie niet in mee. Alles hang of staat met de bouwgrond waarop het hek is geplaatst.
Ik woon zelf op kleigrond en de palen (in beton) van het hek bij mijn afrit (dijkwoning) begonnen vorig jaar al te wijken, waardoor de hekdelen los kunnen schieten. D.m.v. hele grote spanbanden (gebruikt bij het vervoer van zwaar materieel) ga ik de palen weer naar elkaar toe trekken en de daarna ontstane ruimte weer opvullen. Op zandgrond hadden de palen nog goed gestaan.

Mabelle
door Mabelle - Oct 9, 2024 om 13:38
639 Antwoorden / 1 Vragen

Waarom laat je een bedrijf komen terwijl je toch niet van plan bent er iets aan te laten doen? Gewoon zonde van hun tijd (en tijd = geld) om voor niets jullie kant op te komen. Net als @Sira vermoed ik dat het hekwerk in de loop der jaren is verzakt.

Het klopt dat het bedrijf jullie de kosten van tevoren hadden moeten doorgeven, maar waarom vraag je niet zelf naar eventuele kosten? Je kan er niet blind van uit gaan dat ieder bedrijf maar gratis komt opdraven als je niet overgaat tot een opdracht.

Ik vind het netjes van het bedrijf dat ze hun fout toegeven. Welk resterend bedrag praten we over?

1paul
door 1paul - Oct 9, 2024 om 13:49
3345 Antwoorden / 0 Vragen
Janzegt
door Janzegt Oct 9, 2024 om 16:25
160 Antwoorden / Vragen

Formeel heeft u gelijk. Maar ik vraag me altijd af wat mensen zouden doen indien vooraf wel wordt gecommuniceerd dat er kosten in rekening worden gebracht indien er geen opdracht volgt.

1paul
door 1paul Oct 9, 2024 om 16:53
3345 Antwoorden / 0 Vragen

Probleem Jan is dat men op de manier zoals het vaak gaat geen keuze meer heeft zo denkt men en die keuze is er dan wel, niet betalen..

Geef van tevoren gewoon aan wat iets gaat kosten en als bedrijf opdracht krijgt het niets kost, dan heeft de klant keus en de aannemer zijn geld als de klant akkoord gaat!!

Janzegt
door Janzegt Oct 9, 2024 om 20:05
160 Antwoorden / Vragen

In mijn opmerking bedoelde ik met "mensen" de opdrachtgever/klant. Jou reactie gaat over het bedrijf, maar ik ben het in deze wel met je eens.

1paul
door 1paul Oct 10, 2024 om 08:17
3345 Antwoorden / 0 Vragen

Ja ik ook Jan, sta er wel een beetje hetzelfde in..

Re
door Reinier182 - Oct 9, 2024 om 14:19
246 Antwoorden / Vragen

Natuurlijk is het gratis opmeten en kijken als er een order aan vast zit. Nu dat niet het geval is moeten ze deze kosten in rekening brengen. Gratis kan niemand werken.

wi
door willems123 Oct 9, 2024 om 16:59
117 Antwoorden / 16 Vragen

Vorig jaar de kunststof kozijnen  van mijn woning laten plaatsen, in totaal 3 offertes gevraagd, de adviseur langskomt met voorbeeld  materialen , document, na het gesprek, worden de deuren en ramen opgemeten, het duurt ong. 30-60 minuut per adviseur..... Wij hoeven helemaal niet te betalen voor de door ons niet gekozen bedrijf. Het is gratis toch.....

Re
door Reinier182 Oct 9, 2024 om 18:28
246 Antwoorden / Vragen

Ja sommige bedrijven werken wel zo wat eigenlijk normaal is. Belangrijk is het van te voren weten of er kosten zijn of niet?

Janzegt
door Janzegt - Oct 9, 2024 om 16:14
160 Antwoorden / Vragen

Het bedrijf is langs geweest en heeft de situatie bekeken. Naar aanleiding van dit bezoek heeft het bedrijf een offerte uitgebracht. U besluit om geen gebruik te maken van deze offerte en nu stuurt het bedrijf een rekening.
Als u duidelijk hebt aangegeven dat u het bedrijf vraagt om een offerte te maken, en het bedrijf heeft toen niet gecommuniceerd dat er kosten aan verbonden zijn, dan hoeft u niets te betalen.
Wel zijn er tegenwoordig bedrijven die geld vragen voor het maken van een offerte, of alleen een offerte willen maken als de de opdracht krijgen. Het lijkt erop dat het bedrijf de verwachting had dat ze een opdracht zouden krijgen, en nu ze die niet krijgen, sturen ze een rekening.
U weet zelf het beste wat er is gecommuniceerd.
Maar, als het bedrijf wel van te voren had gezegd dat het geld kost als er geen opdracht volgt, wat had u dan gezegd?

Maar, als u een bedrijf belt, vraagt u dan nooit zelf of er kosten aan verbonden zijn? Door die vraag te stellen voorkom je verrassingen.

ju
door juliomariner - Oct 9, 2024 om 17:09
1386 Antwoorden / 2 Vragen

Als de factuur terecht is waarom wil het bedrijf de voorrijkosten crediteren, coulance, amme hoela daar geloof ik niet in.
TS heeft bedrijf foto's gestuurd. Als daar vragen over waren had bedrijf kunnen bellen en zeggen dat ze aan dehand van de foto's geen offerte kunnen uitbrengen en langs willen komen maar dat daar wel kosten aan verbonden zijn. Dan had TS ja of nee kunen  zeggen. Maar als bedrijf je mond dicht houden over de kosten en dan achteraf met een factuur komen zo werkt het niet.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Oct 9, 2024 om 17:14
2280 Antwoorden / Vragen

Als ze kosten voor een offerte opstellen willen rekenen mag dat maar dan moeten ze dat duidelijk van te voren kenbaar maken. Ik ben toch bang dat een hoop mensen hier wat ze dan "eerlijk" vinden verwarren met de werkelijke regels en die kun je eenvoudig Googelen.

ju
door juliomariner Oct 9, 2024 om 19:27
1386 Antwoorden / 2 Vragen

precies, en door uit "coulance" de voorrijkosten te crediteren en ze toegeven dat "door een fout" niet is gesproken over de kosten mag TS voor hun "fout" betalen? Zo werkt het natuurlijk niet.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 14, 2024 om 14:17
16987 Antwoorden / 202 Vragen

U kreeg al een verwijzing waar o.a. dit in staat: 'Blijkt uit het onderzoek dat het product niet gerepareerd kan worden? Of wordt de reparatie zo duur dat u besluit om het product niet te laten repareren? Dan mag de reparateur u nog steeds de onderzoekskosten in rekening brengen. Maar alleen als hij dat vooraf heeft gemeld'.

Ik maak uit uw vraag op dat ddit niet van toepassing is aangezien u zelf aangeeft andere prioriteiten te hebben.
Frappant is dat men nu stelt dat de kosten van de monteur wel betaald zouden moeten worden hoewel die in feite dus niets heeft gedaan dan gekeken. Een toch ietwat lastige kwestie omdat er wel sprake is geweest van dienstverlening. Niet betalen kan betekenen dat men dat een incassoprocedure tegen u start en de vraag is dan of u uiteindelijk gelijk zou krijgen van een rechter. Het risico is dan dat u daar dan geld aan kwijt bent. Heeft u een rechtsbijstandsverzekering, schakel die dan in en u kunt ook nog nader advies vragen bij https://www.juridischloket.nl/

Als al gezegd, een lastige kwestie en het is aan u of u het risico van de gevolgen van niet betalen accepteert. Indien het m.b.t. de monteur te belaten bedrag niet boven een normaal uurloon (1 uur) uit gaat zou ik betalen en anders niet.

agapon1951
door agapon1951 - Oct 14, 2024 om 15:56
202 Antwoorden / Vragen

ACM CONSUWIJZER:

Wat zijn onderzoekskosten? (ACM CONSUWIJZER)

Als u iets laat repareren, is vaak niet meteen duidelijk wat er precies mis is met het product. Daarom is het normaal dat de reparateur eerst onderzoek doet. Daarna kan hij beter inschatten wat er precies moet gebeuren. En hoeveel dit gaat kosten. Voor dit onderzoek mag de reparateur onderzoekskosten in rekening brengen. Dit moet hij vooraf aan u melden.

Blijkt uit het onderzoek dat het product niet gerepareerd kan worden? Of wordt de reparatie zo duur dat u besluit om het product niet te laten repareren? Dan mag de reparateur u nog steeds de onderzoekskosten in rekening brengen. Maar alleen als hij dat vooraf heeft gemeld.Wat zijn voorrijkosten?

Moet de reparateur bij u thuiskomen om iets te repareren? Dan moet hij daarvoor reiskosten maken. Dit worden voorrijkosten genoemd. De reparateur mag deze kosten bij u in rekening brengen. Hij moet dit wel vooraf aan u melden.

alk
door alk - Oct 14, 2024 om 19:30
88 Antwoorden / 9 Vragen

TS schrijft, De monteur die toen kwam heeft met een waterpas dezelfde conclusies getrokken die wij ook al hadden. Eigenlijk hebben ze het hoek toen niet goed gezet dat heeft de monteur ook toegegeven. Het bedrijf heeft bij montage dus een fout gemaakt welke er al jaren heeft gezeten. Dan horen dat ook op te lossen.

Aan de hand van goede foto's hadden ze op kantoor al conclusies kunnen trekken en was er geen huisbezoek van een monteur nodig geweest. Een beslissing van het bedrijf waar jij niet voor hoef op te draven. Het zou wel verstandiger zijn geweest om vooraf te vragen of het bezoek gratis en vrijblijvend zou zijn. Iets was normaal gesproken altijd het geval is, maar zelf informeer ik er altijd expliciet naar.

Ikzelf zou bezwaar maken tegen de factuur en zeker niet betalen. Lees ook https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/moet-ik-altijd-voorrijkosten-en-onderzoekskosten-betalen