br
door bruinsma Dec 12, 2011 om 11:21
Geldzaken & recht

Begrafenis

Er bestaat een mogelijkheid om per persoon een bedrag van ruim 7000 euro vast te zetten voor begrafeniskosten of crematie. Dit is dan belastingvrij. Na gevraagd bij de Belastingdienst en dit klopt. Nu is mijn vraag: Waar kun je dit vastzetten voor alleen dit doel en dus ook niet meer aankomen. Banken doen dit niet en ik wil er verder niets mee doen en ook geen risico's lopen.

17264 21 Rapporteer

getty
door getty - Dec 12, 2011 om 11:25
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Neem contact op met bv Yarden, Dela of Monuta ( of een maatschappij naar keuze) en vraag daar naar de mogelijkheden. Dit kan volgens mij daar gewoon geregeld worden> dit bedrag staat dan echt vast, u kunt dit niet meer tussentijds opnemen.

mahadma
door mahadma - Dec 12, 2011 om 11:31
11568 Antwoorden / 51 Vragen

Ook kan je bij "zelfstandige ondernemers" een deposito regelen en meteen je wensen kenbaar maken dat de uitvaart wordt geregeld zoals je dat zelf wilt. Dit gels wordt dan bij een "derdengelden" rekening ondergebracht, dus veilig.

natuurmens
door natuurmens - Dec 12, 2011 om 12:49
158 Antwoorden / 4 Vragen

Ik heb zelf een begravenis of levensverzekering die alleen uitkeert bij overleiden. Je krijgt tevens nog rente al is dat niet al te veel over je ingelegde geld en na enkelen jaren is dat premie vrij en wordt het geld uitgekeerd bij overleiden

za
door zandkorrel - Dec 12, 2011 om 12:58
4 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk uit met geld brengen naar Yarden,dat zijn graaiers die exorbitante prijzen vragen voor kleine diensten. Is er geen familielid dat als een soort "executeur-testamentaire" kan fungeren?

jpm
door jpm - Dec 12, 2011 om 13:03
820 Antwoorden / 28 Vragen

Ik ben het met getty eens maar zou dan wel een prijsvergelijking willen doen tussen de door hem geadviseerde ondernemingen. Van Yarden weten we dat ze duur zijn en dat ze proberen van alles en nog wat extra in rekening te brengen op momenten dat je hoofd daar niet zo naar staat. Laat dus ook een offerte uitbrengen en kijk de polis goed na op afwijkingen, zo zou ik willen adviseren.

ha
door hatido - Dec 12, 2011 om 13:09
10 Antwoorden / 5 Vragen

Dit kan heel goed bij monuta ze geven ook nog 3 procent rente per jaar en als je de uitvaart via monuta laat regelen nog een procent extra maar u bent niet verplicht dit bij hen te doen.( zie website monuta)

inekel1953
door inekel1953 - Dec 12, 2011 om 13:21
323 Antwoorden / 2 Vragen

Beste Bruinsma,

Wat u ook wilt doen, doe dat nooit bij de genoemde grootste graaiers "Yarden, Dela, Aegon of Monuta ". Wat voor praktijken deze maatschappijen uithalen was laatst nog op de televisie, deze 3 ondernemers doen uitsluitend aan eigen verrijking met de gelden van de mensen.
Al zou u denken, ik wil alleen mijn geld veilig stellen maar niet de begrafenis of crematie door bovenstaande maatschappijen laten regelen, zal dat nog een hele al dan niet opnmogelijke opgave zijn om uw recht en uw daar in bewaring gegeven geld daar weer weg te halen.

Daarbij het geld wat u daar onderbrengt wordt nooit één dubbeltje meer, de rente is nl voor die ondernemers, u heeft nog kans dat u er nog voor moet gaan betalen omdat u hen het beheer geeft, administratiekosten e.d..

Als u het op de bank vast laat zetten voor onbepaalde tijd, krijgt u er zelfs nog rente van.
Wilt u het niet geloven wat ik hier heb geschreven, kijk op uw pc op uitzending gemist van Radar en-of Kassa. In deze programmas is meer dan genoeg over de handelspraktijken van Yarden, Dela, Aegon en Monutabesproken. Een gewaarschuwd mens, telt voor twee!!

M.vr.gr.,
Ineke L

inekel1953
door inekel1953 - Dec 12, 2011 om 13:25
323 Antwoorden / 2 Vragen

excuus, de 3 ondernemers moeten natuurlijk 4 zijn. Yarden, Dela, Aegon en Monuta zijn de 4 grootste maatschappijen met de grooste graaiers metaliteit

an
door antoine55 - Dec 12, 2011 om 13:28
4 Antwoorden / 0 Vragen

Vrijstelling uitvaartverzekering bij Box 3
De waarde van een uitvaartverzekering of een andere overlijdensrisicoverzekering is tot € 6.703 vrijgesteld.
Deze vrijstelling geldt sinds 1 januari 2010 ook voor het banksparen. U moet daarbij een bedrag sparen op een geblokkeerde rekening voor de uitvaart van uzelf, uw partner of een bloed- of aanverwant.
Deze waarde hoeft u dus niet mee te tellen in uw aangifte bij vermogen, Box 3.
Dit kunt u bij elke verzekeraar en/of bank regelen

mabureau
door mabureau - Dec 12, 2011 om 14:05
102 Antwoorden / 12 Vragen

Kwestie van goed oriënteren en vergelijken; Weten wat u wilt en waarom u het wilt.

Wilt u alleen de box 3 belasting over deze € 7.000 bespareren ? Realiseert u zich dan hoeveel dit is ? Of wilt u zekerheid dat u het niet op een zwak moment voor andere zaken kunt gebruiken ?

Wilt u op voorhand uw begrafennis tot in detail regelen, of wilt u slechts de nabestaanden, het geld achterlaten op het te kunnen regelen en betalen ?

U kunt een levensverekering sluiten, met een eenmalige koopsom, welke alleen bij overlijden uitkeert. U heeft hier de keus of het geld wordt belegd in geld of effecten.
Kiest u voor optimale zekerheid en laat u het geld, zonder koersrisico, in geld beleggen, dan kunt u een overzicht met de gegarandeerde kapitalen krijgen. Daarbij wordt meestal een bonus vergoed, gebaseerd op de bedrijfswinst van de verzekeringmaatschappij.

U heeft in dit geval de zekerheid van een basis bedrag, maar weet nog niet of dit bedrag tzt toereikend zal zijn.

Alternatief, afhankelijk van de leeftijd op het moment van storting, is reeds nu alles te regelen.
U verzekert in dit geval een vast pakket van diensten, waar een vastbedrag voor wordt betaald. Het inflatie risico is voor rekekening van de uitvaartverzorger. Uw nabestaanden krijgen de verzekerde diensten geleverd en geen geld.
Wel kunt u een bedrag aan "onvoorzien" opnemen, waarover de nabestaanden (niet de uitvaartverzorger !!!) tzt kunnen beslissen.

Als u in dit laatst geval diverse offertes vraagt, kunt u reeds nu de kosten exact vergelijken.
Realiseert u zich echter dat het inflatie risico door de uitvaartverzorger moet worden ingeprijs. Doet hij dit te laag, om een scherpe offerte te kunnen maken, dan kan goedkoop duurkoop zijn, als de uitvaartverzorger door de inflatie in financiele problemen komt.

ja
door janenan - Dec 12, 2011 om 14:13
23 Antwoorden / 4 Vragen

Toevallig hadden mijn vrouw en ik het afgelopen weekend ook over 'banksparen voor uitvaart' omdat we nu over een deel van ons gewone spaarsaldo belasting moeten betalen. (We zitten dus boven het belastingvrije grensbedrag.) De mogelijkheid van banksparen is gunstig en al enige tijd mogelijk, maar ik heb nog geen gewone bank kunnen vinden, die een dergelijke mogelijkheid van sparen biedt. Wel andere vormen van banksparen.
Na enig googlen kwam ik ook alleen terecht bij maatschappijen als Dela en Monuta. Bezwaar vond ik dat er dan meestal een koppeling wordt gemaakt met het verzorgen van de uitvaart door die maatschappij. En dat is niet mijn bedoeling.
De uitvaart heb ik namelijk elders (via begrafenisvereniging) geregeld.
Omdat ik 'gewoon' spaar bij Centraal Beheer, heb ik daar gevraagd het 'banksparen voor een uitvaart' mogelijk te willen maken.
Ik ben benieuwd wat het antwoord zal zijn.

ke
door kerstdag - Dec 12, 2011 om 14:40
68 Antwoorden / 9 Vragen

Of het verstandig is of niet?
Ik heb een koopsompolis genomen met een jaarlijkse winstbijschrijving.
Je kunt een koopsompolis laten uitrekenen op € 7.000,00
Is natuurlijk leeftijd gebonden maar als je zo rond de 50 bent en je neemt een koopsompolis dan zal dit enkele duizenden goedkoper zijn.
Zelf ben ik zo brutaal geweest om hem op € 8.000,00 te zetten.
Ervan uitgaanden dat tegen de tijd dat ik kom te overlijden, dit zeker de kosten zullen zijn.
Jammer dat hier nu pas over nagedacht gaat worden.
Enkele jaren terug was dit nog aftrekbaar van de belasting ook.
Groetjes, Harry

wi
door wimteb - Dec 12, 2011 om 15:06
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zie het voordeel niet,ten zei je bang bent al je geld op te maken in een dolle bui.
Maar de belasting is 1,2 procent=84 euro jaar
Bij een vast gezet bedrag krijg over 4 a 5 jaar vast, ongeveer 220 euro per jaar
Winst toch nog zeker 100 a 120 euro.
wim

dr
door draadje - Dec 12, 2011 om 15:24
8 Antwoorden / 0 Vragen

er komt waarschijnlijk een regeling dat je oa pensioentekort waarvoor je een lijfrente kunt kopen , ook kunt gaan gebruiken voor uitvaart.
stel: je pensioenspaart dit jaar nog 5000 euro(meer of minder ligt aan je pensioentekort(jaarruimte en reserveringsruimte) deze is geheel aftrekbaar (voorwaarden) je krijgt dan naar gelang bel schijf behoorlijk wat terug. als de regeling doorgaat.is deze aanwendbaar voor de uitvaart kosten. in de wandelgangen wordt er over gefluisterd. maar ook al zou die niet doorgaan,is er altijd( indien deze wordt afgesloten voor je 65e verjaardag) fiscaal voordeel
je mag tot 70jaar deze laten lopen.dan moet je een lijfrente van minimaal 5jaar kopen. nog een voordeel is,dat je een deposito kunt nemen voor 5jaar!
krijg je momenteel een leuke rente (tussen 4 en 5%!)kortom de moeite waard.
heb het zelf ook bij Ohra! let op! indien de regeling niet doorgaat. en het bedrag wordt ineens opgenomen door bijvoorbeeld de erfgenamen, moet je afrekenen met de fiscus. dit is omdat hij 5jaar heeft gelopen niet belast met retentie belasting.dus alleen schijftarief. is lager als voor je 65e verjaardag!

ju
door jut - Dec 12, 2011 om 18:09
8 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb het bij de RABO bank vastgezet met doelsparen, hoe langer je het vast zet hoe meer rente, die rente wordt ieder jaar uitgekeerd dus een mooi extra centje als je voldoende voor je uitvaart kan vastzetten. Kijk eens op de site van die bank, het is best aantrekkelijk. Hoop dat je er wat aan hebt.

Groetjes,
Anneke.

voordeel
door voordeel - Dec 12, 2011 om 18:52
12 Antwoorden / 4 Vragen

Kijkt u eens op de website van www.cvu.nl
Daar heb ik al jaren geleden een deposito geopend voor de uitvaart, van mijn man en mij. Je kan het niet opnemen voor ander gebruik. Ook ik ben 37 jaar geleden op deze firma geattendeerd, en heb goede ervaringen door de correcte behandelig die je hier krijgt
U krijgt hier een jaarlijlse hoge rente en mag e.v.t. maandelijks of jaarlijks of ineens een bedrag storten net wat u uitkomt

Groetjes Corrie

toon59
door toon59 - Dec 13, 2011 om 08:43
40 Antwoorden / 7 Vragen

antoine55 maandag 12 dec 2011, 13:28

Vrijstelling uitvaartverzekering bij Box 3
De waarde van een uitvaartverzekering of een andere overlijdensrisicoverzekering is tot € 6.703 vrijgesteld.
Deze vrijstelling geldt sinds 1 januari 2010 ook voor het banksparen. U moet daarbij een bedrag sparen op een geblokkeerde rekening voor de uitvaart van uzelf, uw partner of een bloed- of aanverwant.
Deze waarde hoeft u dus niet mee te tellen in uw aangifte bij vermogen, Box 3.
Dit kunt u bij elke verzekeraar en/of bank regelen

Dit is het enige juiste antwoord !!!!!!!!!!!
BANKSPAREN, maar er is, volgens mij, nog geen bank die dit aanbiedt.

an
door antoine55 - Dec 13, 2011 om 09:32
4 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=toon59 schreef op dinsdag 13 dec 2011, 08:43]antoine55 maandag 12 dec 2011, 13:28

Vrijstelling uitvaartverzekering bij Box 3
De waarde van een uitvaartverzekering of een andere overlijdensrisicoverzekering is tot € 6.703 vrijgesteld.
Deze vrijstelling geldt sinds 1 januari 2010 ook voor het banksparen. U moet daarbij een bedrag sparen op een geblokkeerde rekening voor de uitvaart van uzelf, uw partner of een bloed- of aanverwant.
Deze waarde hoeft u dus niet mee te tellen in uw aangifte bij vermogen, Box 3.
Dit kunt u bij elke verzekeraar en/of bank regelen

Dit is het enige juiste antwoord !!!!!!!!!!!
BANKSPAREN, maar er is, volgens mij, nog geen bank die dit aanbiedt.

De belastingwetgeving biedt dus wel deze mogelijkheid! Dat banken deze niet (willen) aanbieden is natuurlijk dan ook raar. Maar wellicht zijn hun andere financiële diensten zoals het verkopen van overlijdensrisico-/uitvaartverzekeringen veel lucratiever. De consument wordt hier dan ook door de belastingwetgeving op een verkeerd spoor gezet c.q. voor de gek gehouden. De overheid biedt een mogelijkheid, maar de belastingbetaler kan er geen gebruik van maken, want die mogelijkheid is er in de praktijk helemaal niet. Wellicht iets voor Kassa om aandacht aan te besteden?

wa
door wanita_1 - Dec 13, 2011 om 11:37
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb zelf in 2008, ik was toen 54 jaar, een uitvaartverzekering tegen koopsom afgesloten bij Klaverblad Verzekeringen. Ik heb een eenmalig bedrag betaald van € 3203,- en het gegarandeerd verzekerde bedrag bij overlijden is € 6500,-, een bedrag wat niet opgegeven hoeft te worden bij de belastingdienst. Er wordt ook een winstdeling toegekend, en het bedrag is inmiddels verhoogd tot € 6649,- Ik vind het een heel gunstige verzekering. Misschien een idee?

ce
door centraal beheer - Dec 16, 2011 om 14:25
19 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Janenan,

Ik heb uw bericht gelezen die geplaatst is op 12 december 2011.
Heeft u ondertussen al antwoord gekregen van Centraal Beheer, betreft het “banksparen voor een uitvaart” of kan het Webcareteam wat voor je betekenen?

Als je hier gebruik van wilt maken, kan je ons een mail sturen met je contactgegevens en polisnummer, met als onderwerp Kassa.Vara. Dan gaan wij het voor je uitzoeken.

Met vriendelijke groet,

Ronald van het Centraal Beheer Webcareteam
055 – 579 8000
https://www.centraalbeheer.nl

By you on 16/12/11

j.a.de witte
door j.a.de witte - Jan 1, 2012 om 02:28
86 Antwoorden / 6 Vragen

Hi,
Zelf zit ik bij Menuta en heb alléén een standaard 1malig voorschot betaald, het feitelijke bedrag wordt na mijn overlijden betaald dmv. mijn Executeur Testamentair.

Al mijn wensen heb ik vast gelegd bij De Facultatieve en tevens hun blad, als de gebeurtenis zich voor doet wijzen zij een uitvoerder aan die het dichtst bij zit maar ook goede referenties heeft.

Bij de notaris heb ik alles uitgebreid vastgelegd,

Ook heb ik een Executeur Testamentair,die alle copie-en ook heeft.

De notaris stelde ook dat je niet meer na je dood kunt "Regeren", maar dat kan heel goed mbv. de ET !

Ook zijn er nog andere zaken die kunnen worden geregeld tw;

1e Als het (familie) graf na een zekere tijd in aanmerking komt voor "Schonen",
kan via monuta worden geregeld mho op evt.her-crematie en alsnog
verstrooien en waar.
2e Het bedrag wat bij monuta is gestort kan noch door de belasting dienst en
schuldeisers ed. worden geclaimed !
3e Als ook het eind bedrag na aftrek van alle kosten wordt overgemaakt als
erfenis kan het belastingdeel worden gedragen door de erfenis verstrekker,
wat met monuta voorshands te regelen is.
4e De erfenis gerechtigde heeft eerste keus en de ET regelt alles.