jv
door jvank Oct 20, 2022 om 11:56
Geldzaken & recht

Belafspraak ziekenhuis

Vorige week kreeg ik de rekening van een belafspraak van het ziekenhuis, ik vond het een belachelijk hoog bedrag voor een gesprek van 2 minuten, waarin ik vermelde dat alles goed ging en ik verder geen vragen had.
De kosten van dit gesprek is €230,98 en dit moet ik betalen van het eigen risico.
Kan en mag dit belachelijk hoog bedrag zomaar gevraagd worden voor een gesprek van 2 minuten?

14420 27 Rapporteer

Thecla58
door Thecla58 - Oct 20, 2022 om 12:02
862 Antwoorden / 3 Vragen

Ja dat kan en mag.

Dat heeft te maken met de behandelcode die er gehanteerd wordt. Maar ook als je fysiek contact gehad zou hebben dan zit de kans er dik in dat het van je ER af gegaan zou kunnen zijn.

De kosten worden vastgesteld door de zorgverzekeraars en de ziekenhuizen.

Buiten het vorenstaande de arts heeft ook de nodige voorbereidingstijd nodig voor hijhet telefoongesprek aangaat.

gerbera
door gerbera - Oct 20, 2022 om 12:03
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Ja dat kan en mag, het is een normaal consult ook al duurde die volgens u maar 2 minuten.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Oct 20, 2022 om 12:05
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte J. van K.

Uw vraag is hier al eens gesteld,klik op de volgende link:

https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/geldzaken-recht/telefonisch-consult

ne
door neodutchio - Oct 20, 2022 om 12:08
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Het telefoongesprek mag dan wel 2 minuten geduurd hebben, de arts is er meer tijd aan kwijt. Waar u alleen de telefoon hoeft op te nemen en de vraag te beantwoorden zal de arts eerst uw gegevens erbij moeten pakken, zich moeten inlezen en na het belletje zijn administratie op orde brengen.
Daarnaast werkt de zorg met DPC codes die aangeven in wel tijdvak welk bedrag gefactureerd mag worden. 10 minuten is net zo duur als 1 uur.

marita5
door marita5 - Oct 20, 2022 om 12:48
11532 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Jvank ,

Hoe kan het dat 1 telefoontje net zoveel kost als een gesprek met een medisch specialist in het ziekenhuis ?

Een telefonische afspraak moet gaan volgens dezelfde regels als bij een bezoek van u op de polikliniek. Dit geldt voor wat er besproken wordt. Maar ook voor de duur van het gesprek. Daarom gelden voor afspraken op afstand dezelfde kosten als voor een afspraak in het ziekenhuis

Afspraken met uw medisch specialist zijn in sommige gevallen ook telefonisch, via e-mail of via een videoverbinding (beeldbellen)mogelijk. Dit is zo wanneer het gaat om een volgend bezoek (herhaalbezoek). Deze afspraak is vooraf ingepland. En u bent akkoord met deze afspraak op afstand. Dit zijn voorwaarden voor een afspraak op afstand.

Als de afspraak op afstand klopt met de voorwaarden, wordt deze doorgegeven aan uw zorgverzekeraar. De kosten voor een afspraak op afstand gaan van uw eigen risico af. Dit is het verplichte gedeelte dat u zelf betaalt voor uw basisverzekering.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Oct 20, 2022 om 12:49
2093 Antwoorden / Vragen

Er wordt toch gewerkt met diagnose behandel combinaties, dan kun je toch geen rekening krijgen enkel voor een consult?

mahadma
door mahadma - Oct 20, 2022 om 13:34
11568 Antwoorden / 51 Vragen

Ja, mag, kan en klopt. Als het gesprek 30 minuten had geduurd, was het de zelfde vaste prijs geweest. U kunt dit welnopvoeren bij uw bel aangifte.

gr
door gravin2 Oct 20, 2022 om 13:56
24 Antwoorden / Vragen

Als u met bel aangifte de belasting bedoelt, zal dat niet gaan.

lo
door lovewinnie Oct 20, 2022 om 14:42
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Eigen risico mag u niet opgeven bij de belastingdienst.

sira
door sira - Oct 20, 2022 om 13:54
2361 Antwoorden / 24 Vragen

Een belafspraak is ook een consult. Na dat gesprek moet de arts alles invoeren in uw dossier en ook voor de zorgverzekering.

lo
door lovewinnie - Oct 20, 2022 om 14:40
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Afspraak in het zh op lokatie is net zo duur als telefonisch consult.
Loop al jaren in het zh en bel afspraak en afspraak op lokatie geld zelfde tarief
Ook maakt niet uit of telefoontje 2/5 of 15 min duurt. Er is een vast tarief voor dit soort afspraken.
En ja dat gaat van u eigen risico uiteraard.

panter22
door panter22 - Oct 20, 2022 om 15:50
6599 Antwoorden / Vragen

Als je verwezen wordt naar het ziekenhuis, dan kost het je meestal je volledige eigen risico.
Hiervind je nog wat info:
https://www.fbto.nl/zorgverzekering/service/dbc-ziekenhuisbehandeling

rj
door rjw - Oct 20, 2022 om 18:38
3279 Antwoorden / 5 Vragen

Als het werkelijk zo simpel was dat het echt maar 2 minuten werk was had je geeneens contact met het ziekenhuis hoeven hebben.

gr
door gravin2 Oct 20, 2022 om 20:18
24 Antwoorden / Vragen

huh? wonderlijke aanname!

rj
door rjw Oct 20, 2022 om 23:43
3279 Antwoorden / 5 Vragen

Nee hoor. Je wordt pas doorverwezen naar het ziekenhuis als het conplexer is dan wat een huisarts aan kan. Als een arts in een ziekenhuis slechts 2 minuten nodig heeft (en daarnaast dus helemaal niets hoeft te doen, geen dossier er bij te pakken voor het gesprek, het gesprek niet verder hoeft te documenteren, etc) dan is er helemaal niets aan de hand en had de patiënt helemaal niet in het ziekenhuis hoeven te zijn. Of anders gezegd: het is veel meer werk dan wat TS denkt dat het is. Het gesprek was 2 minuten maar al het werk er omheen ziet TS niet maar is er wel.

Gr
door Grunn1 Oct 21, 2022 om 10:21
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Je leest vaak veel onzin reacties maar deze staat wel in de top 3.
De hele voorgeschiedenis en reden voor de belafspraak is niet eens bekend en toch constateren dat het onnodig was.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 21, 2022 om 09:51
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Aanvullend: zie ook deze soortgelijke vraag en de gegeven antwoorden. Heeft u uw zorgverzekerar hier al over benaderd?
https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/garantie-verzekeringen/2-minuten-telefoon-gesprek-met-doctor-rekening-150-euro-mag-dat-zomaar?id=605649

La
door Lakentje - Oct 21, 2022 om 11:24
1 Antwoorden / Vragen

Wat ik bijzonder vind, is dat iedereen dit normaal vindt.
Ik heb (helaas) veel met Dbc codes te maken gehad, maar nog nooit gezien dat het in verhouding stond met de geleverde zorg. Er is iets heel erg fout met ons systeem.
Als een ziekenhuis failliet kan gaan (wat natuurlijk idiot is) betekent dat impliciet ook dat er winst gemaakt kan worden..

Om terug te komen op die rekening.Het kan zomaar zijn dat de rekening niet klopt. Klacht indienen kan, maar ioopt via verzekering. en kost tijd en energie.

ad
door adriaensen - Oct 21, 2022 om 11:24
3 Antwoorden / 0 Vragen

Ja het is een belachelijk bedrag, daarom heb ik al een tijdje besloten om geen belafspraken te maken. .
Ik las dat er mensen zijn die zeggen tja maar hij moet dit of dat? nou tegenwoordig staat alles in de computer dus zoveel werk heeft hij of zij er niet aan.
Dus ga gewoon lekker naar de arts toe. .

wi
door wim koelewijn - Oct 21, 2022 om 11:36
70 Antwoorden / Vragen

Da's inderdaad wel erg hoog...als dit zo is, dan klopt er toch iets niet ? Ik kreeg ooit, per ongeluk een rekening van een superkleine-korte behandeling,het pakken van de spuitbus duurde langer dan de behandeling, was hooguit 5 minuten binnen.. tijdens een controle-consult in het ziekenhuis..2 pufjes stikstof op de wang....ruim 230 euro..het lijkt erop dat ze maar wat "aanrekenen"....net als tandsteenverwijdering...een 30tal secondes..hoppa..ruim 13 euro

Niza
door Niza - Oct 21, 2022 om 11:45
2 Antwoorden / Vragen

Ik vind dit niet kunnen! Reken eens het uurtarief uit??!! Ze kunnen wel zeggen van: er moet een kamer gehuurd worden voor de arts om zijn spreekuur te doen maar voor hetzelfde geld belt hij ergens anders vandaan. De prijzen worden op deze manier echt niet meer te behappen voor ons!! Breng alsjeblieft het ziekenfonds terug!! Weg met die Amerikaanse praktijken! Want daar hadden ze dit systeem dus moest Nederland het ook hebben. Maar in Amerika hebben ze nu een soort ziekenfonds voor lage inkomens.... Rare wereld waar we in leven of liever gezegd "overleven"!!!

mahadma
door mahadma Oct 21, 2022 om 19:40
11568 Antwoorden / 51 Vragen

Bereken dan ook even, als u toch bezig bent, de kosten van zijn kantoor en personeel erbij. En de kosten van zijn studie .........

Niza
door Niza - Oct 21, 2022 om 11:49
2 Antwoorden / Vragen

Ik vind dit niet kunnen! Reken eens het uurtarief uit??!! Ze kunnen wel zeggen van: er moet een kamer gehuurd worden voor de arts om zijn spreekuur te doen maar voor hetzelfde geld belt hij ergens anders vandaan. De prijzen worden op deze manier echt niet meer te behappen voor ons!! Breng alsjeblieft het ziekenfonds terug!! Weg met die Amerikaanse praktijken! Want daar hadden ze dit systeem dus moest Nederland het ook hebben. Maar in Amerika hebben ze nu een soort ziekenfonds voor lage inkomens.... Rare wereld waar we in leven of liever gezegd "overleven"!!!

se
door sessi - Oct 21, 2022 om 12:02
4 Antwoorden / 1 Vragen

Vind het niet meer normaal , ze draaien helemaal door. Daar moet de zorgverzekeraar ook naar kijken , Wat acceptabel is en wat niet.
Ook geen wonder dat de zorgverzkeraars ons zeggen dat de zorg zo duur is geworden. De prijzen zijn niet meer normaal en voor de gewone man niet meer te betalen.

mo
door mof - Oct 21, 2022 om 12:35
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, dat kan en mag.

Topantwoord

panter22
door panter22 - Oct 21, 2022 om 13:28
6599 Antwoorden / Vragen

Als je het allemaal veel te duur vindt, dan ga je toch gewoon niet naar het ziekenhuis. Hou het bij huisartsenzorg, dat is gratis.

jv
door jvank Oct 21, 2022 om 14:58
1 Antwoorden / 4 Vragen

Als ik dit van te voren had geweten dan had ik geen belafspraak ingepland, maar bedankt voor de goede tip!

SpeJacq
door SpeJacq - Oct 21, 2022 om 16:22
4 Antwoorden / 1 Vragen

het wordt hoog tijd dat dit belachtelijke systeem van diagnose behandel combinaties/codes wordt afgeschaft. het is een totaal intransparant systeem waardoor ook zaken zoals recent met cardiologen bijna onopgelost blijven. zelfs de verzekeraar weet niet welk merk pacemaker gebruikt is omdat alles berborgen zit achter de behandelcodes.
je mag nog van geluk spreken als de kosten bij 230 euro blijven. ik kreeg ook een behandeling en daarna een digitaal consult. de behandeling met eigen risico in jaar 2021. telefonisch consult in december 2021. maar factuur in 2022 dus 2* aanspreken van eigen risico  (2021 en 2022), een risico dat na de behandeling  verbruikt was.

pj
door pjkuipers02@gmail.com - Oct 21, 2022 om 17:25
1 Antwoorden / Vragen

Tot mijn stomme verbazing constateerde ik dat voor exact dezelfde belafspraken bij het ziekenhuis verschillende declaratiecodes worden gehanteerd door de zorgverlener. In 2021 declareert men met declaratiecode 15C397 een bedrag van ruwweg 190 euro, in 2022 wijzigt men de code in 15C393 en declareert men 505 euro. Hoe dit te verklaren?

Me
door Meindo - Oct 21, 2022 om 17:28
64 Antwoorden / Vragen

Het zijn gewoon belachelijk hoge bedragen wat er gerekend wordt. Om allemaal voor en nawerk er bij te halen is gewoon onzin. Ik heb het zelf ook meegemaakt in het zkh. Behandeling  nog geen 5 minuten. Er voor en er na 2 minuten op de computer kijken en even iets invullen, totale tijd nog geen 10 minuten maar wel honderden Euro's rekenen. Het is geen wonder dat elk jaar de ziektekostenverzekering weer verhoogd wordt op deze manier.

panter22
door panter22 Oct 21, 2022 om 17:44
6599 Antwoorden / Vragen

Voor  en nawerk heb je altijd. Eerst een verwijzing van de huisarts lezen. Onderzoeken  beoordelen, bespreken met patient en daar een rapport van maken, rapport komt in dossier ziekenhuis en wordt verstuurd naar de huisarts.
Als je voor 5 minuten behandeling naar het ziekenhuis ging, was het dan noodzakelijk? Als je naar een specialist wordt verwezen, dan maakt het je toch niets uit wat je moet betalen. Het gaat toch om je gezondheid.

holiday
door holiday - Oct 21, 2022 om 18:16
102 Antwoorden / 12 Vragen

Alles van de zorg wordt niet met een pen maar met een vork gedeclaareerd en dan roepen ze maar dat dit afspraken zijn, ja afspraken tussen zorgverleners onderling, maar wij moeten dat betalen en hebben geen inbreng in die afspraken.

Mijn pedicure stuurt een rekening van 28 euro voor een behandeling naar de podotherapeut en de podotherpeut stuurt een rekening van 88 euro door naar de zorgverzekering. Dus alleen maar voor het door sturen van een rekening, verdienen ze al 60 euro.
Zo gaat het met vele miljoenen declaraties, dat kost ons miljarden en steeds verhogen ze de zorgverzekering.

Ook ziekenhuizen kennen er wat van, mensen die aan je bed komen, waarom je niet gevraagt hebt, ze sturen wel een rekening.
Ziekenhuis bedden worden vaak dubbel betaald, jij s'morgens naar huis en s'middags ligt er weer een ander in. Twee keer vangen voor het ziekenhuis.
En zo is er nog veel meer op te noemen.

atlas1302
door atlas1302 - Oct 21, 2022 om 18:18
341 Antwoorden / 13 Vragen

Ik vind het ook nachtclubprijzen, het zal wel mogen ..anders doen ze het niet. Ziekenhuizen moet je vermijden, tenzij het echt noodzakelijk is natuurlijk. Anders zitten ze behoorlijk snel je knip leeg te halen, en dat in twee minuten tijd.

Ik was laatst in Portugal voor een trommelvlies operatie, alles particulier afgetikt. Je voelt je wel wat lichter, maar gelukkig zijn dit nog de mogelijkheden om echt vervelende complicaties te herstellen. Mooi land, en mooie stad ..Lissabon, en geweldige privé ziekenhuizen.

En ja, het was iets meer dan 231 euro.

Re
door Rechtvaardigheid - Oct 21, 2022 om 19:29
2 Antwoorden / Vragen

Gelukkig gaat het hier in Portugal heel anders. Iedereen die de leeftijd van 60 jaar bereikt, moet om de 2 jaar een nieuw rijbewijs aanvragen. Tevens moet er een medische keurings document overlegd worden, of je fysiek en geestelijk nog wel in staat bent om een auto te besturen. Afgelopen wooensdag had ik hiervoor een afspraak in het dichtsbijzijnde Hospital in Loulé. Deze afspraak was om 20.00 uur. Om 20.05 trad ik de spreekkamer binnen. Deze arts kende ik niet. Hij vroeg eerst waar ik vandaan kwam, dan waar ik in Nederland had gewoond. Op zijn computer had hij de kaart van Nederland voor zich. Vervolgens hoeveel kinderen ik  had, hoe oud, wat voor werk ze deden? Daarna  kwamen mijn kleinkinderen aan bod. Wat voor werkzaamheden ik had gedaan. Waar ik woonde in Portugal, wat ik goed vond van Portugal , wat waren de negatieve dingen ? Vervolgens vertelde hij een en ander over hem zelf, wanneer hij getrouwd was, dat hij een dochter had. Over zijn ouders enz. Een paar keer vroeg ik of er ook andere mensen zaten de wachten, hierop kwam praktisch geen antwoord. Als laatste vroeg hij of ik gezond was, of ik tabletten slikte, of mijn ogen goed waren enz.  Of ik in het verleden problemen had met mijn gezondheid. Of ik eenzaam was en of ik tevreden was met mijzelf. Hij vond al deze vragen belangrijk, zodat hij inzicht had in het wel en wee van zijn "patienten". De extra tijd die hiermee gemoeid is, was voor hem geen verspilde tijd.
Als ik dan dit bericht lees, dat een kort gesprek van 2 minuten , € 230,98 dan is dit toch wel een exhorbitant bedrag. Mijn rekening was € 12,50, daarvoor moest er ook nog een officieel document ingevuld en uitgeprint worden. Omdat ik vroeger bij de Consumentenbond heb gewerkt, zou ik deze gedupeerde persoon adviseren om de Zorg Verzekering hierover in te lichten. Ook dat het niet fair is om dit bedrag af te halen van het eigen risico. Ook het ziekenhuis zou ik hier op aanspreken. Ik ben er van overtuigd, dat hiervoor het eigen risico niet is bedoeld. Een mens zou niet eens meer durven, om telefonisch contact op te  nemen, met een Arts of Ziekenhuis. Heel goed dat deze situatie onder ogen komt van vele lezers.

Ja
door Jan Sanders - Oct 21, 2022 om 22:46
1 Antwoorden / Vragen

Wat een belachelijke prijs is dit. Veelal komt wordt dit niet apart berekend en heb je er geen erg in. Je zou bijna zeggen dat die assistente een enorm salaris moet hebben.