bultn
door bultn Jun 7, 2015 om 22:07
Geldzaken & recht

Belastbaar inkomen

hallo,
mijn ex man moet binnenkort partneralimentatie gaan betalen.
nu las ik net dat dit aftrekbaar is van het belastbaar inkomen. is dat zo?
wat is dat en wat houd dit in? en wat zou een gevolg hier van zijn?

sorry dat ik het hier zo vraag, ik heb lopen zoeken op internet maar ik zal telkens wel verkeerde trefwoorden intikken denk ik.

alvast bedankt, mvg jildou

1281 9 Rapporteer

jg
door jgb - Jun 7, 2015 om 22:17
9 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is alles over alimentatie bij de belastingdienst

jg
door jgb - Jun 7, 2015 om 22:18
9 Antwoorden / 0 Vragen

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/relatie/alimentatie/

tijger1
door tijger1 - Jun 7, 2015 om 22:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als uw ex aan u alimentatie moet betalen, kan hij dat opvoeren bij zijn aangifte en wordt zijn inkomen met de betaalde alimentatie verminderd, zodat hij minder belasting hoeft te betalen, cq terugkrijgt,

U moet die ontvangen alimentatie aangeven en daar belasting over betalen en ook nog premie volgens de zorgverzekeringswet.

bultn
door bultn - Jun 8, 2015 om 00:03
54 Antwoorden / 9 Vragen

bedankt voor de antwoorden,

is dat dan de bruto inkomen? en mag hij dat verminderen dan ofzo? en komt dat er bij mij dan weer op?

aurora1
door aurora1 - Jun 8, 2015 om 00:34
15645 Antwoorden / 6 Vragen

De link van @jgb: klik hier.

bultn
door bultn - Jun 8, 2015 om 00:44
54 Antwoorden / 9 Vragen

ja ik heb het nu gelezen.
maar aftrekken waarvan? bruto inkomen?
kijk, hij zit namelijk met een bedragje van niet meer dan 2000 euro boven de grens om huur en zorg toeslag te kunnen ontvangen.. als het aftrekbaar is van het bruto inkomen, komt hij misschien onder die grens.
heeft hij dan recht op zorg en huurtoeslag?

ik ben hier totaal niet in thuis in dit soort dingen, ik heb veel gelezen op dit forum en veel van dit forum geleerd. maar als het op dit soort onderwerpen aankomt dan vind ik het vaak maar lastig.

tijger1
door tijger1 - Jun 8, 2015 om 08:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja uiteraard is het aftrekbaar van het bruto inkomen en als hij dan geen andere aftrekposten meer heeft wordt dat daarna het belastbare inkomen.

En als hij daardoor onder de grens voor toeslagen komt, kan hij eventueel in aanmerking komen voor die toeslagen.

En u moet die alimentatie bij uw inkomen optellen en daar belasting en premie over betalen.

Cookies
door Cookies - Jun 8, 2015 om 11:18
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=bultn schreef op maandag 8 jun 2015, 00:44]ja ik heb het nu gelezen.
maar aftrekken waarvan? bruto inkomen?
kijk, hij zit namelijk met een bedragje van niet meer dan 2000 euro boven de grens om huur en zorg toeslag te kunnen ontvangen.. als het aftrekbaar is van het bruto inkomen, komt hij misschien onder die grens.
heeft hij dan recht op zorg en huurtoeslag?

ik ben hier totaal niet in thuis in dit soort dingen, ik heb veel gelezen op dit forum en veel van dit forum geleerd. maar als het op dit soort onderwerpen aankomt dan vind ik het vaak maar lastig.

Als je ex-partner maar thuis is in dit soort dingen toch?

bultn
door bultn - Jun 8, 2015 om 13:24
54 Antwoorden / 9 Vragen

bedankt voor de antwoorden. super!
ik ben vrij nieuwsgierig dus ik wou het zelf ook wel weten, ik heb de antwoorden en nu is het aan mijn ex-partner om het zelf maar uit te zoeken verder van hoe en wat.

@carola, nee hij heeft er ook niet echt verstand van,
ik snap wat je bedoeld, ook al is er geen huwelijk meer, we zijn uit elkaar gegaan omdat de romantische gevoelens, liefde, er niet meer is en heb ik er een punt achter gezet, geen ruzie aan te pas gekomen.
daarbij is hij is nog altijd de vader van mijn kind en ben ik blij dat we gewoon 'normaal' tegen elkaar doen.
je hebt wel gelijk hoor, dat wel.