ne
door nej Dec 19, 2019 om 20:55
Geldzaken & recht

Belasting

Hello,
Als mensen getrouwd zijn en op hetzelfde adres in Nederland wonen, moeten ze hun belastingaangifte samen indienen als fiscale partners of kunnen ze ervoor kiezen om geen fiscale partner te zijn en hun belastingaangifte individueel in te dienen?
Grt,

4503 13 Rapporteer

getty
door getty - Dec 19, 2019 om 21:03
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Maak eens een afspraak met een belastingadviseur ipv uw vragen hier te stellen, lijkt me veel wijzer in uw situatie.

ne
door neodutchio - Dec 19, 2019 om 21:11
5156 Antwoorden / 12 Vragen

Wederom een vraag om belasting te kunnen ontduiken. Er zijn regels in Nederland en die gelden voor iedereen. Waarom zou u wel de lusten van een huwelijk willen hebben, maar niet de lasten?

Iv
door Ivo W - Dec 19, 2019 om 21:47
729 Antwoorden / Vragen

Getrouwd betekent fiscaal partner en toeslagpartner.

Antwoord op dit soort eenvoudige vragen is ook te vinden op www.belastingdienst.nl

fi
door fisbel - Dec 20, 2019 om 00:07
851 Antwoorden / 3 Vragen

Ik verbaas me erover dat er 5 reacties zijn die niet simpel het antwoord op de vraag geven. Het antwoord is: gehuwd en op hetzelfde adres in Nederland wonend betekent dat je fiscaal partner en ook toeslagpartner van elkaar bent. Daarop zijn geen uitzonderingen.

De aangifte kan op 2 manieren worden ingediend: OF gezamenlijk (meestal) OF apart. Bij zakelijke aangifte is de gezamenlijke aangifte niet mogelijk en moet de aangifte afzonderlijk worden ingediend. Er moet bij fiscaal partnerschap rekening worden gehouden met gezamenlijke inkomsten Box 3, aftrekposten. Dit vanwege de verdeling tussen de fiscaal partners.

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 20, 2019 om 08:47
16860 Antwoorden / 202 Vragen

U spreekt u zelf hier dus tegen. Zakelijke aangifte is hoe dan ook zoals u zelf zegt al een uitzondering.

Edoch is het ook een probleem dat het er op lijkt dat men niet werkelijk op het zelfde adres woont maar mogelijk wel op één adres is ingeschreven als af te leiden uit een al eerdere vraag.

gerbera
door gerbera Dec 20, 2019 om 08:58
7367 Antwoorden / 14 Vragen

De TS gaat scheiden, laat zich in Nederland uitschrijven en verhuizen naar Rusland en dan toch op hetzelfde adres  wonen?

tijger1
door tijger1 Dec 20, 2019 om 09:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Over het jaar 2018 konden partners, waarvan de een een bedrijf had, al samen aangifte doen.

tijger1
door tijger1 Dec 20, 2019 om 09:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zus gaat naar Rusland, de Ts woont in Turkije.

besseldekker
door besseldekker Dec 20, 2019 om 13:50
123 Antwoorden / 0 Vragen

Webstek Belastingdienst:

Fiscaal partnerschap

Als u trouwt of een geregistreerd partnerschap aangaat, wordt u fiscale partners met uw echtgenoot of partner.  Bent u het hele jaar fiscale partners of kiest u ervoor om het hele jaar als fiscale partners te worden beschouwd? Dan vult u uw aangifte anders in.

Ik kan het onmogelijk anders zien dan Fisbel. De manier waarop aangifte wordt gedaan (gezamenlijk of niet) doet niet automatisch iets af aan het fiscaal partnerschap.

gerbera
door gerbera - Dec 20, 2019 om 08:54
7367 Antwoorden / 14 Vragen

U ging toch scheiden en naar Rusland verhuizen, vanwaar dan deze vragen waarvan de antwoorden gewoon op de site van de belastingdienst staan. U zal dan straks belasting aan Poetin moeten gaan betalen en dat werkt weer anders dan hier.

tijger1
door tijger1 Dec 20, 2019 om 09:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee dat is zus.

tijger1
door tijger1 - Dec 20, 2019 om 09:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar deze Ts is in 2018 naar Turkije verhuisd. Zuster verhuist naar Rusland.

Dus hoop flauwekul vragen.

1paul
door 1paul - Dec 20, 2019 om 11:35
3156 Antwoorden / 0 Vragen

klopt.

deze vraag staat ook op het digitale belastingformulier.

mo
door mof - Dec 20, 2019 om 18:27
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nee, u bent fiscaal partner. Trouwen betekent toch lief en leed delen? Dacht ik?

ge
door gerebaldi - Dec 21, 2019 om 20:26
1 Antwoorden / Vragen

Ik vind dat iedereen het recht heeft om te kijken of hij niet teveel belasting betaald. Dus de schreeuwers die de vraag van die gehuwden afkeuren hebben het niet bij het rechte eind . De belastingdienst kijkt niet zelf of je het beter anders kan aangeven om niet teveel te betalen. Beter is het om je afkeuring uit te spreken over zakenmensen die bijna of helemaal niet beslasting betalen omdat ze inderdaad een belastingadviseur hebben.

tijger1
door tijger1 - Dec 21, 2019 om 20:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@geribaldi

Wat een flauwekul. Je kunt als je samen aangifte doet op je aangifte schuiven met vermogen en aftrekposten en dan zie je vanzelf wat het meest gunstig uitpakt.

Dat hoeft de belastingdienst niet voor je te doen.

Maar gehuwden die op hetzelfde adres wonen, zijn fiscaal partner, maar dat heeft niets van doen met samen of apart aangifte doen.

aurora1
door aurora1 - Dec 21, 2019 om 20:48
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Maar @geribaldi, waarom geeft u geen antwoord op de gestelde vraag mocht u dat kennen?
Niemand wil toch uw persoonlijke mening weten? Wat moeten we daarmee?
En dit is toch geen forum voor mensen die overal hun mening kwijt willen? Daarvoor zijn Facebook en Twitter e.d.
Overigens zorgt het zakenleven, zorgen de bedrijven ervoor dat ambtenaren, regeringen enz., toeslagen enz. enz. betaald kunnen worden. Bent u ambtenaar? U bent iig niet vergelijkbaar met Garibaldi.