ma
door mataharidubai Jan 6, 2013 om 09:36
Geldzaken & recht

Belasting betalen over alimentatie ontvangen vanuit Dubai

Na mijn scheiding wil ik terug keren naar Nederland, na 8 jaar in Dubai te hebben gewoond. Mijn ex zal daar blijven en de alimentatie vanuit Dubai naar Nederland overmaken. Zijn salaris in Dubai is belasting vrij.
Moet ik in Nederland belasting betalen over dit bedrag? Momenteel onvang ik dit bedrag netto van hem, maar als ik in Nederland zou wonen, zou dit dan als 'bruto' gezien worden?

5780 30 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 6, 2013 om 09:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

In principe moet u in Nederland belasting betalen over de alimentatie en ook nog een bijdrage voor de zorgverzekeringswet van 5,65% .

ve
door verwijderd - Jan 6, 2013 om 10:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op zondag 6 jan 2013, 09:47: In principe moet u in Nederland belasting betalen over de alimentatie en ook nog een bijdrage voor de zorgverzekeringswet van 5,65% .

Hoezo 'in principe'? Laat die woorden maar achterwege, er moet gewoon belasting betaald worden over partneralimentatie. Is hier geen luilekkerland.

ve
door verwijderd - Jan 6, 2013 om 11:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

@carole.83

Natuurlijk betaal je in Nederland belasting over ontvangen alimentatie. Maar als de ex geld aan haar overmaakt, hoe moet de belastingdienst weten dat dat alimentatie is? De ex is niet binnenlands belastingplichtig, dus de belastingdienst heeft geen inzage in zijn gegevens.

En misschien is een deel daarvan wel bestemd voor kinderen, weten we niet. Vandaar mijn "in principe".

ve
door verwijderd - Jan 6, 2013 om 11:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

@tijger: dus jij denkt dat je zomaar over inkomsten kunt beschikken zonder dat er een haan naar kraait? Forget it. En idd, over kinderalimentatie hoeft geen belasting te worden betaald.

ve
door verwijderd - Jan 6, 2013 om 11:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

afgezien belastingen heb je ook te maken met wisselkoersen, geld dat later binnenkomt, zeker als je het geld niet 123 nodig hebt kan het aantrekkelijk zijn om in Dubai een derdenrekening of een trust te openen in naam van het kind, natuurlijk moet er nog altijd belastingen over worden betaald, zodra dat geld beschikbaar komt, bijvoorbeeld bij 18 jarige leeftijd, maar je betaald geen maandelijkse wisselkoerskosten meer, zeker als dat geld belegt wordt in een deposito's of obligaties kan dit een mooie oplossing zijn voor een leuk extra spaarpotje. ondertussen mag je als ouder nog steeds kinderonderhoud aftrekken.

ve
door verwijderd - Jan 6, 2013 om 12:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het betreft hier inderdaad een gedeelte partner alimentatie en een gedeelte kinder alimentatie.
Geen idee hoe instanties zouden weten wat het overgemaakte geld behelst, maar wij zijn voor de nederlandse wet gescheiden, ook al zijn wij woonachtig in Dubai. Ik veronderstel dat dit dan ergens geregistreerd zal zijn en dat 'instanties' toegang hebben tot deze informatie...

ve
door verwijderd - Jan 6, 2013 om 12:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik weet natuurlijk niet over welke bedragen het gaat en over hoeveel kinderen, maar die kinderalimentatie is in ieder geval helemaal vrijgesteld.

Instanties, dus bv. de belastingdienst, hebben geen toegang tot uw convenant.

Ter informatie:
Bij een alimentatie voor u, betaalt u tot € 19.645, 37% belasting, dus € 7.268, daarop wordt in mindering gebracht € 2001 loonheffingskorting en € 947 alleenstaande-ouder toeslag, totaal € 2.948, zodat per saldo € 4.320 te betalen blijft.
En dan nog 5,65% Zvw over die € 19.645.

Bij deze bedragen krijgt u nog wel de maximum zorgtoeslag van € 1.060. Als de kinderen onder de 18 zijn hoeft u voor hen geen zorgverzekering af te sluiten, voor uzelf bent u dat wel verplicht. Jaarpremie rond de € 1.200.
Zo heeft u een idee.

@alexishoop
Als de kinderen en de moeder in Nederland zijn, krijgt de moeder kinderbijslag en eventueel kindgebonden budget. Zij kan dan zeker geen "kinderonderhoud" aftrekken. De vader betaalt helemaal geen belasting.

ve
door verwijderd - Jan 6, 2013 om 13:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik weet natuurlijk niet hoe oud de kinderen zijn, en zoals ik al zei weet ik ook niet de bedragen waarover het gaat, maar u zou met uw ex kunnen overeenkomen, dat u afziet van alimentatie en dat de kinderalimentatie met dat bedrag wordt verhoogd. De alimentatie duurt tenslotte maar maximaal 12 jaar.

ve
door verwijderd - Jan 6, 2013 om 14:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heel erg bedankt voor de antwoorden zo ver :-)

Ok, het is 1 kind van 10 dat mee naar Nederland komt.
Mijn partner alimentatie zou omgerekend 2000 euro per maand zijn (dit is dus zonder het kinder gedeelte). Totaal zou het 2600 euro per maand zijn.
Ik vraag me af of je de belasting kunt 'foppen' door te zeggen dat het hier slechts kinderalimentatie betreft, zoals word gesuggereerd?
Ik ben er niet op uit de boel te omzeilen, maar ik moet een goed idee krijgen voordat ik verhuis, van wat mijn financiele situatie zal zijn. Ik wil het liefst rond kunnen komen van het bedrag dat mij is toewezen na de scheiding en geen aanspraak maken op uitkeringen/bijstand etc...

ve
door verwijderd - Jan 6, 2013 om 15:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

.....eerlijk duurt het langst. En als u de boel wilt belazeren, doe dat dan niet via een openbaar forum!

ve
door verwijderd - Jan 6, 2013 om 15:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

nee, alleen de 600 euro? kindgedeelte is onbelast in box1, wat je wel kan doen is jaarlijks een deel van je partnerinkomen schenken aan je kind, dat kun je in diens namen storten in een trust of een ander spaarcontructie, dat kan ook in nederland, maar misschien heeft dubai ook mogelijkheden, als je daar juridisch maar goede afspraken over maakt, door jaarlijks te schenken verlaag je je eigen jaaropgave wat soms weer gunstige fiscale voordelen heeft, zeker als je hier ook nog gaat werken.

ve
door verwijderd - Jan 6, 2013 om 16:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=mataharidubai schreef op zondag 6 jan 2013, 14:57} . Ik wil het liefst rond kunnen komen van het bedrag dat mij is toewezen na de scheiding en geen aanspraak maken op uitkeringen/bijstand etc...

Aanspraak maken op uitkering/bijstand is ook niet nodig.
Waarom niet gewoon een baan zoeken?

ve
door verwijderd - Jan 6, 2013 om 16:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Lijkt mij dat je met een alimentatie van 2000 per maand best kan rondkomen.
Maar gaat u ex-man dat uw hele leven betalen?

ve
door verwijderd - Jan 6, 2013 om 16:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

abcde schreef op zondag 6 jan 2013, 15:35: .....eerlijk duurt het langst. En als u de boel wilt belazeren, doe dat dan niet via een openbaar forum!

Ik heb geen plannen in die richting, ik probeer uit te zoeken wat ik kan verwachten in mijn specifieke situatie. De suggestie om het bedrag als kinderalimentatie op te voeren was niet van mijn hand...

ve
door verwijderd - Jan 6, 2013 om 16:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

cococat schreef op zondag 6 jan 2013, 16:05: [quote=mataharidubai schreef op zondag 6 jan 2013, 14:57} . Ik wil het liefst rond kunnen komen van het bedrag dat mij is toewezen na de scheiding en geen aanspraak maken op uitkeringen/bijstand etc...

Aanspraak maken op uitkering/bijstand is ook niet nodig.
Waarom niet gewoon een baan zoeken?

Bedankt voor de suggestie...Ik heb altijd gewerkt en ook hier in Dubai heb ik een baan. Ik ben echter bijna 50, en geen recente werk evaring in Nederland, dus ik ben erop voorbereid dat ik niet meteen bij aankomst een baan zal kunnen vinden.

ve
door verwijderd - Jan 6, 2013 om 16:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

cococat schreef op zondag 6 jan 2013, 16:07: Lijkt mij dat je met een alimentatie van 2000 per maand best kan rondkomen.
Maar gaat u ex-man dat uw hele leven betalen?

Als het inderdaad een netto bedrag van 2000 euro is dan zeker, en dat is nu juist wat ik probeer uit te vinden, onder andere door middel van dit forum.
En nee, natuurlijk zal mijn ex man dit niet heel mijn leven gaan betalen, begrijp niet helemaal waar deze vraag vandaan komt? Geloof niet dat ik dit gesuggereerd heb...Ik wil alleen uitvinden hoeveel geld ik heb te besteden wanneer ik naar Nederland kom...

ve
door verwijderd - Jan 6, 2013 om 16:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

alexishoop schreef op zondag 6 jan 2013, 15:59: nee, alleen de 600 euro? kindgedeelte is onbelast in box1, wat je wel kan doen is jaarlijks een deel van je partnerinkomen schenken aan je kind, dat kun je in diens namen storten in een trust of een ander spaarcontructie, dat kan ook in nederland, maar misschien heeft dubai ook mogelijkheden, als je daar juridisch maar goede afspraken over maakt, door jaarlijks te schenken verlaag je je eigen jaaropgave wat soms weer gunstige fiscale voordelen heeft, zeker als je hier ook nog gaat werken.

Wat een onzinverhalen zit u hier nou te verkondigen. Schenkingen aan een kind zijn niet aftrekbaar voor de belastingen. En Ts moet hier ook nog gewoon kunnen leven.

@Ts Bijstand kunt u helemaal vergeten, daar is uw inkomen veel te hoog voor. De nettobijstanduitkering voor een alleenstaande ouder is € 879,10 per maand. Nog even afgezien daarvan, voor de bijstand telt ook de kinderalimentatie gewoon als inkomen. U komt dus in het geheel niet voor wat voor uitkering dan ook in aanmerking.

Het is wel een beetje veel om aan één kind toe te rekenen, maar het bedrag delen en gesplitst ontvangen op twee rekeningen, waarvan één op naam van het kind met u als bevoegd tot handelen, daarin zie ik geen bezwaar.

De ex moet sowieso tot de 21 jarige leeftijd van het kind betalen en aan u in ieder geval 12 jaar. Ik weet natuurlijk niet wanneer de scheiding is uitgesproken, dus tot wanneer dat is.

ve
door verwijderd - Jan 6, 2013 om 16:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

mataharidubai schreef op zondag 6 jan 2013, 16:21:
abcde schreef op zondag 6 jan 2013, 15:35: .....eerlijk duurt het langst. En als u de boel wilt belazeren, doe dat dan niet via een openbaar forum!

Ik heb geen plannen in die richting, ik probeer uit te zoeken wat ik kan verwachten in mijn specifieke situatie. De suggestie om het bedrag als kinderalimentatie op te voeren was niet van mijn hand...

Inderdaad de suggestie was van mijn hand.

ve
door verwijderd - Jan 6, 2013 om 16:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

We hebben bij de bepaling van de alimentatie niet de richtlijnen gevolgd, vandaar dat de bedragen misschien een beetje 'vreemd' zijn.
De scheiding is vorig jaar uitgesproken.

Zoals eerder genoemd wil ik geen aanspraak maken op wat voor soort bijstand of uitkering dan ook.
Financien en belasting etc zijn niet mijn sterke punt, en ik wilde alleen graag weten wat de regels zijn en eigenlijk nog belangrijker, wat ik uiteindelijk netto per maand overhoud van 2000 euro partner alimentatie en 600 euro kinderalimentatie, zodat ik kan gaan berekenen welk budget ik heb om te huren, boodschappen te doen etc. De normale zaken die je graag wilt weten van te voren wanneer je zo'n grote stap/verandering gaat ondernemen.

ve
door verwijderd - Jan 6, 2013 om 17:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

mataharidubai schreef op zondag 6 jan 2013, 14:57: Heel erg bedankt voor de antwoorden zo ver :-)

Ok, het is 1 kind van 10 dat mee naar Nederland komt.
Mijn partner alimentatie zou omgerekend 2000 euro per maand zijn (dit is dus zonder het kinder gedeelte). Totaal zou het 2600 euro per maand zijn.
Ik vraag me af of je de belasting kunt 'foppen' door te zeggen dat het hier slechts kinderalimentatie betreft, zoals word gesuggereerd?
Ik ben er niet op uit de boel te omzeilen, maar ik moet een goed idee krijgen voordat ik verhuis, van wat mijn financiele situatie zal zijn. Ik wil het liefst rond kunnen komen van het bedrag dat mij is toewezen na de scheiding en geen aanspraak maken op uitkeringen/bijstand etc...

In het door de rechter geaccepteerde convenant staat als het goed is precies hoeveel partner- en hoeveel kinderalimentsatie betaald moet worden. Als je nu vrolijk het hele bedrag als kinderalimentatie opvoert moet je toch wel een hele goede verklaring hebben richting de belastngdienst. Het is dat Bram Moskovic niet meer mag pleiten, want dat kaliber heb je dan waarschijnlijk wel nodig.....

ve
door verwijderd - Jan 6, 2013 om 17:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb je al eens op de site van de belastingdienst gezocht en/of gekeken of je daar via contact je vraag kunt stellen?
Misschien kunnen ze je op de Nederlandse ambassade in Dubai hierover ook wel uitsluitsel geven.

vr.gr.

ve
door verwijderd - Jan 6, 2013 om 17:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

jorisw schreef op zondag 6 jan 2013, 17:18:
mataharidubai schreef op zondag 6 jan 2013, 14:57: Heel erg bedankt voor de antwoorden zo ver :-)

Ok, het is 1 kind van 10 dat mee naar Nederland komt.
Mijn partner alimentatie zou omgerekend 2000 euro per maand zijn (dit is dus zonder het kinder gedeelte). Totaal zou het 2600 euro per maand zijn.
Ik vraag me af of je de belasting kunt 'foppen' door te zeggen dat het hier slechts kinderalimentatie betreft, zoals word gesuggereerd?
Ik ben er niet op uit de boel te omzeilen, maar ik moet een goed idee krijgen voordat ik verhuis, van wat mijn financiele situatie zal zijn. Ik wil het liefst rond kunnen komen van het bedrag dat mij is toewezen na de scheiding en geen aanspraak maken op uitkeringen/bijstand etc...

In het door de rechter geaccepteerde convenant staat als het goed is precies hoeveel partner- en hoeveel kinderalimentsatie betaald moet worden. Als je nu vrolijk het hele bedrag als kinderalimentatie opvoert moet je toch wel een hele goede verklaring hebben richting de belastngdienst. Het is dat Bram Moskovic niet meer mag pleiten, want dat kaliber heb je dan waarschijnlijk wel nodig.....

haha, ja, dus dat wil ik nog maar even niet doen want dan blijft er zeker geen geld over...

ve
door verwijderd - Jan 6, 2013 om 17:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

In het convenant staat wat er tussen de echtelieden is afgesproken, en bekrachtigd voor de rechtbank, maar exen kunnen daar in onderlinge samenspraak en overeenstemming altijd van afwijken. Het convenant wordt niet gedeponeerd bij de belastingdienst.

ve
door verwijderd - Jan 6, 2013 om 17:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

aurora1 schreef op zondag 6 jan 2013, 17:31: Heb je al eens op de site van de belastingdienst gezocht en/of gekeken of je daar via contact je vraag kunt stellen?
Misschien kunnen ze je op de Nederlandse ambassade in Dubai hierover ook wel uitsluitsel geven.

vr.gr.

Ik heb de Alimentatiewijzer geemaild, maar omdat het zondag is nog geen antwoord gekregen.
Tijdens het googelen kwam ik deze site tegen.
De Belastingdienst heeft geen centraal email adres, vreem genoeg.
Het Nederlandse consulaat in Dubai is totaal niet uitgerust voor vragen als deze omtrent scheiding, alimentatie etc.

Ik heb nog niet echt iets specifieks kunnen vinden wat betrekking heeft op mijn situatie. En wanneer ik het hier aan mensen voorleg zeggen ze allemaal gewoon je rekening hier in Dubai houden, geld daarop laten storten en in Nederland gewoon daar van af pinnen, alsof het allemaal heel eenvoudig is...hmmm.

ve
door verwijderd - Jan 6, 2013 om 17:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

dat laatste advies is nog niet eens zo gek hoor.

ve
door verwijderd - Jan 6, 2013 om 17:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op zondag 6 jan 2013, 17:50: In het convenant staat wat er tussen de echtelieden is afgesproken, en bekrachtigd voor de rechtbank, maar exen kunnen daar in onderlinge samenspraak en overeenstemming altijd van afwijken. Het convenant wordt niet gedeponeerd bij de belastingdienst.

Ok, ik ging er vanuit dat de bedragen etc die in het convenant staan 'openbaar' zijn.

Mijn ex zal er zeker geen probleem mee hebben om bijvoorbeeld naar verschillende rekeningen of iets dergelijks geld over te maken, over de praktische uitvoer, wat partner en wat kinder alimentatie is etc. Ik moet alleen uitvinden wat er met het bedrag gebeurt als het in Nederland komt...Ik heb werkelijk geen idee wat er precies aan papierwinkel aan te pas komt. Hier in Dubai kraait er geen haan naar wat er op mijn bankrekening wordt gestort, waarvoor en van wie, maar in Nederland zal dat denk ik anders gaan....

ve
door verwijderd - Jan 6, 2013 om 18:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

http://www.fiscalert.nl/

Meld U aan bij bovengenoemde site. Lees het maar eens door. Zij kunnen u er alles over vertellen. Misschien kunt u een adres van een familielid voor het blad gebruiken.

U kunt vragen per mail stellen.

ve
door verwijderd - Jan 6, 2013 om 18:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt Tijger :-)

ve
door verwijderd - Jan 7, 2013 om 01:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Laat ze verrekken hier in Nederland. Belasting betalen oke maar niet om dat graaien hier in Den Haag of in Brussel. Laat je ex het geld storten op de Bank of Dubai en ga werken met een creditcard. Het belastinggeld wordt hier voor verkeerde doeleinde gebruikt. Zwijg bij het UWV over je alimentatie want je komt daar in een wereld van corruptie en willekeur (artikel uit de Nieuwe Revu). Speel een mooi spel want als jij ze niet bedonderd dan wordt je zelf bedonderd.

ve
door verwijderd - Jan 7, 2013 om 03:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je zou het aangifteprogramma 2012 van de Belastingdienst kunnen downloaden en pro forma voor je zelf invullen en zien wat daar uit komt. Bij alles staat een toelichting dus dat is wel te doen, KLIK HIER.