muntdropje
door muntdropje Jan 6, 2024 om 11:36
Geldzaken & recht

Belasting over recreatiewoning zonder hoofdverblijf

Ik wil dit voorjaar een recreatiewoning kopen met de overwaarde van mijn verkochte huis. Later dit jaar (of begin volgend jaar) wil ik een appartement als hoofdverblijf kopen. Tot die tijd is de vakantiewoning mijn hoofdadres en vraag ik een briefadres bij mijn zoon aan bij de gemeente.

Ik weet dat de overdrachtsbelasting hoger is dan op een woonhuis, maar hoe zit het verder? Ziet de belasting dit nu als eigen vermogen? Ook al heb ik geen hoofdadres? Kan ik beter een kleine hypotheek op het huis nemen. Wat zijn de mogelijkheden?

3117 10 Rapporteer
heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 6, 2024 om 11:42
16859 Antwoorden / 202 Vragen

Zie deze info:belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/woning/overdrachtsbelasting/tarieven_overdrachtsbelasting/laag-tarief

en m.b.t hypotkeek mogelijkheden kunt zich m.i. toch het best wenden tot uw bankrelatieof een makelaar.

sira
door sira - Jan 6, 2024 om 12:23
2345 Antwoorden / 24 Vragen

Het enige dat ik weet, is dat u zich goed moet laten voorlichten over het aangaan van een hypotheek voor een recreatiewoning.

Enige jaren geleden heeft een kennis van mij een recreatiewoning gekocht met de bedoeling daar permanent te wonen en dat was ook toegestaan.
Nu gaat de eigenaar van het park alle recreatiewoningen afbreken en er komen allemaal standaard huisjes voor de verhuur voor terug (iedereen), maar ook mijn kennis moet uiterlijk dit jaar weg. Hij heeft destijds ook een hypotheek genomen, maar al zijn geld is straks weg. De recreatiewoning zal worden afgebroken, dus hij kan het niet meer doorverkopen en hij moet straks een hypotheek afbetalen van geld dat hij niet heeft, daarom staat hij nu ingeschreven voor een huurwoning in de gemeente.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jan 6, 2024 om 12:56
2065 Antwoorden / Vragen

Bij een hypotheek geef je je eigendom in onderpand, waar is het eigendom dan gebleven?

sira
door sira Jan 6, 2024 om 13:18
2345 Antwoorden / 24 Vragen

Het eigendom gaat dit jaar vernietigd worden. Nog een aanvulling: bij de aankoop heeft hij het grootste bedrag zelf betaald en deels een hypotheek afgesloten.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jan 6, 2024 om 14:33
2065 Antwoorden / Vragen

Dus een bank accepteert bij een hypotheek een onderpand dat zomaar vernietigd kan worden en de klant zit met een hypotheek zonder onderpand die hij per direct af moet lossen? Ergens kan ik mij niet voorstellen dat dit het hele verhaal is. Hoe kan iemand jouw eigendom afbreken, was het dan wel jouw eigendom?

ba
door basic2 Jan 6, 2024 om 14:52
15 Antwoorden / Vragen

Jouw kennis heeft een recreatiewoning op een park gekocht. Dan is de grond van de parkeigenaar en heb rechten zoals in het service/huur contract staat met de eigenaar.
Ik zou dat nooit kopen. Ik heb zelf een recreatiewoning op eigen grond. Heb je wel gemeentelijke en provinciale belastingen, maar ze kunnen je er niet afgooien.
Op zo'n woning is maar moeilijk een hypotheek te krijgen. Mensen met een huis op erfpacht kunnen dat vaak wel, omdat het voor lange tijd afgekocht kan worden.

sira
door sira Jan 6, 2024 om 15:06
2345 Antwoorden / 24 Vragen

Zowel de bank als hij hebben dit destijds helemaal niet kunnen voorzien. Zoals zoveel mensen niet in Nederland die hun recreatiewoning moeten verlaten.

Ik weet het niet exact, maar hij woont er ca. een jaar of 10 à 12. Vanwege een scheiding is hij daar gekomen. Sinds een aantal jaren staat hij zelfs bij de gemeente ingeschreven.

Hij mag z'n huis meenemen als hij dat wil, maar waar laat je het.

Maar voor de rest heb ik geen flauw idee hoe hij dat destijds met de hypotheek heeft geregeld. Ik heb mij ook nooit hoeven verdiepen in dergelijke zaken, want ik heb een eigen huis met eigen grond.
Eén ding is zeker, hij moet daar weg. Hij is zelfs al naar een advocaat geweest om informatie in te winnen, maar hij blijkt geen poot te hebben om op te staan.

atlas1302
door atlas1302 Jan 6, 2024 om 16:51
341 Antwoorden / 13 Vragen

Klopt, heb hetzelfde meegemaakt maar dan zonder hypotheek voor de caravan. Het was meenemen, of je liet het staan.. en dan werdt het tot aan de grond geplunderd door de gemeentelijke daklozen. Fijn allemaal om zoiets mee te mogen maken in het zo lieve landje Holland, maar zo werkt het gewoon.
Een hypotheek krijg je nooit voor een caravan als het jaarlijkse erfpacht is, zelfs een contract telt niet mee voor een hypotheek, het is en blijft roerend goed.

Dus wat @sira zegt, je hebt geen poot om op te staan. Het is slikken!

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jan 6, 2024 om 17:48
2065 Antwoorden / Vragen

Ok, dus je hebt jouw eigendom op andermans grond staan en geen langdurige overeenkomst met de eigenaar van de grond. Als je werkelijk zo dom bent geweest heb je ook weinig reden tot klagen. Blijf ik het moeilijk voorstelbaar vinden dan een bank daarin mee zou gaan maar het zij zo.

sira
door sira Jan 6, 2024 om 18:41
2345 Antwoorden / 24 Vragen

@Henkdezevende
Ik heb echt geen idee hoe alles destijds gegaan is, ook niet met de bank. Het enige dat ik weet, is hetgeen ik hierboven heb omschreven.

Er is door de jaren wel door mij heengegaan dat mij die hypotheek voor een recreatiewoning niet verstandig leek.

in
door inno1 Jan 7, 2024 om 13:36
119 Antwoorden / Vragen

Even voor de duidelijkheid: De landelijke Recron regels voor elke recreatieondernemer / gesteund door ANWB en Consumentenbond - bestaan al decennia. Zie op recron.nl. Elke recreant van een vaste plaats tekent zelf voor de huur van de grond voor één jaar, met stilzwijgende verlenging. Als de ondernemer wil 'herstructureren', dan moet hij dat een jaar van tevoren aankondigen (artikel 12 en verder) en mag hij daarna letterlijk tot ontuirming van de plaats overgaan. Blijkbaar leest niet iedereen zijn eigen contract, want de regels zijn volstrekt duidelijk: Je hebt nooit meer zekerheid dan maximaal een jaar, hoelang je er ook woont en hoe duur je 'kampeermiddel' ook is. In programma's over 'asociale' recreatie ondernemers wordt de eigen verantwoordelijkheid van de recreant op dit punt ook nooit benoemd.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jan 7, 2024 om 14:05
2065 Antwoorden / Vragen

Maar wie bouwt er op die voorwaarden nou een huis op die grond, wat hij, als de eigenaar het in z'n bol krijgt, zo mag afbreken? Dat zijn voorwaarden voor een caravan die je naar een andere plek kan slepen.

sira
door sira Jan 7, 2024 om 14:18
2345 Antwoorden / 24 Vragen

@Inno1
Klopt. Mijn kennis heeft overigens in 2021 of 2022 al te horen gekregen dat hij weg moet.

@ Henkdezevende
Het betreft hier een volwaardig huis met 2 slaapkamers, maar wel van red ceder, maar het is niet zonder meer te verplaatsen.
Geen idee wat het aankoopbedrag was.
Ik woon sinds 1991 in deze gemeente en toen lag de aankoopprijs ongeveer tussen de ƒ 30.000,- en ƒ 80.000,-. Na de komst van de euro werd er het cijfer 1 voor gezet.

ne
door neodutchio - Jan 6, 2024 om 13:15
5154 Antwoorden / 12 Vragen

Een briefadres aanvragen is niet zo simpel. De bedoeling van een briefadres is als je ergens tijdelijk verblijft waar je niet ingeschreven kan staan. En dan is te denken aan een verblijf in een verzorgingstehuis of gevangenis. Iedereen moet ingeschreven staan op het adres waar iemand woont. Een recreatiewoning is niet bedoeld voor langdurige bewoning.
Zelf heb ik in de situatie gezeten dat door tijdelijke bewoning elders (3 maanden) alle toeslagen stopgezet zijn, de leerplichtambtenaar op de school van mijn kinderen stond en de belastingdienst mij uitgeschreven had. Ondanks een postadres waren wij onvindbaar. Het oplossen hiervan heeft 1,5 jaar geduurd.

atlas1302
door atlas1302 - Jan 6, 2024 om 13:16
341 Antwoorden / 13 Vragen

Ik zou het even net andersom doen, koop nu een appartement zodat je max. profiteert van fiscale voordelen, en tik daarna een recreatiewoning op de kop..die hoeft niet eens zo duur te zijn. Zou dan natuurlijk niet in de randstad blijven, er zijn plekken genoeg te vinden waar nog veel mogelijk is. Of kom anders lekker naar CaboVerde, dan ben je ook van dat vervelende gedoe met de belasting af. Is maar een idee hoor..!

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jan 6, 2024 om 14:39
2065 Antwoorden / Vragen

Daar heb je nou adviseurs voor, dat vereist kennis van zaken.

ho
door honza23 - Jan 8, 2024 om 13:59
261 Antwoorden / 3 Vragen

Bezint voor dat u eraan begint !

De overheid ziet dit inderdaad als vermogen en heeft zelfs de belastingen daarover (Box 3) fors verhoogd !

Ook als u niet verhuurt betaalt u zo heel veel belasting over die 2e woning.

Tel daarbij op de vaste kosten en het wordt een heel erg prijzig verhaal...

In 9 van de 10 gevallen is het onder de streep een hele dure grap en eentje waar heel veel mensen spijt van hebben dat ze eraan begonnen zijn....

1paul
door 1paul - Jan 8, 2024 om 15:33
3153 Antwoorden / 0 Vragen

geen, of je nu contant geld opgeeft of de waarde van deze woning waarde is waarde en dus zul je hierover belasting moeten betalen!!

draai het om zou ik zeggen, koop eerst dat appartement en verfraai/verbouw deze en kijk daarna pas wat je over hebt voor recreatie!!

briefadres is trouwens je hoofdadres en NIET een vakantie woning!!

speedy54
door speedy54 - Jan 8, 2024 om 16:55
19 Antwoorden / 0 Vragen

Als je bij de gemeente je adres doorgeeft van je hoofdverblijf dan wordt door de belastingdienst de WOZ-waarde als basis gebruikt.
Als de woning een eigen adres heeft zal dat geen probleem zijn.
Het vermogen dat op de bank staat op een spaarrekening wordt laag belast bij het vermogen in box 3.

Anders wordt het als bij de recreatiewoning het niet toegestaan is om permanent te wonen.
Je loopt dan kans dat je uitgeschreven wordt bij de gemeente omdat je geen officieel hoofdverblijf meer hebt.
Je hebt dan geen hoofdverblijf meer en wordt de recreatiewoning als vermogen gezien in de hogere belasting bij box 3.

Inschrijven bij je zoon als briefadres weet ik niet of mogelijk is.
Inschrijven op een normale manier kan nadelig zijn voor bijvoorbeeld de toeslagen van je zoon.
Jouw inkomen komt dan bij het inkomen op dat adres..... nadelig dus voor de toeslagen.