door wiandra Aug 2, 2011 om 08:57
Geldzaken & recht

Belastingen

mijn vraag en wat ik graag wil weten.
ik ben met een gescheiden vrouw met een eigen woning gaan samen wonen al bijna een jaar .ik zelf heb een goede salaris dus heb ik mij een wat dure auto gekocht. en wat nieuwe meubels aangeschaft alles op mijn naam gekocht.
nu blijkt dat mijn nieuwe vriendin een hypotheek schuld en een belasting schuld heeft. nu komt de deurwaarder en noteert alles voor inbeslagname van mijn auto en meubels .
kan dat zo maar??????
wian.

1779 14 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Aug 2, 2011 om 10:13
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Ja dat kan. Het bewijsvermoeden is namelijk dat de auto en de inboedel gemeenschappelijk is tenzij je kunt aantonen dat het anders is. Dat kan bijvoorbeeld door een lijst die aan een notarieel samenlevingscontract is gehecht, facturen en betalingsbewijzen die op 1 naam staan etc.

Zolang je dat niet kunt aantonen, heb je het bewijsvermoeden dus tegen je.

wi
door wiandra - Aug 2, 2011 om 11:11
27 Antwoorden / 16 Vragen

even herstel van mijn eerdere vraag voor alle duidelijkheid sorry.

zij is een gescheiden vrouw met eigen woning,

ik ben bij haar gaan inwonen al een jaar.
ik verdien goed ik heb mij een wat dure auto en nieuwe meubels gekocht met mijn eigen naam en mijn eigen geld betaald.bewijzen heb ik dat ik ze heb gekocht. nu blijkt dat zij hypotheek schuld en een belastingschuld te hebben.
de deurwaarder van de belasting heeft mijn kenteken van mijn auto genoteerd en mijn nieuwe meubels genoteerd. wat overkomt mij nu ?????
wian.

birdies
door birdies - Aug 2, 2011 om 11:23
6104 Antwoorden / 31 Vragen

.......wat overkomt mij nu ?????........ Bodembeslag! Oftewel: de belastingdienst kan beslag leggen op alle roerende zaken/goederen die zich op de bodem van de belastingschuldige bevindt.

Jammer dat de deurwaarder al langs is geweest, anders had je bepaalde goederen van jezelf kunnen verwijderen.

Je kunt vlg mij hiertegen wel een bezwaarschrift indienen. Wacht daar niet te lang mee.

wi
door wiandra - Aug 2, 2011 om 11:46
27 Antwoorden / 16 Vragen

marsel75 bedankt
birdies ook bedankt

mij is verteld als jij het hebt gekocht en je hebt de bewijzen dat het van jou is.
dat de belastingdienst daar niet aan kan komen .
er is notarieel,s niets beschreven, ben gewoon bij haar ingetrokken op haar adres.
verder niets.
gr wian

birdies
door birdies - Aug 2, 2011 om 12:05
6104 Antwoorden / 31 Vragen

.......mij is verteld als jij het hebt gekocht en je hebt de bewijzen dat het van jou is.
dat de belastingdienst daar niet aan kan komen .........

Dat telt voor alle andere deurwaarders, behalve voor deurwaarders die handelen in opdracht v.d. belastingdienst. Als je geen bezwaar indient, gaan je spullen mee in de verkoop.

wi
door wiandra - Aug 2, 2011 om 12:45
27 Antwoorden / 16 Vragen

birdies wat raad je mij aan wat moet ik nu doen ?
in ieder geval bedankt

marcel75
door marcel75 - Aug 2, 2011 om 13:03
5124 Antwoorden / 4 Vragen

De belastingdeurwaarder legt inderdaad bodembeslag op alle roerende zaken die zich bevinden op het adres van de beslagene, dat is je partner.

birdies
door birdies - Aug 3, 2011 om 00:16
6104 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=wiandra schreef op dinsdag 2 aug 2011, 12:45]birdies wat raad je mij aan wat moet ik nu doen ? in ieder geval bedankt

3.10 U bent het als derde niet eens met een beslaglegging

Het kan voorkomen dat u het niet eens bent met de inbeslagneming van roerende zaken die zich bij een ander bevinden, terwijl u meent recht te hebben op die zaken. In dat geval kunt u binnen zeven dagen na de beslaglegging en vóór de verkoop van de zaken een beroepschrift indienen bij de Belastingdienst. Ook kunt u binnen acht dagen nadat het beslag aan u is betekend, schriftelijk bij de belastingdeurwaarder in verzet komen. In beide gevallen wordt de verkoop van de in beslag genomen zaken geschorst.

Bovenstaande tekst is een stukje van deze brochure, *klik*

Meer informatie vind je in de brochure Als u een belastingaanslag
niet betaalt *klik*

Lees de brochures goed door en handel zo snel mogelijk, anders ben je echt te laat.

birdies
door birdies - Aug 3, 2011 om 00:23
6104 Antwoorden / 31 Vragen

P.S. Verstuur de brief aangetekend en bewaar het bewijs zorgvuldig. De kortste/snelste weg lijkt mij je bezwaar/verzet tegen de beslaglegging van jouw goederen in te dienen bij de belastingdeurwaarder.

birdies
door birdies - Aug 3, 2011 om 00:25
6104 Antwoorden / 31 Vragen

......beslaglegging van jouw goederen....... correctie: beslaglegging op jouw goederen.

nb
door nbw - Aug 3, 2011 om 02:30
521 Antwoorden / 24 Vragen

Ik zou een advocaat inschakelen. De belastingdienst handeld enkel met verkrijgbare gegevens. In jouw geval de Gemeentelijke Basis Administratie. Op jouw adres staan 2 burgerservicenummers ingeschreven en 1 met schuld. En dan maakt het systeem de keuze schuld terugbetalen ook al gaat het ten koste van de het andere bsn nummer.Dat maakt voor het systeem niet uit. Daar is geen plaats voor argumenten of bezwaren of uitleg. Daarvoor kun je klagen en bezwaar maken en in beroep gaan.

wi
door wiandra - Aug 3, 2011 om 09:47
27 Antwoorden / 16 Vragen

mensen allen heel vriendelijk bedankt vor jullie reacties.
gr wiandra

ha
door halex - Aug 3, 2011 om 21:59
1374 Antwoorden / 4 Vragen

@birdies en @marcel75
Het bodemvoorrecht van de fiscus (het zogenaamde bodembeslag) strekt zich enkel tot de zaken die zich in het onroerend goed bevinden en dienen ter 'stoffering', dwz die het normale gebruik van het onroerend goed mogelijk maken.
De meubels van TS vallen daar dus wel onder, de auto niet.

@TS
Stond de auto op het perceel van uw partner? In dat geval is deze in de inventarisatie meegenomen omdat vermoed wordt dat deze eigendom is van de bezitter van het perceel. Als u aan kunt tonen dat de auto door u betaald is en op uw naam staat, zal deze uit het beslag gehaald worden. Hiervoor kunt u zich tot de deurwaarder wenden.
Als het beslag is gelegd door de Belastingdeurwaarder en deze het bodemrecht uitoefent, kunt u daartegen geen bezwaar maken voor zover het uw meubels betreft. De Belastingdienst mag in dat geval haar vordering op uw meubelair verhalen. De schade die u hierdoor lijdt, zult u dan op uw partner moeten verhalen.
Als het beslag is gelegd door een ander deurwaarder, dan kunt u bezwaar maken tegen het beslag op uw goederen. Als u aan kunt tonen dat u eigenaar bent, dient de deurwaarder het beslag op uw goederen ongedaan te maken.

marcel75
door marcel75 - Aug 4, 2011 om 08:30
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Halex,
Het bodembeslag kan tegenwoordig ook op auto's gelegd worden, mits deze zich inderdaad op het perceel van de beslagene bevinden. Daarnaast kan er nog gewoon beslag op gelegd worden als er een redelijk vermoeden bestaat dat de auto eigendom is van de schuldenaar. Als je inderdaad met betalingsbewijzen kunt aantonen de auto gekocht te hebben en het kentekenbewijs staat ook op jouw naam, dan is het aan de Belastingdienst om alsnog aan te tonen dat de auto niet van jou is, maar de schuldenaar.