su
door suusjahjah Feb 25, 2011 om 21:23
Geldzaken & recht

Belastingpartner bij baby

Wij hebben eind vorig jaar een baby gekregen maar wij zijn niet getrouwd moeten wij nu wel belastingpartners worden?
Dit ivm met samen voegen van zorgtoeslag enz.

Ik heb dit wel gedaan want was bang dat ik anders straks moet gaan terug betalen maar als dit niet nodig is kan het dan opnieuw invullen maar dan zonder belasting partner?

Had de belastingen zelf al gebeld maar die snapte het niet en kon me geen duidelijk antwoord geven.

1478 6 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Feb 25, 2011 om 22:05
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Als je niet getrouwd bent, maar wel een kind, is het eerste dat je moet regelen is een samenlevingscontract en 2 testamenten.

Op het moment dat je een samenlevingscontract hebt, ben je automatisch fiscaal partner en kun je dus ook schuiven met aftrekposten. Voor vrijwel iedereen is fiscaal partnerschap voordeliger.

Bijkomend voordeel van fiscaal partnerschap is ook dat je voor de erfbelasting een grote vrijstelling hebt en in een laag tarief valt.

Regelen dus en fiscaal partnerschap zeker doen.

ridder_1
door ridder_1 - Feb 25, 2011 om 23:00
376 Antwoorden / 8 Vragen

Indien men met elkaar trouwt of men kiest voor een geregistreerd partnerschap (via notaris ) wordt men AUTOMATISCH elkaar fiscaal partners van elkaar.
Toch zijn het 2 aparte dingen. Ook als men ongehuwd is kan men toch in aanmerking komen voor fiscaal partnerschap. Men dient dien te voldoen aan:
1) u en uw huisgenoot woonden in het belastingjaar MEER DAN 6 maanden onafgebroken samen en voerden een gezamelijke huishouding.
2) U en uw huisgenoot waren in deze periode op hetzelfde woonadres ingeschreven bij de gemeente ( ingeschreven in het bevolkingsregister / burgeradministratiesysteem GBA )
3) U en uw huisgenoot waren meerderjarig (ouder dan 18 jaar)
Indien alle 3 voorwaarden van toepassing kunt u kiezen voor fiscaal Partnerschap en hieraan de voordelen ontleden. Vanaf 1 januari 2011 is deze keuze veranderd en worden alle geregistreerde partnerschappen ook automatisch als fiscale partners gezien en is de keuze hiervoor komen te vervallen.
De zorgaanslag is mede afhankelijk van het toetsingsbedrag / verzamelinkomen van beiden, alleenstaanden ontvangen een tegemoetkoming tot een toetsinginkomen van max 33743 (max 735 per jaar ), gehuwden of fiscale partners tot E 50.000 ( max 1548 per jaar)
De keuze is echter van meer factoren afhankelijk ( heeft uw inkomen bv.eigen inkomen gehad ?)
Afgezien van uw keuze zou ik trouwens voor een geregistreerd parnterschap kiezen die niets te maken heeft met de fiscus, maar veelal in het belang van uw kind i.v.m. erfrecht etc. Ik sluit me dan ook bij het advies van Marcel 75 aan !

su
door suusjahjah - Feb 26, 2011 om 08:44
2 Antwoorden / 4 Vragen

Er valt bij ons niks te erven en we hebben ook geen koophuis,

Als ik kijk naar de zorgtoeslag alleen krijg ik 71euro per maand en mijn vriend 43euro maar samen krijgen wij maar 69euro terug.

En bij meer toeslagen is dat zo. Scheelt me ongeveer 100euro per maand!

En het mijn vriend is erkend vader en dat staat ook zo bij de rechtbank dus mocht mij wat overkomen gaan ons zoontje automatisch naar hem toe.

En kan ik het nog ongedaan maken dat wij fiscaalpartners zijn want zie nu het voordeel er nog niet van.

Bedankt alvast.

birdies
door birdies - Feb 26, 2011 om 10:00
6104 Antwoorden / 31 Vragen

......En kan ik het nog ongedaan maken dat wij fiscaal partners zijn want zie nu het voordeel er nog niet van.........

........Als ik kijk naar de zorgtoeslag alleen krijg ik 71euro per maand en mijn vriend 43euro maar samen krijgen wij maar 69euro terug...........

Heb je het nou dan over de zorgtoeslag dat je apart wilt gaan aanvragen? Dat heeft niets te maken met fiscaal partner, maar met toeslagpartner. Aangezien jullie samen een kind hebben, is je partner automatisch toeslagpartner.

fi
door fisbel - Feb 26, 2011 om 12:10
851 Antwoorden / 3 Vragen

Birdies hierboven merkt terecht op: als jullie samen een kind hebben, is je partner automatisch toeslagpartner. Conclusie: U zult de zorgtoeslag van 1 van beiden moeten stopzetten. Vervolgens: Als u aanvrager blijft, is uw vriend uw (verplichte) zorgtoeslagpartner. U zult deze wijziging moeten doorgeven. Gescheiden de zorgtoeslag ontvangen kan dus niet meer (voor 2011). Klik hier

Fiscaal partnerschap 2011
Miv dit jaar is het begrip fiscaal partnerschap gewijzigd. U bent omdat u een kind heeft automatisch fiscaal partners van elkaar. In 2010 heeeft u nog de keuzemogelijkheid: of kiezen voor fiscaal partnerschap (met gezamenlijke aangifte) of niet. In 2011 bent u dus sowieso fiscaal partners van elkaar en is de keuzemogelijheid vervallen. Gescheiden aangifte is wel mogelijk, maar kan belastingnadeel opleveren in vergelijking met gezamenlijke aangifte.

marcel75
door marcel75 - Feb 27, 2011 om 12:36
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@Ridder,
Klop en klepel verhaal. Een notaris voltrekt geen registratie van partnerschappen. Dat doet een ambtenaar van de burgerlijke stand. Geregistreerd partners zijn net als gehuwden altijd fiscaal partner. Samenwoners niet, maar het heeft enorme voordelen. Vanaf 2012 kunnen samenwoners overigens ook niet meer zo maar kiezen voor wel of geen fiscaal partnerschap.