la
door lady angel Sep 7, 2013 om 23:09
Geldzaken & recht

Ben ik aansprakelijk voor gebreken na eindinspectie?

Op 1 juli 2013 ben ik verhuisd. Op 25 juni heeft de voor inspectie plaats gevonden. De opzichter had opmerkingen over een paar deuren die opnieuw gesaust moesten worden. Verder waren er geen op of aanmerkingen meer. Ik heb hiervoor de gelegenheid gehad dit opnieuw te verven maar aangezien de nieuwe huurder dit zelf wilde doen heeft hij hiervoor het overname formulier getekend die ik vervolgens samen met de sleutels ingeleverd heb op 1 juli.

Een week later werd ik op gebeld door een andere opzichter ( vorige was met vakantie ) deze gaf te kennen dat hij op 3 juli een eindinspectie had gedaan en krassen op het aanrecht blad had geconstateerd. Dit moet ik volgens de Woningstichting vergoeden. De kosten waren meer dan 300 euro.

Heb gelijk aangegeven dat ik het daar niet mee eens ben en op 9 juli

5379 5 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Sep 7, 2013 om 23:50
10968 Antwoorden / 34 Vragen

Volgens mij hoef je dit niet te vergoeen. Bij de voorinspectie moet worden aangegeven wat de huurder nog moet doen om de woning weer in goede staat te krijgen en bij de eindinspectie moeten die dingen zijn gebeurd en goedgekeurd. Aangezien er bij de voorinspectie niets is gebleken van die krassen, is het voor de wbv te laat om daar nog mee aan te komen. Bovendien ben je niet in de gelegenheid gesteld dit gebrek te verhelpen vóór de eindinspectie en er is vooraf geen kostenplaatje gegeven over de krassen op het aanrecht. Dat er een andere opzichter was is niet jouw probleem.

Opleveringsprocedure
Als u bepaalde zaken moet herstellen dan moet de verhuurder wel een zorgvuldige procedure in acht nemen. U moet de kans krijgen om de gebreken zelf te verhelpen. Daarom moet de verhuurder zowel een voorinspectie als een eindinspectie houden.
Bij de voorinspectie moet de verhuurder duidelijk aangeven welke zaken u nog moet herstellen en ook per onderdeel aangeven welke kosten u moet betalen als u dit niet doet. Tussen de voorinspectie en de eindinspectie moet u de kans krijgen om de gebreken zelf op te lossen. Er is geen vaste regel over wat een redelijke termijn is, maar normaal gesproken is dit 1 á 2 weken.

bron

Vraag het voor de zekerheid nog even hier na en vraag daar wat je moet doen (waarschijnlijk aangetekende gemotiveerde brief, of heb je dit al schriftelijk gedaan 9 juli?)
klik HIER

Ik zie dat je bij Radar 122 reacties op dit probleem hebt gehad, om er nu weer een hele draad van te maken lijkt me wat overdreven. Nu maar eens knopen doorhakken.

wendy-claire
door wendy-claire - Sep 8, 2013 om 03:03
619 Antwoorden / 29 Vragen

De eindinspectie was al door zijn collega uitgevoerd op 25 juni jl.

Je hoeft die kosten, geconstateerd nadien op 3 juli jl., niet te vergoeden.

Je hebt een afschrift van de eindinspectie d.d. 25 juni jl. Een verklaring van de nieuwe huurder dat het sausen van de deuren overnam.

De constatering van de inspectie op 3 juli jl. is onrechtmatig, onredelijk en buitenproportioneel: u heeft het niet kunnen constateren noch weerwoord op kunnen weerleggen.

me
door mein33 - Sep 8, 2013 om 10:19
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Op het moment dat u de sleutels heeft ingeleverd, vergezeld van het overnamformulier van de nieuwe huurder, vervalt uw aansprakelijkheid.
De schade kan (evengoed) door de nieuwe huurder zijn veroorzaakt.

jolijn nr.2
door jolijn nr.2 - Sep 8, 2013 om 17:39
355 Antwoorden / 1 Vragen

Was je nog niet overtuigd van de antwoorden op Radar? ;-

https://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?f=1&t=135387

dearagain
door dearagain - Sep 8, 2013 om 18:03
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*het formulier van 1 juli is geldend en afdoende