go
door golb Dec 15, 2005 om 20:01
Geldzaken & recht

Ben ik verplicht 2 weken later nog bij te betalen?

Op de HCC beurs heb ik bij MyCom 6 computer onderdelen gekocht. Ik moest 748,75 euro betalen en dat heb ik met PIN gedaan. Drie dagen later wordt er nog eens 90 euro extra van mijn rekening geboekt met de vermelding: "Rekenfout bonnummer 4099, EXCUSSES bla bla bla". Ik heb het nageteld en het klopt er zit een rekenfout en ik heb 90 euro minder betaald, als de prijs van de onderdelen opgeteld.

Omdat dit geld via een machtiging is af geboekt (die ik niet gegeven heb) en er 5 dagen voor bij zijn, kon ik het bij de Rabobank niet terug laten draaien. Dus heb ik MyCom gebeld en met een beetje boos worden, omdat ze zonder machtiging niet aan mijn geld mogen komen. Ze wilde het wel terug storten, maar alleen als ik mijn adres gegevens wilde geven. Dat heb ik gedaan, maar hen direct verteld dat ik niet van plan was te betalen. Ze hebben het geld netjes en snel op mijn rekening terug gestort.

Maar krijg ik 2 dagen later een brief, dat ze me 15 euro kwijtschelden en of ik als nog 75 euro wil voldoen op hun bankrekening.

Mijn vraag: Ben ik verplicht om dit bedrag te betalen?

Moreel gezien vind ik dat al lang niet meer, omdat ze het eerst onwetting van mijn rekening afhalen. Maar zo ja, dan is dat blijkbaar een nadeel van betalen met PIN. Als ik contant had betaald hadden ze me nooit kunnen achterhalen. Zelf ben ik van mening dat ik "de koop heb gesloten" voor het bedrag waar ik op de pin automaat op "Ja" druk.

Het enige waar ik mee zit is de service die later nog kan verwachten, indien ik ooit problemen krijg met deze onderdelen. Kunnen ze mij service weigeren, indien ik niet betaal?

Graag wil ik hen een brief sturen waarin ik kan onderbouwen waarom ik vind dat ik niet terug hoe te betalen.

Vriendelijke groeten, Bob klein Goldewijk

4109 24 Rapporteer

diertjes
door diertjes - Dec 15, 2005 om 22:28
299 Antwoorden / 3 Vragen

Het is voor u duidelijk dat er sprake is van een kennelijke rekenfout. Door zelf ook de prijzen van alle afzonderlijke artikelen op te tellen, bent u zelf ook aan het hogere bedrag gekomen. Wanneer u voor alle onderdelen afzonderlijk had gepind, was u ook het hogere bedrag kwijt geweest. Alleen wanneer de afzonderlijke prijzen van de artikelen anders was geweest, dan had u recht van spreken gehad.

En zeg nu eens eerlijk: wanneer de optelfout in uw nadeel was geweest waardoor u 90 euro teveel betaalde, hoe had u dan gereageerd?

Het is heel netjes van het bedrijf dat ze desondanks het geld hebben teruggestort. Het is van u niet netjes dat u probeert om er onderuit te komen. Groet, M@rtin

johandv
door johandv - Dec 15, 2005 om 22:45
94 Antwoorden / 4 Vragen

Ik ben het geheel met de vorige collega eens!

hutch
door hutch - Dec 15, 2005 om 23:36
4517 Antwoorden / 29 Vragen

Bob,

in principe ben ik het ook wel eens met hier boven, echter het gaat hier ook om de formele kant van jouw vraag.

Buiten dat dit bedrijf inderdaad netjes alles heeft terug geboekt, is destijds de koop gesloten op het moment dat jij de "ja" knop hebt ingedrukt en dus betaald is.

Dat achteraf blijkt dat de verkopende instantie een fout heeft gemaakt, kan in pricipe jou niet aangerekend worden. Koop is koop!

De Rabobank is in deze ook niet geheel onschuldig. Deze bank (bij mij ook bekend) moet in principe controleren of dat bedrijf gemachtigd is, om geld van jouw rekening af te halen. Doet de Rabobank dat niet en is de afschrijving wederrechtelijk (niet geoorloofd, zij hebben geen toestemming/machtiging), is de Rabobank in gebreke gebleven.

M.i. kan (kon) het zelfs zo hoog oplopen, dat, als dat bedrijf niet had terug betaald, de Rabobank jou die 90 euro had moeten vergoeden. De Rabobank laat toe, dat niet gemachtigden, geld van jouw rekening halen!!!

Ik heb zelf dit ook eens meegemaakt en na excuses van de plaatselijke bankdirecteur persoonlijk, is mijn geld toentertijd weer terug gestort.

Gr. Hutch

pb
door pbierman - Dec 16, 2005 om 14:45
31 Antwoorden / 6 Vragen

Met de laatste redenering ben ik het wel eens, maar de rabobank is niet
verplicht eerst te controleren of een bedrijf is gemachtigd. Dat gaat
via koper en leverancier. Wat de leverancier nooit mag, is geld
afschrijven zonder een machtiging van de klant, daar gaan ze dus de
fout in.

Het bedrag moet in zijn geheel worden teruggeboekt, dat kunt u door de
incasso te weigeren en het bedrag te storneren. Doe dit wel binnen 30
dagen anders is de incasso definitief.

Dat er te weinig is betaald voor de spullen, is de schuld van de
verkoper, in principe kunt u gewoon weigeren dat bedrag bij te betalen.

hutch
door hutch - Dec 16, 2005 om 15:47
4517 Antwoorden / 29 Vragen

"maar de rabobank is niet verplicht eerst te controleren of een bedrijf is gemachtigd. Dat gaat via koper en leverancier."

Dus elk willekeurig bedrijf kan zo maar geld van mijn (en uw) rekening halen????????? En als er iemand niet reageert, is dat mooi meegenomen?????? Ik dacht het toch niet......

Er is/was, in dit geval, geen enkele binding tussen leverancier en koper!!  "Omdat dit geld via een machtiging is af geboekt (die ik niet gegeven heb)". Dus dit bedrijf haalt geld van een rekening, zonder enige machtiging. Legt u mij dat eens uit......

Het lijkt mij toch echt wel, dat de RABObank, in deze, in gebreke is geweest. Maar ik weet het denk ik wel: dit soort zaken gaat op in de massa.... en de RABObank zal wel weer met een verhaaltje komen, dat het (bijna) altijd goed gaat. Mogelijk dat het ook een simpel rekensommetje is (kosten-baten-plaatje): als al die machtigingen gecontroleerd moeten worden (op wat voor een wijze dan ook), gaan er zoveel man/vrouw uren in zitten, dat het goedkoper is, om af en toe een vergoeding te betalen.

Hutch

vr1944
door vr1944 - Dec 16, 2005 om 16:38
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Heel netjes van dit bedrijf om u 15 euro korting te geven voor het ongemak.Niet netjes om alsnog zonder uw toestemming geld van uw rekening af te boeken.Maar dat is geen reden om het restant niet te betalen. U heeft de fout immers al erkent.Ik neem aan dat als teveel betaald had ook he teveel betaalde had terug gevorderd en bij dit bedrijf had teruggekregen.

jo
door joop272 - Dec 16, 2005 om 17:18
7 Antwoorden / 0 Vragen
hutch
door hutch - Dec 16, 2005 om 17:21
4517 Antwoorden / 29 Vragen

Joop,

u bent sprakeloos.....?

go
door golb - Dec 16, 2005 om 17:23
2 Antwoorden / 1 Vragen

Extra info bij de vraag:

Het gaat me om de wettelijke verplichting of ik nog betalen moet. Want de morele verplichting voel ik allang niet meer.

Als iemand eerst geld steelt uit je portomonee (onwettig geld afhandig maken = stelen), wat je hem mogelijk wel had willen geven als hij er om gevraagd had, en je komt daar achter? Ben je daarna nog bereid om hem dat geld te geven?

Het antwoord lijkt me duidelijk --> alleen indien ze daar wettelijk recht op hebben. Een naar mijn gevoel is dat niet het geval, omdat we de koop heb gesloten op het moment van betalen.

Maar op het moment dat je iets koopt, dan verruil je goederen om geld, dat is handel. Heb je slecht geruild, dan heb je pech. Hoezo is het verhaal nu anders, dan wanneer ik contant had betaald.

Als je de vraag andersom stelt, stel ik had te veel gebetaald, dan weet ik ook niet of de winkel mij het geld WETTELIJK verplicht terug moet betalen? Geen idee. Als hij een tevreden klant wil houden, lijkt het me wel een goed idee, dat noemt men dan service...

Groeten, Bob klein Goldewijk

jo
door joop272 - Dec 16, 2005 om 17:24
7 Antwoorden / 0 Vragen

Allemaal mooi wat hier verteld wordt maar laten we het simpel houden, Mij Com moet met zijn vingers van een bankrekening afblijven, dat is niet netjes.

Of je moet betalen hangt van jezelf af, juridisch denk ik dat mij com geen poot heeft om op te staan, dan moeten ze beter opletten. Omdat je nu een pin transactie gedaan hebt moet je bij betalen, was de betaling contant geweest dan was de strop voor mij com.

Moreel zou je moeten betalen juridisch niet, de keus is aan jou.

Groeten Joop

go
door golb - Dec 16, 2005 om 17:26
2 Antwoorden / 1 Vragen

Extra info bij de vraag:

Het gaat me om de wettelijke verplichting of ik nog betalen moet. Want de morele verplichting voel ik allang niet meer.

Als iemand eerst geld steelt uit je portomonee (onwettig geld afhandig maken = stelen), wat je hem mogelijk wel had willen geven als hij er om gevraagd had, en je komt daar achter? Ben je daarna nog bereid om hem dat geld te geven?

Het antwoord lijkt me duidelijk --> alleen indien ze daar wettelijk recht op hebben. Een naar mijn gevoel is dat niet het geval, omdat we de koop heb gesloten op het moment van betalen.

Maar op het moment dat je iets koopt, dan verruil je goederen om geld, dat is handel. Heb je slecht geruild, dan heb je pech. Hoezo is het verhaal nu anders, dan wanneer ik contant had betaald.

Als je de vraag andersom stelt, stel ik had te veel gebetaald, dan weet ik ook niet of de winkel mij het geld WETTELIJK verplicht terug moet betalen? Geen idee. Als hij een tevreden klant wil houden, lijkt het me wel een goed idee, dat noemt men dan service...

Groeten, Bob klein Goldewijk

hutch
door hutch - Dec 16, 2005 om 17:28
4517 Antwoorden / 29 Vragen

Bob,

even heel duidelijk (zoals ik reeds aangegeven heb):

Nee, je bent niet verplicht om bij te betalen. Punt uit.

Gr. Hutch

hutch
door hutch - Dec 16, 2005 om 17:29
4517 Antwoorden / 29 Vragen

niet WETTELIJK verplicht om bij te betalen...

ke
door kers7334 - Dec 16, 2005 om 17:54
18 Antwoorden / 2 Vragen

Bob, als ik je ontmoet in mijn winkel zal ik niets aan je verkopen.
Je mentaliteit is ver beneden peil. Je hebt rechten en ook (morele) plichten. Niet alles wat in de wet staat is een recht en plicht. Het gaat om morele waarden en die zijn bij jou niet te vinden. Met recht kan ik zeggen "schaam je "
Mij maak je niet wijs dat je niet wist hoeveel het te betalen bedrag was. Als en een verschil is van 90,- dan is dat vaak een verdraaiing van cijfers. Je zult de bedragen zelf wel opgeteld hebben bij het uitzoeken van de koopwaar en vond het een meevaller dat de verkoper een vergissing maakte.  Bob, wees een kerel en betaal dat wat je hebt gekocht, zonder smoesjes! De overeenkomst was op het moment van de koop en niet op het moment van betalen! De koop bestond uit verschillende items waar een wilsovereenstemming was met individuele prijzen. Dat was de koop, Niet de "ja-toets" ,

ke
door kers7334 - Dec 16, 2005 om 17:56
18 Antwoorden / 2 Vragen

Bob, als ik je ontmoet in mijn winkel zal ik niets aan je verkopen.
Je mentaliteit is ver beneden peil. Je hebt rechten en ook (morele) plichten. Niet alles wat in de wet staat is een recht en plicht. Het gaat om morele waarden en die zijn bij jou niet te vinden. Met recht kan ik zeggen "schaam je "
Mij maak je niet wijs dat je niet wist hoeveel het te betalen bedrag was. Als er een verschil is van 90,- dan is dat vaak een verdraaiing van cijfers. Je zult de bedragen zelf wel opgeteld hebben bij het uitzoeken van de koopwaar en vond het een meevaller dat de verkoper een vergissing maakte.  Bob, wees een kerel en betaal dat wat je hebt gekocht, zonder smoesjes! De overeenkomst was op het moment van de koop en niet op het moment van betalen! De koop bestond uit verschillende items waar een wilsovereenstemming was met individuele prijzen. Dat was de koop, Niet de "ja-toets" ,

diertjes
door diertjes - Dec 16, 2005 om 18:03
299 Antwoorden / 3 Vragen

Er worden twee zaken ten onrechte door elkaar gehaald. De vraag of de afschrijving van het te weinig betaalde bedrag rechtmatig is of niet, doet niet ter zake. Dat probleem is immers opgelost doordat dit is teruggedraaid.

De vraagsteller is slechts op zoek naar een rechtvaardiging om het te weinig betaalde bedrag niet te betalen. Dat blijkt immers uit de laatste zin in zijn vraag. Nu echter overduidelijk vaststaat dat er sprake is van een vergissing, heeft het bedrijf alle recht om het te weinig betaalde bedrag alsnog te vorderen. De rechter zal niet gevoelig zijn voor Bob's argumenten. Die zekerheid kan ik wel geven. En dan is hij veeeeeel meer kwijt.....

Bob is bang voor de service wanneer hij niet betaalt en toch problemen krijgt. Wanneer hij  de service verlangt waar hij recht op heeft, dan is het niet onredelijk dat hij ook het bedrijf geeft waar het recht op heeft. Groet, M@rtin

diertjes
door diertjes - Dec 16, 2005 om 18:06
299 Antwoorden / 3 Vragen

Kers, ik ben het volstrekt met je eens! Groet, M@rtin

lo
door lon_1 - Dec 16, 2005 om 19:28
1 Antwoorden / 1 Vragen

Mensen denk eens niet zo achterbaks.

Dat deze meneer inderdaad misschien tijdens het afrekenen doorhad dat het bedrag niet klopte, oke? Zou eventueel kunnen en dan nog.

Maar dat een bedrijf het heft in eigen handen neemt en zomaar geld afschrijft kan gewoon niet. Zij zijn hier mee als eerste de fout in gegaan en hebben hiermee voor een verstoorde communicatie gezorgt. Dit kan niet en hoort niet te kunnen. Als mij dit gebeurde en ik ineens zag dat het geld ongemachtigd afgeschreven was, konden ze het bij mij ook vergeten. Ten eerste had deze meneer het niet kunnen opmerken en was hij sowieso zijn geld kwijtgeraakt. Ten tweede heeft hij moeite moeten doen om het terug te krijgen. Het moet niet mogen zomaar geld af te kunnen schrijven. Ze hadden ook kunnen bellen of iets dergelijks. En met de druk op JA was de koop gesloten.

Ik heb in een drogisterij gewerkt, en wanneer een klant een prijskaartje voor een artikel heeft zien staan dat niet klopte, was het onze fout en werd de korting gegeven.

Het moet duidelijk zijn. Mij com zit hier fout en heeft het heel onbeschoft op willen lossen! Bij deze dus niet betalen.

En dan nog. 90 euro moet kunnen en is voor hun waarschijnlijk niet meer dan 45 euro..

bij deze!

rhenus
door rhenus - Dec 17, 2005 om 00:44
26 Antwoorden / 26 Vragen

U schrijft ook het volgende (  Ze wilde het wel terug storten, maar alleen als ik mijn adres gegevens wilde geven. Dat heb ik gedaan, )

Dat lijkt dan wel logieka dat zij uw adres willen weten,maar volgens mij lijkt dit op schantage.

Eerst maken ze u op onrechtmatige wijzen geld afhandig, dan plegen ze schantage, en zij geven u  dan een korting van 15 euro op een bedrag wat u helemaal niet hoef te betalen, is dus een korting van uw geld ,althans als u daar in trap.

Volgens mij had u beter het geld door de rabo bank terug moeten laten vorderen, nu heb u zelf de touwtjes in handen genomen en word het een juridi waar u tenslotte de 3 dubbele gedupeerde van word.

Dus jammer dan pak die 15 euro en betaal de rest,meschien kunt u nog wat gemaakte kosten aftrekke,meschien.

Groet rhenus

caesar
door caesar - Dec 17, 2005 om 11:57
14 Antwoorden / 3 Vragen

Tja er is nu al een heleboel over gezegd.

Mycom zat fout met de extra afschrijving zonder voorafgaand overleg met de klant.

Klant protesteert terecht over deze wijze van handelen. MyCom geeft dat toe en stort het onrechtmatig verkregen bedrag in zijn geheel terug. MyCom vraagt om vervolgens het te weinig berekende verschil (foutje) alsnog over te maken en geeft de klant 15 euro als goedmakertje. Prima opgelost lijkt mij van de kant van MyCom.

Dus gewoon die 75 euro betalen en zand erover. Boosheid moet geen obsessie worden! Hoe begrijpelijk ook overigens, hoor!

lu
door lurvi09 - Dec 17, 2005 om 12:07
2 Antwoorden / 1 Vragen

Wat mij verbaasd is dat de Rabobank zo goedgelovig is. Ik heb dezelfde situatie twee keer meegemaakt.

1. Tot twee keer toe heeft de rabobank onterecht geld van mijn rekening geschreven (ging om een totaal van 600 euro) veel moeite gehad het terug te krijgen.

2. Ik heb als verkoper eens dezelfde fout gemaakt. Kon bij een andere bank naar m'n centen fluiten (15 gepint ipv. 150).

lemmy
door lemmy - Dec 17, 2005 om 13:01
42 Antwoorden / 1 Vragen

Vanuit de wet geldt alleen de verplichting om alsnog te betalen als
betaler redelijkerwijs had kunnen weten dat er een fout was gemaakt. In
dit geval is het verschil dusdadig dat je daar over zou kunnen
discussieren. Koop je bijv. een compleet systeem en je pint 100 euro,
dan kun je redelijkerwijs stellen dat je als koper dondersgoed weet dat
het bedrag niet klopt. Ook in dit geval vind ik de koper niet heel
sterk staan; als je op een beurs koopt, ga je toch af op interessante
aanbiedingen. In de praktijk vergelijk je dus de prijzen en koopt bij
de meest gunstige aanbieder. Niemand maakt mij wijs dat je zelf niet
even een optelsom maakt van de totaalprijs. Dat je er dan een paar euro
naast kan zitten valt nog te billijken, maar 90 euro verschil en dat
niet doorhebben??

Met betrekking tot de incassomachtigingen: banken sluiten met bedrijven
zgn incasso-contracten af. Dit houdt in dat dergelijke bedrijven een
bedrag van een rekeninghouder mogen afschrijven en dat de bank bij
dergelijke opdrachten niet verifieerd of er al dan niet een machtiging
door de klant is afgegeven. Bedrijven met dergelijke contracten moeten
wel aan strenge voorwaarden voldoen. In de praktijk zullen dergelijke
bedrijven ook niet snel misbruik maken van deze incassocontracten. Het
is immers een makkelijke en relatief goedkope manier om je geld binnen
te halen. Als er klachten komen omdat een bedrijf hier niet goed mee
omgaat kan de bank uiteindelijk besluiten het contract te vernietigen
en moet het bedrijf via de veel duurdere weg (sturen van rekeningen
e.d.) het geld binnenhalen of alleen via contacte betaling leveren;
voor een bedrijf niet handig dus.

Dat de Rabobank het geldt over heeft gemaakt valt hen niet te verwijten
dus. Overigens is niet elke incasso te storeren. Een incasso waarbij
daadwerkelijk iets geleverd is of een incasso van een loterij kan
nimmer gestorneerd worden.

Al met al denk ik dat de koper gewoon moet betalen. Bij een evt
rechtszaak zie ik Mycom in dit geval niet snel verliezen. Zonder
overleg/toestemming die 90 euro incasseren was overigens niet erg
netjes van Mycom maar dit hebben ze dan ook weer netjes teruggestort.
En wat hebben ze in feite nu gedaan? Alleen maar het bedrag
geïncasseerd waarop ze recht hadden toch?

Vervelend voor de koper wellicht, die een leuk en makkelijk extraatje
meende te hebben maar dat maakt het nog niet legitiem (laat staan
moreel correct). Zoals een eerdere schrijven al aangaf: wat zou de
reactie zijn geweest als er 90 euro te veel was afgerekend......

Gr

Lemmy

ha
door hansnl43 - Dec 17, 2005 om 17:43
8 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn twee dingen, zoals velen hier al hebben gezegd, de onterechte incasso, die intussen is hersteld, en de betaling van het gekochte.

De koopovereenkomst is tot stand gekomen en u blijkt 90 euro te weinig te hebben betaald. De verkoper kan dit bedrag alsnog invorderen. De overeenkomst komt niet tot stand door bij het pinnen op de JA-knop te drukken, maar door de wilsovereenstemming.

Uit coulance/als goedmaker biedt de verkoper u aan slechts 75 euro te betalen. Dat is te begrijpen. U bent wettelijk verplicht de hele koopsom te betalen.

Ik zou die 75 euro maar betalen; als de verkoper gaat invorderen, bent u meer kwijt. Hij kan bewijzen dat bij het pinnen te weinig is betaald en dat er een vergissing is gemaakt.

Overigens is het zo, dat als er een storing is in het pinbetaalsysteem en de betaling komt niet terecht bij de verkoper, deze de koopsom alsnog van de koper kan vorderen. Betaling is pas perfect, als de betaling op de rekening van de ontvanger staat.

Ik heb 35 jaar op een juridische afdeling gewerkt (meestal bij een bank) en ik weet een beetje van civiel recht.

orgelmuts
door orgelmuts - Dec 23, 2005 om 13:09
632 Antwoorden / 58 Vragen

Ofschoon het niet netjes was om €90.- af te schrijven, heeft My-Com het toch weer goed gemaakt door het terug te storten en u bovendien nog €15.- korting te geven.

Dus ben ik van mening dat het wel zo netjes is om de resterende €75.- te betalen.

Als u over de service inzit, ja, dat kan ik begrijpen. Ik zou het kunnen begrijpen dat My Com niet zit te wachten op klanten zoals u.

Wilma.