wildrat
door wildrat Nov 16, 2007 om 12:02
Geldzaken & recht

Ben onterfd

Ben door mijn ouders onterfd tot enig erfgenaam is benoemd mijn broer, die regelmatig onvindbaar is of thailand of onbekende woon of verblijfplaats, hoe weet ik zeker dat ik mijn legitieme portie niet misloop na de verkoop van het huis van mijn ouders, hoe kan ik mijn legitieme portie het best claimen?

1118 7 Rapporteer

johanpc
door johanpc - Nov 16, 2007 om 12:12
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Waaruit blijkt dat?

Je kan volgens mij eigen kinderen niet onterven tenzij daar een gegronde reden toe is!

vladja
door vladja - Nov 16, 2007 om 12:15
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Johan,

Je kunt zo nooit helemaal onterven. Ze houden dan recht op hun legitieme portie, wat neerkomt op de helft van wat ze bij normaal erven zouden hebben gekregen.

Voor deze vorm van "onterven" heb je geen goede of slechte of andere reden nodig, je kunt het gewoon doen per testament.

Vladja

vladja
door vladja - Nov 16, 2007 om 12:25
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Zijn uw ouders dan al overleden? Zo ja, hoe lang geleden al?

Vladja

marcel75
door marcel75 - Nov 16, 2007 om 12:45
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Uw onterving gaat u, afhankelijk van de inhoud van de testamenten, in principe pas merken op het moment dat minimaal een van uw ouders overleden is.

Om een beroep te doen op uw legitieme portie zult u op dat moment de nalatenschap moeten verwerpen en de zogenaamde "contanten-verklaring" af moeten leggen.

Uw legitieme portie is dan niet meer dan een geldvordering ter grootte van de helft van hetgeen u anders gekregen zou hebben. Dat zou in dit geval 1/6e zijn (als uw ouders in gemeenschap van goederen gehuwd zijn netto 1/12e). Staat er in het testament van uw ouders ook bijvoorbeeld nog een executeursbenoeming, dan hebt u die over het algemeen te dulden en is uw geldvordering nihil geworden.

De geldvordering die u krijgt is niet eerder opeisbaar dan na 6 maanden na het overlijden van (een van) uw ouders. In het testament kan (en zal waarschijnlijk) bepaald zijn dat de vordering pas opeisbaar is als de langstlevende ook is overleden.

Uw kunt in dat geval wel een geldvordering hebben, maar of u die ook kunt innen (oftwel is er wel geld op dat moment) is nog maar af te wachten.

Het ontstaan en de inbaarheid van uw vordering staat dus los van de verkoop van een woning. Het bestaat al en kan ook voldaan worden als er geld op de rekening staat. Maar uw vordering moet dus wel wat waard zijn en niet nihil zijn.

Laat een (kandidaat-) notaris voor u een berekening maken van uw legitimaire vordering. Let op: hier zijn wel kosten aan verbonden aangezien u de nalatenschap moet verwerpen (griffierechten) en het feit dat de (kandidaat-)notaris een berekening moet maken en dus moet nagaan wat er zoal in de nalatenschap zit en wat de inhoud van het testament is.

marcel75
door marcel75 - Nov 16, 2007 om 12:53
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@vladja
Dank, ik zag de vervolgvraag ook net verschijnen.

poltol
door poltol - Nov 16, 2007 om 14:09
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Beste vragensteller,

Waarom twee vragen gesteld? Eén is genoeg. De antwoorden zullen toch niet afwijken.

Vr.gr. poltol