re
door rewico Jun 24, 2021 om 12:52
Geldzaken & recht

Beslissing termijn urgentie verklaring

Heb op 23 april aanvraag gedaan voor een urgentie verklaring.
De beslissing termijn zou op 18 juni aflopen.
Ontvang nu een brief dat de gemeente deze termijn niet gaat halen en dat de termijn verlengd gaat worden.
Deze brief is gedateerd op 22 juni.
Is dit eigenlijk niet te laat?

2224 11 Rapporteer

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jun 24, 2021 om 13:06
1798 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Rewico,

Kunt u, ter verduidelijking van uw vraag, iets meer informatie geven?

Waarvoor heeft u de urgentieverklaring nodig?

Is uitstel voor de urgentieverklaring mogelijk?

Over de gemeente kunt u een klacht indienen bij de Nationale Ombudsman en sommige gemeentes hebben een gemeentelijke Ombudsman.

tijger1
door tijger1 Jun 24, 2021 om 13:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Weer een stomme vraag.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jun 24, 2021 om 14:45
2120 Antwoorden / Vragen

Ik zou er het woord "ongepast" opplakken en ook "irrelevant".

Donuts
door Donuts Jun 24, 2021 om 16:09
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Voor een uitkering, nou goed?

heremietkreeft
door heremietkreeft Jun 25, 2021 om 08:01
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Hoewel de vraag van @GB niet helemaal zinvol is wordt wel de mogelijkheid vann indienenvan bezwaar bij de Gemeente in kwestie genoemd.

En bij het indienen van een dergelijke klacht bij de onafhankelijke bezwaarcommissie (of zelf eventueel Nat Ombudsman) kan het uitermate zinvol zijn dat Ts daar aangeeft wat de aard van de urgentie is. @PANTHER22 gaf overigens al een efficiënt antwoord op de vraag.

panter22
door panter22 - Jun 24, 2021 om 13:08
6599 Antwoorden / Vragen

Eigenlijk had de brief over de verleniging van de termijn binnen die 8 weken gemoeten. Maar konsekwenties heeft het niet.
Met hoeveel weken wordt de termijn verlengd?
Lees deze info
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bezwaar-en-beroep/vraag-en-antwoord/beslissing-aanvraag-bezwaar-te-laat

heremietkreeft
door heremietkreeft Jun 25, 2021 om 08:04
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Dit zou ook mijn antwoord zijn geweest.

tijger1
door tijger1 - Jun 24, 2021 om 13:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ga

Voir een woning natuurlijk.

gerbera
door gerbera Jun 24, 2021 om 16:39
7382 Antwoorden / 14 Vragen

Joh echt waar, is het niet om een (bak)fiets te huren;-))

Topantwoord

gerbera
door gerbera - Jun 24, 2021 om 16:44
7382 Antwoorden / 14 Vragen

Probleem bij overheden is dat brieven reeds vooraf wordt aangemaakt en dan gezamelijk als bundel worden aangeboden bij PostNL. Dat verklaard de late datum op uw brief maar uw brief zal in de week van 18 juni zijn aangemaakt en is de bundel op de 22e verzonden.

re
door rewico - Jun 24, 2021 om 17:07
16 Antwoorden / 17 Vragen

Dagtekening van de brief staat op 22 juni.

ro
door ronny530 - Jun 24, 2021 om 17:27
2804 Antwoorden / 41 Vragen

Urgentieverklaringen kennen geen harde beslissingsdatum maar de intentie is vaak om binnen een bepaalde tijd een beslissing te nemen u kunt dus geen rechten aan die eerste beslissingsdatum ontlenen. 18 juni is een streefdatum en als die datum niet gehaald wordt krijgt u daar bericht van. Omdat 18 juni op een vrijdag was kon de brief pas op maandag 21 juni aangemaakt worden met een verzenddatum van 22 juni omdat post.nl op de maandag geen dagpost bezorgd.

justmeagain
door justmeagain - Jun 24, 2021 om 23:41
623 Antwoorden / 8 Vragen

Ja, dat is te laat maar wat wil je eraan veranderen?

mo
door mof - Jun 25, 2021 om 12:05
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja. U heeft recht op max 4 weken afhandelingstermijn. Maar wat heeft u aan dit recht? U kunt de kosten die het niet in bezit hebben van een urgentieverklaring verhalen op de gemeente met terugwerkende kracht vanaf vier weken na uw aanvraag. Tenminste, als uw aanvraag wordt gehonoreerd.

mo
door mof - Jun 25, 2021 om 12:05
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Is bestuursrecht, dus die vier weken is wel degelijk hard.

AWYeah28
door AWYeah28 - Jun 25, 2021 om 14:51
355 Antwoorden / Vragen

In de praktijk is het mijn ervaring dat een beslissing afdwingen binnen een bepaalde termijn simpelweg leidt tot afwijzing, waartegen dan weer bezwaar moet worden gemaakt zodat de termijn feitelijk alsnog wordt verlengd.
Het gaat om een paar dagen tussen einde termijn en dagtekening, daar zou ik geen punt van maken.
Het laat overigens wel zien hoe hoog de woningnood is. Je vraagt niet voor niets urgentie aan, er is een urgente situatie. Dat zou veel sneller afgehandeld moeten kunnen zijn.
Ik kan me een filmpje herinneren waarin (nu demissionair) minister Blok buitenlandse investeerders aanmoedigde om toch vooral in NL huizen te komen kopen.