we
door wenonah Mar 22, 2006 om 15:03
Geldzaken & recht

Betalen moet, maar overschrijven kan niet

De belastingdienst heeft opdracht gegeven aan de banken om overboekingen via telebankieren, via internet dus, niet door te laten gaan als er geen betalingskenmerk wordt ingevoerd.

Ik heb (waarschijnlijk door mijn recente verhuizing) geen acceptgirokaart voor een bedrag van de wegenbelasting (meer). Ik moest vandaag betalen om geen boete te hoeven betalen. Ik belde voor een andere financiele kwestie met de belastingdienst en kreeg over deze betaling te horen van de telefoniste. Nu, ik wil wel betalen, maar ik krijg van de belastingdienst géén betalingskenmerk. Die kunnen zij mij niet verschaffen, maar ik moet wel betalen dus! Ze kunnen ook niet in hun systeem een aantekening maken dat ik het handmatig per reguliere post overmaak om dus die boete te voorkomen.

Nou ben ik niet een "netjes op tijd betaler", van de belastingaanslagen heb ik een potje gemaakt, maar nu wil ik alles op een rijtje krijgen en zoveel mogelijk op tijd betalen en dan krijg ik dat aan mijn fiets.

Nu komt het er dus op neer dat ik vandaag die betaling niet meer kan doen en dus een boete opgelegd krijg van maar liefst !!!35 euro!!! zonder zelf hieraan schuld te heben!!!

Dus: de belastingdienst schept een beperking, maar oplossen willen/kunnen ze niet. Wie is er weer de dupe? Juist, de belastingbetaler.

Belastingdiesnt, leuker kunnen ze het niet maken...

1741 9 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 22, 2006 om 15:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als kenmerk voor de wegenbelasting kan je toch jouw kenteken gebruiken? Dat is uniek, dan weten ze waar dat geld voor bestemd is.

Vladja

ve
door verwijderd - Mar 22, 2006 om 15:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk eerst eens even bij de oude overboekingen op de bankafschriften, staat daar niet nog ergens een betalingskenmerk bij.

Zoniet vul dan gewoon je registratienummer in of de datum van vandaag met daarvoor allemaal nullen, '0000 0000 0022 0306'

Allemaal nullen volstaat ook en bij omschrijven het kenteken en waarvoor.

ve
door verwijderd - Mar 22, 2006 om 16:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als het echt allemaal niet anders kan, ga dan naar het postkantoor neem een stortingskaart en stort het bedrag wat je schuldig bent op de rekening van deze dienst.

Vul al de gegevens in die je hebt en je krijgt daarbij een stortingsbewijs.

Nu heb je betaald en krijg je in ieder geval geen boete.

ve
door verwijderd - Mar 22, 2006 om 21:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Christen,

er zijn al een aantal mogelijkheden gegeven. Ik zou zeggen probeer die van Oehoe eens.

Vul net zolang cijfers en/of letters in totdat het systeem het wel "pakt". Zorg wel dat al die cijfers c.q. letters ergens op slaan, zoals reeds gezegd kenteken, huisadres, naam enz. enz.

Mocht u later alsnog een boete krijgen, kunt u bezwaar aantekenen en hier naar toe verwijzen, dat u wel vandaag betaald hebt.

Succes, gr. Hutch

ve
door verwijderd - Mar 22, 2006 om 21:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

rekeningnummer van de Belastingdienst 2445588

omschrijving SOFI nummer gevolgd door aanslagnummer

GEWOON BETALEN anders kan je thuiskomen en de deur geforceerd aantreffen en alle apparatuur uit je huis weggehaald.

Dingen die de buren graag zien LEEDVERMAAK HA HA HA HA HA HA

ve
door verwijderd - Mar 23, 2006 om 18:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk dat het misverstand is, dat u er van uitgaat dat er bij het opleggen van de aanslag een door de belastingdienst gemeld "betalingskenmerk" is meegegeven waarvan u denkt dat exact dat kenmerk ingevuld moet worden.

U heeft volgens mij geen enkel probleem als u "iets" invult, Daarvoor zijn al een aantal suggesties gedaan: kenteken + omschrijving'(wegen)belasting'. Dat zou voldoende duidelijk moeten zijn.

Je kunt je voorstellen dat het een probleem is voor de belastingdienst om veel betalingen binnen te krijgen zonder te weten waarvoor (alleen naam en rekeningnummer). Daarover kan met banken afspraken maken: indien geen kenmerk niet accepteren.

De belastingdienst kan natuurlijk niet met banken afspreken om betalingskenmerken inhoudelijk te controleren. Dat moet de dienst zelf doen. Dus als u "iets" invult wordt u opdracht zeker uitgevoerd en heeft u betaald.

Gerland

ve
door verwijderd - Mar 23, 2006 om 22:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Gerland, ik heb van al geprobeerd, zo snugger ben ik zelf ook wel.

Helaas is het dus wel degelijk zo, en dat geldt niet alleen voor de belastingdienst maar ook voor het CJIB zo vertelde mij een medewerkster van de Postbank, dat het de explicite wens is van ddie dienst om geen betalingen te accepteren zonder betalingskenmerk.

Nu is het zo dat ik al het mogelijke en heel veel combinaties van sofinummers t/m kentekens heb geprobeerd, maar zonder het juiste kenmerk lukt het dus niet...

Maar al die tips die ik kreeg, waarvoor mijn dank, werken helaas niet, maar waar het mij om gaat is dat de macht die de belastingdienst heeft om zo'n transactie zonder kenmerk te weigeren maar dan toch die boete er bovenop legt terwijl ik wel wilde betalen, daarmee op dat punt naar mijn mening zijn macht misbruikt.

Tenzij de telefonistes die je aan de telefoon krijgt van toeten nog blazen weten daar bij de B-dienst...

Met al onze huidige techniek en mogelijkheden blijkt het dus niet mogelijk om een simpel nummer te achterhalen...

Nee, leuker wordt het niet, maar simpeler ook niet!!!

ve
door verwijderd - Mar 24, 2006 om 18:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nou ik heb het betaald, via internet, maar ik heb gewoon een oud kenmerk gepakt, wordt het vanzelf wel verrekend met wat er nog openstaat, jeetje, wat een rompslomp.

ve
door verwijderd - Mar 24, 2006 om 18:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

een bet.kenmerk op je scherm moet ui 4 x 4 cijfers of letters bestaat

dus als  altijd beginnen met zoveel nullen als nodig om aan 4 x 4 tekomen werkt bij mij prima gisteren verz. scootmobliel betaald vandaag verz.gebeld geldt was inderdaad binnen