we
door wenonah Mar 22, 2006 om 15:03
Geldzaken & recht

Betalen moet, maar overschrijven kan niet

De belastingdienst heeft opdracht gegeven aan de banken om overboekingen via telebankieren, via internet dus, niet door te laten gaan als er geen betalingskenmerk wordt ingevoerd.

Ik heb (waarschijnlijk door mijn recente verhuizing) geen acceptgirokaart voor een bedrag van de wegenbelasting (meer). Ik moest vandaag betalen om geen boete te hoeven betalen. Ik belde voor een andere financiele kwestie met de belastingdienst en kreeg over deze betaling te horen van de telefoniste. Nu, ik wil wel betalen, maar ik krijg van de belastingdienst géén betalingskenmerk. Die kunnen zij mij niet verschaffen, maar ik moet wel betalen dus! Ze kunnen ook niet in hun systeem een aantekening maken dat ik het handmatig per reguliere post overmaak om dus die boete te voorkomen.

Nou ben ik niet een "netjes op tijd betaler", van de belastingaanslagen heb ik een potje gemaakt, maar nu wil ik alles op een rijtje krijgen en zoveel mogelijk op tijd betalen en dan krijg ik dat aan mijn fiets.

Nu komt het er dus op neer dat ik vandaag die betaling niet meer kan doen en dus een boete opgelegd krijg van maar liefst !!!35 euro!!! zonder zelf hieraan schuld te heben!!!

Dus: de belastingdienst schept een beperking, maar oplossen willen/kunnen ze niet. Wie is er weer de dupe? Juist, de belastingbetaler.

Belastingdiesnt, leuker kunnen ze het niet maken...

4521 25 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 22, 2006 om 15:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

U stottert.

ve
door verwijderd - Mar 22, 2006 om 15:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

En U schrijft ook nog, een boete ZONDER mijn schuld. Bent U die acceptgiro kwijtgeraakt of de belastingdienst? Zonder mijn schuld, hallo.

ve
door verwijderd - Mar 22, 2006 om 15:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dubbelpost.

Vladja

ve
door verwijderd - Mar 22, 2006 om 15:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik weet niet om wat voor soort bel. het gaat maar in het betalingskenmeerk zit meestal je sofinummer met 2 voorloop nullen

ve
door verwijderd - Mar 22, 2006 om 15:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

mijn wegen bel. heeft als voorloopnr een 9 en na het  laatste 0001 probeer dat eens met je eigen sofinr.

ve
door verwijderd - Mar 22, 2006 om 15:36
0 Antwoorden / 0 Vragen
ve
door verwijderd - Mar 22, 2006 om 15:36
0 Antwoorden / 0 Vragen
ve
door verwijderd - Mar 22, 2006 om 15:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wegenbelasting en ik ga dat eens proberen, wie weet lukt het wel...

ve
door verwijderd - Mar 22, 2006 om 15:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

het rekeningnummer van de belasting dienst is 24 45 588

vul bij bedrag het bedrag in

Plaats is Apeldoorn naam ontvanger Belastingdienst

en schrijf bij omschrijving je Burgerlijk Nummer en gevolgd door een H gevolg door een nummer.

het duurt een tijdje voor de dienst een antwoord geeft over een betaald bedrag 3 maanden

ve
door verwijderd - Mar 22, 2006 om 15:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, helaas, dat werkt dus niet...

Nee ik kom er niet onderuit, zal boete moeten betalen.

ve
door verwijderd - Mar 22, 2006 om 15:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waar staat die H dan voor?

Ik heb als letter namelijk een M opgekregen voor motorrijtuigenbelasting denk ik.

ve
door verwijderd - Mar 22, 2006 om 15:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

de H staat voor inkomstenbel. in het kenmerk wegenbel zit geen letter

je kan ook via internet gewoon overschrijven en bij omschrijving je kenteken plus tijdvak zetten en geen bet.kenmerk invullen dan heb je aan je verplichting tot betalen voldaan

ve
door verwijderd - Mar 22, 2006 om 16:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

u niet af en toe???

ve
door verwijderd - Mar 22, 2006 om 16:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Welk een verhaal, als overboeken per internet kennelijk niet kan, wat let u dan om bij het postkantoor een betaling te doen met kenmerk sofinummer, autokenteken en tijdvak? (of via een noramale bank of giro overschrijvingsopdracht?

Los daarvan, wel bezwaar maken tegen de boete om reden van het wel hebben gedaan van navraag doch het niet verkrijgen van een adequate reacte: Leuker kunnen ze het immers niet maken. We makkelijker??

ve
door verwijderd - Mar 22, 2006 om 16:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

De belastingdienst heeft opdracht gegeven aan de banken om overboekingen via telebankieren, via internet dus, niet door te laten gaan als er geen betalingskenmerk wordt ingevoerd.

Wat een kolder, de belastingdienst gaat voor de banken bepalen welke betalingen wel en niet uitgevoerd mogen worden ?

Wanneer een betaling voldoet aan de eisen die de bank of interpay stelt wordt deze uitgevoerd.

ve
door verwijderd - Mar 22, 2006 om 16:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

En om u alvast voor te zijn : ???

ve
door verwijderd - Mar 22, 2006 om 16:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Omdat deze vraag dubbel is gesteld staat mijn tip bij de andere vraag, succes.

ve
door verwijderd - Mar 22, 2006 om 16:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

In dit verhaal is het feitelijk zo dat de belastingdienst aan de banken heeft doorgegeven dat zij betalingen zonder kenmerk niet kunnen verwerken, vrij logisch dus, het ontging de vraagsteller kennelijk ook dat bij een gewone betaalopdracht de betaling ook terug komt als het kenmerk ontbreekt. In dit geval kan de belastingdienst het (helaas moet ik nu zeggen) niet gemakkelijkker maken gelet op de vele soorten belasting en andere heffingen.

Anderzijds worden zaken wel moeilijker door de wijze van omgaan met automatisering bij de geliefde dienst.

ve
door verwijderd - Mar 22, 2006 om 17:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

En voor electronische betalingen naar rekeningen van de belastingdienst geldt dus als eis dat het betalingskenmerk moet zijn ingevuld.

Als je een nummer invult wordt dit nummer op geldigheid gecontroleerd (11-proef, net als bij bankrekeningnummer en volgens mij ook het BSN (sofi-nummer)). Je kunt ook evt. tekst invoeren (bv. kenteken).

ve
door verwijderd - Mar 22, 2006 om 17:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het bedrag op het postkantoor betalen kan inderdaad, maar..... dat kost je dan ook weer € 7,50!!!

Ik ben bang dat ik er niet onderuit kom, maar ik wilde even duiedelijk maken op deze site van Kassa dat dit eigenlijk geen manier van doen is van de Belastingdienst.

Overigens voor het CJIB wist de Postbank mij te vertellen gelden deze beperkingen ook.

ve
door verwijderd - Mar 22, 2006 om 17:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

kolder is het dus niet, want het is een feit.

Ergens kan ik het natuurlijk wel begrijpen, er zijn idd veel soorten belasting en vindt maar eens de goede betaling bij de goede aanslag zonder nummers!

Maar ik had het aanslagnummer gekregen van de Bdienst, maar dat mocht ook niet baten.

Dus geen: ???  Maar: !!!

ve
door verwijderd - Mar 24, 2006 om 01:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

En het is zo simpel:

Betaal het geld bij het postkantoor zonder betalingskenmerk. De fiscus kan het geld dan niet koppelen aan een aanslag. Bel 5 dagen later en leg uit wat je waarom gedaan hebt. De ontvanger boekt de ontvangst dan af op de openstaand aanslag.

jammer van die 7,50, maar een stuk voordeliger.

ve
door verwijderd - Mar 24, 2006 om 08:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom geeft u geen machtiging???? Dan word het iedere maand van uw rekening afgeschreven en u heeft er geen omkijken naar. Zelfs niet met een verhuizing!! Als u de auto verkocht heeft en blijkt dat u teveel wegenbelasting krijgt u dat ook weer automatisch op uw rekening.

ve
door verwijderd - Mar 24, 2006 om 08:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

niet betalen, weken laten verstrijken en dan komt er een persoon aan de deur en ga met deze persoon naar het winkelcentrum trek het geld uit de muur

te betalen bedrag

salariskosten BTW boete te laat geld incassokosten .

nog goedkoper betaal met het kenmerk van het jaar 2005 of eerder

ve
door verwijderd - Mar 24, 2006 om 18:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nou ik heb het betaald, via internet, maar ik heb gewoon een oud kenmerk gepakt, wordt het vanzelf wel verrekend met wat er nog openstaat, jeetje, wat een rompslomp.