tenormin
door tenormin Oct 15, 2024 om 14:20
Geldzaken & recht

Betalingsherinnering Postnl

Kreeg van Postnl een paar weken geleden een kaart om €4,56 te betalen: iemand had mij iets gestuurd waar te weinig postzegels op was geplakt. Met hen in contact getreden van wie de post zou moeten zijn. De afzender was helaas onbekend. Aangezien ik (tegenwoordig) alleen nog post ontvang van de Bank, mijn Zorgverzekering en de Belastingdienst, (en 1 keer per jaar Eneco): heb ik niets ontvangen. Ik heb destijds gezegd: als U het niet weet, ik weet het ook niet. Nu krijg ik vanmorgen een Betalingsherinnering. Ik heb eerlijk gezegd  geen zin om iets te betalen, ook niet voor dit luttele bedrag, omdat ik niets ontvangen heb en zij niet weten wie de afzender was. Kan ik het negeren of krijg ik de "bekende €40,00 boete" aan de broek?

7065 17 Rapporteer
Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Oct 15, 2024 om 14:25
2280 Antwoorden / Vragen

De verzender is toch in gebreke en ze vragen of je die strafport wil betalen maar ik heb altijd begrepen dat als je dat weigert het geen consequenties heeft. Die €40 zegt me ook niets.

Tegenwoordig staat sowieso alle post in de postnl app, daar zouden ze het eenvoudig aan moeten kunnen geven.

tenormin
door tenormin Oct 15, 2024 om 17:25
16945 Antwoorden / 109 Vragen

Lees altijd dat, als je een betalingsherinnering negeert je er €40,00 boete bovenop krijgt, vandaar.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Oct 15, 2024 om 18:35
2280 Antwoorden / Vragen

Je bent zelf geen opdrachtgever, enkel ontvanger dus ik voorzie geen incasso.

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - Oct 15, 2024 om 14:28
7384 Antwoorden / 3 Vragen

Ooit heb ik hetzelfde meegemaakt en heb er in dit forum ook over gelezen en heb de raad die toen gegeven werd opgevolgd, niet reageren, er komt nog een waarschuwing voorbij en ook die laten gaan.

Daarna niets meer vernomen.

ju
door juliomariner - Oct 15, 2024 om 14:32
1386 Antwoorden / 2 Vragen

Ik zou het kaartje terugsturen met daarop vermeld: poststuk niet ontvangen.

sira
door sira - Oct 15, 2024 om 14:41
2566 Antwoorden / 24 Vragen

Ik zou het ook voorbij laten gaan. Doe wat Juliomariner zegt "geen pakket ontvangen en ook nimmer iets besteld".

Het bedrag duidt op een pakket of briefpost van/naar het buitenland.
In totaal betaal je 4,56 euro. Je hebt post naar het buitenland van 30 gram gefrankeerd voor 0-20 gram. Daardoor heb je 1,65 euro te weinig gefrankeerd. Je betaalt dan 2,20 euro portokosten..

Topantwoord

Ja
door JannyBoe - Oct 15, 2024 om 14:44
584 Antwoorden / Vragen

Maakt u zich geen zorgen @TENORMIN, het is geen verplichting.
'Verstuur of ontvang je post waarop geen of onvoldoende postzegels zijn geplakt? Dan vragen wij om het ontbrekende bedrag aan postzegels plus administratiekosten te betalen.' (Bron).
Het is een vraag, geen verplichting en er zijn geen sancties.

@q
door @qwerty@ - Oct 15, 2024 om 14:56
95 Antwoorden / 1 Vragen

Heb dit ook een paar keer meegemaakt, gewoon genegeerd, hoorde er nooit meer wat van.

Mabelle
door Mabelle - Oct 15, 2024 om 15:04
639 Antwoorden / 1 Vragen

Ze sturen 1x een herinnering, daarna hoor je niks meer.

tenormin
door tenormin - Oct 15, 2024 om 15:09
16945 Antwoorden / 109 Vragen

Okay, allemaal bedankt voor de antwoorden. Ga het dan maar verder negeren. Fijne dag verder.

mo
door motorman - Oct 18, 2024 om 14:49
19 Antwoorden / 1 Vragen

Gewoon niet betalen, ik heb het ook gehad je krijgt een paar keer een herinnering en daarna hoor je niks meer
waar haalt u die40,00 vandaan, nooit gehad

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 18, 2024 om 16:27
16987 Antwoorden / 202 Vragen

Hallo TENORMIN, ik zag de reactie al op de al gegegeven antwoorden en het mijne zou ook niet anders zijn dan negeren.

tenormin
door tenormin Oct 19, 2024 om 00:24
16945 Antwoorden / 109 Vragen

HK, heb 15 oktober al iedereen bedankt voor beantwoorden, kortom, beantwoorden is niet meer nodig.

heremietkreeft
door heremietkreeft Oct 19, 2024 om 00:41
16987 Antwoorden / 202 Vragen

Dat ik het bedanken van iedereen had gezien gaf ik doch aan? Jammer dat ik mijn tijd dan toch even besteedde om ook nog te reageren!

feyenoordgirl
door feyenoordgirl - Oct 18, 2024 om 16:32
6 Antwoorden / 1 Vragen

Gewoon negeren ! Ik krijg ze bijna wekelijks binnen die kaarten terwijl ik ze op het postkantoor heb laten wegen !
Iemand die wat 'bij mij gekocht had via markplaats wilde er een,slaatje uit slaan door te beweren dat er te weinig port op zat en dat hij een boete had gehad van 10 euro wat ook al niet klopte
De plakzegels van postnl blijven ook niet altijd plakken dus plak ik ze nog een keer met een plakbandje vast en maak een foto voor ik ze verstuurd!
Dat iemand niet altijd de afzender erop zet is hun probleem
GEWOON NIET BETALEN aan die geldwolven van postnl !

pi
door piet limburg - Oct 18, 2024 om 16:35
234 Antwoorden / 15 Vragen

Zoals de meesten schrijven.
,,Niet reageren"

Kreeg deze tip ooit van een brievenbesteller,toen het nog PTT (post) was.
Eventuele een volgende herinnering ook in de papierbak.

be
door beter weten - Oct 18, 2024 om 16:38
10 Antwoorden / 0 Vragen

Niet reageren,bloed vanzelf dood!
Trouwens,je betaald een godsvermogen voor een postzegel?

Jon K
door Jon K - Oct 18, 2024 om 17:08
9 Antwoorden / Vragen

Nee. Zeker niet betalen. Ik heb dit ook meegemaakt. Tot mijn verbazing kwamen ze wel met een naam die me niets zei. De verzender betaald. Niet de ontvanger. Proberen kunnen ze het wel natuurlijk.

vg
door vg1971 - Oct 18, 2024 om 18:36
15 Antwoorden / 0 Vragen

Niks aan de hand; het is een verzoek, weet ook ik uit ervaring. Die herinnering maakt het wel weer extra irritant; zo dwingend.

Ik moest € 4,56 betalen voor een ontvangen kaart uit NL die 1 gram teveel woog. Dat vind ik buitensporig en heb ik dus ook niet gedaan.

1 postzegel voor die ene gram is hooguit € 1,14! (Postzegelprijs 1.7.'24 tot 20 gram).

agapon1951
door agapon1951 - Oct 18, 2024 om 18:58
202 Antwoorden / Vragen

De veroorzaker, is de verzender, die heeft immers te weinig gefrankeerd. De ontvanger is m.i.z.dan ook niet aansprakelijk te stellen. Kaart adres weg werken en retour afzender - hahahaha

anduril
door anduril - Oct 19, 2024 om 10:44
170 Antwoorden / 1 Vragen

Dit riekt naar phishing.  Vragen om een betaling te doen waarvoor je niet aansprakelijk bent en maar doordrammen.

tenormin
door tenormin Oct 19, 2024 om 11:25
16945 Antwoorden / 109 Vragen

Dit is zeker geen phishing.

anduril
door anduril Oct 19, 2024 om 16:06
170 Antwoorden / 1 Vragen

Seniorweb waarschuwt ook voor valse mails over dit onderwerp. Hoe dan ook: niet reageren.

sira
door sira Oct 19, 2024 om 17:00
2566 Antwoorden / 24 Vragen

@Anduril
Deze betalingsverzoeken komen niet per mail, maar per kaartje in de brievenbus. Dit was in de vorige eeuw al het geval. Niets veranderd dus.

Iets dat wel veranderd is, zijn de aandelen van Post.nl, die staan inmiddels lager dan de prijs van een postzegel, te weten € 1,12.