nonna
door nonna Jan 21, 2014 om 20:31
Geldzaken & recht

Bezwaar aantekenen Beschikking

Begin Oktober ben ik aangereden op mijn scooter, de andere partij was de schuldige dus daar waren geen problemen.
Na anderhalve week kreeg ik telefoon van de Hema verzekering en kreeg ik te horen dat ze de schade niet gingen verhalen bij de tegen partij omdat het binnen het eigen risico viel.
ik moest dus zelf bij de tegenpartij de schade gaan verhalen.
Ik was hier zo boos om dat ik de verzekering per direct op heb gezegd , ook die van mijn man en we besloten om de scooters in februari wel weer te verzekeren aangezien we ze in de winter toch nooit gebruiken en ze in de achtertuin onder het afdak staan.
Nu kregen we 10 december een brief van het CBJ dat we moesten aantonen dat op 3 december de scooters verzekerd waren en als dit niet het geval zou zijn we een boete zouden krijgen.
Nu waren wij er niet van op de hoogte dat de scooters verzekerd moesten zijn ,ook als je ze niet gebruikt en ze op eigen terrein staan.
dit heb ik meegedeeld aan de persoon van het CBJ en ook dat ik hier niet van op de hoogte gebracht was door de Hema verzekering.
kortom eigen schuld , je behoort dit te weten en ik zou een boete van € 337.- PER scooter tegemoet mogen zien.
Ik ben verbijsterd, de scooters zijn direct weer in de verzekering gedaan op 10 december en zijn tot begin oktober verzekerd geweest.en ik heb nog nooit verzaakt om iets te verzekeren wat verzekerd moet zijn
Geen waarschuwing, geen coulance , maar €674 betalen.
Nu heb ik de eerste beschikking binnen en volgens de gegevens achterop zijn de redenen op in beroep te gaan, niet van toepassing op onze situatie.
Moet ik evengoed beroep aantekenen of heeft het echt geen zin?

1502 16 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Jan 21, 2014 om 20:40
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Daar komt u in elk niet onderuit van het niet weten van dit soort zaken. De wet schrijft het voor en de ambtenaar is daar nu eenmaal mee bezig en kan hier ook niets meer aan veranderen. U zal in de toekomst eens meer met dit soort zaken waar u niets van af weet informatie vragen kost niets
Maar ik ben het met u eens dat zij u eerst eens kunnen manen om dit binnen de korst mogelijke manier recht te kunnen zetten. Maar dat zijn wensen.

mahadma
door mahadma - Jan 21, 2014 om 20:47
11559 Antwoorden / 51 Vragen

Het zijn motorvoertuigen met een verzekeringsplicht, tenzij met geschorst kenteken.

Ze waren beiden niet verzekerd, u heeft willens en wetens de verzekeringen opgezegd, en dat is doorgegeven aan het "systeem". Maar ze stonden wèl op uw namen. Dus krijgt u administratieve boete's. En u mag bezwaar aantekenen, maar u verliest het 100% zeker.

dit heb ik meegedeeld aan de persoon van het CBJ en ook dat ik hier niet van op de hoogte gebracht was door de Hema verzekering. Leuk bedacht, maar u behoort te weten dat uw voertuigen verzekerd moeten zijn.

Zelf heb ik ook een brommertje, maar die heeft de laatste periode ook meer stilgestaan als gereden, maar ik betaal wel de verzekering, maar dat terzijde.

mahadma
door mahadma - Jan 21, 2014 om 20:51
11559 Antwoorden / 51 Vragen

Geen waarschuwing, geen coulance ,

De waarschuwing moge bekend zijn.

En anderzijds coulance, zijn wij als consument zo coulant voor iedereen? Nee, wij kijken eerder hoe we er onderuit kunnen komen. "Men" kijkt altijd als er betaald moet worden, naar "iemand anders". Al gaat het maar om een paar euri's

di
door digioma - Jan 21, 2014 om 22:18
646 Antwoorden / 29 Vragen

Helaas zijn heel wat mensen door deze regeling het schip ingegaan. Maar wat hierboven al staat... een motorvoertuig met eigen kenteken moet verzekerd zijn, of anders voor een periode schorsen bij de RDW. (Dat is niet gratis). U heeft de verzekeringen bij de HEMA opgezegd, maar zij weten toch niet waarom, tenzij u dat heeft vermeld. Mogelijk gaan zij ervan uit dat u de scooters verkocht heeft. Vind het trouwens een overdreven smak geld... een ernstige verkeersovertreding is aanmerkelijk goedkoper.

mahadma
door mahadma - Jan 21, 2014 om 22:23
11559 Antwoorden / 51 Vragen

een ernstige verkeersovertreding is aanmerkelijk goedkoper.

Niet verzekerd zijn/rijden kàn hele grote gevolgen hebben àls er wat gebeurd. Daarom is dit bedrag m.i. zeker terecht. Het beschermd veel mensen voor zich niet verzekeren.

door 520sqn - Jan 21, 2014 om 22:25
25 Antwoorden / 0 Vragen

Beroep aantekenen heeft geen enkele zin, scooters horen verzekerd te zijn en in uw geval was dat dus niet zo.
En nu volgt de dooddoener van vandaag; De overheid stelt duidelijk dat "iedereen wordt geacht de wet te kennen".
Ambtelijke maar gewoon duidelijk, geen ontkomen aan dus.

ph
door philip36 - Jan 21, 2014 om 23:27
2275 Antwoorden / 4 Vragen

U kunt de tegenpartij ook zelf aansprakelijk stellen.
Een brief naar de verzekering van de tegenpartij.
Wat een belachelijk argument van de Hema verzekering.
Als ze zelf niet hoeven te dokken, nemen ze geen actie.

nonna
door nonna - Jan 21, 2014 om 23:58
45 Antwoorden / 23 Vragen

Hier was ik al bang voor , het verwijtende vingertje, bedankt Mahadma voor uw vriendelijk en vooral niet betweterige antwoord.
De Hema wist waarom ik de verzekering opzegde en heeft mijn inziens ook een zekere plicht in informatie verstrekken.
Ik probeer nooit ergens onderuit te komen waar ik verantwoordelijk ben en vind het ook zeer ongepast en kinderlijk om daarmee te schermen.
Ik zal dus helaas mijn spaarrekening aan moeten spreken voor een hele zure appel.
De vriendelijke en gemeende hulp bedank ik voor hun reactie en Mahadma mag als het aan mij ligt voortaan zichzelf verschonen van antwoorden

tijger1
door tijger1 - Jan 22, 2014 om 00:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus uit boosheid hebt u uw verzekering opgezegd. Niet echt slim. U rijdt dus blijkbaar op een brommer zonder daarvoor goed de voorwaarden te weten. U had het kenteken kunnen schorsen. De Hema hoeft u niet op de hoogte te brengen dat u verzekerd moet zijn. Dat hoort u zelf te weten.

E hebt dus een all risk verzekering voor die brommer. U krijgt schade, dat wordt normaal vergoed door uw verzekeringsmaatschappij. Als de schade boven het eigen risico uitkomt, verhaalt de verzekeringsmaatschappij, coulantshalve, ook voor u het eigen risico. Nu bleef de schade daaronder, dus de maatschappij hoeft niets te doen. Als u wilt dat ook in die gevallen werk voor u verzet wordt, moet u een rechtsbijstandverzekering nemen.

pino123
door pino123 - Jan 22, 2014 om 08:01
2763 Antwoorden / 14 Vragen

@Nonna,

Waarom zou de Hema u moeten waarschuwen? U bent toch zelf verantwoordelijk voor het oversluiten van de verzekering?

Ten tweede geeft Mahadma alleen maar aan waarom deze regeling in het leven is geroepen. Wees blij, indien de tegenpartij niet verzekerd was, waar had u dan uw geld moeten halen?

En inderdaad, het is vrij simpel om de tegenpartij aansprakelijk te stellen. Ik zou zeggen neem eens contact op met de verzekering van de tegenpartij.

Daarnaast kan de CJB niet vanuit Leeuwarden zien of u wel, of niet op uw scooter rijdt. U bent dus inderdaad aansprakelijk en zal de boete moeten betalen en de brommers moeten verzekeren.

ri
door ritchie - Jan 22, 2014 om 10:13
3 Antwoorden / 1 Vragen

persoonlijk vind ik boetebedrag t.o.v. overtreding in geen verhouding staan. Het gaat om een automatische scan bij de RDW, die direct kunnen zien of aan een voortuig op naam een verzekering zit. Hier zou ook even direct een waarschuwing ( met een kleine beschiking) voor gegeven kunnen worden. Ik vermoed dat 95% van de gevallen een vergissing is ( zie bovenstaand ) en die personen het totaal niet leuk vinden onverzekerd te zijn. De overige 5% doen het moedwillig, maar vermoed ook dat de boete niet door die personen betaald worden.

Ik ken uit mijn omgeving al 5 personen die door verschillende omstandigheden deze boete hebben gehad, en allemaal door situaties waarvan ik denk, dat had mij ook kunnen overkomen.

mahadma
door mahadma - Jan 22, 2014 om 11:32
11559 Antwoorden / 51 Vragen

Het gaat om een automatische scan bij de RDW, die direct kunnen zien of aan een voortuig op naam een verzekering zit.

Hoe de overtreding geconstateerd wordt, doet niet ter zake. Als je die lijn doortrekt, zou er dus een boetebedragverschil ontstaan als de pc de boete ontdekt ipv een mens en zouden er nog vele malen meer onzinnige rechtszaken zijn.

Het gaat eenvoudigweg om het feit, dat "men" dit in eerste aanzet een kleine fout vindt. En het zal vaak door een vergissing/onwetendheid ontstaan, maar het gaat om zoals op zondagavond zo vaak gezegd is/wordt: de gevaarzetting. Àls er iets gebeurd bij niet verzekerd zijn, en er ontstaat schade kan je dat op levenslang betalen komen te staan. En dát wil niemand. Toegegeven, het is een behoorlijke boete. Maar door dit systeem is toch wel "het gros" van de nederlandse verkeersdeelnemers verzekerd. Want als je zelf slachtoffer bent, vindt je het ook prettig als de tegenpartij verzekerd is. Als die dat niet is, is het vaak veren plukken van een kikker. Willen we dat?

ll
door llionesse - Jan 22, 2014 om 11:39
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ook ik kreeg zo'n boete, hoewel mij kenteken was geschorst. Hoe zit dat nu?
de verzekering zou wel een zorgplicht moeten hebben om hun clienten te imformeren omtrent de risico's tav MRB verplichting.

tijger1
door tijger1 - Jan 22, 2014 om 12:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=llionesse schreef op woensdag 22 jan 2014, 11:39]Ook ik kreeg zo'n boete, hoewel mij kenteken was geschorst. Hoe zit dat nu?
de verzekering zou wel een zorgplicht moeten hebben om hun clienten te imformeren omtrent de risico's tav MRB verplichting.

Het topic gaat over de verplichting tot verzekeren. Voor een brommer betaal je geen motorrijtuigenbelasting.

mahadma
door mahadma - Jan 22, 2014 om 13:42
11559 Antwoorden / 51 Vragen

Na informatie bij een rijschool, blijkt dat de verzekeringsplicht bij een auto/brommer enz. in het theorie deel genoemd wordt. Als men dus geslaagd is, is men dus geacht op de hoogte te zijn van dat feit.

nonna
door nonna - Jan 22, 2014 om 16:53
45 Antwoorden / 23 Vragen

[quote=ritchie schreef op woensdag 22 jan 2014, 10:13]persoonlijk vind ik boetebedrag t.o.v. overtreding in geen verhouding staan. Het gaat om een automatische scan bij de RDW, die direct kunnen zien of aan een voortuig op naam een verzekering zit. Hier zou ook even direct een waarschuwing ( met een kleine beschiking) voor gegeven kunnen worden. Ik vermoed dat 95% van de gevallen een vergissing is ( zie bovenstaand ) en die personen het totaal niet leuk vinden onverzekerd te zijn. De overige 5% doen het moedwillig, maar vermoed ook dat de boete niet door die personen betaald worden.

Ik ken uit mijn omgeving al 5 personen die door verschillende omstandigheden deze boete hebben gehad, en allemaal door situaties waarvan ik denk, dat had mij ook kunnen overkomen.

Dank u voor u begripvolle antwoord, u verwoord precies mijn gedachte