jo
door jo-hannah Oct 8, 2019 om 10:47
Geldzaken & recht

Bezwaar afgewezen m.b.t. aanvragen kwijtschelding Noordelijke belastingkantoor.

Afgelopen jaren kwam ik altijd in aanmerking voor een gedeeltelijke kwijtschelding voor waterschap/gemeentelijke belastingen van het Noordelijke belastingkantoor Groningen, dit jaar ben ik afgewezen ondanks dat mijn inkomen (WIA) niet is gewijzigd. Ik heb een bezwaar ingediend, maar ook deze is afgewezen. Toen kreeg ik een som over 2019 voorgeschoteld, waarom ik was afgewezen. Ik heb tevens hun berekeningen over 2018 opgevraagd, omdat ik deze makkelijker kon controleren. Bij mijn netto maandinkomen wordt het vakantiegeld over het hele jaar 2019 meegerekend, dit is een schatting en valt hoger uit dan het werkelijke vakantiegeld. Zo hebben zij 74.67 euro netto p.m. vakantiegeld berekend, terwijl ik op 69 euro p.m. uitkom, dus die berekeningen worden op basis van schattingen gemaakt??? Ook klopt de huurtoeslag en zorgkostenpremie niet, ook een schatting??? Bovendien krijg je het jaar erop geen definitieve berekening/beschikking.

Ik denk dat op deze manier veel mensen met mij de dupe zijn van hun vage berekeningen. Ik zou graag zien dat Kassa hier eens aandacht aan gaat besteden.

1542 7 Rapporteer

Topantwoord

sj
door sjoppy - Oct 8, 2019 om 10:54
129 Antwoorden / Vragen

Contact met Kassa waar u terecht kunt met uw vraag:
https://kassa.bnnvara.nl/pagina/contact

tijger1
door tijger1 - Oct 8, 2019 om 10:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U krijgt toch in mei of juni uw vakantiegeld in één keer uitbetaald, en ook van uw huurtoeslag en zorgtoeslag hebt u een beschikking. Van uw zorgkostenpremie moet u een polis hebben.

Hebt u van al die bescheiden kopieën meegestuurd?

De toeslagen zijn voorlopige bedragen, dus als die te laag geschat zijn, zodat u het jaar er op nog wat krijgt nabetaald, telt dat voor het inkomen wel mee.

Ik weet niet welke definitieve berekening/beschikking u bedoelt.

Maar als u wilt dat Kassa daar aandacht aan besteed, moet u zich tot Kassa wenden, dit is het forum.

Voor contact met Kassa kunt u onderaan klikken.

me
door mein33 - Oct 8, 2019 om 10:59
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Zo hebben zij 74.67 euro netto p.m. vakantiegeld berekend, terwijl ik op 69 euro p.m. uitkom, dus die berekeningen worden op basis van schattingen gemaakt???

Hoe weet u zeker dat die  € 69,00 die u aangeeft wel op de cent klopt, of is dat ook maar een schatting ???

gerbera
door gerbera - Oct 8, 2019 om 11:23
7370 Antwoorden / 14 Vragen

Denk dat u het vakantiegeld berekend over het netto bedrag dus waar de belasting al is van afgetrokken. En uw vakantiegeld ontvangt u in 2019 en wordt dan ook bij uw inkomen van 2019 gerekend. Dat de helft van het vakantiegeld, zoals u dat bekijkt, in het jaar daarvoor wordt opgespaard is niet van belang. Ik betwijfel ook dat er een schatting van uw inkomen wordt gemaakt u moet immers uw jaarinkomen meezenden met uw aanvraag. Vreemd dat u een definitieve beschikking, huur en zorgtoeslag, nooit ontvangt die krijgt u het jaar daarop en het eventueel tekort wordt alsnog uitbetaald en het te veel ontvangen dient u terug te betalen.

alexishoop
door alexishoop - Oct 8, 2019 om 11:37
562 Antwoorden / 6 Vragen

kwijtschelding wordt al afgewezen zodra je bank en spaarsaldo boven de 1000 euro uitkomt.

je kan hier een rekentoest doen en als je wel  in aanmerking denkt te komen naar het social loket van jouw er mee gaan voor onderstening.

https://www.schuldinfo.nl/fileadmin/kwijtschelding/invoermodule.php

Ka
door Kassagebruiker Oct 8, 2019 om 13:20
683 Antwoorden / 5 Vragen

Gek genoeg zegt het Nibud dat je een € 3000 reserve nodig hebt voor nood momenten, de BGSW stelt dat bedarg al als max € 2200. Heb je een auto die "vermogen" heet als die meer als 2300 krijg je ook al geen kwijtschelding. Bij de soos ligt de grens pas op € 5000.

tijger1
door tijger1 Oct 8, 2019 om 14:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En bij de soos telt ook die auto. Maar wel auto rijden en niet de gemeentelijke lasten betalen?

aurora1
door aurora1 Oct 8, 2019 om 14:07
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Nee, dat moeten anderen ook maar doen, naast de eigen belasting.....

Ka
door Kassagebruiker Oct 8, 2019 om 14:15
683 Antwoorden / 5 Vragen

@Tijger, er wel eens bij stilgestaan dat er ook mensen zijn die èn een klein inkomen hebben èn een auto hebben die ze voor noodzakelijk gebruik hebben? Je opmerking klinkt nogal stigmatisererend.

jo
door jo-hannah - Oct 8, 2019 om 13:49
4 Antwoorden / 7 Vragen

Bedankt voor jullie reacties, ik heb de vraag al doorgestuurd naar Kassa.bnnvara.