loreleigil
door loreleigil Sep 26, 2011 om 17:24
Geldzaken & recht

Bezwaar tegen spelvoorziening gemeente

Geachte mede-forumleden,
Ik heb een wat ingewikkelde vraag waar ik zelf voor geen meter uitkom. Mijn gemeente wil een spelvoorziening op 40 meter van mijn huurwoning aanleggen. Ik ben daar fel op tegen, evenals enkele van mijn buren. Nu zal de gemeente voor de aanleg toch een vergunning moeten aanvragen of bestemmingsplanwijziging moeten indienen. Dat is openbaar, dus kan ik daar bezwaar tegen maken. Maar hoe pak ik zo iets aan? Ik weet inmiddels dat ik een bezwaarschrift kan indienen en als dat wordt afgewezen dat ik dan naar de rechter kan stappen. Maar ik meen te hebben gelezen dat zo'n bezwaarschrift slechts op enkele punten kan worden ingediend. Gevreesde overlast (zoals in dit geval) is geloof ik geen reden. Hoe pak ik dit aan, weet iemand raad? Alvast heel erg bedankt (mede namens mijn buren)!

1368 11 Rapporteer

getty
door getty - Sep 26, 2011 om 18:20
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ik zou samen met de buren er een advocaat opzetten, dan weet u zeker dat de juridische kant goed wordt gevoerd.

rapil
door rapil - Sep 26, 2011 om 18:30
433 Antwoorden / 0 Vragen

Gevreesde overlast is geen reden????? VERHUIZEN naar een hutje op de hei.

tenormin
door tenormin - Sep 26, 2011 om 19:17
16835 Antwoorden / 108 Vragen

Loreleigil,
Samen met de omwonenden kunt u ook een bezwaarschrift indienen bij de Gemeente. Als alle bezwaarhebbenden hun eigen bezwaar schrijven komt er wat meer "post" ten burele. Daarin schrijft U waarom U bezwaar maakt. De Gemeente is verplicht u binnen 8 weken antwoord te geven op Uw bezwaarschrift(en) en/of besluit nemen. Dit zou ik als eerste overwegen alvorens een dure advocaat in te schakelen. Dit kan altijd als het bezwaar wordt afgewezen.

getty
door getty - Sep 26, 2011 om 19:29
4179 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=tenormin schreef op maandag 26 sep 2011, 19:17]Loreleigil,
Samen met de omwonenden kunt u ook een bezwaarschrift indienen bij de Gemeente. Als alle bezwaarhebbenden hun eigen bezwaar schrijven komt er wat meer "post" ten burele. Daarin schrijft U waarom U bezwaar maakt. De Gemeente is verplicht u binnen 8 weken antwoord te geven op Uw bezwaarschrift(en) en/of besluit nemen. Dit zou ik als eerste overwegen alvorens een dure advocaat in te schakelen. Dit kan altijd als het bezwaar wordt afgewezen.

Dat kan, alleen in een beroepsprocedure, dus na afwijzing bezwaar, kunnen er geen nieuwe argumenten ingebracht worden. Dus denk goed na als je het zonder advocaat doet, of je alle juridische argumenten wel goed gebruikt.

robtien
door robtien - Sep 26, 2011 om 19:37
269 Antwoorden / 10 Vragen

zo ver ik weet kunt u maar 1 keer bezwaar indienen.
sommige gemeentes hebben hier formulieren voor ik weet niet of u gemeente dat ook heeft? verder zou je het bezwaar samen met de hele buurt kunnen doen.
of een handtekeningen actie beginnen tegen de speelvoorzieningen.

mastag
door mastag - Sep 26, 2011 om 19:47
955 Antwoorden / 19 Vragen

Beste Loreleigirl,

Er zijn m.i. al veel te weinig mogelijkheden voor kinderen om buiten te spelen. Wees blij dat uw gemeente juist wel een voorziening plaatst.
Het wordt (maar dat is mijn mening) tijd dat de gemeente bij een gewonnen rechtszaak de kosten op de bezwaarmaker kan verhalen, we maken tegenwoordig bezwaar om niets. Vroeger zeker nooit zelf in een speeltuintje in de buurt gespeeld?

Mastag

vladja
door vladja - Sep 26, 2011 om 20:34
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Kan een huurder bezwaar maken tegen de wijziging van een bestemmingsplan???

Vladja

driemaaldrie
door driemaaldrie - Sep 26, 2011 om 20:46
229 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=vladja schreef op maandag 26 sep 2011, 20:34]Kan een huurder bezwaar maken tegen de wijziging van een bestemmingsplan???

Vladja

Ja, dat kan een huurder is ook een burger met diverse rechten.

eva369
door eva369 - Sep 27, 2011 om 08:24
308 Antwoorden / 2 Vragen

alleen kan een huurder het niet spelen op daling van de waarde van het pand. wat een eigenaar wel kan doen als er overlast komt.

read*
door read* - Sep 27, 2011 om 08:53
3 Antwoorden / 0 Vragen

Omgevingsvergunning door de gemeente aangevraagd?

Bezwaar (Klacht) indienen bij de gemeente. 33 jaar terug het zelfde meegemaakt, 10 meter voor de deur, keken zo naar binnen, heeft geholpen het protest bij de deelgemeente.

loreleigil
door loreleigil - Sep 27, 2011 om 14:54
678 Antwoorden / 3 Vragen

@mastag en Rapil: Het probleem zit hem niet in de groep kinderen t/m 11 jaar. Die zijn niet de hele nacht buiten. Het gaat mij erom, dat er al voorzieningen zijn hier, waar drank- en drugsgebruik aan de gang is, en al veel overlast veroorzaakt wordt door bijvoorbeeld om 02.00 uur 's nachts nog te gaan voetballen en schreeuwen (Politie bellen? 's Zomers wekelijks, maar effect ho maar). Deze nieuwe voorziening moet voor een hele gemeente van 42.000 man worden en zal volgens de gemeente een sterk aanzuigende werking hebben. Ervaringen elders met deze spelvoorziening leren dat er heel veel overlast is, dit is zelfs naar voren gekomen uit een onderzoek van het SCP. Er is ook uit onderzoek gebleken dat de kleintjes na 19.00 van het veld getrapt worden en er vervolgens tot diep in de nacht door leeftijdsgroep 16-35 enorm veel overlast wordt veroorzaakt. Mochten jullie blij worden van zo'n voorziening in je achtertuin, vraag er lekker een aan! Kijken hoe jullie er na een paar maanden over denken.

Ik ga dus inderdaad handtekeningen verzamelen en contact opnemen met het Juridisch Loket. Dank voor de tips tot zo ver, mochten er meer goede ideeën zijn, hoor ik dat natuurlijk graag.