je
door jenie Oct 28, 2014 om 16:23
Geldzaken & recht

Bijstand en kind werken

Ik heb een vraagje over een kennis van mij. Zij heeft een bijstandsuitkering alleenstaanden en haar meerderjarige dochter woont nog bij haar in. Nu heeft die meerderjarige dochter een baan gekregen van minimaal 20 uur per week tot 40 uur. Wanneer moet de moeder dan doorgeven aan de gemeente dat haar inwonend kind werkt ivm haar bijstandsuitkering.

2024 19 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Oct 28, 2014 om 16:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Direct, in ieder geval binnen vier weken.

tijger1
door tijger1 - Oct 28, 2014 om 16:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En waar had die dochter dan inkomen van?

Cookies
door Cookies - Oct 28, 2014 om 17:17
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Het inkomen van haar dochter telt ook mee voor de huurtoeslag. Als dochter boven de 23 jaar is, telt het volledige bruto inkomen van haar mee. Is dochter onder de 23 jaar dan telt een bedrag € 4.706 euro van inkomen dochter niet mee voor de huurtoeslag.

je
door jenie - Oct 28, 2014 om 17:24
36 Antwoorden / 24 Vragen

Dochter heeft nu een baan gevonden van meer dan 20 uur per week en waar ze werkt is toch niet echt van belang. Dochter is van plan om eerdaags het huis uit te gaan, ook om zo niet mee te hoeven betalen bij aan de bijstandsuitkering van haar moeder. Is het misschien dan mogelijk dat dochter zich bij iemand anders laat inschrijven? Degene waaraan ze zit te denken is haar vader met een gezin en die woont in een koopwoning. Of zitten daar weer haken en ogen aan voor vader??

tijger1
door tijger1 - Oct 28, 2014 om 17:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik vraag ook niet waar ze werkt, maar waar haar inkomen voorheen uit bestond. Dat is toch ook opgegeven aan de soos?

Inschrijven bij vader levert voor hem geen problemen op.

Maar let op, verraders slapen niet. Als de soos er achter komt dat dochter toch wel bij moeder woont, moet al het teveel ontvangen bedrag, bruto worden terugbetaald, en ook de belastingdienst komt dan om de hoek kijken.

Om over boete of straf nog maar niet te spreken,

Klik hier

costnix
door costnix - Oct 28, 2014 om 17:36
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Als zij zich inschrijft bij haar vader en dan bij haar moeder instrek, is dat vragen om problemen. Voor alle drie :-(

tot15karakters
door tot15karakters - Oct 28, 2014 om 17:38
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Als haar vader, jou Ex een koophuis heeft en ze eventueel alleen op papier daar gaat wonen en haar salaris strookje en zo daar ook binnenkomt...

Het is fraude maar moeilijk controleerbaar als ze in beide huizen regelmatig slaapt en waar is het feitelijk woonadres dan?

tijger1
door tijger1 - Oct 28, 2014 om 17:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De problemen voor vader zie ik niet zo, maar wat dacht u van een jaloerse buur of kennis, die even asn de bel trekt?

diumenge
door diumenge - Oct 28, 2014 om 18:41
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=jenie schreef op dinsdag 28 okt 2014, 17:24]...
Dochter is van plan om eerdaags het huis uit te gaan, ook om zo niet mee te hoeven betalen bij aan de bijstandsuitkering van haar moeder.
...
Hè, wat een fijne instelling weer. Liever de deur uit, als ze dat al echt doet, dan bijstand inleveren.

je
door jenie - Oct 28, 2014 om 18:44
36 Antwoorden / 24 Vragen

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik begrijp de dochter wel dat ze liever iets voor haar zelf heeft dan mee te moeten betalen aan de bijstand van haar eigen moeder. Daarom is de oudste dochter toendertijd ook het huis uitgegaan.

Laat die moeder maar gaan werken dan al jarenlang steun vangen. Ik ben het met de dochters eens. Bedankt iedereen.

tenormin
door tenormin - Oct 28, 2014 om 19:38
16836 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=tijger1 schreef op dinsdag 28 okt 2014, 17:34
Maar let op, verraders slapen niet. Als de soos er achter komt dat dochter toch wel bij moeder woont, moet al het teveel ontvangen bedrag, bruto worden terugbetaald, en ook de belastingdienst komt dan om de hoek kijken.

Nee, denk in dit geval dat de "verrader" zeker niet slaapt, zo te lezen. ?

tijger1
door tijger1 - Oct 28, 2014 om 19:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin

Goed gezien. Wolf in schaapskleren die kennis.

je
door jenie - Oct 28, 2014 om 21:25
36 Antwoorden / 24 Vragen

Ik heb al gevraagd aan de redactie om mijn vraag te verwijderen. Ik vraag alleen wat informatie. En nee ik ben niet die schaap in wolfskleren. Er is veel leed en vooral voor de dochters van betreffende mevrouw. Niet oordelen voordat u het hele verhaal kent.

Ik heb genoeg antwoorden en verzoek u dan ook niet meer te reageren als het niet normaal kan.

Met vriendelijke groet,
Jenie

fi
door fisbel - Oct 28, 2014 om 21:26
851 Antwoorden / 3 Vragen

Allereerst: ik vind het jammer dat veel van de bijdragen geen enkele toegevoegde waarde hebben. Vragensteller vraagt om antwoord / informatie, niet om (morele) reacties. Een discussie voeren, daarvoor is dit forum niet bedoeld.

------------------------------------------------------------------------------------------
Er is in dit geval géén sprake van samenwonen. Dit omdat moeder samenwoont met kind (dochter) Er is geen sprake van samenwonen voor de bijstand als een ouder samenwoont met een 1e graads familielid (hier ouder-dochter) Het gevolg is dat de bijstand van moeder niet verloren gaat. Wel is er in de meeste gemeenten een korting van 10% op de toeslag. Dus i.p.v. 70% bijstandsnorm wordt het uitkeringspercentage 60%. (huidige regeling)

Vanaf 1 januari 2015 gaat de Participatiewet in. Deze wet heeft onder meer gevolgen voor volwassenen die met meerdere personen op 1 adres wonen en de kosten delen. (meerpersoonshuishouden). Hoe meer personen van 21 jaar of ouder in het huishouden, hoe lager de bijstandsuitkering. Voor de kostendelersnorm maakt het niet uit of men familie van elkaar is of niet. De inkomsten en vermogen van dochter tellen niet mee voor de bijstandsuitkering moeder. Dochter telt als persoon wel mee voor de hoogte van de WWB-uitkering moeder. Zie bron 2 voor uitgebreide informatie met veelgestelde vragen.

Moeder krijgt bij samenwonen met dochter m.i.v. 1 juli 2015 (ingangsdatum voor bestaande uitkeringsgerechtigden) een WWB-uitkering van 50% van de bijstandsnorm voor gehuwden / 100% : 2 personen) De bijstand wordt aangevuld als moeder en dochter minder zouden verdienen dan de bijstandsnorm voor gehuwden. Dat is niet aan te nemen. De huidige uitkering van moeder is 70% bijstandsnorm gehuwden. Dat zal nu 60% worden als dochter substantieel gaat verdienen. En als dochter blijft wonen bij moeder wordt dat 50% m.i.v. 1 juli 2015. Lees bron 1 en lees hier

fi
door fisbel - Oct 28, 2014 om 21:27
851 Antwoorden / 3 Vragen

Voor de huurtoeslag is de dochter medebewoner. Het inkomen van dochter telt mee zoals hierboven al is opgemerkt. In deze situatie zal dat een verlies aan inkomsten kunnen betekenen dat op kan lopen tot ruim € 500.

aurora1
door aurora1 - Oct 28, 2014 om 21:37
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Boven het reageervak staat dat je eronder je mening kunt laten horen....
TS vraagt toch (ook) om advies over als de dochter zich bij iemand anders laat inschrijven, waarvoor ze al een adres in gedachten heeft, om niet aan de bijstand van haar moeder mee te hoeven betalen?
Dus of een dergelijke "constructie" ergens problemen oplevert?
Ik begrijp de meningen wel, tenslotte betalen we allen belasting.

tijger1
door tijger1 - Oct 28, 2014 om 21:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=jenie schreef op dinsdag 28 okt 2014, 18:44]Bedankt voor jullie antwoorden. Ik begrijp de dochter wel dat ze liever iets voor haar zelf heeft dan mee te moeten betalen aan de bijstand van haar eigen moeder. Daarom is de oudste dochter toendertijd ook het huis uitgegaan.

Laat die moeder maar gaan werken dan al jarenlang steun vangen. Ik ben het met de dochters eens. Bedankt iedereen.

Wat hierboven stast heeft u anders zelf geschreven. En dan veel leed voor die dochters? Die dochter had toch al veel eerder bij vader in kunnen trekken als zij daar gewenst was. Nu moeder gekort gaat worden en het kind dus meer moet bijdragen, komt het leed ineens boven.

@fisbel

De vraag van de Ts was, wanneer die moeder de inkomstenverhoging van haar dochter moet doorgeven aan de soos. En daar is correct op geantwoord. De vraag was niet hoeveel moeder gekort zou worden. Door de verdere toelichtingen van de Ts kwamen de morele aspecten naar voren, en mag dat dan niet?

tijger1
door tijger1 - Oct 28, 2014 om 21:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En voor hetzelfde geld krijgt moeder nu al maar 50% van de norm, omdat zij tenslotten de woonkosten met haar meerderjarige dochter kan delen. We weten helemaal niet wat die verdiende voor hasr uit reiding van uren.

En als moeder nu 70% krijgt, woonde die dochter blijkbaar gratis op kosten van de belastingbetaler.

tenormin
door tenormin - Oct 28, 2014 om 22:16
16836 Antwoorden / 108 Vragen

@jenie, de vraag word niet weggehaald. Dat je de vraag stelt is prima. Uit later antwoord blijkt dat je "jouw kennis" ook maar een uitvr****r vind. En dan komt er de moraalridder, prima hoor, kan je je zo verdedigen. Maar je Topic was/is zeer duidelijk dat je het niet eens was met je kennis "haar weelde". En dat wil je nu terugtrekken door topic te laten verwijderen? Heeft niets van doen met moraalridders; een gewoon eerlijk antwoord mag dus niet? Ook prima. Maar we betalen (jij ook) toch voor iedereen met wat voor uitkering dan ook. Dat heet hier "sociaal zijn". (Kost een hoop trouwens), die loyaliteit. Geeft niet, dat is de basis van het Nederlandse systeem.