Lo
door Loser Mar 15, 2023 om 09:31
Geldzaken & recht

Bijverdien inwonende dochter

Wij hebben een aow met een aio aanvulling, en onze inwonende studerende dochter van 19 jaar wil graag een paar uren per week werken voor kleding.
Heeft dit consequenties voor onze aow met aanvullende aio.

5045 7 Rapporteer

getty
door getty - Mar 15, 2023 om 09:34
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ik denk het niet gezien haar leeftijd, zie hier, maar informeer voor de zekerheid bij de svb.

https://www.svb.nl/nl/aio/alleen-wonen-of-met-1-of-meer-personen/u-woont-met-2-of-meer-personen

mahadma
door mahadma - Mar 15, 2023 om 09:41
11543 Antwoorden / 51 Vragen

Google eens op voordeurdelers, en informeer goed. Ik vrees dat wat zij verdient bij uw inkomen wordt geteld. En uw aio beïnvloed.

getty
door getty Mar 15, 2023 om 10:15
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Mijn link gelezen?

gezien haar leeftijd denk ik nl niet dat ze gekort worden.

1paul
door 1paul - Mar 15, 2023 om 11:34
3153 Antwoorden / 0 Vragen

van de SVB site:

U heeft een gezamenlijke huishouding als u:

  • met een persoon van 18 jaar of ouder op hetzelfde adres woont en
  • allebei bijdraagt aan het huishouden. Bijdragen kan met geld of op een andere manier

Bijdragen aan het huishouden is hetzelfde als voor elkaar zorgen. Dit kan op 2 manieren:

  • door mee te betalen aan de kosten van de huishouding, zoals woonkosten, kosten levensonderhoud en overige kosten, of
  • door op een andere manier voor elkaar te zorgen, zoals schoonmaken, boodschappen doen, administratie doen, koken, elkaar verzorgen bij ziekte

Het meebetalen of op een andere manier voor elkaar zorgen moet enige omvang hebben en vaker zijn dan af en toe.

Heeft u een gezamenlijke huishouding? Dan hangt de hoogte van de AIO-aanvulling af met hoeveel personen u een gezamenlijke huishouding heeft.

het is dus van belang dat uw dochter op geen enkele manier bijdraagt aan het schoonhouden van het huis, boodschappen doet of de zorg voor u op welke manier dan ook op zich neemt, in dat geval heeft u recht op uw volledige uitkeringsaanvulling!!!!

getty
door getty Mar 15, 2023 om 11:55
4179 Antwoorden / 10 Vragen

De gezamenlijke huishouding voert ts met zijn / haar partner al

Inwonend kind kan eventueel meetellen in de kostendelersnorm maar gezien de leeftijd is dat hier ook niet aan de orde, zie mijn link

1paul
door 1paul Mar 15, 2023 om 17:04
3153 Antwoorden / 0 Vragen

leuk geprobeerd Getty maar meewerken in het huishouden hou dus ook in dat je een gezamenlijke huishouding voert, dan is het dus niet van belang of je met twee, drie of vier personen woont!

dochterlief mag dus in dit geval helemaal niets doen in het huis, geen huishoudelijk werk, geen hulp bij aan en/of uitkleden dan wel helpen met boodschappen doen, helemaal niets!!!!

getty
door getty Mar 15, 2023 om 17:30
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Echt niet correct, lees de link even.

ro
door ronny530 - Mar 15, 2023 om 14:17
2784 Antwoorden / 41 Vragen

De kostendelers leeftijd voor een inwonend kind is van 18 naar 27 jaar opgetrokken dus een bijbaan geen invloed op de aio aanvulling.

Patriciaadelheid
door Patriciaadelheid - Mar 17, 2023 om 13:55
9 Antwoorden / 1 Vragen

[edit bijdrage - graag ingaan op de vraag, of je onthouden van commentaar - redactie]

ad
door adofan - Mar 17, 2023 om 20:12
7 Antwoorden / 0 Vragen

Naar mijn idee heeft het inkomen van medebewoners alleen gevolgen vooor WWB. Voor AOW en WW niet.