Fl
door Flupper Jun 3, 2016 om 20:28
Geldzaken & recht

BKR registratie verwijderen?

Begin Mei stelde ik de vraag of een hypotheek mogelijk was met een BKR registratie “schuldregeling” nu blijkt dit niet het geval en is het logische vervolg en eigenlijk toen ook al gestelde vraag:

Kan je tegen zo een BKR Registratie aanvechten/bezwaar maken? Het zou moeten kunnen want anders hadden die zogenaamde “louche” bedrijfjes ook geen bestaansrecht.

Let wel ! Wij zijn de schuldhulp van de gemeente zeer dankbaar voor de geboden hulp en zijn ontzettend blij dat dat achter de rug is ! Maar wij vinden dat de geboden hulp zijn doel een beetje voorbij is geschoten.

Toen er problemen (buiten haar schuld om) waren met de financiën van mijn vriendin konden we het niet voor elkaar krijgen betalingsregelingen te treffen met de schuldeisers om de problemen op te lossen. Bureau Schuldhulp kreeg dat wel voor elkaar. Zoals het er naar uit zag konden alle schuldeisers volledig worden afbetaald. Niets hoefde kwijtgescholden te worden. Daarom gingen de schuldeisers ook snel akkoord met de regeling en zo geschiede. Binnen 2 jaar heeft mijn vriendin alles afbetaald niets is gesaneerd !

Volgens mij had achteraf het vervolg traject van de gemeente wat minder streng kunnen zijn en betalingsregelingen onder toezicht van iemand (van mij of haar zus) of de schuldhulp verlener zelf kunnen plaatsen. In plaats van een schuldregeling/bemiddeling ! Dan was het volgens mij ook niet geregistreerd bij het BKR. Nu is dit dus wel het geval en heeft dit enorme gevolgen voor ons en 5 jaar wachten is geen optie.

Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Met het bezwaar maken tegen een BKR registratie afkomstig van de gemeente?

Goed bedoeld maar ik hoef geen waarschuwingen tegen bedrijfjes die claimen dit te kunnen !

7048 14 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Jun 3, 2016 om 21:16
16840 Antwoorden / 108 Vragen

Beste Flupper, toch, sorry, was het handiger geweest op je oude openingstopic door te gaan. "We" kenden de historie al; ben bang dat er geen nieuwe antwoorden zullen komen. Met nieuw bedoel ik andere dan de al gegeven antwoorden van forumleden. Maar, okay, misschien is er nog iemand met een bright idea. Die heb ik dan, helaas niet voor je. Medeforumleden: U?

Ma
door Mat Matheij Jun 3, 2016 om 22:00
986 Antwoorden / 3 Vragen

Ach ja. Soms willen er  (nog) wel mensen reageren omdat het hier niet gaat om de persoon maar een algemeen probleem. Zie reactie.

Ma
door Mat Matheij - Jun 3, 2016 om 21:51
986 Antwoorden / 3 Vragen

Zonder jurist te willen spelen blijven BKR registraties vijf jaar lang bestaan. Onafhankelijk van enige aflossing. Zaak is wel in de gaten te houden of uw aflossing wel geregistreerd staat. Dat kan thans via BKR.nl. Daar kunt U tegen maximale betaling van -naar ik meen- 12.50€ volledige inzage krijgen in uw afgeloste zaken maar niet meer dan dat.

lo
door lovewinnie - Jun 3, 2016 om 22:10
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Nee u komt er niet vanaf. Dit is bescherming voor u en de aanbieders van hypotheek, abbo etc. U bent nu een risico geval en dat blijft u 5 jaar. U moet die 5 jaar bewijzen schuldvrij te blijven en dat wordt makkelijker gemaakt doordat schuld maken moeilijk wordt gemaakt door dat bedrijven u weren na controle bkr
Waardoor de schuld kwam is niet van belang. Ook niet of dit wel of niet is afbetaald of kwijtgescholden na een traject. Dat is niet van belang. U had schuld door betalingsachterstand etc. Nadat dit is afgerond gaan de 5 jaar in.

Gerry1969
door Gerry1969 - Jun 3, 2016 om 23:19
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Zoals ik het heb begrepen mag men maar eens gebruik maken van schuldhulpverlening. Het is dus wel een beetje logisch dat ze zo'n grote verplichting als huis en hypotheek niet zomaar akkoord geven.  Stel dat de woning onderwater komt re staan en u en uw partner gaan uit elkaar.
Vooropgesteld dat gun ik niemand maar het is wel een realistische denkwijze van een geldverstrekkers.  Top trouwens dat u beiden zo snel en zo netjes de schulden hebben weggepoetst. Daar kunnen heel wat Interbank klanten een voorbeeld aan nemen.
Diewilik

Ma
door Mat Matheij Jun 4, 2016 om 03:57
986 Antwoorden / 3 Vragen

Dat is voor die Interbank cliënten een trap na. U lijkt maar niet te willen begrijpen -zoals ik ook in eerste instantie niet- dat Interbank
a.Doorlopende kredieten afsloot
b.Deze niet liet oversluiten naar bv. een PL ook niet door derden. Oplichters.

lo
door lovewinnie Jun 4, 2016 om 09:23
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Sorry verkeerd geplaatst

diumenge
door diumenge Jun 4, 2016 om 09:32
11969 Antwoorden / 15 Vragen

WSNP mag je maar eens in de 10 jaar gebruik van maken. De vraag van TS heeft betrekking op schuldhulpverlening door de gemeente, ofwel het minnelijk traject, dat vooraf gaat aan de WSNP.

tijger1
door tijger1 Jun 4, 2016 om 11:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@mat matheij

Klanten van Interbank mochten en mogen die doorlopende kredieten natuurlijk wel rustig oversluiten naar een PL bij een andere aanbieder. Maar uiteraard wil geen een andere aanbieder ze hebben, want ze zijn niet kredietwaardig.

Gerry1969
door Gerry1969 Jun 4, 2016 om 13:32
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Mat_matheij dit is geen trap na maar een uitstekend voorbeeld hoe het ook kan of beter nog hoe het zou moeten. Ik heb megaveel respect voor TS hoe ze de zaken binnen 2 jaar hebben opgelost.
Dat Interbank klanten een DK ipv een PL hebben verbeterd niets aan hun kredietwaardigheid.
Als ze nu bv 300 per maand aan rente betalen en zowat niets aflossen zal een PL misschien wel 750 per maand gaan kosten om binnen de looptijd de gehele  aflossing en rente te betalen.
Als dit kon zouden ze ook nu zelf 450 euro extra af kunnen lossen.
@Diumenge Duidelijk weer wat geleerd. Diewilik

tijger1
door tijger1 - Jun 4, 2016 om 09:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik begrijp dat u de zaken graag anders zou willen. Maar wat er geregistreerd staat is tenslotte correct. Dus uw vriendin kan hoog of laag springen, aan die aantekening gaat niets veranderen.

En u overdrijft ook zwaar over die enorme gevolgen. Zij kan de eerste jaren geen hypotheek krijgen, nou en? En blijkbaar verdient u zelf ook niet genoeg om zelfstandig een hypotheek te verkrijgen.
Uw vriendin heeft zelfs huursubsidie, dus ook geen hoog inkomen.

Zij heeft een woning en u hebt een woning. Ga samenwonen en sparen, zodat u reserves krijgt. En over een paar jaar met een lagere hypotheek toe kan,

Fl
door Flupper Jun 4, 2016 om 09:46
1 Antwoorden / 2 Vragen

Daar bent u weer met u veronderstellingen ! Wat kunt u mij vertellen over de gevolgen voor ons? Wat kunt u mij vertellen over de gezinssamenstellingen van mij en mijn vriendin?

De BKR registratie is correct dat ben ik met u eens maar hoe die tot stand is gekomen is een heel ander verhaal. En misschien is dat ooit aan een geschillencommissie om dat te bepalen !

Onze inkomens zijn ruim voldoende om samen een hypotheek te bekostigen. Als ik dat alleen zou moeten doen dan kan ik geen gezinswoning kunen kopen maar een 2 kamer appartement. Wat erg krap is in onze situatie.

Maar u met uw veronderstellingen veronderstelt dat wij kinderloos en 20 jaar jong zijn.

Maar u heeft bijna 26000 antwoorden gegeven op dit forum alvast gefeliciteerd met deze mijlpaal.

lo
door lovewinnie - Jun 4, 2016 om 09:25
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Om een huis te kopen heeft u zowiezo paar duizend spaargeld nodig. Dit omdat je max 102% van de koopprijs aan hypotheek krijgt en z'n  110 % nodig hebt. Voor een huis van 150.000 euro komt er dus nog is z'n  15.000 bij aan k.k. U krijgt van de bank voor die extras 2% van de koopsom dus z'n 3000 euro. U zult dus een zak met geld nodig hebben a 10.000 euro willen de banken,  en zeker in u situatie helpen

Gerry1969
door Gerry1969 Jun 4, 2016 om 14:26
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Beste Lovewinnie, U maakt een rekenfout.
Je mag inderdaad 102% lenen, kk zijn zo rond de 6% je moet dus in dit geval 4% zelf hebben want 2% mocht al in de hypotheek meegenomen worden.
Dus er is maar € 6000 nodig ipv €15.000
Diewilik

lo
door lovewinnie Jun 4, 2016 om 19:23
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Wij hadden 10% k.k.  Inc notaris kosten etc. Kwamen echt net rond met spaargeld.

Maar goed spaargeld Hebben ze zowiezo nodig.

tijger1
door tijger1 - Jun 4, 2016 om 10:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik veronderstel helemaal niets. Ik reageer op uw gegevens. Als men huursubsidie krijgt, heeft men een heel matig inkomen.

Die registratie van uw vriendin is terecht en die verandert niet door te kiften over mijn aantal reacties.

Fl
door Flupper Jun 4, 2016 om 10:27
1 Antwoorden / 2 Vragen

Reageer nu eens op een reactie van mij ! U gaat kris kras over deze site nu begrijp ik het hoge aantal antwoorden. U begrijpt de werking van dit forum niet helemaal.

Fl
door Flupper Jun 4, 2016 om 10:56
1 Antwoorden / 2 Vragen

Waarom reageert u niet gewoon hier dan? Nu geeft u weer antwoord op mijn vraag !

Topantwoord

ro
door ronny530 - Jun 4, 2016 om 10:36
2787 Antwoorden / 41 Vragen

Het aanmelden van de schuldhulpverlening bij het BKR is een standaard procedure en dat is uw viendin ook medegedeeld bij het intake gesprek. Als schuldhulpverlening dit niet had gedaan hadden de schuldeisers het wel gedaan dus linksom of rechtsom had uw vriendin toch wel een BKR registratie gekregen. De BKR registratie is niet weg te poetsen omdat er problematische schulden zijn geweest waarvoor professionele hulp ingeschakeld moest worden. Uw vriendin kan gedurende de registratie geen geld lenen danwel een hypotheek afsluiten, deels uit bescherming voor haar zelf maar ook omdat ze nog niet bewezen heeft financieel stabiel te zijn. Als u al een bedrijf vind die stelt de BKR te kunnen verwijderen dan komt uw vriendin bedrogen uit want enkel de melder (de gemeente) kan de registratie ongedaan maken.

Fl
door Flupper Jun 4, 2016 om 10:54
1 Antwoorden / 2 Vragen

Dank u wel voor dit antwoord. Het wekt bij mij de indruk dat u er verstand van heeft. In uw antwoord staat:

want enkel de melder (de gemeente) kan de registratie ongedaan maken

Kent u misschien een situatie dat dit is gelukt?

Echter, BKR registreert alleen Leningen / kredieten en niet achterstanden van betalingen van de instanties waar mijn vriendin schulden had.

ro
door ronny530 Jun 4, 2016 om 11:33
2787 Antwoorden / 41 Vragen

Situaties waarbij de registratie ongedaan is gemaakt ken ik niet want er is sprake geweest van schulhulpverlening. Schuldeisers willen wel aan een traject meewerken maar stellen daar ook voorwaarden tegenover want zij moeten de schuld on hold zetten en maar afwachten of ze aan het eind van de rit uitbetaald worden. De BKR registratie is een standaard procedure maar ook budgetbeheer kan een voorwaarde zijn om tot een akkoord te komen. Ik zie geen optie om de registratie van uw vriendin ongedaan te maken want de BKR melding hoorde bij het ingegane traject.

Fl
door Flupper Jun 4, 2016 om 12:32
1 Antwoorden / 2 Vragen

U geeft een duidelijk antwoord en u heeft mijn vraag goed gelezen daarvoor hulde. Misschien tegen beter weten in: Ik vindt dus dat de situatie van mijn vriendin te zwaar is ingeschat en achteraf hadden ze het misschien af kunnen doen met budgetbeheer en betalingsregelingen en was een BKR registratie niet nodig geweest.

Zou dit een reden kunnen zijn om een bezwaarschrift tegen de BKR registratie in te dienen bij de gemeente?

ro
door ronny530 Jun 4, 2016 om 13:11
2787 Antwoorden / 41 Vragen

Nee want er is een trajectplan gemaakt waarbij de registratie een onderdeel was. Uw vriendin is er wel eerder vanaf gekomen dankzij de hulp die ze heeft gekregen maar dat wil nog niet zeggen dat de BKR registratie onterecht was. Het BKR gaat niet uit van goed gedrag maar van feiten en kan hooguit een H van herstel achter de registratie plaatsen. Het is aan de hypotheekverstrekker of die op basis van de registratie een hypotheek verstrekt.

Fl
door Flupper Jun 4, 2016 om 13:37
1 Antwoorden / 2 Vragen

Ja oké, Maar ik wil geen bezwaar maken bij het BKR maar bij de gemeente. Omdat achteraf gezien een te zwaar trajectplan is ingezet. Ze heeft immers alles afbetaald binnen 2 jaar. Dat had volgens mij ook gekund met betalingsregelingen en dan hopen dat de gemeente zo fair is om dat ook zo te zien. Want zij hebben volgens mij de mogelijkheid om een BKR registratie ongedaan te maken.

ro
door ronny530 Jun 4, 2016 om 14:05
2787 Antwoorden / 41 Vragen

Wordt een zinloze actie om de gemeente er toe te bewegen de registratie ongedaan te laten maken want zij hebben de schuldhulpverlening in gang gezet met als voorwaarde de BKR registratie. Stel dat uw vriendin de hulp niet had aanvaard dan was ze nu niet uit de problemen geweest en had alnog als wanbetaler te boek gestaan. Misschien bent u kapitaal krachtig genoeg bent om zelfstandig een hypotheek af te sluiten want uw vriendin kan geen partij zijn. Het is in mijn optiek zeer onverstandig om op basis van twee inkomens een hypotheek te sluiten want als er één inkomen wegvalt zijn de lasten niet meer te behappen.

Fl
door Flupper Jun 4, 2016 om 15:04
1 Antwoorden / 2 Vragen

Hartelijk bedankt. U zal misschien begrijpen dat ik me er nog niet bij neer leg en toch nog het 1 en ander ga proberen. Maar hartelijk bedankt voor de genomen moeite om te reageren op mijn vragen. Iets wat geloof ik door de andere forumleden niet erg op prijs wordt gesteld.

tijger1
door tijger1 - Jun 4, 2016 om 10:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U begrijpt de werking van dit forum niet.

U stelt een vraag, daar komen reacties op. Die reacties zijn dus voor u bestemd. Soms reageren leden onder een reactie van iemand anders, dus in die reactie. En dan is die reactie juist voor die persoon.

Ik ga dus niet kris kras over deze site. En als ik op iemand anders zou willen reageren dan de vraagsteller, staat de naam van die ander boven mijn reactie.

Voor een reactie aan u, hoef ik uw naam niet te vermelden, want alle reacties zijn voor u. :-))

Fl
door Flupper Jun 4, 2016 om 11:37
1 Antwoorden / 2 Vragen

Omdat u als reactie op een sub discussie steeds weer antwoord geeft op de orginele oorspronkelijke vraagstelling gaat het fout. Het wordt onoverzichtelijk en u heeft inmiddels bijna 27000 antwoorden gegeven. Dan gaat er toch een lampje branden? Bent u hier nooit eerder op gewezen?

Fl
door Flupper Jun 4, 2016 om 11:42
1 Antwoorden / 2 Vragen

Even een lesje: TIJGER1 Reageer nu eens op de vraag van hierboven onder deze discussie en niet op mijn vraag BKR verwijderen.

tijger1
door tijger1 - Jun 4, 2016 om 11:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik geef juist geen reactie op een sub discussie. Ook voer ik hier geen discussie. Ik reageer op uw vraag en verdere opmerkingen.

Afgezien daarvan is dit geen chat site. Iemand stelt een vraag en krijgt daar antwoorden op. That's it.

Fl
door Flupper Jun 4, 2016 om 12:02
1 Antwoorden / 2 Vragen

Dus u voert geen discussie? Waar bent u deze morgen mee bezig dan? Als u het forum normaal gebruikt zoals het hoort denk ik dat er van uw beantwoorde vragen er slechts 1000 over blijven.

Maar goed, ik krijg het er bij u niet in en geef het op. Misschien snapt u het wel maar gaat u er prat op dat u op deze site de meeste antwoorden hebt gegeven?
Is hier geen moderator die u er op kan wijzen dat u fout zit?

En nee dit is zeker geen chat site maar een discussie op een normale manier moet toch wel kunnen alleen u begrijpt het niet !

tijger1
door tijger1 - Jun 4, 2016 om 12:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het discussie forum is opgeheven. Dit is Vraag & Antwoord. En u hebt antwoorden gekregen op uw vraag.

En als u klachten hebt over mijn antwoorden of over het aantal, kunt u op de rapporteerknop klikken en uw beklag doen.

Fl
door Flupper Jun 4, 2016 om 12:12
1 Antwoorden / 2 Vragen

Doen de website bouwers zo hun best het simpel te houden. En dan zijn er altijd weer persoontjes zoals u !

tijger1
door tijger1 - Jun 4, 2016 om 12:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U bent weer aan het chatten. :-))

Fl
door Flupper Jun 4, 2016 om 12:36
1 Antwoorden / 2 Vragen

En u heeft er weer een antwoord bij. Ik heb liever niet dat u loze kreten slaakt onder mijn vraag.

aurora1
door aurora1 - Jun 4, 2016 om 14:11
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als uw vriendin haar rekeningen had betaald én op tijd was er vast geen BKR registratie geweest.... Sterker nog: er had dan geen schuldhulpverlening gevraagd hoeven worden "die zijn doel voorbij schiet".
Hoe iemand "buiten zijn schuld om" vele soorten rekeningen alsmaar niet betaalt is mij een raadsel en ook dat er 2 jaren nodig waren om die alsnog te betalen. U meldt ook dat de zus van uw vriendin of dat u had kunnen helpen, waarom dan niet die rekeningen voor haar betaald en/of haar daarvoor het benodigde geld geleend?
"Enorme gevolgen" en "gedupeerd zijn" is natuurlijk onzin, evenals dat "iedereen er baat bij heeft" als u kunt kopen.
In uw andere topic over hetzelfde wordt u geadviseerd om in 1 van uw beide woningen te gaan samenwonen. Dan is er ook geen huursubsidie van de belastingbetaler meer nodig én komt een sociale huurwoning vrij. Of u kunt samen een grotere woning huren.
U kunt dan met ook nog gedeelde kosten gaan sparen om het noodzakelijke spaargeld bijeen te krijgen om een huis te kunnen kopen. U zegt immers ook dat u beide genoeg verdient (inclusief huursubsidie?) om een hypotheek te kunnen betalen  Sparen zal dan eenvoudig moeten zijn, vooral als u bespaart waar u kunt besparen, de tering naar de nering zet etc.
Ik vind uw toon nogal verwerpelijk tegen reageerders die moeite doen en de tijd nemen om u van de juiste informatie te voorzien, maar die kennelijk niet melden wat u wilt horen. Het is ook niet verstandig om dat te doen als u om advies vraagt. U bent alsmaar commentaar aan het geven, aan het chatten, maar dit is de rubriek Vraag en Beantwoord en u heeft ruimschoots antwoorden op uw 2 topics over hetzelfde gekregen.
Inderdaad was het handiger en verstandiger geweest om dit verhaal onder uw verhaal van begin mei te plaatsen.
De vraag met reacties van begin mei is hier te lezen: https://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/geldzaken-recht/hypotheek-met-bkr-registratie?id=584116

Fl
door Flupper Jun 4, 2016 om 15:08
1 Antwoorden / 2 Vragen

Ik dacht altijd hetzelfde als u, dat mensen met schulden het altijd allemaal zelf veroorzaken. Heel vaak en vaker dan u denkt is dit niet het geval. Moeilijk te geloven tot... (en let wel ik gun het niemand en u ook niet) u het zelf overkomt of een naaste. Dan piept u wel anders. Natuurlijk hebben wij geprobeerd haar te helpen maar als onbekwaam en leek zijnde op dit gebied is het heel moeilijk betalingsregelingen te treffen met schuldeisers, iets dat bureau schuldhulp wel lukt. Ik heb hier met geen woord gerept over de gezinssamenstellingen van ons en eveneens neemt u aan dat we makkelijk met zijn allen in 1  van de huurwoningen passen waar we nu al in wonen. Ik kan u verzekeren dat gaat niet passen....

Waarom begint u nu ook over het commentaar geven. Moet je ieder antwoord dan maar klakkeloos aannemen? Mag je niet een discussie voeren over een vraag of een antwoord uitdiepen? Ik ben tegen iedereen even beleefd gebleven maar zoals sommige deze site misbruiken kan nooit de bedoeling zijn geweest. Je kan niet overal verstand van hebben ! Een kliekje hardnekkige gebruikers hier denken dat ze overal een antwoord en een oplossing voor hebben. Terwijl ze niet eens weten hoe deze website werkt.

Maar ontzettend bedank voor de genomen moeite om mij vertellen dat we met het hele gezin in stapelbedden op een flatje de tering naar de nering moeten zetten.

rebek
door rebek - Jun 5, 2016 om 18:57
228 Antwoorden / 97 Vragen

Ikzelf had ooit een soort credit card van prime line gekregen. Nooit gebruikt maar op een gegeven moment bleek ik BKR geregistreed te staan. Omdat ik geheeh schuldenvrij was kon ik zo worden uitgeschreven uit het BKR register. Hoe weet ik niet meer maar zal vast online zijn geweest.
Als je schulden hebt gehad, al ben je nu vrij, zou het kunnen dat je bv 5 jaar schuldenvrij moet blijven voor je je af kunt melden.

Ga naar de vraagwijzer of sociale raadslieden ed met zoveel mogelijk stukken en vraag het aan hun.