pi
door piepeloentje Sep 10, 2022 om 22:56
Geldzaken & recht

Bkr wordt niet maar niet verwijderd .

Ik ben vorig jaar gebeld door een instantie dat ik een bedrag open heb staan, terwijl ik dit heb afbetaald . (Door omstandigheden was dit niet op tijd) en daardoor heb ik sinds 2018 een bkr registratie staan met A 2 codering.
Mijn man en ik willen een huis kopen maar dat ging helaas niet met deze 2 codes.
ik heb vaak gemaild en gebeld met deze instantie en gevraagd of zij iets kunnen betekenen om dit te verwijderen.

Ik heb stukken moeten sturen van onze loonstroken etc.

Op 24 Augustus heb ik eindelijk een mail mogen ontvangen dat mijn BKR coderingen er af worden gehaald , maar tot op heden is dit niet het geval geweest.
Elke keer als ik bel wordt ik maar koest gehouden en gezegd dat ze een notitie gaan sturen om dit te verwijderen.

ik weet niet meer wat ik kan/moet doen om van de BKR af te komen. Heeft iemand een idee?

5682 10 Rapporteer

ne
door neodutchio - Sep 10, 2022 om 23:13
5158 Antwoorden / 12 Vragen

Een A2 codering komt niet zomaar. En ook zomaar van de 5 jaren regel afstappen is ook niet mogelijk. Als u te laat bent met een afbetaling en ook een regeling word niet nagekomen, dan komt er een A status bij de BKR. Als de geldverstrekker het zat is en de hele lening opeist, dan komt code 2 er bij.

Heeft u daadwerkelijk van de BKR gehoord dat de codering er af gaat, of hebt u daar een bureau voor ingeschakeld?

pi
door piepeloentje Sep 10, 2022 om 23:34
Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb per mail toezegging gehad via het incasso bureau dat zij dit gingen regelen met bkr. Bkr haalt het niet weg alleen via de geldverstrekker . (De geldverstrekker heeft zelfs na afloop van het betaald bedrag mijn contact gegevens verkocht aan een incasso bureau ) vandaar dat het allemaal scheef loopt.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Sep 11, 2022 om 01:08
1773 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Piepeloentje,

Ik raad u aan om contact op te nemen met de Nationale Ombudsman;klik op de volgende link voor contact:

https://www.nationaleombudsman.nl/contact-en-adres

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 11, 2022 om 10:03
16876 Antwoorden / 202 Vragen

@ volgens mij houd de Nationale Ombudsman zich hier niet mee bezig. Het is geen óverheidskwestie'. Zie voor de taken https://www.nationaleombudsman.nl/  tenzij er sprake is van een Gemeentelijke Kredietbank of andere overheidsinstelling waar de schuld is ontstaan.

pi
door piepeloentje Sep 11, 2022 om 21:27
Antwoorden / 1 Vragen

Dankje wel

tenormin
door tenormin - Sep 11, 2022 om 01:39
16840 Antwoorden / 108 Vragen

Welke "instantie" was dat? Op Google gezocht en een ADV in e hand genomen? Advertentie? Die claimen dat men een BKR kan wegwerken? Geen enkel bureau kan dat, en zij verdienen aan uw, jullie hoop.

pi
door piepeloentje Sep 11, 2022 om 21:27
Antwoorden / 1 Vragen

dat mag ik niet noemen jammer genoeg.

tenormin
door tenormin Sep 11, 2022 om 23:29
16840 Antwoorden / 108 Vragen

Van wie mag je dat niet noemen, piepeloentje? Vreemd hoor.

marita5
door marita5 - Sep 11, 2022 om 08:32
11523 Antwoorden / 15 Vragen
pi
door piepeloentje Sep 11, 2022 om 21:25
Antwoorden / 1 Vragen

Super . Bedankt voor het berichtje en informatie. :)

marita5
door marita5 Sep 11, 2022 om 21:51
11523 Antwoorden / 15 Vragen

Graag gedaan , suc6

Topantwoord

ro
door ronny530 - Sep 11, 2022 om 09:11
2788 Antwoorden / 41 Vragen

Bij mijn weten kan enkel de toenmalige geldverstrekker de A2 code veranderen maar niet verwijderen. Bij complete betaling van de schuld komt er achter de A2 codering de H van herstel te staan en blijft voor de duur van 5 jaren zichtbaar. Zo te lezen heeft de toenmalige geldverstrekker u na het niet nakomen van uw betaalverplichtigingen de achterstand verplicht bij het BKR gemeld als zijnde direct opeisbaar en invorderingsmaatregelen getroffen te hebben. U ontkent de schuld niet en dat maakt dat de codering terecht is gedaan en het enige wat u nog zou kunnen doen is de toenmalige geldverstrekker verzoeken om aan de codering een H van herstel toe te voegen want als de schuld volledig betaald is moet de teonmalige geldverstrekker dat verplicht ook doen. Met deze codering een huis kopen gaat hem niet worden want al zo u een miljoen euro per jaar aan inkomen genieten uw betalingsgedrag wordt door de A2 zelfs met een H van herstel er achter in twijfel getrokken.

pi
door piepeloentje Sep 11, 2022 om 21:25
Antwoorden / 1 Vragen

Dat vind ik a raar dat ik geen H code heb gehad , ondanks dat ik toch heb betaald. Maar ook raar dat ik wordt gebeld door een incasso bureau terwijl dit allang was afgehandeld. Maar bedankt voor het berichtje. Ik ga even kijken wat ik met alle info kan doen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 11, 2022 om 09:55
16876 Antwoorden / 202 Vragen

Zie ook nog deze info https://www.juridischloket.nl/schulden-en-incasso/incasso-en-betalingsachterstand/bkr-registratie-verwijderen/ en dat omdat ik ook niet aan de indruk ontkomt dat u 'een bemiddelaar' heeft benut zoals @TENORMIN ook denkt en ik een dergelijk bureau als eerste zie als ik zoek met zoeknaam 'doen verwijderen BKR notering'.
Zie ook: Juridisch advies volgens kassa:

Voor juridisch advies kunt u zich ook wenden tot:

- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl

pi
door piepeloentje Sep 11, 2022 om 21:23
Antwoorden / 1 Vragen

Dankje wel voor de informatie :)

panter22
door panter22 - Sep 11, 2022 om 12:35
6599 Antwoorden / Vragen

Je kunt hier de BKR hypotheektest doen om te kijken wat je mogelijkheden zijn
Op de site staat dat het gratis is. Laat je niet verleiden om toch te betalen.
https://bkrhypotheek.nl/wat-is-bkr-achterstandscodering/

pi
door piepeloentje Sep 11, 2022 om 21:23
Antwoorden / 1 Vragen

Dankje wel voor het meedenken :)

panter22
door panter22 - Sep 12, 2022 om 07:49
6599 Antwoorden / Vragen

Vorig jaar stond er, hoewel niet terecht, nog een vordering open. Dus achter die A2 kwam niet een H te staan.
24 augustus is nog maar een paar weken geleden. Je zult nog even geduld moeten hebben.
De 5 jaar zijn nog niet om. Dus een andere mogelijkheid is er niet

pi
door piepeloentje Sep 12, 2022 om 21:25
Antwoorden / 1 Vragen

Hij was volledig betaald op 2018 dus snap niet waarom ik geen h code heb? Ik ben sinds vorig jaar bezig met de incasso bureau die mijn contract heeft over gekocht van de geldverstrekker , geduld is op vandaar mijn vraag hier op kassa. Maar bedankt voor je bericht .

panter22
door panter22 Sep 13, 2022 om 09:02
6599 Antwoorden / Vragen

Met een H code zit je nog aan die 5 jaar vast.
Of je geduld nu op is of niet, je bent afhankelijk van de kredietverstrekker.
Kun je die zelf niet een mail sturen en je situatie uitleggen? Dan weet je hoe je er voor staat.

Co
door Com-mcr - Sep 12, 2022 om 11:45
10 Antwoorden / Vragen

Heeft u een klacht over uw BKR-registratie en komt u er niet uit met de kredietverstrekker die u heeft geregistreed, dan kunt u een klacht indien bij Kifid.
Meer hierover op www.kifid.nl  en in het nieuwsbericht bij de overgang van de geschillencommissie BKR naar Kifid per 1 oktober 2021.