aquariaan
door aquariaan Apr 28, 2007 om 15:13
Geldzaken & recht

Boete voor het invoeren van verkeerde medicijn

ik heb een vraag , ik ben 3 weken geleden teruggekomen van vakantie uit indonesie, dit was familie bezoek , schoonouders en kinderen.
ik had van mijn schoonmoeder pleisters meegekregen  tegen spierpijn en reuma, word in indonesie gewoon verkocht , en komt uit china.op schiphol werd ik gecontroleerd , alles is doorzocht, de douane kwam de pleisters tegen , zaten 3 pleisters in een doosje, nog geen €0,75. nu blijkt er een middel in te zitten van een muskus hert , nog geen 0,3 gram ,een bedreigde diersoort uit midden asie, opgezocht op internet, ik moest het afstaan en tekenen voor inbeslagname. nu heb ik een boete gekregen van €140 . ik heb 2 keuses. ten eerste , ik kan hem gewoon betalen , zaak klaar , en ten  2 ik kan de boete niet betalen , dan moet ik voor komen , met de kans dat ik de rechter overtuig dat ik niet wist dat er iets inzat wat niet ingevoerd mocht worden  en dat dan de boete kwijt gescholden zal worden, of ik word veroordeeld voor het betalen van de boete met de mededeling dat ik een strafblad heb wat dat laatste betreft weet ik nog niet wat dat inhoud. heeft iemand hier mee te maken gehad , en zo ja wat is de beste oplossing, groeten albert

2860 4 Rapporteer

hutch
door hutch - Apr 28, 2007 om 15:32
4521 Antwoorden / 29 Vragen

Dag Albert,

in uw geval zou ik (...) de zaak voor laten komen en in ieder geval niet de boete betalen. Formeel mag de douane dan wel (mogelijk) gelijk hebben, maar 3 pleisters 'illegaal' binnen smokkelen zal de rechter mogelijk ook overdreven vinden en die boete of kwijt schelden of inkorten.

Daarnaast is een 'verdachte' nooit verplicht om voor inbeslagname te tekenen, wat eigenlijk inhoudt dat de 'verdachte' vrijwillig afstand doet van het onder hem inbeslaggenomene.

Een strafblad wil zeggen, dat u verdacht bent geweest van een misdrijf. Wil nog niet zeggen, dat u ook daadwerkelijk veroordeeld bent......

Gr. Hutch

hutch
door hutch - Apr 28, 2007 om 15:42
4521 Antwoorden / 29 Vragen

"De wet bepaalt welke strafzaken geregistreerd moeten worden. Wanneer u als verdachte van een misdrijf wordt aangemerkt, vindt registratie plaats in de justitiële documentatie. Wanneer u als verdachte van een overtreding wordt aangemerkt, vindt registratie plaats als er sprake is van een vrijheidsstraf, een voorwaardelijke straf of een opgelegde boete of transactie van minimaal honderd euro."

ijzerbroot
door ijzerbroot - Apr 28, 2007 om 16:00
460 Antwoorden / 6 Vragen

Beste aquariaan,

Het gaat niet om het "verkeerde medicijn", het gaat om een product waarin "iets" verwerkt is dat in Nederland verboden is en ook niet mag worden ingevoerd... Ook wanneer u "iets" had meegebracht waarin slechts een klein beetje ivoor zou zijn verwerkt had u dit probleem gehad. Het allervervelendst voor u is dat u dit had behoren te weten.

De rechter overtuigen "dat u niet wist dat er een in Nederland verboden ingrediënt" in deze medicatie zit is een optie. Alleen: u wordt geacht van deze zaken op de hoogte te zijn. Onwetendheid pleit niet vrij. Persoonlijk schat ik uw kans om géén boete te hoeven betalen erg klein. U heeft zich niet bij de douane gemeld met de mededeling dat u "iets" had meegenomen: deze stof is per toeval ontdekt. Wanneer u zich vrijwillig bij de douane zou hebben gemeld was het verhaal anders geweest, dan had u zich op onwetendheid kunnen beroepen, nu niet meer.

U heeft vrijwillig afstand gedaan en er is een schikkingsvoorstel gedaan. Wanneer u de boete betaald is het hele verhaal daarmee voor u afgesloten. Betaald u de boete niet, maw: u wijst het schikkingsvoorstel af, dan ontstaat de situatie waarin u vervolgd zal worden voor de poging een verboden "stof" in Nederland in te voeren. Daarmee wordt u smokkelaar, een betrapte smokkelaar...

Persoonlijk lijkt het me het beste de boete te betalen, waarmee het hele verhaal verder stopt in plaats van een risico nemen dat dit verhaal toch een nog minder prettige wending zal nemen.

Op http://www.douane.nl/particulier/reizigersbagage/reizigersbagage-20.html kunt u eea nog nalezen. Via bv www.jurofoon.nl kunt u ook een juridisch onderbouwd advies over wat nu in uw situtie te doen krijgen.

Succes!

IJzerbroot

aquariaan
door aquariaan - Apr 28, 2007 om 19:10
17 Antwoorden / 12 Vragen

alvast bedankt voor de snelle reacties, ik heb vanmiddag nog een gesprek met iemand gehad die had schelpen meegenomen en ook in beslag genomen op schiphol , hij had de boete betaald omdat hij anders een strafblad zou hebben , wat inhield dat hij ook problemen zou kunnen krijgen als hij weer het land zou verlaten voor vakantie omdat je geregistreerd staat.