na
door nammko Sep 1, 2006 om 06:07
Geldzaken & recht

Boete voor overschrijding bijverdienste tijdens studie

in 2003 heeft mijn dochter tijdens haar studie de grens overschreden van het bij te verdienen loon met €4,10 over het gehele jaar 2003!  zij krijgt nu van de informatie beheergroep in groningen een boete opgelegd van €839,10! zij heeft een bezwaarschrift ingediend, maar dit is afgewezen. zij is helemaal wanhopig. want deze boete is totaal niet in verhouding. wat kan ze nu het beste doen?

nic.

432 9 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 1, 2006 om 08:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

aanvullend: de IBG-groep kenmerkt zich als halstarrig en wel zeer bureaucratisch. Regel is regel en of het werkelijk regel is, dat is dan nog maar de vraag.

Naast het formele beroep is er nog een mogelijkheid en wel die om de gegevens m.b.t het fiscaal loon van uw dochter nog eens na te gaan. Mogelijk vindt u nog een aftrekpost van tenminste €4,10. Schroom dan niet om alsnog een bezwaarschrift in te dienen bij de belastindienst ook al is de bezwaartermijn verstreken (dat laatste geldt overigens alleen als er aangifte was gedaan en een aanslag opgelegd. U geeft aan dat u over nieuwe gegevens beschikt.

ve
door verwijderd - Sep 1, 2006 om 08:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

De hoogte van de boete wordt niet zozeer bepaald door het bedrag waarmee de inkomensgrens is overschreden, maar veel meer door de financiële gevolgen van de OV-kaart. Blijkens de site van de IBG-groep moet je namelijk niet alleen het meerdere (in dit geval 4,10 euro), maar ook nog een bedrag voor elke maand dat je de OV-kaart in bezit had. Voor 2006 is dit 78,35 euro per maand.

Op de uitspraak op het bezwaarschrift staat ongetwijfeld bij welk orgaan een gemotiveerd beroepschrift kan worden ingediend. Denk daarbij wel aan de termijn van zes weken die daar normaliter voor geldt.

Kennelijk wordt de boete voor de OV-kaart over het hele jaar berekend, waardoor in dit geval inderdaad sprake is van een behoorlijke wanverhouding. Voer in uw beroepschrift aan dat een boete in redelijke verhouding moet staan tot het "vergrijp". Ik ga er van uit dat uw dochter het gehele jaar 2003 heeft bijverdiend. Dan is er tot en met november geen sprake van overschrijding. Die is pas in december opgetreden en gezien het bedrag dat daarmee is gemoeid was dit niet voorzienbaar. Stel u op het standpunt dat de boete voor de OV-kaart daarom alleen over de maand december zou moeten worden opgelegd. Hopelijk is de rechter gevoelig voor een dergelijk pleitbaar standpunt. Succes, M@rtin

ve
door verwijderd - Sep 2, 2006 om 13:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Geeft de IB-groep niet aan hoe deze boete is opgebouwd? De boete voor de OV studentenkaart wordt namelijk pas opgelegd vanaf de maand waarin de bijverdiengrens wordt overschreden.

ve
door verwijderd - Sep 4, 2006 om 05:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zij, uw dochter (meerderjarige), kunt beroepschrift indienen bij een hogere instantie, De Rechtspraak, Rechtbank sector Kanton?

Het bedrag staat m.i. inderdaad niet tot verhouding van de overschrijding, al was het maar 1 eurocent verschreden.

U kunt tevens uw grieven voorleggen aan de Nationale Ombudsman voorlegen.

U kunt tevens de minister c.q. staatssecretaris hierover aanschrijven.

De politiek, 2de kamer der Staten-Generaal, op hoogte stellen van deze onmenselijke boete tot de verhouding van de overschrijding bijverdienste. Een misdager krijgt soms een lagere boete voor een ernstige vergrijp!

ve
door verwijderd - Sep 4, 2006 om 05:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dank voor uw reactie. We gaan ermee aan de slag!

ve
door verwijderd - Sep 4, 2006 om 05:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het gaat vooral om de OV-kaart. Het bedrag is zo ook opgebouwd. 12x een bepaald bedrag+ de €4,10

Ze werd overigens afgeschilderd als een halve crimineel, want het was volgens de IBG een ernstig vergrijp!

In ieder geval dank voor je reactie.

ve
door verwijderd - Sep 4, 2006 om 08:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Neems eens contact op met de belastingdienst en vraag om "middeling"  Simpel houd dat in dat de inkomsten van 3 jaar worden opgeteld, door 3 gedeeld en de uitkomst voor telkens 1 jaar etlt. Dit word vaak toegepast bij schommelingen van jaarinkomens om bv onder bepaalde maximum grenzen te blijven.

Succes.

ve
door verwijderd - Sep 4, 2006 om 09:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nic,

een vraagje? Hoeveel heeft uw dochter bijverdiend in 2003? Ik bedoel dus niet het bedrag dat zij teveel zou hebben bijverdiend, maar het voledige bedrag?

Voor 2003 gold namelijk een grens van  9847,22 euro netto en als je meer verdient in het hele jaar dan dat bedrag, moet je je hele OV kaart terugbetalen, en niet, zoals geopperd, vanaf de maand dat er overschrijding van het jaarbedrag plaatsvindt.

Het lijkt er dus op dat uw dochter in 2003 9851,32 euro netto heeft verdiend, waardoor zij dus nu de hele OV-kaart moet terugbetalen en nog 4,10 euro teveel aan studiefinanciering moet terugbetalen.

Als ik me vergis in het door uw dochter verdiende jaarbedrag, dan hoor ik dat graag. In dat geval is een gang naar de rechtbank waarschijnlijk de enige juiste oplossing.

Linda

ve
door verwijderd - Sep 4, 2006 om 21:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Linda. Je hebt gelijk, als je de kaart niet inlevert betaal je inderdaad een heel jaar terug. Alleen op tijd inleveren voorkomt dit.