robigoal_1
door robigoal_1 Dec 4, 2015 om 23:20
Geldzaken & recht

Boeterente oversluiten hypotheek

Goedenavond,

Ik heb een nieuw huis gekocht en mijn huidige appartement verkocht. Op het appartement zat een hypotheek, nog anderhalf jaar rentevast. Bij de financiering van mijn nieuwe huis heb ik besloten om een nieuwe hypotheek af te sluiten en dus de hypotheek op het appartement niet mee te nemen.

Komende week is de overdracht en vandaag viel er een brief op de mat betreffende de oude hypotheek dat ik een boeterente moet betalen van 5.000 euro. De totale waarde van de hypotheek is ongeveer 200.000 euro. Dit kwam mij als een totale verrassing! Ik ging er vanuit dat de overeenkomst van de hypotheek zou komen te vervallen bij de verkoop. Mijn nieuwe financieel adviseur heeft mij hier ook niet op gewezen.

Nu heb ik de volgende vragen: Mag er bij verkoop een boeterente worden gevraagd? De eventuele boeterente zou toch alleen maar gaan over de rentevaste periode? Is mijn adviseur hier niet heel erg de mist in gegaan en kan ik hem hiervoor aansprakelijk stellen?

Alvast bedankt voor jullie moeite

3059 8 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Dec 4, 2015 om 23:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uw adviseur voor de nieuwe hypotheek, heeft in principe natuurlijk niets van doen met uw oude hypotheek. Dat zijn twee op zichzelf staande kwesties.

Blijkbaar hebt in bij uw oude hypotheek ook de voorwaarde dat u een boeterente betaalt bij totale aflossing bij verkoop.

Tijden terug werden die wel afgesloten omdat ze een pietsie minder rente kosten. U moet dat zo in de voorwaarden kunnen nalezen.

Meenemen van de oude zou ongetwijfeld nog ongunstiger geweest zijn. De rente is nu veel lager.

robigoal_1
door robigoal_1 Dec 4, 2015 om 23:58
8 Antwoorden / 2 Vragen

Bedankt voor je snelle antwoord. Is het niet zo dat een adviseur van een nieuwe hypotheek waarbij ik aangeef dat ik nog een oude hypotheek heb dit had moeten weten? De hypotheek is 3 jaar geleden afgesloten, ik ga de voorwaarden maar uitpluizen maar vrees dat ik daar niet verder mee kom.

ja
door janf43 - Dec 5, 2015 om 00:01
733 Antwoorden / 0 Vragen

Hypotheek aflossen bij verkoop is boetevrij

De verkoop van je woning is een van de uitzonderingen waarbij je nooit een boeterente betaalt voor extra aflossen, net als het einde van je rentevaste periode. Daarom is de verkoop van je woning een goed moment om je hypotheek kritisch te bekijken en te vergelijken met andere hypotheken.

Bron: http://blog.rente.nl/hypotheken/bij-verkoop-huis-hypotheek-aflossen

robigoal_1
door robigoal_1 Dec 5, 2015 om 00:19
8 Antwoorden / 2 Vragen

Dat klinkt heel goed! Ik ben druk bezig de voorwaarden door te spitten. Kan me eigenlijk niet voorstellen dat ze een boeterente kunnen rekenen bij verkoop

robigoal_1
door robigoal_1 - Dec 5, 2015 om 00:28
8 Antwoorden / 2 Vragen

Het betreft dit product. Ik  vrees toch dat ik de boeterente moet betalen. Geen lekker begin van de dure decembermaand!

marcel75
door marcel75 - Dec 5, 2015 om 12:25
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Blijkbaar hebt u gekozen voor een budgethypotheek bij de aankoop van uw appartement. En daarbij gelden bijzondere spelregels, zoals boeterente bij verkoop tenzij u een nieuwe lening afsluit bij dezelfde geldverstrekker. Gevalltje van "penny wise, pound foulish" dus. Oftewel: op korte termijn hebt u een voordeeltje gehad, maar dat voordeeltje mag u terugbetalen doordat u zo snel overstapt naar een andere geldverstrekker.

me
door mein33 - Dec 5, 2015 om 13:21
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Uw oude spaarhypotheek staat in dit geval los van uw nieuwe hypotheek.

U krijgt voor het vroegtijdig beëindigen van uw oude hypotheek geen boete voor het oversluiten, omdat u dat niet doet aangezien u de hypotheek beëndigd.

De (oude) spaarhypotheek heeft niet tot het einde van de looptijd (de duur van de hypotheek bijv. 30 jr. en niet de rentevast periode) kunnen renderen en is er, vanwege het vervroegd beëindigen, waarschijnlijk sprake van te weinig vermogensopbouw en dat zal moeten worden aangevuld.

Maar de bank zal het u uiteraard tot in de details kunnen/willen uitleggen.

Uw adviseur heeft u waarschijnlijk geadviseerd over de nieuwe hypotheek en met de te beëindigen hypotheekheeft hij/zij vast niets van doen.

tijger1
door tijger1 - Dec 5, 2015 om 13:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat product wat u vermeldt, is gewoon een algemene brochure. In uw hypotheekakte moet staan, dat u ook boete verschuldigd bent bij verkoop van het pand. Dus u hebt ongetwijfeld een budget hypotheek, zoal Marcel al schrijft.

Dus lees de hypotheekakte door.

De spaarpolis staat hier los van.

De boeterente is aftrekbaar, vergeet dat niet.

robigoal_1
door robigoal_1 - Dec 5, 2015 om 19:38
8 Antwoorden / 2 Vragen

Inmiddels heb ik het gevonden. In de voorwaarden staat helaas dat er een boeterente op dit product zit van maximaal 3% van de hypotheeksom als je het product beëindigt wegens een verhuizing. Hier is niets meer aan te doen. Als ik het product had meegenomen had ik dit niet volgens mij niet gehad. Daar had de adviseur mij wel op moeten wijzen. De adviseur kijkt toch ook naar de bestaande situatie?!

Dat de boeterente aftrekbaar is scheelt gelukkig iets. Vreemde situatie ook eigenlijk dat de staat mee moet betalen aan dit soort bankpraktijken!

robigoal_1
door robigoal_1 - Dec 10, 2015 om 09:13
8 Antwoorden / 2 Vragen

Een update voor de geïnteresseerden. De boete blijft helaas staan, bij het afsluiten van het product heb ik destijds gekozen voor de goedkoopste hypotheekvorm. Hiervoor kreeg ik een lichte korting op de 5 jaar rentevast periode maar waren er wel extra voorwaarden bij vroegtijdige aflossing. Ik had verwacht vijf jaar in de woning te wonen maar dat bleek niet het geval. Door de sterk gedaalde rente is de boete nu zo hoog.

Positief is wel dat de hypotheekadviseur heeft aangeboden om 750 euro korting te geven. Waarschijnlijk vindt hij zelf ook dat hij mij beter had moeten adviseren!

me
door mein33 Dec 10, 2015 om 10:55
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Zo zie je dat gemaakte keuzes in het verleden anders kunnen uitpakken als destijds gedacht, maar dat geldt natuurlijk voor iedereen. Netjes van uw hypotheekadviseur om u tegemoet te komen hoewel hij dat niet hoeft te doen. Hij kon destijds immers ook niet weten dat u binnen deze termijn weer zou verhuizen. Bedankt voor het terugmelden. Vr.gr. mein33

tijger1
door tijger1 Dec 10, 2015 om 11:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik weet natuurlijk niet of u de gegevens van uw oude hypotheek aan de adviseur gegeven hebt. Afgezien daarvan hebt u die oude hypotheek pas drie jaar geleden met uw volle verstand afgesloten. En ik mag toch aannemen dat u toen ook de voorwaarden bestudeert hebt. Dus uw nieuwe adviseur valt niet veel te verwijten, maar aardig dat hij een deel van de nota laat vallen. En die boete is niet zo hoog door de sterk gedaalde rente. U zou die boete ook hebben moeten betalen als de rente gestegen zou zijn. Heeft niets met "dit soort bankpraktijken" van doen. U bent dat contract vrijwillig aangegaan.