Bongo bon recht op geld terug?
Voor onze bruiloft een Bongo-bon gekregen. Dit bleek een tegoed bon voor een bongo bon te zijn, dus eerst inwisselen tegen een bongo-bon. Toen een hotel uitzoeken. Was te duur allemaal dus het bedrag ge-upgrade. Bedrag was uiteindelijk hoger dan dat ik direct zou boeken bij het hotel.. maarja zij moeten ook wat verdienen.. Op vrijdagavond na een lange reis bij Fletcher hotel Leiden aangekomen. Daar Bleek onze boeking door Bongo geannuleerd. Hotel kon er niets aan doen dus dikke pech. Bongo niet bereikbaar (alleen ma. vr. tussen 10.00 en 17.00, want ja je verkoopt veel weekendjes weg dan wil je niet gestoord worden in het weekend he..). Hele weekend verpest, zelf een hotelkamer moeten boeken/betalen die nacht, en zie nu je geld maar eens terug te krijgen. Want een nieuwe bon wens ik absoluut (nooit) meer. wat een aanfluiting. Nijgt naar oplichting. Doe het nooit, koop het niet, geeft het niet cadeau, alleen maar ellende en gedoe. Nu is de vraag: heb ik als consument recht op terugbetaling van het volledige bedrag aan bonnen? Ik wens namelijk geen tegoedbon van dit malifide bedrijf/wil niets meer met ze te maken hebben.
Jammer dat u niet wist dat Bongo meerdere ontevreden klanten heeft.
Geld terug waar u recht op hebt zal ook wel moeilijk worden.
https://nl.trustpilot.com/review/www.bongo.nl
https://www.juridischloket.nl/
Ondanks uw uitgebreide uitleg is uw vraag niet direct te beantwoorden. Van belang is om welke reden Bongo de boeking heeft geannuleerd. Ik heb meer het idee dat het hotel de boeking heeft geannuleerd omdat Bongo niet heeft betaald aan hen.
Een automatisch wettelijk recht op terugbetaling bestaat niet. Als er sprake is van wanprestatie kunt u wel een overeenkomst ontbinden en terug betaling eisen. Gaat de andere partij daar niet op in dan zult u naar de civiele rechter moeten stappen. Als de rechter het vervolgens met u eens is kan deze bepalen dat Bongo tot terugbetaling moet overgaan.
Overigens is ook van belang wat Bongo hierover in haar leveringsvoorwaarden heeft opgenomen. Als daar een regeling is on opgenomen in geval van niet levering dan kan die ook voor een rechter bindend zijn.
U zult dus eerst Bongo in gebreke moeten stellen. Uiteraard kunt u daarbij om teruggave van je geld vragen. Wellicht gaat Bongo daarop in. Zo niet dan moet u stappen gaan ondernemen.
Afhankelijk van het betrokken bedrag kan dat soms meer kosten dan het oplevert. Als u een rechtsbijstandverzekering verzekering heeft dan kunt u die wellicht inschakelen
Het hotel gaf aan dat ze geen reden van annulering konden zien en dat ik bij Bongo moest zijn. Ze gaven ook aan heel vaak slechte ervaringen met Bongo gehad te hebben. Ik heb het hotel gevraagd om een kopie van de boekingsannulering te geven, en die heb ik ook van ze gehad. Wat ik niet kan begrijpen is dat bedrijven hier mee weg kunnen komen door het sinmpelweg in hun alegemene (leverings) voorwaarden op te nemen.
Formeel heeft u de bon ontvangen van een (derde) gulle gever. U noest bij betalen voor gebruik. Nu wilt u na veel 5 5 5 en 6 6 6 uw geld retour. Kadokaarten worden vrijwel nooit terugbetaald, en als, onder aftrek van (hoge) kosten. Geef de kaart aan iemand, u wilt hem niet meer, anders want anders heeft alleen bongo 100% gewonnen zonder tegenprestatie.
Dat klopt niet, ik heb namelijk oorspronkelijk een bon van 50 euro ontvangen van een derde, maar door bij te betalen heb ik een andere bon gekocht direct bij Bongo. Bongo geeft overigens aan dat ze nooit overnachtingen annuleren, dat ze dat ook niet kunnen. Hotel geeft hetzelfde aan. KAstje muur verhaal. Maar ik vrees dat u gelijk heeft en dat geld terugkrijgen alleen via de rechter gaat lukken. Dat doet niemand wat veel tijd en geld kost, en dat weet Bongo/is hun verdienmodel.
Misschien ben je lid van de consumentenbond en kun je hun er eens naar laten kijken. Ik neem aan dat je een bevestiging hebt van de boeking en dat lijkt mij opzeggen zonder sowieso maar vooral ook zonder bericht op zijn minst laakbaar en eigenlijk erger. Hebt u al een schriftelijke klacht ingediend?
Klacht al per mail en per telefoon. Schriftelijk volgt als ik niet snel een reactie krijg.
Ja ben ook geen fan van al die bonnen. Altijd uitzoeken waar wel en waar niet. Ben zelf al heel lang met een bon bezig te verzilveren. Contact opnemen met het bedrijf en eisen geld terug. Misschien kan het via hun website. Anders jammer. Mensen moeten eens stoppen met die bonnen.
In mijn beleving zijn dit soort " kadootjes" een vorm van oplichting. Het is allemaal enorm misleidend en heb derhalve mensen die ik wel eens spreek en die dan een mooi idee hebben voor een cadeau gezegd, om dit soort van " bonnen" NOOIT te kopen voor anderen. De teleurstelling zal namelijk heel groot zijn,
hebben ook is zo'n "prachtig cadeau" gekregen en uiteindelijk maar weggegooid, want of het hotel was nooit beschikbaar wanneer jij wilde. De meeste hotels hebben misschien 1-2 kamers voor dit arrangement. Mij komt het over als een vorm van oplichting.
De inhoud van uw vraag geeft mij reden om dit te melden bij de politie. Let op, melden en advies vrage hoe hier mee om te gaan. U kreeg al een verwijzing naar het jurisch loket m.b.t. evt. in gebreke stellen omdat 'Bongo 'kennelijk in gebreke is maar het kan inderdaad ook hetgeen zijn waar uw mening naar nijgt. (melden i.p.v. aangifte omdat u bij aangifte afdoende bewijs dient te hebben en u bij melden wel een advies krijgt wat 'de juiste weg'is. (civiel of strafrechtelijk)
Maar wat wilt u aangeven? Het tegoed staat nog gewoon. Ts wil het alleen niet meer.
Zijdens Bongo is geannuleerd en kan er sprake zijn van ingebreke zijn of een andere wijze van onrechtmatig handelen.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Schoenen met onbruikbare veters
Ik heb 3 maanden geleden bij de Makro dure Ecco-schoenen gekocht met elastische veters. Nu zijn deze veters kapot gegaan, maar nergens zijn vervangende veters te koop.
Ecco.nl zegt dat ik bij een Ecco verkooppunt moet zijn, maar die kaatst de bal terug: de schoenen zijn niet bij ons gekocht, dus geen garantie.
De Makro zegt: wij verkopen geen veters en de veters tonen verbuikssporen, dus
...
Lees meer
Babymelk en waterontharder.
Is het veilig om babymelk te maken met onthard water, dmv een waterontharder? Lees meer
Extra kosten mondhygiënist
Mijn dochter is net 18 jaar en alleen naar de mondhygiënist gegaan. Los van het reinigen is er opeens een preventie consult erbij in rekening gebracht van meer dan 47 euro. Mijn dochter zei dat ze alleen wat uitleg kreeg over poetsen. Mag een mondhygiënist zomaar extra kosten declareren zonder vooraf toestemming te vragen? Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer