mz
door mzo Mar 23, 2021 om 23:04
Geldzaken & recht

Bouwcontainer gehuurd

3 weken geleden heb ik via containermaat een bouwcontainer gehuurd, voor het slopen van mijn betonnen tuinschuur en terrastegels.
Containermaat is een tussenpersoon en op de afgesproken dag werd de container bezorgd door het bedrijf Spelt containers.
Container gevuldmen vandaag is deze opgehaald door Spelt containers.
Vandaag kreeg ik direct een factuur vanuit containermaat dat de container op de aangeleverde inhoud afgekeurd is.
Hun omschrijving ik had een bouw- en sloopafval container moeten huren ipv een container voor puin.

Mhhhh duidelijk dacht ik maar helaas.
Ik ben wat verder gaan onderzoekenmen de afkeur van mijn container komt denk ik door 2 houten pallets en 2 stukken inpak plastic die in de container lagen.
Op de site van containermaat staat inderdaad dat dit tot bouw- en sloopafval behoord, kleine moeite om mij een belletje geven of ik dit uit de container wilde halen maar dat ter zijde. Dit kosten mij nu namelijk € 239,99 extra.
Maar wat ik hierboven al aangeef de container is opgehaald door Spelt containers en hun hebben de container afgekeurd, dit heb ik vernomen via 1 van de medewerkers van dat bedrijf.
En inderdaad door het plastic en hout wat in de container aanwezig was, echter als ik op hun site lees zie ik helemaal niet staan dat er in een puin container geen hout of plastic mogen.
De vraag die ik hierover kreeg van de medewerker van Spelt was, dat is toch logisch dat dit niet thuis hoort in een container.
Na verloop van tijd gaf zij in hetzelfde gesprek aan, op onze site staat ook niet dat u dode mensen in een container neer mag leggen, wij gaan er vanuit dat u dit ook weet.

Mijn vraag wat is mijn recht in deze?
Ik weet containermaat heb ik opdracht gegeven maar dit stuurt dus alleen maar bedrijven aan voor het leverennennophalen van containers.

Ben zeer benieuwd alvast bedankt

3513 14 Rapporteer

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Mar 24, 2021 om 00:09
1770 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte MZO,

Kunt u, ter verduidelijking van uw vraag, iets meer informatie geven?

Hoe bent u met dit bedrijf in contact gekomen?

Heeft u duidelijk vermeld, wat u ging slopen?

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Mar 24, 2021 om 00:12
2071 Antwoorden / Vragen

In principe moet u zich aan de instructies houden en anders draagt u de consequenties maar dan krijg je nu de discussie of de instructies wel duidelijk genoeg waren. Het is natuurlijk onzin om voor €240 je gelijk te gaan bepleiten bij een kantonrechter dus je kunt absoluut aangeven dat de instructies niet duidelijk waren en een beroep doen op coulance maar als ze voet bij stuk houden zie ik niet veel mogelijkheden.

mz
door mzo - Mar 24, 2021 om 07:15
4 Antwoorden / 2 Vragen

Containermaat heb ik gewoon via internet gevonden, en leken op dat moment de goedkoopste.

Instructies niet duidelijk, ik heb een puin container besteld en door het plastic en hout, wat minimaal in de container aanwezig was moet ik dus 240€ betalen.

Op de site van containermaat staat inderdaad dat er geen plastic en hout in mag, als ik bij Spelt kijk degene die de container heeft opgehaald en geleegd staat hier niets over op hun site dat deze materialen er niet in mogen.

diumenge
door diumenge Mar 24, 2021 om 08:36
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Als er op de site van containermaat staat dat er geen plastic en hout in mag, dan is het toch duidelijk dat het niet mag?

mz
door mzo Mar 24, 2021 om 11:09
4 Antwoorden / 2 Vragen

Ja maar hun zijn alleen een tussenpersoon, Spelt containers heeft de container gehaald en gebracht. Op hun site staat dit niet. Hun hebben de container ook moeten legen zeg maar

mz
door mzo - Mar 24, 2021 om 07:16
4 Antwoorden / 2 Vragen

Ben even niet thuis met een kantonrechter, mag je hier vrijblijvend je verhaal doen of hangen er gelijk kosten aan vast?

getty
door getty Mar 24, 2021 om 08:45
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Natuurlijk kost dit geld! Betaal de nota gewoon, kans op verlies in een procedure is aanwezig met de proceskosten voor uw rekening

deze nota zal op de totale verbouwing wel meevallen.

mz
door mzo Mar 24, 2021 om 11:10
4 Antwoorden / 2 Vragen

Gaat om het principe

getty
door getty Mar 24, 2021 om 11:23
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Principes kunnen duur uitpakken...

Iv
door Ivo W Mar 24, 2021 om 13:46
729 Antwoorden / Vragen

Het principe dat u zelf de voorwaarden niet aandachtig gelezen heeft, terwijl echt héél duidelijk op de site waar u de container besteld heeft dat hout en plastic niet in een puin-container mogen?

En er staat in de voorwaarden ook dat het prijsverschil tussen de 'bestelde' container en het daadwerkelijke gebruik achteraf in rekening zal worden gebracht indien u zich niet houdt aan de restricties die gelden voor de door u bestelde stroom afvalstoffen.

panter22
door panter22 - Mar 24, 2021 om 08:20
6599 Antwoorden / Vragen

Het staat duidelijk op de website wat er in de containers verzameld mag worden.
Alleen bouw en sloopafval is 2x zo duur dan  puin.
Dus niet goed opletten of er stiekem wat ander afval bij gooien werkt niet.
De milieuregels zijn tegenwoordig streng. Kijk maar eens bij een project waar gebouwen afgebroken worden.
Alles wordt gesorteerd en apart vervoerd.
Wat je recht is? Betalen.
Klik op we website op het blauwe balkje: meer info,
https://www.containermaat.nl/puin

ne
door neodutchio - Mar 24, 2021 om 08:21
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Puin is inderdaad iets anders dan afval. En als u dat van te voren niet weet, dan is het heel verstandig om vooraf onderzoek te doen naar wat de betekenis is of navragen wat er wel of niet in moet. Puin kan meteen op 1 hoop en kan verder verwerkt worden. Als er materialen door elkaar heen komen moet het eerst verder uitgesplitst worden. Dat kost tijd, dus geld. Natuurlijk laten ze die container niet aan de kant staan tot u langskomt om het voor hun te doen, die container moet leeg of weer gebruikt te kunnen worden. Stilstand kost ook geld.

Ik geef u vrij weinig kans op succes.

va
door vanlotjegetikt - Mar 24, 2021 om 08:40
809 Antwoorden / Vragen

Verwijderen van diverse soorten afval is duur en zeer strikt in regels.
 Zonde om te gaan procederen . Goede (dure) leer voor de volgende keer.

diumenge
door diumenge - Mar 24, 2021 om 08:47
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Wat mij betreft geeft het bedrijf waar je de container hebt gehuurd overduidelijk aan wat er wel en niet mag:
www.containermaat.nl/3-m3-puin-afvalcontainer

Je verbergen achter het feit dat het niet duidelijke op de website van de daadwerkelijke leverancier staat is dan wat apart.

Ben het wel met je eens dat ze bij het ophalen wellicht even hadden kunnen aangeven dat je beter het plastic en hout er uit kon halen om een boete te voorkomen. Daarnaast zijn op de site van containermaat de kosten bij 'overtreding' niet opgenomen. Wel voor andere producten, maar niet voor hout en plastic. Dus daar zit misschien een mogelijkheid om onder die kosten uit te komen.

rj
door rjw - Mar 24, 2021 om 09:29
3268 Antwoorden / 5 Vragen

De crux is of je bepaalde dingen had kunnen weten. Ik denk (maar ik ben geen expert) dat een leverancier er vanuit mag gaan dat als iemand zelf zo'n grote klus gaat doen de klant op de hoogte is van wat hij/zij gaat doen.

Daarnaast: ga naar een willekeurige milieustraat (waar volgens mij vrijwel iedereen wel eens geweest is) en daar kan iedereen zien dat je in de puincontainer geen plastic en hout mag gooien.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 24, 2021 om 10:07
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Op zich een merkwaardige gang van zaken omdat ikmet regelmaat containers zie bij renovatoeprojecten waarin al het vrigekomen afva dus puin, glasm afgeschreven duren etc. in wordt gedumpt door de uitvoerder. Men had m.i. heel eenvoudig ebven aan u kunnen vragen om het materiaal dat u noemt en kennelijk niet mocht eruit te halen. Dat is echter niet gebeurt en ik adviseer u om het maar zo te laten en een volgende keer iets nauwkeuriger te zijn met het bestellen van een container bij een vertrouwde firma. Dus niet de ;'goedkoopste'die in dit geval dus duurkoop bleek te zijn.

Strikt formeel kunt u proberen om de schade ad. €239,99 te verhalen maar herhaald, ik zou dan niet doen. Dat kan u onverhoopt nog meer kosten.

Re: ik zie net uw vraag over kantonrechter: lees deze info wat er dan aan de orde is: https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en alleen een in eerste instatie aangetekend te verzenden brief kost u € 13,50 en de grote vraag is en blijft dat indien u verder zou procederen m.i. de kans uitermate groot is een kantonrechter uw vordering zal afwijzen.

En deze Start kantonrechter procedure. De kantonrechter procedure start met een dagvaarding. Dit formele schriftelijke stuk wordt door de consumentenjurist opgemaakt, door de gerechtsdeurwaarder aan de wederpartij betekend en uiteindelijk ‘ter griffie aangeboden’. Door deze handelingen wordt de procedure definitief aanhangig.

consumentenjurist.nl/diensten/kantonrechter-procedure

pe
door pebk Mar 24, 2021 om 13:36
581 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is helemaal geen merkwaardige gang van zaken. Het is een keuze. De containerboer past er zelfs de prijzen op aan.

Puincontainer 3 kuub is 149 Euro
Restafvalcontainer 3 kuub is 269 Euro.

Puin verwerken is storten en klaar voor verdere verwerking.
Restafval is sorteren, uitzoeken en storten op verschillende plekken. Oftewel meer kosten.

sira
door sira Mar 24, 2021 om 17:28
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Op zich een merkwaardige gang van zaken omdat ikmet regelmaat containers zie bij renovatoeprojecten waarin al het vrigekomen afva dus puin, glasm afgeschreven duren etc. in wordt gedumpt door de uitvoerder.

Dat klopt, maar aan zo'n container hangt dan ook een ander prijskaartje dan aan een container voor alleen sloopafval. Een bouwbedrijf gaat zijn afval niet sorteren, dus kiest hij voor het gemak, maar betaalt daar wel voor en uiteraard wordt er aan iedere klant een stukje "afvoeren en storten sloopafval" doorberekend.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Mar 24, 2021 om 10:48
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Beton en steen mag,  maar hout en plastic is restafval en  jammer.

Ook word vaak door buren afval erin gepleurd  en ik heb al eens met Camera vastgelegd  buren afval  zo hun de factuur gestuurd.
Bij het storten komt er vaker  verkeerd afval te zien en staan ze klaar met camera voor hun winstmarge.

Nu alsnog dat eruit halen accepteren ze niet,  had je voor het ophalen moeten doen.
Bij de voordelige  online aanbieders zitten veel  DHZers en ZZPers die er vaak een puinzooi van maken.

Als je dit bestelde en niet  de voorwaarde goed leest of niet weet.
Een puin container is geen rest afval..
Mijn Grijze,  Oranje, Groene en Blauwe bak mogen ze bij fout afval ook weigeren.

Deze Chauffeur moet alleen een bak ophalen,  later zien ze wat op de factuur staat en of het klopt...
Hij zal hier zelden voor waarschuwen want  zjin baas kan boos worden als die deze  leuke winst mis loopt.
Jammer maar  zelf slopen is voor eigen risico.

Ik ben ervaringsdeskundige,  bij Rest afval mag ik geen Asbest plaatjes erin doen,
want  dan is het  zwaar vervuild afval en veel hoger tarief.
Tussen puin wil nog wel eens  dakplaten zitten,  ze kijken of het  nieuwe Cement vezels of  Asbest  is.
Dan is deze bak gelijk  ruim €4200,- of meer, afhankelijk totaal gewicht en hoeveel Asbest erin zit.

mz
door mzo - Mar 24, 2021 om 11:14
4 Antwoorden / 2 Vragen

Bedankt voor alle reactie.
Zo jammer dat ik mezelf nu pas dieper hier in ga verdiepen en ook in het bedrijf containermaat waar wel meerdere (gelijkwaardige) klachten over gemeld zijn op het internet.
Wat ik al aangaf het gaat om het principe, en ik vind het niet kloppen dat container maat nog geen eens de container gezien heeft, deze is afgekeurd door Spelt containers, maar op hun site is niet waarneembaar dat plastic en hout er niet in mag.
Hoe kan je als leek dit weten vraag ik mezelf af.

getty
door getty Mar 24, 2021 om 11:24
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Door je beter vooraf in te lezen

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Mar 24, 2021 om 11:47
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Deze Online aanbieder heeft niets!
Ze kopen vooraf contracten in en  schakelen locale bedrijven in.
Spelt Containers doet zelf ook  werk en hoe is hun prijs?

Doen vele online bedrijven,  zoals ik  Kunststof  Kozijnen folder kreeg.
Deze uit Enschede heeft niets!
Geen productie of showroom, alleen kantoor en   plaatsen van  fabriek naar  ingehuurde ZZPer....

Het zelf slopen is altijd groot risico,  gelukkig geen XTC producent in jou buurt die het eronder kan stoppen.
Schoon gesorteerd afval = goedkoopste dus  je boekte puinbak.

Iv
door Ivo W Mar 24, 2021 om 12:24
729 Antwoorden / Vragen

De volgende keer dus gewoon even de voorwaarden lezen die duidelijk op de website staan vermeld.
Wanneer u op de website van de aanbieder een bepaald type container aanklikt, staat er vervolgens precies welke afvalstoffen er wel en welke er niet in mogen. U heeft zelf blijkbaar onvoldoende aandacht voor dat lijstje gehad, want het staat er echt in heel duidelijke tekst.

Ook heeft u bij het bestellen zelf aangegeven dat u akkoord bent met de Algemene Voorwaarden, waarin staat dat wanneer u de container vult met andere materialen dan vooraf aangegeven, u een naheffing zult krijgen.

Kortom: het contaijerbedrijf is duidelijk geweest en handelt gewoon volgens de redelijke voorwaarden. U heeft alleen geen moeite genomen om de duidelijke voorwaarden over de toegestane soorten afval door te nemen.

Ar
door AriEllis Mar 24, 2021 om 16:24
57 Antwoorden / Vragen

U heeft een overeenkomst met Containermaat en niet met Spelt. Maakt dus helemaal niet uit wat wel of niet op de site van Spelt staat. Gewoon betalen dus.

En ze beginnen er helemaal niet aan om de klant te bellen om de rotzooi uit de container te halen.

audb
door audb - Mar 24, 2021 om 12:44
1668 Antwoorden / 5 Vragen

De definitie van puin :

Puin is afvalmateriaal annex grondstof dat bestaat uit losse brokstukken, grotendeels bestaande uit stenen en beton, van gesloopte of ingestorte gebouwen, viaducten, bruggen en andere objecten. Puin kan worden hergebruikt voor het aanleggen van wegen en het ophogen van dijken.

Ik weet niet waaron ze dan gaan klagen over 2 houten pallets en wat plasiek.

Ten eerste is hout ook herbruikbaar en als dit gewoon boven op heeft gelegen zonder moeite verwijderbaar en plastiek kunnen ze ook gewoon er tussen uithalen zonder moeite.

Maar de extra kosten van €239,99 slaat echt nergens op.

Ik zou het aanhandig maken bij Mr. Visser doet uitspraak.(SBS6)

diumenge
door diumenge Mar 24, 2021 om 13:01
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Zonder moeite verwijderbaar? Dat weet je helemaal niet en daarbij, voor elke handeling is een inspanning nodig en mensen werken niet gratis.

pe
door pebk Mar 24, 2021 om 13:30
581 Antwoorden / 0 Vragen

De TS heeft gewoon een fout gemaakt. Jammer, maar helaas. Een puincontainer is wat anders dan een restafvalcontainer. De containerboer komt nu met een container die onder voorwaarden wordt geleverd. Als ze elke container moeten leeghalen en zelf moeten gaan scheiden, dan wordt ook een puincontainer duurder. Ze moeten immers meer mensen inzetten dan gepland.

Ze bieden het bovendien al aan; de restafvalcontainer. Deze is dan ook bijna dubbel zo duur.
Bovendien is het 'aanhangig maken, niet 'aanhandig', maar Meester Visser zal hier zijn vingertjes niet aan branden.

sira
door sira Mar 24, 2021 om 18:08
2348 Antwoorden / 24 Vragen

De TS heeft naar ik vermoed een 6 m3 container besteld, waarschijnlijk ook aangegeven dat hij een betonnen schuur ging slopen en terrastegels ging verwijderen. Aan de hand daarvan is er een (puin)container geleverd, speciaal voor dat afval.

De prijs van een container wordt bepaald aan de hand van de grootte van de container, het soort afval, diesel (1x brengen + 1x halen) en storten.
Als dan bij aankomst bij de afvalstort blijkt dat er niet alleen puin in zit, maar ook hout en plastic, moeten er handen aan te pas komen om te scheiden, daardoor kan de containerwagen niet direct storten op de aangewezen plek.
Ook in deze sector kost tijd nu eenmaal geld.

Als de TS had gekozen voor de huur van een aanhanger en een aantal keren zelf heen en weer had gereden en daarna het verschillende afval op de juiste plaats had gestort, had het hem ook geld gekost (huur, benzine) en véél tijd.

Huur dus ook nooit een container voor meerdere dagen, tènzij je hem op eigen terrein kwijt kan. Anders komt Jan en Alleman jouw gehuurde container vullen met afval, bankstellen etc., en ja, daar is de huurder verantwoordelijk voor.

ro
door ronny530 - Mar 24, 2021 om 17:50
2786 Antwoorden / 41 Vragen

U heeft zaken met containermaat gedaan en niet met Spelt containers dus dient u zich aan de voorwaarden van containermaat te houden. U wist dat er geen hout en plastic in de container gedeponeerd mochten worden en toch heeft u dat gedaan het gevolg is dat de inhoud van de container is afgekeurt en containermaat terecht kosten in rekening gaat brengen. Daarbij is het zo dat als de container opgehaald is u geen mogelijkheid meer hebt om nog afval wat er niet in thuis hoort te verwijderen omdat de container direct naar het afstortstation gaat en men er bij dat station er pas achter komt dat er hout en plastic is aangeboden terwijl containermaat duidelijk heeft gestelt dat dat niet mocht. U gaat om onder de betaling uit te komen de voorwaarden van Spelt doorspitten, komt nergens zo'n restrictie tegen en neemt contact met Spelt op en dat lost ook niets op en dat kan wel kloppen omdat u geen zaken met Spelt heeft gedaan. Uw recht in deze, geen enkele want u dient zich aan de voorwaarden van containermaat te houden. U kunt er een principekwestie van maken en het voor de kantonrechter laten komen en dat kunt u in eerste instantie kosteloos doen door niet te betalen, niet op incassobrieven te reageren en zodra er een deurwaarder in beeld komt ook niet betalen want dan wordt u vanzelf gedagvaard en kunt u ter zitting uw ongenoegen uitten. Wordt u in het gelijk gestelt dan kost het u niets maar als u verliest en dat verwacht ik wel leert u principekwesties direct af want u moet de hoofdsom en alle gemaakte kosten betalen en kunt u maarzo € 2000,00 verder zijn. Voor de kantonrechter zou deze zaak wel vermakelijk zijn want met al die verstekveroordelingen is iemand die persoonlijk aanwezig is welkom.