ne
door nelmartien Jan 16, 2010 om 14:25
Geldzaken & recht

Chronisch ziek

Wanneer heb je recht als chronisch zieken op vermindering van eigen risico. Wie bepaald wie tot de groep hoort! Waar kan ik dat vinden?

2006 28 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 16, 2010 om 14:29
0 Antwoorden / 0 Vragen
ve
door verwijderd - Jan 17, 2010 om 11:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

In aanvulling op hetgeen Vladja schreef.

Het principe is dat er geen mogelijkheid bestaat op vermindering van het (wettelijk) eigen risico. Er zijn slechts enkele uitzondering zoals Vladja aanduidde.

Overigens, wanneer is iemand chronisch ziek.
In de zogenaamde Lijst Borst, nu opgenomen als bijlage 1 bij het Besluit Zorgverzekering (http://www.dsw.nl/Repository/Documents/lijstborst.pdf) staan alle aandoeningen die als chronisch ziek worden aangeduid.
Dat betekent dat alle kosten worden vergoed zonder aftrek van een eigen bijdrage (heeft geen betrekking op het eigen risico).

ve
door verwijderd - Jan 17, 2010 om 11:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nog ter aanvulling op uw vraag wie bepaalt dat u tot de groep chronisch zieken hoort.

Ik verwees u naar de lijst Borst.
Ga daar wel voorzichtig mee om. Alleen de arts of medisch specialist kan bepalen of u onder die categorie valt.
Vervolgens vraagt u ingeval van bevestiging een medische verklaring die u opstuurt naar uw ziektekostenverzekeringsmaatschappij (mooi scrablewoord).
Van hen krijgt u vervolgens een machtiging toegezonden.
Die machtiging overhandigt u dan aan uw (para)medisch behandelaar.
Nogmaals, dan gaat het alleen over het niet hoeven te betalen van een eigen bijdrage zoals je vaak ziet bij behandeling door bijv. een fysiotherapeut.

ve
door verwijderd - Jan 17, 2010 om 12:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Raadgever,

De vraag gaat over vermindering van het eigen risico en niet over eigen bijdragen. Dat zijn twee heel verschillende dingen.

Bovendien heeft de lijst Borst, die jij opgeeft uitsluitend betrekking op fysio- en oefentherapeutische behandeling, welke vergoed worden onder de basisverzekering. Deze lijst is ook nog eens ongedateerd, terwijl er jaarlijks bijstellingen plaatsvinden.

Fysiotherapiebehandeling, die onder de basisverzekering valt, valt ook onder het eigen risico.

En over het eigen risico ging de vraag.

Vladja

ve
door verwijderd - Jan 17, 2010 om 13:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vladja, mij is bekend dat de vraag ging over eigen risico. Heb inderdaad ook lezen geleerd.

Maar soms is het goed om wat meer achtergrond info te geven.

Bovendien stelde vragensteller 2 vragen:

1 Het eigen risico
2 Wie bepaalt wie tot die groep (chronisch zieken hoort).

Heb ook aangegeven dat het verstandig is om daarbij een medicus te consulteren.

U gaf in uw antwoord slechts antwoord op 1 vraag.

Dus, wederom eerst goed lezen en vervolgens commentaar!

ve
door verwijderd - Jan 17, 2010 om 13:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Geachte,
Ik vermoed dat u bedoelt de compensatie eigen risico voor chronisch zieken. Als u daarvoor in aanmerking komt krijgt u vanzelf bericht van het CAK. Als u denkt dat u in aanmerking komt en u heeft geen bericht ontvangen, dan kunt u de compensatie zelf aanvragen. Voor correcte info kijk hier: http://www.hetcak.nl/smartsite.dws?id=60528 of neem contact op met de afdeling Informatie en Klachtopvang van Zorgbelang, telefoonnummer 0900-2437070 (0,10/min.) Na het intoetsen van uw postcode wordt u doorverbonden met de afdeling I&K in uw regio.

met vriendelijke groet,

ve
door verwijderd - Jan 17, 2010 om 13:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als u ook volledig arbeidsongeschikt bent krijgt u als ex werknemer een bedrag terug van uwv.
Dit staat los van het eigen risico, wat m.i. voor iedereen gelijk is in de zorgverzekering.

ve
door verwijderd - Jan 17, 2010 om 13:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

tdehond schreef op zondag 17 jan 2010, 13:27: Als u ook volledig arbeidsongeschikt bent krijgt u als ex werknemer een bedrag terug van uwv.
Dit staat los van het eigen risico, wat m.i. voor iedereen gelijk is in de zorgverzekering.

Dit klopt, maar chronisch zieken en gehandicapten krijgen sinds 2009 een korting (compensatie) op de eigen bijdrage omdat de belastingaftrek voor ziektekosten is afgeschaft en zij toch met hoge zorgkosten geconfronteerd blijven.

m.vr.gr.,

ve
door verwijderd - Jan 17, 2010 om 13:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik bedoel natuurlijk eigen risico :)

ve
door verwijderd - Jan 17, 2010 om 13:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Raadgever,

Alle vragen worden beantwoord in de voorlichting van Postbus 51. Ook als je het niet krijgt en denkt er toch voor in aanmerking te komen, met gratis telefoonnummer:

Als u in oktober 2009 nog geen beschikking heeft gekregen van het Centraal Administratie Kantoor (CAK), en u denkt dat u wel recht heeft op de compensatie, neem dan contact op met het CAK. U kunt dit doen via telefoonnummer 0800-2108 (gratis).

Stofnamen van medicijnen etc. Hoe uitgebreid wil je het hebben?

Vladja

ve
door verwijderd - Jan 17, 2010 om 13:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Vladja, dit was hetgeen ik schreef:

"In aanvulling op hetgeen Vladja schreef.

Het principe is dat er geen mogelijkheid bestaat op vermindering van het (wettelijk) eigen risico. Er zijn slechts enkele uitzondering zoals Vladja aanduidde."

Ik weet niet wat je nu aan mij duidelijk wilt maken.

Vind overigens de reactie van tomszus bijzonder verhelderend en adeqtaat.

ve
door verwijderd - Jan 17, 2010 om 14:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

adeqtaat. = uiteraard adequaat.

waar blijft de editknop?

ve
door verwijderd - Jan 17, 2010 om 14:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

tomszus schreef op zondag 17 jan 2010, 13:36:
tdehond schreef op zondag 17 jan 2010, 13:27: Als u ook volledig arbeidsongeschikt bent krijgt u als ex werknemer een bedrag terug van uwv.
Dit staat los van het eigen risico, wat m.i. voor iedereen gelijk is in de zorgverzekering.

Wat bedoel u hiermee? Ik ben volledig arbeidsongeschikt, maar de uwv buiten mijn uitkering betaal helemaal niks aan mijn zorgkosten!

Dit klopt, maar chronisch zieken en gehandicapten krijgen sinds 2009 een korting (compensatie) op de eigen bijdrage omdat de belastingaftrek voor ziektekosten is afgeschaft en zij toch met hoge zorgkosten geconfronteerd blijven.

Klopt wel, maar het was volgens mij een eenmalige compensatie doch?
Wat betreft de vraag van nelmartien, wie tot de groep behoord, is een vraag waar menigte zich het hoofd zerbreken.
Als volledige arbeidsongeschikt, bekom ik WEL een bijdrage terug, Ik ben aan mijn hart geopereerd en heb een beroerde gehad. Mijn vrouw, helemaal arbeidsongeschikt door fibromyalgie bekomt niks terug! Dit terwijl zij dus chronisch ziek is, en ik niet (naar mijn gevoelens).

m.v.g. Robert

ve
door verwijderd - Jan 17, 2010 om 14:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry...is iets mis gegaan met de reactie quoten.
m.v.g. Robert

ve
door verwijderd - Jan 17, 2010 om 14:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Robert, vergoeding hangt af van de ziekte i.c.m. de medicijnen die je gebruikt.

Als jij als hartpatiënt niet de op de lijst genoemde medicatie zou gebruiken, had je ook niks vergoed gekregen. Ben zelf ook hartpatiënt (geopereerd), gebruik veel medicatie, maar geen medicatie die op de lijst voor komt. Dus krijg ik geen vergoeding.

ve
door verwijderd - Jan 17, 2010 om 14:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Raadgever,

1 Het eigen risico
2 Wie bepaalt wie tot die groep (chronisch zieken hoort).

Heb ook aangegeven dat het verstandig is om daarbij een medicus te consulteren.

Volgens Postbus 51 (en die zal het zeker weten) behoor je tot de groep chronisch zieken als je :

U ontvangt mogelijk een compensatie voor het verplichte eigen risico als u voldoet aan een van de volgende voorwaarden:

* U gebruikte in 2007 en 2008 meer dan 180 dagdoseringen van een bepaald medicijn. Het maakt daarbij niet uit op welke manier u de dagdoseringen heeft gebruikt (pillen of injecties).

* U woonde op 1 juli 2009 minstens een half jaar aaneengesloten in een AWBZ-instelling.

* U was in 2006 en 2007 ingedeeld in een Diagnosekostengroep (DKG). DKG is een term die verzekeraars gebruiken. Meestal valt u onder een DKG als u in een ziekenhuis bent opgenomen voor een bepaalde chronische aandoening.

Duidelijker kan het niet. Waarom je dan nog een medicus moet consulteren, is mij een raadsel. Hij kan je niet chronisch ziek verklaren in de zin van een tegemoetkoming in het eigen risico. Daar heeft hij geen enkele zeggenschap over. Hij weet welke stofnamen van medicijnen voorkomen op de lijst van bepaalde medicijnen (ook aan te klikken op de site van Postbus 51). Onnodig raadplegen van een medicus kost hem alleen maar tijd.

Kom maar met je antwoord, want het laatste woord, dat je altijd wilt hebben, is voor jou.

Vladja

ve
door verwijderd - Jan 17, 2010 om 15:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

tomszus schreef op zondag 17 jan 2010, 13:36:
tdehond schreef op zondag 17 jan 2010, 13:27: Als u ook voll
Dit klopt, maar chronisch zieken en gehandicapten krijgen sinds 2009 een korting (compensatie) op de eigen bijdrage omdat de belastingaftrek voor ziektekosten is afgeschaft en zij toch met hoge zorgkosten geconfronteerd blijven.

m.vr.gr.,

U heeft gelijk. Het was even zoeken maar ik lees:
[["Compensatie chronisch zieken

Bepaalde groepen chronisch zieken worden financieel gecompenseerd. Het gaat om chronisch zieken met een specifiek medicijngebruik bij bepaalde aandoeningen (farmaceutische kostengroep of fkg) en mensen die op 1 juli 2008 minimaal een half jaar in een AWBZ instelling verblijven. Meer hierover staat op de pagina Compensatie eigen risico.
Sinds 2009 krijgen mensen die in 2006 en 2007 hoge ziekenhuiskosten hadden (of hoge kosten voor medisch specialistische zorg) ook compensatie voor het verplicht eigen risico."]]
Hier

ve
door verwijderd - Jan 17, 2010 om 15:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

maar chronisch zieken en gehandicapten krijgen sinds 2009 een korting (compensatie) op de eigen bijdrage

De regeling bestaat al langer.
Ik heb in 2008 iets van 55 euro gekregen, zonder erom gevraagd te hebben van het CAK, omdat ik in 2007 (en daarvoor) medicijnen gebruikte.

Ps. het jaartal van uitkering kan ook 2007 zijn geweest, mn grijze cellen werken soms niet optimaal :-)

ve
door verwijderd - Jan 17, 2010 om 16:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

birdies schreef op zondag 17 jan 2010, 14:28: Robert, vergoeding hangt af van de ziekte i.c.m. de medicijnen die je gebruikt.

Als jij als hartpatiënt niet de op de lijst genoemde medicatie zou gebruiken, had je ook niks vergoed gekregen. Ben zelf ook hartpatiënt (geopereerd), gebruik veel medicatie, maar geen medicatie die op de lijst voor komt. Dus krijg ik geen vergoeding.

Ik vind het wel hartstikke krom! U en ik en waarschijnlijk veel anderen hebben een hartoperatie achter de rug, gebruiken waarschijnlijk alle plaspillen, bloedverdunners, bloeddrukverlagers, cholesterol pillen (en gros wat deze doelgroep betreft).
In andere forums waar ook deze vraag was gesteld, viel het wel op dat sommige het wel een terugbetaling bekwamen en andere niet!

Met andere woorden: u krijgt een medicijn toegeschreven zoals ik, maar met een andere naam, en de een bekomt iets terug en de andere niet!!!

m.v.g. Robert

ve
door verwijderd - Jan 17, 2010 om 16:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

De betreffende lijst is samengesteld door een cie. van wijze dames en heren. Het zij zo. Ik ga me om dit soort zaken niet (meer) druk maken, prioriteiten stellen leer je vanzelf wel, zij het noodgedwongen.

ve
door verwijderd - Jan 17, 2010 om 16:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat mij wel meer opvalt in deze rubriek, is dat in dit geval nelmartien 1 dag geleden een vraag post en daarna niet meer op de antwoorden reageert.

Inmiddels ontstaat er wel een hele onderlinge discussie tussen de respondenten; als nelmartien niet terugkoppelt met een verdere toelichting op haar vraag, onstaat er op deze manier een hele nieuwe topic.

@lelyonnais
Het CIZ trekt haar informatie bij je ziektekostenverzekeraar, over je persoonlijk chronisch medicijngebruik. Als je in de jaren voordat deze compensatie startte (in 2008) of daarna van ziektekostenverzekeraar bent veranderd, valt er een manco in de status van je gegevens. Ben je al jaren bij dezelfde verzekeraar geeft dit geen probleem. Je moet dan wel een bepaalde hoeveelheid per jaar hebben 'afgenomen'.

ve
door verwijderd - Jan 17, 2010 om 17:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag nelmartien,

De tekst van het CAK zelf is wat uitvoeriger dan die van Postbus51:

http://www.hetcak.nl/smartsite.dws?id=60528

Met vriendelijke groet, ReadAC.

off topic,

(ik plaats deze verwijzing niet om het beter te weten (dat lijkt wel een ziekte te worden op deze site), maar omdat de verwijzing ook relevant is en net even wat meer info geeft)

ve
door verwijderd - Jan 17, 2010 om 18:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Off topic: ik zit me de hele tijd al af te vragen voor wie de beantwoorders bezig zijn: voor de vragenstellers of voor hun eigen ego.

Vragenstellers haken n.m.m. steeds eerder/vaker af door deze onderlinge machtsstrijd. Die zien door alle bomen allang het bos niet meer en het gegooi met juridische termen en verwijzingen naar allerlei wetsartikelen (alhoewel soms onvermijdelijk), doet naar mijn mening ook geen goed.

Ik denk dat er eens vaker stil gestaan moet worden bij het gemiddelde niveau van de vragensteller. HBO en hoger zijn zelf wel bijdehand genoeg om problemen op te lossen c.q. de juiste wegen te bewandelen, dat zijn dus doorgaans niet de vragenstellers.
Denken jullie echt dat de gemiddelde vragensteller nog iets begrijpt van al die juridische rompslomp? Die wil gewoon een duidelijk, recht voor zijn raap antwoord in begrijpelijke taal. Want ook het taalgebruik begint steeds meer op een ambtelijk schrijven te lijken en iedereen weet hoeveel moeite bepaalde groepen mensen hebben met het begrijpen van ambtelijke stukken.

Ook ik betrap me er op dat ik me op een negatieve manier door dat onderlinge gekissebis laat beïnvloeden. Bah.

Ik vraag me ook af in hoeverre die door de beantwoorders (zogenaamd??) verfoeide duimen, van invloed zijn op de negatieve spiraal waar we n.m.m. in zitten.

ve
door verwijderd - Jan 17, 2010 om 18:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is idd heel simpel.
Kijk op de site van CAK en je weet alles :-)

ve
door verwijderd - Jan 17, 2010 om 18:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Excuus voor mijn vergissing. CAK moet natuurkijk CIZ zijn, maar dat heeft u al wel begrepen neem ik aan.

ve
door verwijderd - Jan 17, 2010 om 18:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nou zeg, ik ben wel lekker bezig!!

Niet het CIZ dus, maar CAK.

(misschien weet de moderator niet wat een 'edit' knop is, dus doe dan maar een optie bewerken svp!)

ve
door verwijderd - Jan 17, 2010 om 19:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Centraal Administratie Kantoor

ve
door verwijderd - Jan 18, 2010 om 15:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hartelijk bedankt voor de reacties.
Ik weet nu genoeg.en doe er mijn voordeel mee.