curly
door curly Mar 20, 2015 om 09:37
Geldzaken & recht

Consumenten foto / tags

Ging laatst het hulpkantoor binnen van een grote (oranje) bank om vervanging van mijn verouderde gescheurde pinpas aan te vragen. Ter controle vroeg de beheerder om een identiteitsbewijs. ‘’Even controleren of deze echt is, zei hij‘’. Hij scande het identiteitsbewijs, nagenoeg direct verscheen er een kopie van mijn pas foto zijnde een schermafdruk op het beeldscherm van zijn labtop, met daarop een vierkante digitale omtrek rondom het gezicht. Kennelijk gebruikte hij een programma om een zogeheten afbeeldings-tag te maken.. Een tag is een piepklein kopie fotootje / icoontje (1x1 cm) van het blote gezicht van een persoon overgenomen van een pasfoto.. Een tag verwerkt in een RFID chip kan gebruikt worden om een bepaalde gebeurtenis te starten. Het aanvullen van consumenten profielen doormiddel van tags is vanzelf een handige bijkomstigheid. Ik vraag me af of dit protocollair allemaal zomaar (ongevraagd) mag. Gaat wel erg ver, allemaal.

404 6 Rapporteer

hansje klein
door hansje klein - Mar 20, 2015 om 09:50
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Ook ik werd onlangs gescand bij de ING, toen ik mijn rekening wilde opzeggen.
Mijn identiteitsbewijs werd ingevoerd door een medewerker om de echtheid te onderzoeken........? Daarna werd ik als ING-klant definitief afgemeld.

"Voor uw eigen zekerheid", was het korte commentaar "wij kunnen met het blote oog niet meer vaststellen met wie we precies zaken doen"!

valerius-2
door valerius-2 - Mar 20, 2015 om 13:23
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ja dat mag.
,Toen dit werd ingesteld bij alle ingeschreven klanten werd toen een foto copy van bewijs gemaakt dus ook van de foto die daar opstaat. Nu kunnen zij ook controleren of u wel de juiste persoon bent die op de legitimatie staat.

curly
door curly - Mar 22, 2015 om 10:21
162 Antwoorden / 18 Vragen

[quote=curly schreef op vrijdag 20 mrt 2015, 09:37]Een tag is een piepklein kopie fotootje / icoontje (1x1 cm) van het blote gezicht van een persoon overgenomen van een pasfoto.. Een tag verwerkt in een RFID chip kan gebruikt worden om een bepaalde gebeurtenis te starten. Het aanvullen van consumenten profielen doormiddel van tags is vanzelf een handige bijkomstigheid. Ik vraag me af of dit protocollair allemaal zomaar (ongevraagd) mag. Gaat wel erg ver, allemaal.

Over dat taggen zou ik weliswaar een klacht kunnen melden bij ING, via:

ING
Klachtmelden
Antwoordnummer 2
6800-PB ARNHEM

Een klacht had ik niet. Was enorm verbaasd over dat taggen van een identiteitsbewijs. Terwijl ik nog zo had aangeven er geen kopie afdrukken van te maken. De dienstverlening qua uitleg van ING kan beter. Met toestemming van de klant een identiteitsbewijs controleren wella, maar vervolgens schermafdrukken maken en taggen lag buiten mijn toestemmingsgebied.. Eerst vragen om toestemming en dan pas doen! Ik ondervond weliswaar een ergernis. Maar ze nemen bij ING gelukkig ieder probleem serieus. ''Dit schrijven ze in hun folder.'' Heeft men een klacht hoor je zo snel mogelijk hoe ze die klacht willen verhelpen. Ze willen zorgvuldig te werk gaan. De ING stelt graag 100% tevreden. Kijk voor meer informatie op ING.nl of bel 0900 0933 (10 cent per minuut). ''Helaas niet gratis. Kost dus 10 cent per minuut (plus 1 euro extra voor wie prepait belt).'' En verder geeft men in de folder tips zoals het verzamelen van de benodigde (klacht)gegevens, zoals afschriften, polisbladen en rekeningnummers. Zodat ze een klacht sneller kunnen oplossen. Ondernemers worden verwezen met een klacht naar een ander loket. Ik citeer uit de folder: ''Bent je ondernemer en heb je een klacht over een zakelijk product? Kun je naar ING.nl/zakelijk en vervolgens naar de rubriek Klantenservice. Of vragen naar de klachtenfolder voor zakelijke producten''. Men kan zichzelf kennelijk particulier of zakelijk indelen om een apparte zakelijke behandeling te krijgen. Zucht.. Dit zakelijk en particulier moeten ze afschaffen. Dit is een armoedige vorm van ongelijke behandeling. Zoiets van bent u een burger of of van adel. Voor de rest
vind ik de ING een prima bank.

hansje klein
door hansje klein - Mar 22, 2015 om 10:29
3037 Antwoorden / 62 Vragen

.....behalve dat ze weer begonnen zijn met salarissen graaien, evenals de ABN/Amro, maar wat u zo beschrijft vind ik allemaal heel normaal!

curly
door curly - Mar 22, 2015 om 10:43
162 Antwoorden / 18 Vragen

[quote=hänschen klein schreef op zondag 22 mrt 2015, 10:29].....behalve dat ze weer begonnen zijn met salarissen graaien, evenals de ABN/Amro, maar wat u zo beschrijft vind ik allemaal heel normaal!

''Het management van ING stelt zich kennelijk ook graag voor 100% tevreden. Zucht.''

pi
door pieterwolters - Mar 22, 2015 om 11:04
3610 Antwoorden / 0 Vragen

De stijging van de salarissen van bankmanagers is puur het gevolg van kortzichtig politiek beleid. In hun mediageilheid zijn er weer een aantal politici met gedrochten van wetten gekomen die dit tot gevolg hebben. Ieder weldenkend mens kan bedenken dat als je prestatieafhankelijke bonussen gaat beperken de vaste salarissen gaan stijgen. Maar politiek lijkt steeds meer symboolwaarde te moeten krijgen i.p.v. dat het een zinvolle bijdrage levert.

Als politici bijvoorbeeld flexsalarissen willen gaan beperken zullen de vakbonden in de CAO' s dat ook direct gecompenseerd willen hebben in hogere basissalarissen.