Syncfl
door Syncfl Jan 12, 2023 om 09:31
Geldzaken & recht

Contract loopt af maar mijn enkel is gebroken

Mijn arbeidscontract verloopt op 12. Februari 2023 en zit met een gebroken enkel sinds 6 nov 2022 (ik ben uitgegleden op de tram baan en is dus op 3 plekken gebroken)

Heb momenteel een contract van 38uur perweek.
Ik heb dus het gevoel dat ze mijn contract niet gaan verlengen. Ik werk er sinds juli 2021.

Wat kan ik het beste doen?

3820 11 Rapporteer

Topantwoord

sira
door sira - Jan 12, 2023 om 09:40
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Vraag info bij het UWV.
Uw vraag is niet zo gemakkelijk te beantwoorden. Wat voor werk doet u? Zit u al vanaf november thuis?

Syncfl
door Syncfl Jan 12, 2023 om 09:43
Antwoorden / 1 Vragen

ik zal wel contact opnemen met de uwv.
Ik werk in een drukkerij en ja sinds november 6 zit ik thuis

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jan 12, 2023 om 09:49
1769 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Syncfl,

Is het niet mogelijk om tijdelijk zittend werk te doen?

sira
door sira Jan 12, 2023 om 09:54
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Zoals Geboren Amsterdammer al aangeeft, u zou natuurlijk wel zittend werk kunnen doen, met krukken kom je een heel eind. Misschien een collega met wie u mee kunt rijden?
U moet ook met de werkgever gaan overleggen. Met passief thuis blijven, komt u niet verder en bent u straks uw baan kwijt.

Syncfl
door Syncfl Jan 12, 2023 om 09:56
Antwoorden / 1 Vragen

Dat zou wel een optie kunnen zijn maar dan is dat pas als ik last op mijn been mag zetten er zitten namelijk 10 schroeven in me enkel omdat mijn botten ook waren verschoven en kan pas volgens de chirurg eind januari belasten ik helaas geen licht veertje.

Maar ik denk dat ik gewoon even in gesprek moet gaan met mijn werkgever. PS. Ik moet wel wat trappen oplopen wil ik bij het zittend werk komen en nee we hebben geen lift.

sira
door sira Jan 12, 2023 om 10:02
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Hoe doet u dat thuis? Beweegt u helemaal niet? Ligt u uitsluitend in bed?
Als u een partner heeft, komt het met het kopje koffie en eten wel goed, maar u gaat toch ook naar de wc, de badkamer en controle ziekenhuis.

Syncfl
door Syncfl Jan 12, 2023 om 10:12
Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb idd mijn partner die thuis voor mij zorgt. ik kan wel op staan en naar de wc gaan. ik moet wel zittend douchen want
langer 10 min staan werkt niet
En bij controlen wordt ik met de auto afgezet.
Maar ik zal zeker even contact opnemen met de uwv en met mijn werkgever. Dank je voor je info

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jan 12, 2023 om 09:41
1769 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Syncfl,

Kunt u,ter verduidelijking van uw vraag, iets meer informatie geven?

Om wat voor werk gaat het?

Zit u nu in de ziektewet?

Bent u lid van een vakbond?

Syncfl
door Syncfl Jan 12, 2023 om 09:49
Antwoorden / 1 Vragen

Ik werk in een drukkerij en zit nog niet in de ziektewet want ik heb nog een 38 u contract lopen dus krijg 75% van mijn salaris nog.
En nee ik ben geen lid van een vakbond

va
door vanlotjegetikt - Jan 12, 2023 om 09:41
809 Antwoorden / Vragen

Wat voor een soort werk doet u.

Edit.
Iemand was mij voor.

getty
door getty - Jan 12, 2023 om 09:48
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Als eerste: het gesprek aangaan!! Gevoel zegt niets.  Doet u nu helemaal niets? Niet aan het re-integreren?

Verder preventief solliciteren kan nooit kwaad.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 12, 2023 om 10:00
16865 Antwoorden / 202 Vragen

Uw vraag is op basis van de vigerende arbeidswetgeving en  helder te beantwoorden. Indien u een overeenkomst heeft voor bepaalde tijd dat verloopt op 12 februari a.s. eindigt dan van rechtswege. De werkgever dient wel door te betalen en kan dat vergoed krijgen vanuit het UWV en zie daarvoor: o..a.

https://www.vijverbergadvocaten.nl/arbeidsrecht/flexibele-arbeidsrelaties/werkloos-ziek-na-einde-arbeidsovereenkomst-bepaalde-tijd

waarin deze tekst:

Ziektewetuitkering

De werkgever is verplicht om gedurende de eerste twee jaar van ziekte het loon van de werknemer door te betalen. Dit wordt de loondoorbetalingsverplichting genoemd. Tijdens de loondoorbetalingsverplichting zijn zowel werkgever als werknemer verplicht om re-integratie-inspanningen te leveren die ervoor moeten zorgen dat de werknemer weer zo snel mogelijk (gedeeltelijk) aan de slag kan. Zolang de werknemer ziek is, kan de werkgever de arbeidsovereenkomst niet beëindigen.

Wel kan een werkgever ervoor kiezen een tijdelijke arbeidsovereenkomst met een zieke werknemer niet te verlengen en te laten aflopen. De werkgever hoeft geen reden van niet verlengen op te geven. De werknemer treedt in dat geval ziek uit dienst. Voor de resterende tijd waarin normaliter de loondoorbetalingsverplichting van twee jaar geldt, ontvangt de werknemer een Ziektewetuitkering. Als de werknemer na een periode van twee jaar nog steeds ziek is, kan de WIA-uitkering de Ziektewetuitkering opvolgen.

Een werkgever kan vanaf 1 januari 2017 ervoor kiezen eigen risicodrager te zijn voor de Ziektewet. Als een werknemer aanspraak maakt op een van de uitkeringen, dan heeft dat gevolgen voor de werkgever.
Hierna komt de melding om dit kantoor te benaderen, dat behoieft u niet te doen, benaderen van het UWV is beter. Of

- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl  Dit ius nu iets waarvooir o.a. lidmaatschap vcan een vakbond zinvol is m.i.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/arbeidsovereenkomst-en-cao/vraag-en-antwoord/wanneer-wordt-mijn-arbeidsovereenkomst-beeindigd

Thecla58
door Thecla58 - Jan 12, 2023 om 10:00
857 Antwoorden / 3 Vragen

Je geeft aan dat je nieyt in de ziektewet zit maar dat zit je wel. Niet alleen  het UWV betaalt ziektewet.

Het zou mij niets verbazen als je werkgever een ziektekostenverzekering voor het personeel heeft. Die verzekering betaalt dan aan je werkgever de ziekteuitkering en die stort het door naar jou.
Dat kan er voor zorgem dat je denkt dat je niet in de ziektewet zit.

Heb je wel contact met eem arbodienst?

Wat anderen ook zeggen ga het gesprek aan met je werkgever, UWV en je eventuele casemanager bij de verzekering van je werkgever

Iv
door Ivo W - Jan 12, 2023 om 22:44
729 Antwoorden / Vragen

U kunt het beste in gesprek gaan met uw werkgever over uw contractverlenging, zodat u niet in onzekerheid zit. Daarnaast moet u zsm, indien u dat nog niet gedaan heeft, contact opnemen met de bedrijfsarts met betrekking tot uw revalidatie en reïntegratie.

Als uw werkgever gewoon is verzekerd voor de kosten van langdurig ziekteverzuim, en hij tevreden is over uw functioneren, dan zie ik niet echt een reden waarom u géén contractverlenging zou krijgen.

Indien de werkgever geen verzekering heeft voor langdurig ziekteverzuim en het herstel nog wel enige tijd zal duren of wanneer de werkgever niet tevreden is over u, is de kans op contractverlenging een stuk kleiner. Indien uit het gesprek met uw werkgever blijkt dat uw contract niet verlengd wordt, dient u uiteraard zo, snel mogelijk in contact te treden met het UWV.

mo
door mof - Jan 13, 2023 om 11:48
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U heeft dan recht op ziektewet uitkering totdat u voldoende genezen bent om weer aan het werk te kunnen.

watertoren
door watertoren - Jan 13, 2023 om 17:05
30 Antwoorden / 21 Vragen

U zit in de ziektewet bij het UWV omdat U geen werk meer heeft u bent dan een zogenaamde vangnetter en wordt u als u nog in de ziektewet zit na een jaar beoordeelt door het UWV of verder gaat in de ziektewet of naar de WW
De controle wordt ook door het UWV gedaan, functioneerd het zelfde als een bedrijfsarts

dm
door dmv - Jan 13, 2023 om 17:16
71 Antwoorden / 11 Vragen

Soms loopt uw tijdelijke contract af terwijl u ziek bent. Uw werkgever hoeft uw contract dan niet te verlengen. Uw ziekmelding heeft geen invloed op het einde van uw contract. Uw werkgever moet u wel ziek uit dienst melden. U kunt dan een ziektewetuitkering aanvragen bij UWV.

Heeft u een contract van minimaal 6 maanden? Dan moet uw werkgever u laten weten of uw contract afloopt of niet. Dit moet uw werkgever 1 maand vooraf, schriftelijk doen. Dit heet de aanzegtermijn.

Als uw werkgever niets laat weten of te laat is, moet hij u een boete betalen. De boete is 1 dag loon voor iedere dag dat uw werkgever te laat is. De boete is maximaal 1 maand loon

Bron