mr
door mrdelprado Nov 8, 2012 om 13:39
Geldzaken & recht

Contract met minderjarige

Mijn zoon van 17 heeft een contract afgesloten met fit for free, een sportschool. Hij heeft binnen 3-4 maanden een betalingsachterstand opgelopen en krijgt een extra boete. hij kan dit niet betalen. Is een contract met een minderjarige rechtsgeldig?

10067 17 Rapporteer

stacey
door stacey - Nov 8, 2012 om 14:09
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Ja, dat is rechtsgeldig, dit is een handeling die voor een `kind` van die leeftijd niet ongebruikelijk is, 17 is ook al bijna 18 - officieel/juridisch volwassen........

edrick3
door edrick3 - Nov 8, 2012 om 14:13
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo mrdelprado,

Vtraag is vaker gesteld.
Toets maar eens in het zoekveld contract minderjarig in en lees de vragene/anrwoorden.

Lees bv. bij deze vraag het antwoord van marcel75 maar eens.

Kort samengevat: laat zoonlief maar gauw betalen.

Met vr.gr.

ja
door jans2 - Nov 8, 2012 om 17:04
311 Antwoorden / 4 Vragen

"hij kan dit niet betalen. " ?? Hij zal wel moeten. Dan moet hij het maar lenen, van u bv., èn terugbetalen.
Zo gaat dat met verplichtingen. Hij kan dat beter nu leren dan later in grote(re) problemen komen.

zoekster
door zoekster - Nov 8, 2012 om 17:19
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Als ook al de ouders een weg voor zoonlief proberen te vinden om onder zijn betalingsverplichtingen uit te kruipen, dan kun je het ergste vrezen voor zijn verantwoordelijkheidsgevoel.

audb
door audb - Nov 9, 2012 om 13:46
1668 Antwoorden / 5 Vragen

NEE hij heeft toestemming nodig van één van de ouders of voogd.
Echter is het wel zo dat als u er van afwist en niets heeft gedaan u wel verantwoordelijk gesteld kan worden.
Voorbeeld : Uw zoon heeft een telefoon contract afgesloten met een telefoon dan had u moeten weten dat dat niet klopte.
Om van het contract af te komen kan u het volgende brief downloaden bij consuwijzer.

ro
door ron530 - Nov 9, 2012 om 13:58
4084 Antwoorden / 17 Vragen

"Mijn dochter is 17 jaar en heeft een jaar contract afgesloten bij een sport school
Antwoord:
Geachte heer, mevrouw,
Dit is een normale handeling voor een 17 jarige en dat mag dus.
Met vriendelijke groet,
UwJurist.nl"

Zelfde geval, uw zoon valt buiten de boot qua leeftijd, Fit for free hanteert een leeftijd tot en met 16 jaar die leeftijdsgroep mag enkel onder begeleiding sporten. Triest maar onder het jaarcontract gaat hij niet uitkomen.

dr
door drummetje - Nov 9, 2012 om 14:56
6 Antwoorden / 0 Vragen

Nee u hoeft niet te betalen , mijn dochter heeft precies zo,n zelfde geintje geflikt want ze halen wat uit hoor op die leeftijd, maar dat terzijde . Ik moest volgens de sportschool betalen ,ik vroeg of ze een handtekening van mij hadden ,en die hadden ze niet . Ik heb toen gezegd laat het maar voorkomen oftewel maak er maar een rechtszaak van . Nooit meer van gehoord en ik weet niet wat die mensen zitten te kleppen dat u moet betalen u dochter is 17 jaar en daar had de sportschoolhouder naar een handtekening van u moeten vragen .

tdehond
door tdehond - Nov 9, 2012 om 16:25
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Onder de vragen staat het volgende:

Vanaf welke leeftijd kan ik een abonnement afsluiten en vanaf welke leeftijd kan ik sporten?
Vanaf 16 jaar mag je bij ons zelfstandig sporten en een abonnement afsluiten. Als je tussen de 12 en 16 jaar bent kun je onder begeleiding van iemand die ouder is dan 16 wel sporten. Een abonnement mag je dan alleen afsluiten als je ouders hebben meegetekend.

Ik vind dit niet terug in de algemene voorwaarden.

http://www.fitforfree.nl/media/medialibrary/2012/09/F4F_Algemene_Voorwaarden_2012.pdf

Consuwijzer schrijft:
Is er verschil tussen het kopen van producten en het afsluiten van diensten door minderjarigen?
De wettelijke regels zijn het zelfde, maar in de praktijk is er wel een verschil. Een dienst, zoals bijvoorbeeld een sms-dienst of een abonnement bij de sportschool, is toch iets anders dan een eenmalige aankoop. Het is ook vaak voor een langere periode. En daardoor kunnen de kosten behoorlijk oplopen. In zo'n geval mag de dienstverlener of dienstaanbieder er niet zomaar van uitgaan dat de ouders toestemming hebben gegeven.

Ik raad dus aan schriftelijk aangetekend bezwaar te maken tegen deze overeenkomst omdat u uw minderjarige zoon geen toestemming heeft gegeven tot het sluiten van eeen abonnement bij de sportschool. Zie:

http://www.consuwijzer.nl/thema/koop-dienst-afgesloten-door-minderjarig-kind

stacey
door stacey - Nov 9, 2012 om 16:52
10352 Antwoorden / 12 Vragen

--Mobiele telefoonovereenkomst rechtsgeldig afgesloten door bijna 18-jarige
De consument heeft een abonnement voor een mobiele telefoon afgesloten bij de ondernemer toen zij 17 jaar was.
Haar ouders hebben geen toestemming gegeven voor dit abonnement

Naar het oordeel van de commissie is het gebruikelijk, dat bijna 18-jarigen zelfstandig een abonnement nemen op mobiele telefonie van de aard zoals de consument die in dit geval heeft gesloten. De overeenkomst is derhalve rechtsgeldig gesloten.-- -Bron-

Zelfde geldt voor sportschool, (veelal goedkoper dan mobielbellen) dit zijn geen ongebruikelijke en bijzonder kostbare dingen voor een 17e jarige om te doen, op die leeftijd kunnen ze ook been baantje hebben en verdienen en dus uitgeven.........

Ipv van pa en ma alles te willen laten `verdwijnen en schoonpoetsen` kun je ze beter de financiën laten regelen en de sporttermijn laten uitzitten, goed voor ze doen ze volgende keer niet meer van dat soort onbezonnen dingen ook verwacht ik.

dearagain
door dearagain - Nov 9, 2012 om 21:52
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*en toch zou ik als ouder/verantwoordelijke een poging doen om de overeenkomst de (laten) vernietigen

*schrijf dat dus (gemotiveerd) aan de sportschool en wacht het antwoord daarop af

*nee heb je, ja kun je (nog) krijgen

ma
door manwijf - Nov 12, 2012 om 10:40
574 Antwoorden / 1 Vragen

Goed voorbeeld doet goed volgen! En andersom werkt dat ook zo.
Heel veel ouders zijn tegenwoordig helaas financiele onbenullen. Met een gat in je hand een kind opvoeden: het zou verboden moeten worden.

Het aantal aanmelding bij de schuldhulpverlening is inmiddels giga-groot. Het probleem is zelfs zo groot dat deze week "de week van het geld is". Omdat ouders verzaken, moeten het onderwijs er weer voor opdraaien. Alsof die al niet genoeg te doen hebben.

Tot de laatste cent zelf terug laten betalen! Neemt hij er maar een krantenwijk bij. Ouders die boetes betalen zijn niet goed bezig.

tonjakassa
door tonjakassa - Nov 13, 2012 om 10:05
165 Antwoorden / 0 Vragen

Binnen 3-4 maande al een achterstand??? Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat uw zoon vooraf al wist dat hij niet aan zijn verplichtingen kon voldoen... en zou gaan voldoen en ik noem dit dan [edit redactie - niet conform regels] en klaploperij.

Hij heeft erop gegokt dat hij er als minderjarige wel mee weg kon komen...[edit redactie: off-topic]

[edit redactie: off-topic en niet conform regels.]

az
door azzkickr002 - Nov 13, 2012 om 10:08
9 Antwoorden / 0 Vragen

@ Tonjakassa

[Edit redactie - off-topic]

U praat hier over een jong volwassene, die doen wel eens dingen waar ze later spijt van krijgen. U vast niet he? U had als jong volwassene vast alle zaken op orde.......

@mrdelprado, helaas zit er niets anders op dan het benodigde geld te lenen aan uw zoon, hij is rechtmatig verplicht om het contract uit te dienen. Ik weet dit uit ervaring. Ik heb vroeger precies hetzelfde meegemaakt, ook bij een sportschool. Bij mij waren ze zo coulant om het contract direkt te ontbinden, nadat de ontstane schuld betaald was door mijn ouders. Misschien hebben ze die coulance bij u ook, maar u ontkomt er niet aan om de schuld die nu ontstaan is te betalen.

Succes

tonjakassa
door tonjakassa - Nov 13, 2012 om 10:13
165 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=azzkickr002 schreef op vrijdag 9 nov 2012, 13:15]@ Tonjakassa

[Edit redactie: off-topic]

U praat hier over een jong volwassene, die doen wel eens dingen waar ze later spijt van krijgen. U vast niet he? U had als jong volwassene vast alle zaken op orde.......

@ azzkickr002

Niet lekker lui anoniem, het is gebruikelijk om hier anoniem te reageren....en verder, zie ik hier een [edit redactie - niet conform regels]

ab
door abcde - Nov 13, 2012 om 10:15
146 Antwoorden / 11 Vragen

[quote=drummetje schreef op vrijdag 9 nov 2012, 14:56]Nee u hoeft niet te betalen , mijn dochter heeft precies zo,n zelfde geintje geflikt want ze halen wat uit hoor op die leeftijd, maar dat terzijde . Ik moest volgens de sportschool betalen ,ik vroeg of ze een handtekening van mij hadden ,en die hadden ze niet . Ik heb toen gezegd laat het maar voorkomen oftewel maak er maar een rechtszaak van . Nooit meer van gehoord en ik weet niet wat die mensen zitten te kleppen dat u moet betalen u dochter is 17 jaar en daar had de sportschoolhouder naar een handtekening van u moeten vragen .

[Edit redactie - off-topic]

pino123
door pino123 - Nov 13, 2012 om 10:19
2763 Antwoorden / 14 Vragen

@tonjakassa,

Je reactie getuigt niet echt van diepgang hoor!

[edit redactie: niet conform regels]

En heb je ook nog een 'normale' toevoeging, of blijf je je tot dit 'tokkie' niveau verlagen. Je quasi 'populair' gedrag begint me een beetje de keel uit te hangen.

tonjakassa
door tonjakassa - Nov 13, 2012 om 10:21
165 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=pino123 schreef op vrijdag 9 nov 2012, 22:01]@tonjakassa,

Je reactie getuigt niet echt van diepgang hoor!

[edit redactie: niet conform regels]

En heb je ook nog een 'normale' toevoeging, of blijf je je tot dit 'tokkie' niveau verlagen. Je quasi 'populair' gedrag begint me een beetje de keel uit te hangen.

@pino123
Edit redactie: off-topic.