pr
door prinspils Oct 6, 2010 om 10:16
Geldzaken & recht

CONTRACTVERLENGING einde van het verlengen

'Einde aan stiekem verlengen contract
DEN HAAG (ANP) - Er komt een einde aan het stilzwijgend verlengen van abonnementen en contracten, bijvoorbeeld van tijdschriften of sportscholen. De Eerste Kamer is akkoord gegaan met een wetsvoorstel van PvdA-Kamerlid Martijn van Dam, zo werd dinsdag bekend.

Met de wet worden consumenten beter beschermd, stelt Van Dam. ,,Zonder dat je het door had, zat je ineens weer een jaar aan een abonnement vast of moest je weer een jaar voor de sportschool betalen omdat je net te laat was met opzeggen'', aldus het Kamerlid.

Ook wordt opzeggen voortaan net zo gemakkelijk als het afsluiten van een abonnement of contract. Terwijl je voor een nieuw abonnement alleen maar hoeft te bellen, is voor het opzeggen vaak een aangetekende brief nodig. ,,Met deze wet is dat allemaal verleden tijd'', aldus Van Dam.'
Bron: website Ziggo

Er zit eindelijk schot in deze problematiek van het stiekem (ongewild) verlengen van het contract of abonnement (o.a. ANWB, HCC, krant, week/maandbladen, dierentuin etc.).

1638 4 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 6, 2010 om 10:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja maar ik zag een concept brief.

U moet voor deze datum reageren, anders gaan we er vanuit dat U gewoon klant wilt blijven voor het tarief van volgend jaar.

Dus voor het einde moeten ze nu een brief of E mail sturen en er moet een redelijke tijd tussen zitten, zodat U tijdig kunt opzeggen en zij de gegevens kunnen verwerken.
Bij tijdschriften die soms deze week gemaakt worden en pas volgende week verstuurd moet je dus nog steeds enige tijd voor afloop opzeggen, anders kan het niet.
Dus U krijgt vermoedelijk meer dan 1 maand van te voren tijdig een brief en niet reageren is doorgaan, zo verwacht ik dat het straks zal gaan.
Als je toevallig enkele weken vakantie hebt loop je dus alsnog kans op verlenging die je niet wilde.

Het zal beter worden, maar ik verwacht de eerste jaren nog enkele problemen en aanpassingen.
Naast ons consumenten moet je ook rekening houden met de bedrijven die niet alle even soepel en makkelijk aan te passen systeem hebben.
Vooral tijdschriften die elders in Europa gedrukt worden en dus langer onderweg zijn is laatste dag opzeggen dus niet mogelijk.

ve
door verwijderd - Oct 29, 2010 om 16:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vóór 15 november a.s. eventueel uw ANWB abonnement(en) en/of lidmaatschap opzeggen?

ve
door verwijderd - Oct 31, 2010 om 18:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

In oktober 2010 heeft de Eerste Kamer voor consumenten een belangrijke wet aangenomen. Hierdoor zit u niet meer een jaar aan een abonnement vast wanneer u per ongeluk een dag te laat uw abonnement opzegt. De wet die de stilzwijgende verlenging van abonnementen verbiedt gaat per 1 januari 2011 in, vanaf die datum kunt u per maand uw abonnement opzeggen. Het wetsvoorstel is onder meer van belang om consumenten te beschermen tegen praktijken van sportscholen en tijdschriften. Deze bedrijven waarschuwen in veel gevallen hun klanten niet dat de termijn waarvoor ze betaald hebben verstreken is. Consumenten die niet uit zichzelf actie ondernemen, zitten dan automatisch vast aan een nieuwe periode. De wet kent een paar uitzonderingen: Verzekeringen en lidmaatschappen van verenigingen blijven per jaar opzegbaar en abonnementen van tijdschriften en kranten hebben een opzegtermijn van drie maanden.
Bron: Tros Radar nieuws

ve
door verwijderd - Oct 31, 2010 om 21:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

consumbarones

Aanvulling:

Het principe wordt : na een kontrakt van het eerste jaar (12 maanden) mag er niet meer stilzwijgend verlengd worden en wordt de opzegtermijn 1 maand.

1. Publicatiedatum op 1 juli 2009 de telecomsektor. Ingangsdatum 1 augustus 2010.

2. Vermoedelijke publicatiedatum op 1 januari 2011 (sportscholen, kranten en tijdschriften e.d.). Vermoedelijke ingangsdatum 1 februari 2012.

Abonnementen en lidmaatschappen die in de wet worden aangepakt, zijn die van sportscholen, boekenclubs, tijdschriften, internetbedrijven en autopechdiensten.
Consumenten krijgen verder het recht om op dezelfde manier op te zeggen als de wijze waarop het abonnement is aangegaan (per post, e-mail e.d.). Lidmaatschappen van vereniging blijven per jaar opzegbaar.
Voor kranten en tijdschriften is een belangrijke uitzondering gemaakt. Die mogen een opzegtermijn van drie maanden hanteren, waar in de wet verder een maximum van een maand geldt. Een heel belangrijke wijziging is, dat in de nieuwe situatie proefabonnementen per definitie automatisch aflopen en dus niet meer stilzwijgend kunnen worden omgezet in een gewoon abonnement.

3. Vanaf 1 januari 2010 hanteert de verzekeringssector (voorlopig op vrijwillige basis) voor particuliere schadeverzekeringen het principe van éénjarige contracten. Deze contracten zijn na het eerste jaar (dus eerstens vanaf 1-1-2011) met een termijn van maximaal een maand opzegbaar.
In de praktijk loopt de verzekeringssector dus vooruit op een wettelijke regeling. Dit geldt overigens alleen als de verzekeraar aangesloten is bij het Verbond voor Verzekeraars.
Overigens zijn er wel uitzonderingen, zoals de natura-uitvaartverzekeringen en de zorgverzekeringen. Bij dit soort verzekeringen is het niet mogelijk om per maand op te zeggen.

Pedro.