k.
door k.luiting5 May 7, 2014 om 16:27
Geldzaken & recht

Contractverlenning

Ik heb een jaarcontract wat afloopt op 1 augustus, nu heeft mijn leidinggevende in een gesprek gezegd dat als 3 keer ziek bent geweest, dat het wel eens zo kan zijn dat je contract niet verlengd wordt.

Ik heb n.l. de afgelopen winter 3 keer een griep gehad en ben hier voor bij de dokter geweest en kreeg hier voor een keur waarvan de 3e pas aansloeg.

Ik werk in de thuiszorg, kom dus veel met bejaarden mensen in aanraking. Mijn vraag is: Hoe is dit per wet/cao geregeld ik kan er n.l. niets over vinden?

731 7 Rapporteer

zoekster
door zoekster - May 7, 2014 om 16:29
10968 Antwoorden / 34 Vragen

Als u een jaarcontract heeft mag de werkgever het om wat voor reden dan ook daarna niet verlengen.

getty
door getty - May 7, 2014 om 16:43
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Er is geen enkele verplichting om een jaarcontract te verlengen. U bent in de ogen van de werkgever waarschijnlijk een te groot risico en kiezen ze ervoor om het contract niet te verlengen.
Dat mag dus zonder problemen.

mahadma
door mahadma - May 7, 2014 om 18:06
11721 Antwoorden / 52 Vragen

Thuiszorg is erg voorzichtig met contracten. Het gebeurd geregeld dat als een contract gaat veranderen in een "vaste baan" je om welke reden dan ook er vaak vakkundig uit geknikkerd wordt. En ze hebben het recht, einde contract is einde contract, daar doe je niets aan. Zelfs als je ècht ziek uit dienst gaat, dan doen ze er nog alles aan om van je af te komen, als ze dat willen.

Cookies
door Cookies - May 7, 2014 om 19:30
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Geen enkele werkgever is verplicht een tijdelijk contract te verlengen. In de zorgsector worden massaal tijdelijke contracten niet verlengd. Er is dus geen enkele wet die een werkgever verplicht tot contractverlenging.

boppe1943
door boppe1943 - May 7, 2014 om 19:59
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Hoe dit per wet geregeld is?

Zie Wet Werk en Zekerheid.

Bovenstaand heeft u al kunnen lezen dat u geen rechten kunt laten gelden.

mahadma
door mahadma - May 7, 2014 om 20:02
11721 Antwoorden / 52 Vragen

Bijkijk het eens andersom, uw werkgever kan u ook niet verplichten om u te behouden als u dat niet zou willen. Daarom staat er een datum van/tot op een contract.

zoekster
door zoekster - May 7, 2014 om 20:20
10968 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=mahadma schreef op woensdag 7 mei 2014, 20:02]Bijkijk het eens andersom, uw werkgever kan u ook niet verplichten om u te behouden als u dat niet zou willen. Daarom staat er een datum van/tot op een contract.
Dat lijkt me nu echt een schrale troost!