El
door Elisa8909 May 4, 2019 om 17:20
Geldzaken & recht
De factuur die ik heb gekregen klopt niet met de bestelling. Heb ik dan recht op mijn geld?

27 maart heb ik bruidsschoenen besteld bij een bruidsmodezaak. Het blijkt dat deze sandaaltjes die ik wilde niet meer geleverd konden worden. Dus koos ik een alternatief op 10 april, waarvan de prijs hetzelfde was(kwam ik achteraf pas achter, want dat hadden ze er niet bij gezegd. Heel slim van ze, beetje dom van mij). 16 april belde zij mij op dat de sandaaltjes waren binnen gekomen. Op 26 april kon ik de alternatieve sandaaltjes ophalen en afpassen met mijn bruidsjurk. Na die tijd vergeten om deze terug te brengen, want dat mocht nog op die dag.
30 april nam ik contact met hen op via de mail om te vragen of ik ze nog in kon ruilen en zij zeiden dat ik op de 8 werkdagen zat om ze terug te brengen. Dat staat op de factuur zei ze, maar geldt het dan vanaf de dag dat ik de sandaaltjes ophaalde of dat ze binnenkwamen bij hen? De tijd ging dus in vanaf 16 april, wat ik niet wist. Alleen dat factuur dat ik heb gekregen was nog van de vorige sandaaltjes die niet geleverd konden worden. Dus de hele factuur klopt sowieso niet. Zij gaven aan dat ik de schoentjes wel kon inruilen voor een andere paar met de bon... de bon/factuur die niet klopt en waar de handtekening van de (ver)koper niet op staat, terwijl hier wel om gevraagd wordt. Gaat de tijd van inruilen in nadat ik de schoentjes had opgehaald of wanneer ze bij hen binnenkwamen. Ik wil graag mijn geld terug. Heb ik daar recht op?

3391 9 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - May 4, 2019 om 17:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar waarom zou u ze terug willen brengen? U hebt ze toch gewoon gekocht? Gepast en meegenomen?

El
door Elisa8909 May 4, 2019 om 17:36
Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb sandaaltjes gezien bij een andere winkel die ik graag aan wil hebben op mijn bruiloft, omdat deze beter passen bij mijn jurk

tijger1
door tijger1 May 4, 2019 om 17:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat is dan jammer, dan had u ze niet mee naar huis moeten nemen.

lo
door lovewinnie - May 4, 2019 om 17:52
1212 Antwoorden / 1 Vragen

In een winkel is koop ook echt koop. Ze hoeven het niet terug te nemen. Zeker speciaal voor u bestelde artikelen die u ook nog past in de winkel, meeneemt en dus echt koopt en later alsnog wil terug brengen  . Ruilen is een gunst.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 4, 2019 om 18:18
16888 Antwoorden / 202 Vragen

U vergat ze terug te brengen en dan geldt helaas, ook met hun (van de verkoper)voorwaarden in aanmerking nemend, koop = koop. helaas.
Wat is er mis aan de factuur als het aankop bedrag voor de vervanging hetzelfde was?

Topantwoord

edrick3
door edrick3 - May 4, 2019 om 18:23
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Ik wil graag mijn geld terug. Heb ik daar recht op?
Nee. Koop = koop in een 'stenen' winkel. Ruilen en/of retourneren is een gunst.

Ik heb sandaaltjes gezien bij een andere winkel die ik graag aan wil hebben op mijn bruiloft, omdat deze beter passen bij mijn jurk.

Jammer dan dat je die niet eerder gezien hebt. Of kopen en je 'verlies' nemen.

sjjoppy
door sjjoppy - May 4, 2019 om 19:01
7230 Antwoorden / 3 Vragen

Een troost voor u, er wordt niet lang naar de voeten gekeken op een trouwdag.

gerbera
door gerbera May 5, 2019 om 12:03
7384 Antwoorden / 14 Vragen

Jawel hoor, bij de openingsdans;-))

sjjoppy
door sjjoppy May 5, 2019 om 12:57
7230 Antwoorden / 3 Vragen

Daar hebt u een punt maar de mogelijkheid bestaat ook dat zij er stilletjes vandoor gegaan zijn om aan de huwelijksreis te beginnen. ;-))

Topantwoord

ma
door malty - May 4, 2019 om 20:23
1112 Antwoorden / 1 Vragen

U kon ze dezelfde dag nog terugbrengen, dat mocht, dat was de afspraak met de winkel.
U heeft geen gebruik gemaakt van die mogelijkheid dus zit u aan de koop vast.
Hele leuke schoenen op de foto, als dat de bewuste schoentjes zijn, mooi houden.

mo
door mof - May 6, 2019 om 12:13
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Terugbrengen geldt vanaf de dag dat u ze afhaalt. Tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen, bijv omdat de handelaar aan een terugllevertermijn is gebonden door de leverancier. Dat de factuur helemaal niet klopt is onjuist. Het bedrag is immers hetzelfde, de sandaaltjes echter vervangen. Het enige dat u daarmee kunt eisen is een gecorrigeerde factuur. De koop is wel gewoon gesloten.

het ruilen echter, daar kunt u tegen protesteren zolang er geen expliciete voorwaarden zijn gesteld.

Je
door Jerkov - May 6, 2019 om 13:51
1 Antwoorden / Vragen

Ach in Afrika hebben enkel een kommetje rijst. Niet zo zeuren, deed ik ook niet toen ik nog klein was en ik Polen woonde. We hadden enkel een houtoven waar we allemaal haast op elkaar lagen 's nachts. Overdag om de snerpende kou hout zoeken en eten, al was het maar een aardappel, daar kon mijn moeder weer een soepje van koken.