I
door I Thomassen Feb 26, 2020 om 10:36
Geldzaken & recht

De “ nr 1 “ diner bon ter waarde van € 125 ,= is minder dan een maand verlopen.

Mijn diner bon ter waarde van € 125,- is minder dan een maand verlopen. Op de kaart is piep klein vermeld dat deze 1 jaar geldig is. Maar nergens staat de uitgifte datum. Daarvoor moet je inloggen op de site. Op de mails die ik geschreven heb komen geen reactie. Een telefoontje gaf uitkomst. Niets nada niks geen enkele mogelijkheid om de kaart te verlengen. Compensatie 25% korting op een diner met een andere bon. Dat is mooi als je een bon van €25,- hebt maar niet van €. 125,-
Dit is een gigantisch verdienmodel voor de nationale cadeau bon waar dinerbon onder valt. Maar geen nationale coulance.

 MAG DIT ZOMAAR ?
Uit vele reviews blijkt dat dit vele overkomt!
En ja we hadden een jaar de tijd, als we die tijd ook hadden gehad.

2742 10 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Feb 26, 2020 om 10:42
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Ja, dat mag 'zomaar'.
En als dit 'velen' overkomt, dan komt dat omdat 'velen' de voorwaarden niet eerst bekijken/lezen.

Blijkbaar heb je die bon dan toch ergens in een la laten verpieteren.
Aardig voor de gulle gever. ;-(

Het bester is dan ook cadeaubonnen van de Nederlandse Bank. ;-)

marita5
door marita5 - Feb 26, 2020 om 10:52
11532 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo I Thomassen ,

En ja we hadden een jaar de tijd, als we die tijd ook hadden gehad.

Heeft u èèn heel jaar geslapen ? Bedankt namens de gulle gever , wordt zeer gewaardeerd ;-((

Lees hier de geldigheid van een cadeaubon  , klik op de rode regels .

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-niet-tevreden/tegoedbon-of-cadeaubon

Misschien is dit iets ,

http://cadeaubonservice.nl/verlopen-cadeaukaart-alsnog-verzilveren/

Veelgestelde vragen , scroll naar beneden .

https://www.giftomatic.nl/verlopen-cadeaukaart/?utm_source=cadeaubonservice&utm_medium=article&utm_campaign=verlopen-cadeaukaart&utm_term=cadeaukaart-verlopen

1paul
door 1paul - Feb 26, 2020 om 10:57
3173 Antwoorden / 0 Vragen

ja dit mag dus, lees de voorwaarden en je weet dat het zo loopt...

tegelijk vind ook ik het van de gekke...

marita5
door marita5 Feb 26, 2020 om 11:02
11532 Antwoorden / 15 Vragen

Ik vind er niks geks aan , 1 jaar geen tijd om de cadeaubon te gebruiken ,  en dan de verantwoordelijkheid afschuiven op de ondernemer , terwijl Ts zelf nalatig is .

1paul
door 1paul Feb 28, 2020 om 08:17
3173 Antwoorden / 0 Vragen

dat ze verlopen kunnen dus, het is feitelijk gezien gewoon een betaalmiddel, de euro uit je knip verloopt toch ook niet???

panter22
door panter22 Feb 28, 2020 om 08:36
6599 Antwoorden / Vragen

Het is geen betaalmiddel. Je koopt een recht om een diner te gebruiken voor €125.

1paul
door 1paul Feb 28, 2020 om 17:09
3173 Antwoorden / 0 Vragen

en die betaal je dan met de bon, toch Panter???

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 26, 2020 om 11:15
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Ik vind het opvallend dat op de bon geen uitgifte datum staat maar als de verwijzing daarvoor wel op een website staat  betekent dat m.i. dat u de bon dan toch zelf geregistreerd moet hebben op die datum. Als dat niet het geval is en u heeft die registratie niet zelf gedaan kon het niet weten. Hoewel er weinig aan te doen zal zijn kunt u dit dan m.i. wel melden bij www.consuwijzer.nl  Weet u zeker dat de nbon een Nationale Cadeaubon is? U geeft niet aan van wie de bon is resp. welke bon het is. Er zijn meerdere restaurants of restaurantketens die eigen bonnen uitgeven.

Gr
door Grunn1 Feb 26, 2020 om 13:48
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Je hoeft niks te registreren. Op het moment dat de bon (creditcard formaat) wordt verkocht wordt die geactiveerd en vanaf dat moment gaat het jaar in en kan je op de website zien tot wanneer die geldig is.
Er kan geen datum op staan omdat onbekend is wanneer deze "bonnen" verkocht gaan worden. Fysieke bonnen bestaan al lang niet meer en zijn allemaal vervangen door plastic kaartjes.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 26, 2020 om 13:53
16883 Antwoorden / 202 Vragen

@EPCOT: Men zal dan wel geïnformeerd moeten worden dat men op een website moet kijken. Anders gezegd, dat zal dan op de bon moeten staan of heel duidelijk apart vermeld zijn.

Gr
door Grunn1 Feb 26, 2020 om 15:03
1427 Antwoorden / 18 Vragen

En dat staat er ook inclusief de link van de website.

panter22
door panter22 - Feb 26, 2020 om 11:18
6599 Antwoorden / Vragen

Als je niet blij bent met zo'n bon, geef hem dan weg. Bv. aan een collega of om mijn part aan een voorbijganger.
Maar laat hem niet in de la liggen. Nu heeft niemand er iets aan.

jv
door jvandemerwe Feb 26, 2020 om 13:23
1 Antwoorden / Vragen

Dat laatste is niet helemaal waar. Er is minstens 1 organisatie beter van geworden....

aurora1
door aurora1 Feb 26, 2020 om 14:27
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Prima idee, @panter22
Treurig die bijdehante reactie.

sjjoppy
door sjjoppy - Feb 26, 2020 om 11:21
7209 Antwoorden / 3 Vragen

Nu een gestuurde mail onbeantwoord blijft kunt u nog eens via dit formulier uitleggen waarom u niet in staat bent geweest om gebruik van de bon te maken, wie weet kat het nog met bijbetaling.
https://www.nr1cadeau.nl/contact

jv
door jvandemerwe Feb 26, 2020 om 13:28
1 Antwoorden / Vragen

Waarom moet deze meneer/mevrouw dat uitleggen? Er staat toch gewoon een waarde tegenover het cadeau die niet is besteed. Ik zou graag willen waarom er eigenlijk een besteedbare periode aan zo'n cadeaubon vast zit. Volgens mij is dit een voorwaarde die geen enkel economisch of ander noodzakelijk motief heeft.

sjjoppy
door sjjoppy Feb 26, 2020 om 13:46
7209 Antwoorden / 3 Vragen

De laatste zin van deze mevrouw / meneer bevat de uitleg dat zij wel zouden willen maar niet konden en dat kunnen zij beter aan nr 1 dinerbon doen.
De gever heeft de bon gekocht waar een uitgiftedatum of een geldigheidsduur op staat en dan ben je de klos als die tijd voorbij is.

me
door mein33 - Feb 26, 2020 om 11:32
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR I THOMASSEN 26 FEB. 2020
Mijn diner bon ter waarde van € 125,- is minder dan een maand verlopen.

Compensatie 25% korting op een diner met een andere bon.
En ja we hadden een jaar de tijd, als we die tijd ook hadden gehad.

@I Thomassen,

Kom er maar gewoon voor uit dat u die "stomme" dinerbon gewoon was vergeten en dat deze nu, per ongeluk toevallig, weer onder uw aandacht komt.
Een compensatie krijgen op een nieuwe dinerbon is heel erg netjes, maar in uw geval zonde van het geld, want ook die zou wel weer eens vergeten kunnen worden.
En niemand heeft het zo druk in het leven dat er niet een halfuurtje, van de 8760 beschikbare uren in een kalenderjaar, kan worden vrijgemaakt om een "GRATIS" hapklarebrok  naar binnen te werken.
In het blauwe dossier die bon, dan gebeurt er tenminste nog iets nuttigs mee !  ;-))

jv
door jvandemerwe Feb 26, 2020 om 13:22
1 Antwoorden / Vragen

Bizar dat diegene die de bon is vergeten nog even de les wordt gelezen. Hij moet toch gewoon helemaal zelf kunnen bepalen wanneer hij met die bon uit eten wil. En als hij dat ding 5 jaar laat liggen dan merkt hij toch zelf wel dat de glaasjes in de horeca nog kleiner zijn geworden en het kotelletje nu wel heel mager is.

Het zijn voor de cadeaubon organisatie gewoon inkomsten zonder tegenprestatie. Dat stinkt aan alle kanten.

Gr
door Grunn1 Feb 26, 2020 om 13:50
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Het stinkt aan geen enkele kant en hoe lang een bon geldig is staat toch heel duidelijk op de website vermeld en is altijd minimaal een jaar.

panter22
door panter22 Feb 28, 2020 om 08:31
6599 Antwoorden / Vragen

@Jvandemerve,
Dat is het hen nu juist. Je koopt een bon die een jaar geldig is.
Het is net als een lot van de staatsloterij. Je koopt een lot waar 1 dag een op prijs kan vallen.
Die kun je ook niet bewaren totdat er na 5 jaar de hoofdprijs op valt.

getty
door getty - Feb 26, 2020 om 12:40
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Onvoorstelbaar dat u zo met een ontvangen kado met een dergelijk bedrag omgaat.

Uw fout, uw verlies. Blijkbaar heeft u de kaart het afgelopen jaar niet gemist, dan zal het nu ook wel goedkomen.

jv
door jvandemerwe - Feb 26, 2020 om 13:14
1 Antwoorden / Vragen

Ik heb zelf ook zo'n geval waar de diner cadeau kaart 11 dagen was verlopen. Als coulance kreeg ik de diner korting kaart, waar je bij een veel kleiner aanbod aan restaurants, 25% korting krijgt op de rekening. Deze bon kun je ook kopen voor 34,95 en is een jaar geldig.

Mijn bon was 75 Euro en deze is dus door de schenker betaald. Dus volgens mij is dit een debetkaart met een waarde van 75 Euro. En als deze verloopt, hoe goed de voorwaarden ook worden gevolgd, wordt er zonder coulance gewoon 75 Euro "gestolen" door de organisatie die de kaart uitgeeft.

Natuurlijk heeft de wetgever hier weer een ander idee over, maar volgens mij is dit gewoon diefstal. Waarom zou de waarde moeten verlopen? Het vertegenwoordigd toch gewoon 75 harde Euros.

Ik moet zeggen dat ik die reacties niet begrijp als "eigen schuld dikke bult", want als burger moeten we helemaal niet met een dinerkaart-achtige situatie worden opgezadeld. Ik vind dat wij als consument veel meer mogen verwachten van de wetgever om dit soort malafide (verlooptijd) praktijken te voorkomen. Een cadeaukaart met harde valuta moet net zo lang geldig zijn als de valuta die het representeert.

Er zijn uitzonderingen denkbaar, maar geld is geld, of het nu in een plastic kaartje zit of niet.

marita5
door marita5 Feb 26, 2020 om 13:41
11532 Antwoorden / 15 Vragen

@JvandeMerwe , want als burger moeten we helemaal niet met een dinerkaart-achtige situatie worden opgezadeld., Meld dit bij de gulle gever , is het eerste aanspreekpunt . Zal zeer blij zijn met uw reactie .

Gr
door Grunn1 Feb 26, 2020 om 13:53
1427 Antwoorden / 18 Vragen

@jvandermerwe, De wetgever heeft hele duidelijke regels opgesteld voor dit soort bonnen om te voorkomen dat er een wildgroei aan regels ontstaat. Het is geen diefstal.

aurora1
door aurora1 Feb 26, 2020 om 14:30
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ga naar de gulle gever en vertel hem/haar dit, dan wel laat dit lezen. Ga vervolgens u langdurig in een hoek met rode kaken staan schamen en denk daar dan eens na over uw belabberde instelling. Niet te geloven.

me
door mein33 Feb 26, 2020 om 16:31
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@aurora1,

10+.   ;-))

aurora1
door aurora1 - Feb 26, 2020 om 14:25
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Jammer voor de gulle gever dat die bon u zo lang helemaal niet heeft geïnteresseerd.

En dan nu een langdradig huilverhaal met smoesjes hier neerzetten?

Ik zou me beschaamd in een hoek terug trekken.

me
door mein33 Feb 26, 2020 om 16:32
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@aurora1,

1 + 10 plus !!  ;-))