se
door sebas165 Oct 20, 2012 om 11:03
Geldzaken & recht

Door mijn ouders zorgtoeslag achtergehouden

laat ik allereerst zeggen dat ik altijd heel slecht in mijn financien ben geweest nooit iets daarvan ook te hebben geleerd van mijn ouders

elk jaar vanaf mijn 18e moest ik mijn zorgtoeslag terug betalen aan de belasting ik deed dit altijd netjes omdat ik dacht het allemaal wel zou kloppen (beetje stom)

net als afgelopen vrijdag kreeg ik een brief dat ik 800 euro terug moest betalen aan teveel gekregen zorgtoeslag
nou ben ik een inhaalslag aan het maken wat mijn financien betreft dus ik wou het nu wel na gaan kijken

wat blijkt als ik mijn afschriften tot 2004 terug kijk zie ik nergens bijschrijvingen staan van de zorgtoeslag

dus vanaf mijn 18e (7jaar) heb ik altijd geld terug betaald wat ik nooit heb gekregen!

mijn vermoede bestaat dat dit op mijn ouders hun rekening terecht is gekomen
aanstaande dinsdag ga ik ook naar het belasting kantoor om dit te vragen

weet iemand hoe ik hier juridisch in sta? want ik kan aantonen dat ik dit nooit heb ontvangen en de zorg en zekerheid altijd vanaf mijn eigen rekening is betaald

mijn ouders zijn inmiddels gescheiden en spreek ze vrij weinig meer

en moet ik die 800 euro van afgelopen jaar gewoon betalen of moet ik bezwaar maken omdat ik dit nooit heb gehad?

2007 16 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Oct 20, 2012 om 13:13
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ja dan heeft u wel een beschikking gehad waarin een bank in staat. Ga eens als u een digi D inlog gegevens heeft naar de RWD site daar kan u vinden naar welk bank nummer is overschreven.

se
door sebas165 - Oct 20, 2012 om 13:32
6 Antwoorden / 1 Vragen

ps als ik bij de belasting op de site kijk staat dat er geen rekening nummer van mij bekend is ik heb begin dit jaar mijn zorg toeslag maar opgezegd dus misschien dat het daarom komt?
maar dan alsnog waar zijn al die jaren dan gebleven...

se
door sebas165 - Oct 20, 2012 om 13:33
6 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op zaterdag 20 okt 2012, 13:13]Ja dan heeft u wel een beschikking gehad waarin een bank in staat. Ga eens als u een digi D inlog gegevens heeft naar de RWD site daar kan u vinden naar welk bank nummer is overschreven.

rdw? dit gaat om zorgtoeslag niet om iets van voertuigen ik heb geeneens een voertuig op mijn naam staan

valerius-2
door valerius-2 - Oct 20, 2012 om 14:37
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=sebas165 schreef op zaterdag 20 okt 2012, 13:33][quote=valerius-2 schreef op zaterdag 20 okt 2012, 13:13]Ja dan heeft u wel een beschikking gehad waarin een bank in staat. Ga eens als u een digi D inlog gegevens heeft naar de RWD site daar kan u vinden naar welk bank nummer is overschreven.

rdw? dit gaat om zorgtoeslag niet om iets van voertuigen ik heb geeneens een voertuig op mijn naam staan

U heeft gelijk foutje moet RBD

se
door sebas165 - Oct 20, 2012 om 15:47
6 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op zaterdag 20 okt 2012, 14:37][quote=sebas165 schreef op zaterdag 20 okt 2012, 13:33][quote=valerius-2 schreef op zaterdag 20 okt 2012, 13:13]Ja dan heeft u wel een beschikking gehad waarin een bank in staat. Ga eens als u een digi D inlog gegevens heeft naar de RWD site daar kan u vinden naar welk bank nummer is overschreven.

rdw? dit gaat om zorgtoeslag niet om iets van voertuigen ik heb geeneens een voertuig op mijn naam staan

U heeft gelijk foutje moet RBD

ok bedankt als ik daag probeer in te loggen krijg ik de melding mijn bsn niet bij hun bekend is

tijger1
door tijger1 - Oct 20, 2012 om 17:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hele wonderlijke zaak. Als u € 800 euro moet terugbetalen, is dat bijna het maximum voor een alleenstaande. Als dat van eerdere jaren ook zo is geweest, bent u blijkbaar meteen flink gaan verdienen op uw 18-de. Hebt u eigenlijk ooit aangifte gedaan voor de inkomstenbelasting?

Als je inlogt wordt niet om het burgerservicenummer gevraagd, maar u moet inloggen met uw digid. Doe dat op "mijn toeslagen.nl" dan kunt u uw gegevens zien. Hebt u geen digid? Vraag die dan eerst aan.

Als u wel elk jaar de beschikking hebt ontvangen, waarop vermeld staat dat u terug moet betalen, hebt u toch ook de aanslagen ontvangen, waarop vermeld staat wat u gaat krijgen. Daarop staat ook het bank of gironummer, waarop de maandelijkse uitkering wordt overgemaakt.

Ik zou dat eerst maar eens bestuderen en de bedragen op de achterzijde vergelijken met uw jaaropgaven. Kloppen die niet, dan kunt u, als u nog geen aangifte hebt gedaan, dat alsnog doen voor de jaren 2007 t/m 2011. De aanslagen zorgtoeslag worden dan ook herzien.

Als er een verkeerd bank of gironummer op de site of de aanslagen vermeld staat, dan per omgaande het formulier met de juiste gegevens insturen.

Bij de allereerste aanvraag is een banknummer vermeld. Als u die aanvraag dus niet zelf gedaan hebt, maar door uw ouders hebt laten verzorgen, kunt u de belastingdienst daar niet op aanspreken, maar moet u bij hen zijn. U kent toch wel het banknummer van uw ouders?

se
door sebas165 - Oct 20, 2012 om 18:06
6 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zaterdag 20 okt 2012, 16:59]Hele wonderlijke zaak. Als u € 800 euro moet terugbetalen, is dat bijna het maximum voor een alleenstaande. Als dat van eerdere jaren ook zo is geweest, bent u blijkbaar meteen flink gaan verdienen op uw 18-de. Hebt u eigenlijk ooit aangifte gedaan voor de inkomstenbelasting?

Als je inlogt wordt niet om het burgerservicenummer gevraagd, maar u moet inloggen met uw digid. Doe dat op "mijn toeslagen.nl" dan kunt u uw gegevens zien. Hebt u geen digid? Vraag die dan eerst aan.

Als u wel elk jaar de beschikking hebt ontvangen, waarop vermeld staat dat u terug moet betalen, hebt u toch ook de aanslagen ontvangen, waarop vermeld staat wat u gaat krijgen. Daarop staat ook het bank of gironummer, waarop de maandelijkse uitkering wordt overgemaakt.

Ik zou dat eerst maar eens bestuderen en de bedragen op de achterzijde vergelijken met uw jaaropgaven. Kloppen die niet, dan kunt u, als u nog geen aangifte hebt gedaan, dat alsnog doen voor de jaren 2007 t/m 2011. De aanslagen zorgtoeslag worden dan ook herzien.

Als er een verkeerd bank of gironummer op de site of de aanslagen vermeld staat, dan per omgaande het formulier met de juiste gegevens insturen.

Bij de allereerste aanvraag is een banknummer vermeld. Als u die aanvraag dus niet zelf gedaan hebt, maar door uw ouders hebt laten verzorgen, kunt u de belastingdienst daar niet op aanspreken, maar moet u bij hen zijn. U kent toch wel het banknummer van uw ouders?

ja dat klopt ik ben toen van een oproepkracht bij het uitzendbureau naar een full time baan gegaan
dus ik ben toen idd veel meer gaan verdienen

zoals ik al zei ben ik van altijd heel chaotisch geweest kwa mijn administratie op orde houden
nu probeer ik alles weer op orde te krijgen
elk jaar kreeg ik een brief van de belasting dat ik mijn zorgtoeslag terug moest betalen
ik dacht altijd van dat zal ik wel gehad hebben (ik wist geeneens of ik het in 1 keer kreeg of per maand of dat het met mijn zorgverzekering verrekend werd)
ik keek nooit mijn afschriften na heb ook nooit financiele opvoeding gehad en heb daar ook nooit om gevraagd
vandaar dat ik het maar altijd betaalde

een paar maanden terug heb ik bij de belasting een afspraak gemaakt voor de belasting aangifte
voor de afgelopen jaren en dat klopte zodanig dat ik niks terug kreeg of hoefde bij te betalen

ook kreeg ik een brief waarin werd gevraagd om mijn rekeningnummer omdat die niet bij hun bekend was
misschien komt dat omdat ik mijn zorg toeslag al had stopgezet?

ik ken de rekening nummers niet van mijn ouders ze zijn gescheiden en spreek ze eigenlijk niet meer

bedankt voor je antwoord!

tijger1
door tijger1 - Oct 20, 2012 om 18:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Kijk op die aanslagen. Als daar een gironummer op staat en u hebt zelf ook giro, dan is het makkelijk te achterhalen aan wie het is uitbetaald. Maak een overboeking met bijvoorbeeld 1 euro, vul het gironummer in, zet ik het naamvak bijvoorbeeld Jansen (als uw ouders geen Jansen heten) ga dan naar onderaan om de betaling af te wikkelen. Dan komt er bovenaan in rood te staan: bij de girodienst is onder vermeld nummer de heer Pieterse (voorbeeld) bekend. Controleer de gegevens, of woorden van gelijke strekking. Dan weet u de naam aan wie het is uitbetaald en kunt u uw conclusies trekken.

Heeft u geen giro en is het nummer wel een gironummer, dan even een vriend of vriendin vragen.

Is het een banknummer dan zou ik 1euro daarop overmaken met een fancy naam, op uw afschrift komt, als het goed is dan de juiste naam te staan.

se
door sebas165 - Oct 20, 2012 om 19:21
6 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zaterdag 20 okt 2012, 18:41]Kijk op die aanslagen. Als daar een gironummer op staat en u hebt zelf ook giro, dan is het makkelijk te achterhalen aan wie het is uitbetaald. Maak een overboeking met bijvoorbeeld 1 euro, vul het gironummer in, zet ik het naamvak bijvoorbeeld Jansen (als uw ouders geen Jansen heten) ga dan naar onderaan om de betaling af te wikkelen. Dan komt er bovenaan in rood te staan: bij de girodienst is onder vermeld nummer de heer Pieterse (voorbeeld) bekend. Controleer de gegevens, of woorden van gelijke strekking. Dan weet u de naam aan wie het is uitbetaald en kunt u uw conclusies trekken.

Heeft u geen giro en is het nummer wel een gironummer, dan even een vriend of vriendin vragen.

Is het een banknummer dan zou ik 1euro daarop overmaken met een fancy naam, op uw afschrift komt, als het goed is dan de juiste naam te staan.

bedankt! ik heb zojuist eens de oude doos opengemaakt waar ik al mijn post vroeger ingooide zonder open te maken en heb daar idd een rekening nummer gevonden met 7 cijfers hoe zie ik of dit een giro is of niet?

tijger1
door tijger1 - Oct 20, 2012 om 19:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zeven cijfers, prima, dat is een gironummer. Een banknummer heeft er elf. U bent inderdaad compleet a-financieel onderlegt hoor.

d1
door d123 - Oct 21, 2012 om 15:51
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zou de belastingdienst even opbellen.

Ik had begin dit jaar dat ik over het ene jaar een teruggaaf kreeg en ze niet wisten naar elk rekening nummer ze dat over moesten maken en dat ik tegelijkertijd over een ander jaar moest bijbetalen.

Natuurlijk weet de belastingdienst mijn rekeningnummer al lang; daar storten ze het geld elke maand op ... of ik moet dat eens nakijken ... dat deden ze vroeger altijd. Alleen wisten ze het wat deze teruggaaf betrof niet.

Zaken zitten bij de belastingdienst soms raar in bakjes verdeeld.

Het kan best dat het betalen al die tijd niet lukte en ze dat bij het berekenen van de teruggaaf niet door hadden.

valerius-2
door valerius-2 - Oct 21, 2012 om 15:56
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=d123 schreef op zondag 21 okt 2012, 15:51]Ik zou de belastingdienst even opbellen.

Ik had begin dit jaar dat ik over het ene jaar een teruggaaf kreeg en ze niet wisten naar elk rekening nummer ze dat over moesten maken en dat ik tegelijkertijd over een ander jaar moest bijbetalen.

Natuurlijk weet de belastingdienst mijn rekeningnummer al lang; daar storten ze het geld elke maand op ... of ik moet dat eens nakijken ... dat deden ze vroeger altijd. Alleen wisten ze het wat deze teruggaaf betrof niet.

Zaken zitten bij de belastingdienst soms raar in bakjes verdeeld.[/b]Het kan best dat het betalen al die tijd niet lukte en ze dat bij het berekenen van de teruggaaf niet door hadden.

Bij u zal het dan zeker zijn,

d1
door d123 - Oct 21, 2012 om 16:38
3 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op zondag 21 okt 2012, 15:56]

Bij u zal het dan zeker zijn,

Ja, bij mij iets meer. Ik ben zelfstandig ondernemer. Dan is elke post die normaal door de werkgever wordt ingehouden nog een apart bakje. Alle aangifte's, schattingen, toeslagen zijn dan gescheiden geldstromen met hun eigen blauwe enveloppen.

Als je ze opbelt zijn ze over het algemeen heel behulpzaam.

tijger1
door tijger1 - Oct 21, 2012 om 17:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@d123
Toeslagen hebben niets met een werkgever van doen. Die moet je zelf aanvragen en worden door een hele aparte afdeling van de belastingdienst behandeld. Als het nummer voor de zorgtoeslag bij de belastingdienst bekend is, gebruiken zij dat niet zomaar voor de teruggave van een andere belastingsoort.

@ts
Bent u er al achter aan wie het is uitbetaald?

se
door sebas165 - Oct 21, 2012 om 17:49
6 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 21 okt 2012, 17:31]@d123
Toeslagen hebben niets met een werkgever van doen. Die moet je zelf aanvragen en worden door een hele aparte afdeling van de belastingdienst behandeld. Als het nummer voor de zorgtoeslag bij de belastingdienst bekend is, gebruiken zij dat niet zomaar voor de teruggave van een andere belastingsoort.

@ts
Bent u er al achter aan wie het is uitbetaald?

ja en het verhaal word nog mooier
de giro staat nu op mijn vaders naam toen mijn ouders nog bij elkaar waren was dit een gezamelijke
rekening

ik belde vandaag mijn vader op en die ging het na kijken en die dacht dus dat het zijn zortoeslag was (mijn vader is net zo a-financieel als ik) dus hij vertelde het kenmerk wat erachter staat dat bleek dus mijn bsn nummer te zijn

maar over vorig jaar kreeg ik dus een brief dat ik die 800 moet terug betalen terwijl mijn vader maar 200 euro op zijn rekening heeft gekregen van de belasting

nu ga ik alle afschriften van hem morgen kopieeren en dan maar even kijken hoe ik dit allemaal op ga lossen

mijn moeder heeft dit toen allemaal geregeld maar als ik haar een bericht stuur waarom mijn zorgtoeslag altijd naar een andere rekening is gestuurd en waarom ik het nooit heb gekregen krijg ik geen antwoord....

af en toe zie ik het allemaal echt niet meer zitten en nee dit is geen zelf medelij ik snap dit ik hier zelf voor verantwoordelijk ben geweest
maar nogmaals er is mij nooit iets bij geleerd over hoe het allemaal werkt maar daar tegen over zeg ik ook wel van ik ben nu al 9 jaar volwassen dus ik had er zelf al veel eerder wat aan kunnen doen

nogmaals super bedankt voor de antwoorden jullie helpen mij hier echt enorm mee voor wat het waard is...

tijger1
door tijger1 - Oct 21, 2012 om 18:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als uw vader denkt recht te hebben op zorgtoeslag, moet hij dat per omgaande aanvragen. Die 800 van u ging over het jaar 2011. In december 2011 werd de eerste termijn 2012 uitbetaald. Als u dus begin van dit jaar de zorgtoeslag hebt laten stpzetten, zijn er zo goed als zeker drie termijnen uitbetaald.

Dat hij van de 800 er maar 200 heeft gekregen, kan echt niet kloppen. Eerste termijn 2011 werd uitbetaald in december 2010. De boel maar eens goed op een rijtje zetten.

U weet dus nu dat u niet bij de belastingdienst hoeft aan te kloppen. Zij hebben niets fout gedaan.

Hebt u van 2012 al terug moeten betalen naar aanleiding van het stopzetten?